Gå til innhold

Mareritt hver eneste natt


solsnartsommer

Anbefalte innlegg

5 minutter siden, solsnartsommer skrev:

Takk for tipset 🙏🏼 hører faktisk på forskjellige meditasjoner mens jeg har lagt meg ned for å sove, og det er veldig hjelpsomt med å sovne raskere enn hvis jeg ikke gjør det, men det har null effekt på marerittene. Søvnparalyse har jeg hatt noen ganger, det er helt jævlig. En gang dro noen meg i foten (føltes sånn, og veldig virkelig), og klarte ikke sove ordentlig. Har også fått en slags angst for å sovne da hver natt bokstavelig talt blir et mareritt 🙃

Skjønner deg godt. Det er jo flere som sliter med livskvaliteten pga mareritt. God søvnkvalitet er viktig, og sånt sliter både fysisk og psykisk. Du ksn jo ta det opp med legen din, og så hører du hva hn tenker. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 13.5.2019 den 23.28, Beeblebrox skrev:

Uenig! Drømmer er SUPER ukompliserte (iaf. mine)! Det er sånn hjernen simulerer "tilfeldige" men en gang i blant også  "plausible"  hendelser på. Helst inntrykk samlet samme dagen. Samtidig kjøres diskopprydning på hele "harddisken", og de delene av hjernen som ellers er veldig gode på å samarbeide har null kontakt... Sier seg selv at det kan bli litt kokos noen ganger...

Jeg har opplevd det samme selv, TS (ikke et helt år, men i alle fall uker). Har jeg en "dårlig dag", evt er syk, eller på vei til å bli syk ,så får jeg "mareritt" ( eller i det minste meget ubehagelige drømmer).  Når jeg har møkka-drømmer, så sover jeg dårlig, noe som igjen gjør meg "muggen" / stresset, som gjerne i stor grad kan påvirke dagen... Og da blir også gjerne drømmene natten derpå der etter... #ond-sirkel

Sånn fungerer drømmer(i alle fall for meg)....  Om jeg bare skulle gi ett tips (som def. fungerer mycket brA )  skulle jeg være fanget i sirkel, så må det bli å gjøre noe som er uvant. Helst noe som krever litt tenkekrefter, eller i det minste en porsjon konsentrasjon. Aller helst noe rundt et eller annet du er nysgjerrig på. 

Gi det ett forsøk, om ikke annet :) 

PS. akkurat det med å skrike uten å klare er veldig vanlig... Akkurat som å prøve å løpe men alt går sakte/står stille o.l... Mener hugse at det gjerne kommer av om delene som styrer motorikk henger noen m/s etter etter andre i oppvAkningsfasen:vetikke: 

Hvor mye husker du forresten av drømmen/ene rett før marerittet inntreffer?

Takk, det var et godt tips! Det kan kanskje forvirre hjernen på en positiv måte. Jeg havner også i den onde sirkelen med at jeg er kronisk uggen, av mange årsaker men søvnen som er så viktig gjør det ikke bedre! Jeg husker de som regel en stund etter jeg har våknet, noen sitter i uker eller for alltid (husker enkelte mareritt fra jeg var barn blant annet) men hva jeg husker før marerittene aner jeg ikke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.5.2019 den 0.05, AnonymBruker skrev:

Kanskje ikke helt det samme, men jeg var mye plaget av den typen drømmer der man tror man er våken, men ikke klarer å røre kroppen. Jeg kunne tenke bevisst "Åh nei, når skjer det igjen!" Så ble jeg liksom dratt ut av kroppen og kastet rundt i rommet. Altså ikke kroppen min, for den lå igjen i sengen, men sjelen, eller hva man skal kalle det ble smelt i vegger og tak av noe jeg ikke kunne se. 

Natt etter natt skjedde det, og jeg følte meg helt våken og bevisst, men klarte på ingen måte å styre det, hindre det eller stoppe det. Natt etter natt var jeg livredd for at det skulle skje, og så "våknet" jeg brått av at det skjedde. 

Til slutt var jeg helt utslitt av det, og begynte å bli forbanna, så da det skjedde igjen ble jeg rasende. Jeg bannet og "ertet" det usynlige som kastet meg rundt. "Er det alt du har din idiot? Kom igjen din jævel, vis meg hva du har. Det der er ingen din pingle. Tror du at du skremmer meg? Jeg har fått nok av deg din forbanna dritt, jeg er ikke redd for deg lenger, så skal du kaste meg får du virkelig gjøre det hardere enn dette!" Og jeg hånte og lo for hvert kast. 

Det skjedde aldri igjen. Jeg tror på en måte at jeg tok et oppgjør med frykten som førte til dette. Da jeg ikke fryktet det lenger, men fant styrken og sinnet i meg selv, i forhold til at jeg hadde funnet meg i nok, så sluttet det. 

Jeg vet ikke hvor bevisst du er i drømmene dine, men antagelig har nok du også frykt i deg som slår ut i vonde drømmer. Om du ikke er bevisst nok i drømmene til å kunne styre dem litt, så kanskje du kan ta et oppgjør med hva du frykter når du er våken? 

 

Anonymkode: 00cda...f11

Det hørtes ut som en blanding av astral projeksjon (hvis det er det det heter på norsk) og søvnparalyse. En skrekksituasjon med andre ord..! Ja, det burde jeg gjøre. Skal begynne hos psykolog igjen snart så det skal jeg ha i bakhodet. Takk for rådet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, SoWhat? skrev:

Skjønner deg godt. Det er jo flere som sliter med livskvaliteten pga mareritt. God søvnkvalitet er viktig, og sånt sliter både fysisk og psykisk. Du ksn jo ta det opp med legen din, og så hører du hva hn tenker. 

Ja, det er helt essensielt. Man vet ikke hvor godt man har det på den fronten før man ikke har det lenger! Har snakket med legen om det, hun hadde ikke så mye å komme med annet at det kunne være traumer. Jeg skal til psykolog snart så jeg skal ta det opp da og håpe jeg får klarhet i det 🙏🏼 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bruker du medisiner? Noen kan gi livlige drømmer/fæle mareritt. 

Anonymkode: 7ee4f...fae

Ja, bruker fire forskjellige typer medisiner, men de har jeg brukt såpass lenge at det er lite sannsynlig at det er årsaken.. Men det skal jeg for sikkerhets skyld høre med legen om! 🙏🏼 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...