Gå til innhold

Dere som jobber i mannsdominerte yrker.


SoWhat?

Anbefalte innlegg

Og har kolegaer som stort sett og i stort flertall er menn, hvordan er miljøet? 

Jeg spør fordi jeg har jobbet med menn i en periode nå, var ferdig fredag. Takk og pris! Det var bare et prosjekter og ikke mitt vanlige arbeidsmiljø. Jeg har seriøst aldri vært så sliten på det jeg kan huske! 

Høye stemmer, et SJUKT markeringsbehov! Alle skulle ha rett, det var gnisninger og konkurranse (usunn) hver jæ... dag! Mygod. Men det var sånn at de bare

gikk i konfliker, var ærlige og direkte med hverandre. Så var det glemt. En god ting det da, men jeg er vant til at en er diplomatisk to the bitter end liksom. Det var en overgang. 

Og all dårlig humor. JEZ! Sånn fjortishymor på sex, forhold osv . Au. De inkluderte meg helt fint, men lo fordi jeg hadde "null humor". De lo av mye og spøkte med mye. Det tåler jeg fint. Men de ville liksom " sette meg på plass" også. Jeg kunne ikke vite mer enn dem. 🙄 selv om jeg faktisk hadde kunnskaper! 

En til en hadde vi verdens fineste santaler! Der ble jeg både inspirert og lærte mye. Men det skjer noe med menn "i flokk". Hva er det? 

Hvilke erfaringer har dere kvinner som jobber med menn hele tiden gjort?  Er veldig nysgjerrig på det! 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Helt fantastisk. Ingen sutrer, ingen drama. Alle skjønner at man noen ganger må ta jobbtelefoner etter arbeidsdagen og at arbeid ikke bare kan vente.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stort sett går det veldig fint, er alltids en og annen med massivt markeringsbehov, men det går som regel over. Faktisk så er de jeg har hatt problemer med heller de som oppfører seg mer "kvinnelig" og er dramatiske 😛 

Foretrekker i grunn en blanding av kvinner og menn hvis jeg får velge 🤔 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meget bra. Alle gjør det de skal, har en fleipete tone med hverandre og kommer seg på jobb til rett tid.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Husholdning1 skrev:

Meget bra. Alle gjør det de skal, har en fleipete tone med hverandre og kommer seg på jobb til rett tid.

Hva har å komme seg på jobb til rett tid med saken å gjøre? Det er ikke sånn at kvinner statistisk sett kommer oftere for sent enn menn. Der jeg har jobbet har det vært menn som har kommet for sent, og jeg har jobbet på steder der både kvinner og menn har kommet for sent, det har ingen sammenheng med kjønn. 

Jeg har som kvinne vært eneste kvinne et sted og det gikk veldig greit det altså. Det var jo noen gutter som trengtes å strammes opp litt, og jeg hadde som alle andre steder jeg har jobbet både før og etter mye tillit siden jeg er arbeidssom og til å stole på, så jeg fikk da ansvaret for opplæring og medfølging av de som ikke var så veldig flittige for å si det sånn. De som var på samme nivå som jeg kom jeg godt overens med. 

Anonymkode: 2fba9...551

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine erfaringer med å jobbe sammen med menn er utelukkende gode. Klart, det kan være enkeltindivider som er irriterende til tider, men stort sett er de reale, greie og tar i et tak når det trenges. Fleiper gjør de, og av og til med klar "mannehumor" men vanligvis går de ikke over streken og fleipingen kommer oftest med klar selvironi. 

Det kan gå en kule varmt av og til, men når den aktuelle saken er ferdigdebattert (og av og til ferdigkranglet) så er alle vel forlikte igjen og går videre uten sure miner. Jeg har generelt dårligere erfaring med kvinnelige kolleger. Jeg har hatt noen få opp gjennom årene og der har det innimellom vært tilfeller der de rett og slett har lurt seg unna mer gufne oppgaver. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjenner meg godt igjen i beskrivelsen din. Kraftig markeringsbehov, maktkamper og vulgær humor har vært en gjenganger på alle stedene jeg har jobbet. Jeg er real og grei men unngår å bli for mye kompis med dem. Da blir de litt usikre på hvor de har meg og lar derfor være å slå seg helt løs. Jeg foretrekker det sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva har å komme seg på jobb til rett tid med saken å gjøre? Det er ikke sånn at kvinner statistisk sett kommer oftere for sent enn menn. Der jeg har jobbet har det vært menn som har kommet for sent, og jeg har jobbet på steder der både kvinner og menn har kommet for sent, det har ingen sammenheng med kjønn. 

Jeg har som kvinne vært eneste kvinne et sted og det gikk veldig greit det altså. Det var jo noen gutter som trengtes å strammes opp litt, og jeg hadde som alle andre steder jeg har jobbet både før og etter mye tillit siden jeg er arbeidssom og til å stole på, så jeg fikk da ansvaret for opplæring og medfølging av de som ikke var så veldig flittige for å si det sånn. De som var på samme nivå som jeg kom jeg godt overens med. 

Anonymkode: 2fba9...551

Hva har det med å komme til rett tid ikke med saken å gjøre?

Endret av Husholdning1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Husholdning1 skrev:

Hva har det med å komme til rett tid ikke med saken å gjøre?

Om du leser innlegget mitt på nytt ser du kanskje det? Det er ikke sånn at menn generelt kommer mindre for sent. 

Anonymkode: 2fba9...551

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trives veldig godt å jobbe i et mannsdominert miljø, men det er stor forskjell innad på avdelingene i min arbeidsplass: salgsavdelingene, som forøvrig også er svært mannsdominerte, preges i stor grad av menn med sterkt markeringsbehov. Jeg er veldig glad jeg slipper å jobbe særlig med dem. Derimot jobber jeg mest mot utviklere og administrasjon, og her er mennene hyggelige og "behagelige", det er ikke noe tull. ;)

Jeg har inntrykk av at det er litt forskjell på avdelinger så vel som kjønn, altså at det er stor forskjell på mannsdominerte salgsavdelinger fullt av alfamenn som bobler over av testosteron og som har et sterkt markeringsbehov kontra avdelinger hvor konkurranseaspektet ikke er like preget, som i utvikleravdelingene hvor mennene er mer preget av pragmatisme, levere og utvikle sine produkter uten at de har salgstall hengende over seg. 

Så jeg trives altså med andre ord veldig godt. Mitt team består av bare menn og meg, og vi har jobbet sammen nå i over 4 år, og vi fungerer som et velsmurt maskineri. 

Og så må jeg få skryte litt av avdelingen og teamet mitt, som primært kun består av menn (det vil si det er to damer til, men jobber ikke under samme team som meg, der er jeg eneste dame); hel ved - virkelig! Omsorgsfulle, flinke og snille, støttende og utrolig hyggelige menn. Her har de støttet meg gjennom MA (missed abortion) og prøverørsbehandling (og nei, jeg prater lite om det, men enkelte av mennene veit om det jeg har vært gjennom og de har vært veldig omtenksomme hele veien) - og virkelig, for en støtte! Ingen drama (hvilket er fantastisk), og utrolig mye humor og latter. Nei, jeg stortrives altså! :)

Endret av SPOCA
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om du leser innlegget mitt på nytt ser du kanskje det? Det er ikke sånn at menn generelt kommer mindre for sent. 

Anonymkode: 2fba9...551

Kan ikke se jeg har skrevet det noe sted.

Kan fortsatt heller ikke se hvorfor det å komme til rett tid ikke skulle bety noe for miljøet på arbeidsplassen. Kan du forklare nærmere?

Endret av Husholdning1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Hvor mye "bitching" det er på en arbeidsplass, det øker i takt med hvor mange kvinner som er ansatt der.  

 Dette er i alle fall min erfaring... 

Anonymkode: cfa54...269

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 Hvor mye "bitching" det er på en arbeidsplass, det øker i takt med hvor mange kvinner som er ansatt der.  

 Dette er i alle fall min erfaring... 

Anonymkode: cfa54...269

Jeg har jobbet sammen med bare kvinner. Det fantes ikke bitching der, men jeg ble grundig lei den evige konkurransen om å ha den ungen som var flinkest og lengst fremme i utviklingen. 

Anonymkode: db53e...cde

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jobber på verksted og det er ganske hyggelig. Er så klart noen ting som jeg kunne vært foruten(jeg trenger ikke hjelp til å bære hele tiden eller at andre kommer og sjekker om jeg kan ting jeg har drivi med i flere år) men ellers er det greit. Blir litt uttafor noen ganger da de antar at jeg ikke skjønner hva de snakker om i for eksempel pausene (det gjør jeg, og jeg har tilogmed de interessene selv) men det er som regel en god arbeidsplass.

Anonymkode: efb8e...d21

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber på mitt 9 år i en mannsdominert bedrift, i et mannsdominert yrke.

Stortrives og har gjort det fra dag 1. Hos oss tar vi vare på hverandre og backer hverandre opp. Men som du sier, diskusjonen kan få litt høy temperatur mens de står på. Når det er avsluttet er alt tilbake til det normale igjen. Jeg trives med at det ikke er noe snikksnakk eller at noen vimser rundt grøten. Og ikke minst at det ikke er noe surmuling i etterkant.

Men miljøet kan nok virke tøft for noen, IG jeg mener at det ikke er for alle å jobbe som eneste kvinne blant 15+ menn. 

Anonymkode: df992...9ec

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå jobber jeg med en tilnærmet 50/50 fordeling mellom kjønnene, og kollegaene mine er mer ulike på et personlig plan enn at det har noe med kjønn å gjøre. Men jeg hadde et vikaroppdrag for en oljeservicebedrift med bare menn rett etter studietiden. Da var det konstant høy temperatur, mye skriking og markeringsbehov, og faktisk mye grupperinger og sladring (noe man ofte beskylder kvinner for å holde på med). Vet ikke om det hadde med menn generelt, eller bare disse mennene, å gjøre. Men arbeidsmiljøet var ikke særlig sunt.

Anonymkode: 0e429...d6c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Mhm. Vet ikke hva slags miljø du jobba i. Vi er i 2019.  Jobben min er det du kan kalle man dominertjobb. Vi har mange kvinner som jobber med oss, vi respekterer dem veldig mye, snakker ikke sånn gutta sheet når dem er tilstede, vi behandler dem likt som alle andre. Helt vanlig arbeidsplass. Tror nok det har med enten arbeidsmiljøet du var i eller med personen (Enten deg eller de andre). Det er et ungt arbeidsmiljø da.  

Anonymkode: 3fd39...b60

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber med bare menn og jeg trives godt!

De ser at jeg jobber og bidrar, de ser at jeg er med på deres humor og ellers er jeg noe omsorgsfull og passer litt på de. Har jeg ikke vært til lunsj, så spør de hvor jeg var, har jeg vært syk så spør de hvordan det går. Det er veldig åpne samtaler, ikke noe overdrevet verken ene eller andre veien. Har jeg problemer privat så får jeg råd og hjelp av de. 

Syns alt i alt at det å jobbe med menn er veldig lett. Det de sier, det er det de faktisk mener, ikke noe tull. De kan slenge med leppa, men som regel er det glemt rett etterpå. Alle snakker litt dritt om alle, uten å faktisk mene noe vondt om de. 

I blant får man høre noe mindre hyggelig om hvordan en selv er i jobb eller annet. Så fort det er sagt så har de lagt fra seg sin irritasjon, ingen går rundt å gnager på noe. 

Anonymkode: a3027...faa

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber som utvikler i IT-bransjen, og på min arbeidsplass er det stort sett bare menn. Jeg syns det fungerer bra. Har ikke sett noe til det Ts nevner. Det skal sies at kommunikasjonen mellom oss er ganske pragmatisk og rett på sak, men det funker fint for meg. 

Anonymkode: fd0bb...ebe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber med kun menn. Kjerringer kommer i alle kjønn, og vi har et par stykker, men jeg trenger ikke oppsøke dem :) 

Anonymkode: 5a827...7e1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...