Gå til innhold

Mareritt hver eneste natt


solsnartsommer

Anbefalte innlegg

Jeg har slitt med søvnen i mange år, og det siste året har jeg hatt mareritt hver eneste natt, og de blir bare verre. Jeg våkner ofte skrikende eller at jeg prøver å skrike men ikke får det til. Jeg har diagnosen PTSD, men marerittene har ingen sammenheng med de opplevelsene. Har grei søvnhygiene og gode rutiner, er nesten aldri overdrevent sulten eller mett når jeg legger meg, og aner ikke hva marerittene kommer av. 

Noen som har opplevd lignende og/eller har gode råd? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Drømmer er komplekse. De kan handle om helt andre ting enn hva som egentlig skjer i drømmen. Hva drømmer du? 

Anonymkode: 34a74...cc7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest frankie85

Vil vel anta at du har litt vonde mennesker rundt deg kanskje, der marerittene kommer ifra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diagnosen din. Der er svaret selv om drømmene "ikke har noe med det å gjøre"

Tror jeg. Du skriker men klarer ikke. Er det søvnparalyse? Det er så heavy! Uff.

Jeg opplevde en veldig traumatisk hendelse. Slet hardt i tre, fire år. Men jeg "går på", er sånn evig optimist og er en positiv person. Mulig vi som er som meg fortrenger. Ikke galt det, men et sted er ventilen. Jeg har søvnparalyse iblant. Tror det er en konsekvens. 

Mange ler og bagatelliserer drømmer. Men et mareritt kan henge hardt i en. "Det er bare fantasi" osv sier mange. Ok. De har aldri opplevd søvnparalyse og mareritt. Vet ikke om du kan gjøre noe. Kanskje meditasjon før leggetid? Jeg er ikke alternativ akkurat, men meditasjon og te tror jeg på 🙂

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, solsnartsommer skrev:

Jeg har slitt med søvnen i mange år, og det siste året har jeg hatt mareritt hver eneste natt, og de blir bare verre. Jeg våkner ofte skrikende eller at jeg prøver å skrike men ikke får det til. Jeg har diagnosen PTSD, men marerittene har ingen sammenheng med de opplevelsene. Har grei søvnhygiene og gode rutiner, er nesten aldri overdrevent sulten eller mett når jeg legger meg, og aner ikke hva marerittene kommer av. 

Noen som har opplevd lignende og/eller har gode råd? 

Dette har jo ingenting med drømmene dine å gjøre. 

Hva drømmer du om? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg også! Siden i høst og fram til nå, så har jeg hatt mareritt vær eneste natt. Drømmene varierer, og 90% av dem husker jeg ikke engang - de er det samboer som forteller meg. Han våkner nemlig opp av at jeg kaster meg opp av senga, løper i et hjørne i rommet og skriker «det er noe der» og peker enten i et annet hjørne i rommet eller i hjørne av taket og er visstnok livredd.

Jeg er konstant sliten vær morgen på grunn av at hjernen min holder på sånn, og er under utredning for en sykdom. I tillegg har jeg PTSD og angst.

Jeg brøt bånd med nær familie (som er endel av årsakene til diagnosene mine) i fjor, og det er det eneste jeg kan skjønne har noe med marerittene å gjøre, på en eller annen måte. Minnene blir kanskje sterkere på natten?

Anonymkode: 7fc83...4b4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du trenger da ikke drømme om de opplevelsene for at marerittene skal ha sammenheng med PTSD'en din?!

Anonymkode: 7105a...0c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest frankie85
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det har jeg også! Siden i høst og fram til nå, så har jeg hatt mareritt vær eneste natt. Drømmene varierer, og 90% av dem husker jeg ikke engang - de er det samboer som forteller meg. Han våkner nemlig opp av at jeg kaster meg opp av senga, løper i et hjørne i rommet og skriker «det er noe der» og peker enten i et annet hjørne i rommet eller i hjørne av taket og er visstnok livredd.

Jeg er konstant sliten vær morgen på grunn av at hjernen min holder på sånn, og er under utredning for en sykdom. I tillegg har jeg PTSD og angst.

Jeg brøt bånd med nær familie (som er endel av årsakene til diagnosene mine) i fjor, og det er det eneste jeg kan skjønne har noe med marerittene å gjøre, på en eller annen måte. Minnene blir kanskje sterkere på natten?

Anonymkode: 7fc83...4b4

Ser du mørke skygger også eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Drømmer er komplekse. De kan handle om helt andre ting enn hva som egentlig skjer i drømmen. Hva drømmer du? 

Anonymkode: 34a74...cc7

Uenig! Drømmer er SUPER ukompliserte (iaf. mine)! Det er sånn hjernen simulerer "tilfeldige" men en gang i blant også  "plausible"  hendelser på. Helst inntrykk samlet samme dagen. Samtidig kjøres diskopprydning på hele "harddisken", og de delene av hjernen som ellers er veldig gode på å samarbeide har null kontakt... Sier seg selv at det kan bli litt kokos noen ganger...

Jeg har opplevd det samme selv, TS (ikke et helt år, men i alle fall uker). Har jeg en "dårlig dag", evt er syk, eller på vei til å bli syk ,så får jeg "mareritt" ( eller i det minste meget ubehagelige drømmer).  Når jeg har møkka-drømmer, så sover jeg dårlig, noe som igjen gjør meg "muggen" / stresset, som gjerne i stor grad kan påvirke dagen... Og da blir også gjerne drømmene natten derpå der etter... #ond-sirkel

Sånn fungerer drømmer(i alle fall for meg)....  Om jeg bare skulle gi ett tips (som def. fungerer mycket brA )  skulle jeg være fanget i sirkel, så må det bli å gjøre noe som er uvant. Helst noe som krever litt tenkekrefter, eller i det minste en porsjon konsentrasjon. Aller helst noe rundt et eller annet du er nysgjerrig på. 

Gi det ett forsøk, om ikke annet :) 

PS. akkurat det med å skrike uten å klare er veldig vanlig... Akkurat som å prøve å løpe men alt går sakte/står stille o.l... Mener hugse at det gjerne kommer av om delene som styrer motorikk henger noen m/s etter etter andre i oppvAkningsfasen:vetikke: 

Hvor mye husker du forresten av drømmen/ene rett før marerittet inntreffer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjærlighetsbarn98

Mareritt kan komme av PTSD uten at du drømmer direkte om hendelsene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje ikke helt det samme, men jeg var mye plaget av den typen drømmer der man tror man er våken, men ikke klarer å røre kroppen. Jeg kunne tenke bevisst "Åh nei, når skjer det igjen!" Så ble jeg liksom dratt ut av kroppen og kastet rundt i rommet. Altså ikke kroppen min, for den lå igjen i sengen, men sjelen, eller hva man skal kalle det ble smelt i vegger og tak av noe jeg ikke kunne se. 

Natt etter natt skjedde det, og jeg følte meg helt våken og bevisst, men klarte på ingen måte å styre det, hindre det eller stoppe det. Natt etter natt var jeg livredd for at det skulle skje, og så "våknet" jeg brått av at det skjedde. 

Til slutt var jeg helt utslitt av det, og begynte å bli forbanna, så da det skjedde igjen ble jeg rasende. Jeg bannet og "ertet" det usynlige som kastet meg rundt. "Er det alt du har din idiot? Kom igjen din jævel, vis meg hva du har. Det der er ingen din pingle. Tror du at du skremmer meg? Jeg har fått nok av deg din forbanna dritt, jeg er ikke redd for deg lenger, så skal du kaste meg får du virkelig gjøre det hardere enn dette!" Og jeg hånte og lo for hvert kast. 

Det skjedde aldri igjen. Jeg tror på en måte at jeg tok et oppgjør med frykten som førte til dette. Da jeg ikke fryktet det lenger, men fant styrken og sinnet i meg selv, i forhold til at jeg hadde funnet meg i nok, så sluttet det. 

Jeg vet ikke hvor bevisst du er i drømmene dine, men antagelig har nok du også frykt i deg som slår ut i vonde drømmer. Om du ikke er bevisst nok i drømmene til å kunne styre dem litt, så kanskje du kan ta et oppgjør med hva du frykter når du er våken? 

 

Anonymkode: 00cda...f11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest frankie85
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje ikke helt det samme, men jeg var mye plaget av den typen drømmer der man tror man er våken, men ikke klarer å røre kroppen. Jeg kunne tenke bevisst "Åh nei, når skjer det igjen!" Så ble jeg liksom dratt ut av kroppen og kastet rundt i rommet. Altså ikke kroppen min, for den lå igjen i sengen, men sjelen, eller hva man skal kalle det ble smelt i vegger og tak av noe jeg ikke kunne se. 

Natt etter natt skjedde det, og jeg følte meg helt våken og bevisst, men klarte på ingen måte å styre det, hindre det eller stoppe det. Natt etter natt var jeg livredd for at det skulle skje, og så "våknet" jeg brått av at det skjedde. 

Til slutt var jeg helt utslitt av det, og begynte å bli forbanna, så da det skjedde igjen ble jeg rasende. Jeg bannet og "ertet" det usynlige som kastet meg rundt. "Er det alt du har din idiot? Kom igjen din jævel, vis meg hva du har. Det der er ingen din pingle. Tror du at du skremmer meg? Jeg har fått nok av deg din forbanna dritt, jeg er ikke redd for deg lenger, så skal du kaste meg får du virkelig gjøre det hardere enn dette!" Og jeg hånte og lo for hvert kast. 

Det skjedde aldri igjen. Jeg tror på en måte at jeg tok et oppgjør med frykten som førte til dette. Da jeg ikke fryktet det lenger, men fant styrken og sinnet i meg selv, i forhold til at jeg hadde funnet meg i nok, så sluttet det. 

Jeg vet ikke hvor bevisst du er i drømmene dine, men antagelig har nok du også frykt i deg som slår ut i vonde drømmer. Om du ikke er bevisst nok i drømmene til å kunne styre dem litt, så kanskje du kan ta et oppgjør med hva du frykter når du er våken? 

 

Anonymkode: 00cda...f11

Virker som litt begynnelsen på en psykose etterhvert, men jeg skal være positiv og ønske deg lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, frankie85 skrev:

Virker som litt begynnelsen på en psykose etterhvert, men jeg skal være positiv og ønske deg lykke til

Dette er mange år siden, og jeg har ikke vært plaget med dette igjen, så en snill psykose isåfall. :)

Anonymkode: 00cda...f11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, frankie85 skrev:

Ser du mørke skygger også eller?

Ut i fra skrivemåten din vet jeg ikke om du er sarkastisk eller seriøs. 

Men nei, jeg skrev jeg ikke husker 90% av drømmene mine, da det er samboer som forteller meg at han nok en gang har blitt vekt av meg, skrikende, som ser noe. Jeg vet ikke hva jeg ser i disse marerittene.

Anonymkode: 7fc83...4b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.5.2019 den 21.38, AnonymBruker skrev:

Drømmer er komplekse. De kan handle om helt andre ting enn hva som egentlig skjer i drømmen. Hva drømmer du? 

Anonymkode: 34a74...cc7

Det kan være alt mulig, vanskelig å forklare. Kan være alt fra at jeg blir knivstukket av et vesen som ligner på er dyr som ikke finnes i dyreverden, til at jeg er fanget i en slags tynn boks med en haug mennesker rundt meg som vil drepe meg. Det er bare noen eksempler, drømmene mine er alltid veldig rotete og ofte mange forskjellige drømmer hver natt.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.5.2019 den 21.41, Gjest frankie85 skrev:

Vil vel anta at du har litt vonde mennesker rundt deg kanskje, der marerittene kommer ifra?

Nei, absolutt ikke. Er veldig selektiv med hvem jeg omgås med, og har vært det i mange år nå, men jeg har helt klart hatt det flere ganger gjennom livet! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Bruker du medisiner? Noen kan gi livlige drømmer/fæle mareritt. 

Anonymkode: 7ee4f...fae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.5.2019 den 21.56, SoWhat? skrev:

Diagnosen din. Der er svaret selv om drømmene "ikke har noe med det å gjøre"

Tror jeg. Du skriker men klarer ikke. Er det søvnparalyse? Det er så heavy! Uff.

Jeg opplevde en veldig traumatisk hendelse. Slet hardt i tre, fire år. Men jeg "går på", er sånn evig optimist og er en positiv person. Mulig vi som er som meg fortrenger. Ikke galt det, men et sted er ventilen. Jeg har søvnparalyse iblant. Tror det er en konsekvens. 

Mange ler og bagatelliserer drømmer. Men et mareritt kan henge hardt i en. "Det er bare fantasi" osv sier mange. Ok. De har aldri opplevd søvnparalyse og mareritt. Vet ikke om du kan gjøre noe. Kanskje meditasjon før leggetid? Jeg er ikke alternativ akkurat, men meditasjon og te tror jeg på 🙂

 

Takk for tipset 🙏🏼 hører faktisk på forskjellige meditasjoner mens jeg har lagt meg ned for å sove, og det er veldig hjelpsomt med å sovne raskere enn hvis jeg ikke gjør det, men det har null effekt på marerittene. Søvnparalyse har jeg hatt noen ganger, det er helt jævlig. En gang dro noen meg i foten (føltes sånn, og veldig virkelig), og klarte ikke sove ordentlig. Har også fått en slags angst for å sovne da hver natt bokstavelig talt blir et mareritt 🙃

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.5.2019 den 23.06, Gjest frankie85 skrev:

Ser du mørke skygger også eller?

Morer du deg når du gjør narr av ting andre enn deg sliter med? Følte du deg hjelpsom nå? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.5.2019 den 22.05, AnonymBruker skrev:

Det har jeg også! Siden i høst og fram til nå, så har jeg hatt mareritt vær eneste natt. Drømmene varierer, og 90% av dem husker jeg ikke engang - de er det samboer som forteller meg. Han våkner nemlig opp av at jeg kaster meg opp av senga, løper i et hjørne i rommet og skriker «det er noe der» og peker enten i et annet hjørne i rommet eller i hjørne av taket og er visstnok livredd.

Jeg er konstant sliten vær morgen på grunn av at hjernen min holder på sånn, og er under utredning for en sykdom. I tillegg har jeg PTSD og angst.

Jeg brøt bånd med nær familie (som er endel av årsakene til diagnosene mine) i fjor, og det er det eneste jeg kan skjønne har noe med marerittene å gjøre, på en eller annen måte. Minnene blir kanskje sterkere på natten?

Anonymkode: 7fc83...4b4

Det hørtes fryktelig slitsomt ut. Du har kanskje rett i at minner blir sterkere om natten ja.. Jeg skjønner at drømmer noen ganger ikke trenger å relatere til noe eller ha betydning, men føler det må være et eller annet når det er så kraftige mareritt. Kanskje det er alt annet enn hva jeg sliter med fordi jeg fortrenger det 🤷‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...