Gå til innhold

Samtykke at barnevern kan hente info


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om det er lurt å samtykke til at barnevern kan hente info fra helsevesnet osv når de har fått inn en usann bekymringsmelding?

Har lest at advokater osv skriver at man ikke burde signere noe som helst i møtet med barnevern.

Jeg har ingenting å skjule, men har jo rett til personvern av mine samtaler me f.eks legen min.

Men hvis de ønsker info om dette føler jeg også at det er feil å nekte de, jeg vet ikke hva jeg skal gjøre her.

Anonymkode: 5355b...f4e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du ingenting å skjule, så er det vel ikke noe problem? Hadde selv BV på meg fordi ei venninne klikka i vinkel og ga dem usann bekymringsmelding. De ba om innsyn, men de brukte det ikke. Saken ble henlagt rimelig kjapt etter samtale med meg og mannen, barnehagen og barna.

Anonymkode: c1eb5...f4c

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke har noe å skjule så har det vel ikke mye å si?

Anonymkode: c225d...af6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk også bv på oss. Jeg tror på åpenhet og høflighet og vi ga dem tillatelse til å innhente det de trengte fra skole og BUP.

Endret av Måbarefåsiat...
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De får ikke utlevert journaler, legen får noen spørsmål de svarer på (som oftest er dette standardspørsmål)

https://tidsskriftet.no/2016/08/legelivet/legeerklaeringer-til-bruk-barnevernet

«Pålegget om informasjon kommer ofte i form av en bestilling fra barneverntjenesten, med en del konkrete spørsmål som legen skal svare på. Legen vil da gjennom sin erklæring gjerne kommentere de spørsmålene som er stilt, og eventuelt supplere med annen informasjon som er nødvendig og relevant for å belyse saken.»

Anonymkode: 94e00...5ba

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville skrevet under. 

Anonymkode: 90937...0f3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde noen skrevet en beskymringsmelding på mitt barn hadde jeg blitt fornærmet. Er klart det, jeg vil jo det beste for barna mine og ville gladlig ha drept for dem om jeg måtte. Jeg gjør hva som helst for at de skal være trygge og ha det godt. Det inkluderer også å gi samtykke til at barnevernet kan hente all informasjon de bare ønsker fra livet mitt om det kan hjelpe barna mine. Vil de snakke med en arbeidsgiver jeg hadde for 20 år siden? HER ER MAIL; NUMMER OG ADRESSE. Vil du prate med legen min? Jeg booker en time med en gang. Kan det hende at barna ikke har det bra hos meg, og fosterfarmilie vurderes? La oss prøve det ut. 

Ikke bind deg til at du vet best og barnevernet er en torn i siden som vil ødelegge- for det vil de ikke! De vil det beste for barnet ditt, akkurat som deg. Så dersom de vil innhente informasjon som kan hjelpe barnet (som lege, barnehage, psykolog, lærere osv) så hjelp dem å hjelpe! 

 

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Tran09 said:

Hadde noen skrevet en beskymringsmelding på mitt barn hadde jeg blitt fornærmet. Er klart det, jeg vil jo det beste for barna mine og ville gladlig ha drept for dem om jeg måtte. Jeg gjør hva som helst for at de skal være trygge og ha det godt. Det inkluderer også å gi samtykke til at barnevernet kan hente all informasjon de bare ønsker fra livet mitt om det kan hjelpe barna mine. Vil de snakke med en arbeidsgiver jeg hadde for 20 år siden? HER ER MAIL; NUMMER OG ADRESSE. Vil du prate med legen min? Jeg booker en time med en gang. Kan det hende at barna ikke har det bra hos meg, og fosterfarmilie vurderes? La oss prøve det ut. 

Ikke bind deg til at du vet best og barnevernet er en torn i siden som vil ødelegge- for det vil de ikke! De vil det beste for barnet ditt, akkurat som deg. Så dersom de vil innhente informasjon som kan hjelpe barnet (som lege, barnehage, psykolog, lærere osv) så hjelp dem å hjelpe! 

 

Jeg tror ikke at arbeidsgivere noen gang blir trukket inn i bildet, fra barnevernet sin side?

Det skjedde ikke med oss i alle fall.

Har en svigerinne som er involvert med mange saker i forbindelse med barnevern på grunn av hennes jobb (hun jobber ikke i barnevern, men samarbeider med den instansen), og hun sier at de ikke blir tilkalt. Det er andre instanser som blir tilkalt. 

 

Til ts: Jeg vil anbefale deg å signere, og å samarbeide.

 

Husk at du har rett på å få kopi av dokumentene som gjelder deg, fra barnevernet. 

 

I vårt tilfelle var noe av det mest overraskende at barnet det gjaldt, sin tidligere helsestasjon, sendte ved hele journalen derfra. Absolutt alt var med der. Hele historikken, inkludert noen ganger der vi ikke hadde mulighet til å ta telefon derfra osv. Det var ikke slik med legen vår. Men med helsestasjonen. Derfor har jeg blitt mye mer knapp i ordbruken til slike instanser i etterkant.

 

Anonymkode: 13b08...afc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er lærer. Og jeg sier bare skriv under, la de innhente all info de trenger. Det er når du nekter å skrive under på samtykke om innhenting av informasjon at man begynner å lure, og dessverre så er det de som har noe å skjule som også nekter. Til syvende og sist, hvis bekymringen er stor nok så vil de kunne innhente informasjon uansett. Spill med åpne kort, ta imot dem på besøk, la de samtale med dere i familien. De er ikke der for å ødelegge dere. Eller ta fra dere barna. Det er siste utvei og da er bekymringene rundt forholdene i hjemmet så alvorlig at du selv ser den komme. 

De kan bidra med støtte i mange former hvis dere har utfordringer som økonomi/sykdom/adferd osv! 

 

Jeg har ALDRI opplevd at de ikke har prøvd mye annet før en evt. Omsorgsovertakelse. 

Anonymkode: 5eed7...8dc

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er lærer. Og jeg sier bare skriv under, la de innhente all info de trenger. Det er når du nekter å skrive under på samtykke om innhenting av informasjon at man begynner å lure, og dessverre så er det de som har noe å skjule som også nekter. Til syvende og sist, hvis bekymringen er stor nok så vil de kunne innhente informasjon uansett. Spill med åpne kort, ta imot dem på besøk, la de samtale med dere i familien. De er ikke der for å ødelegge dere. Eller ta fra dere barna. Det er siste utvei og da er bekymringene rundt forholdene i hjemmet så alvorlig at du selv ser den komme. 

De kan bidra med støtte i mange former hvis dere har utfordringer som økonomi/sykdom/adferd osv! 

 

Jeg har ALDRI opplevd at de ikke har prøvd mye annet før en evt. Omsorgsovertakelse. 

Anonymkode: 5eed7...8dc

OG for guds skyld! Ikke oppsøk sider på nett mot barnevernet. Det er mye skremmende lesning. Men husk alltid! Barnevernet har taushetsplikt! Foreldre som er fratatt barna kan gjerne presentere historier om fabrikering om bevis, fratatt barnet for småting osv osv. Men den siden av historien om barnet som var så sultent at det begynte å spise på skumgummimadrass, eller 10-åringen som var nødt til å ta, seg av småsøsken alene over flere dager mens mor og var var på en tripp. Det kommer ikke frem! 

Anonymkode: 5eed7...8dc

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det en undersøkelse har barneverntjenesten uansett lov til å hente inn informasjon, men man ønsker å gjøre det i samråd med foreldrene, derav ønske om samtykke. 

Har aldri vært med på å snakke med arbeidsgiver i de årene jeg har jobbet i bvtj.

Og som det nevnes, bvtj ønsker relevant info, ikke en samlejournal..

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I vår tjeneste bruker vi nettverksmøte istedenfor å innhente skriftlig. Da får alle høre hva alle har å si. Alle, inkl. foreldrene, får samme spørsmål og det er fast struktur på møtene.

Du kan spørre om det er noe de kan tilby? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Lærke skrev:

I vår tjeneste bruker vi nettverksmøte istedenfor å innhente skriftlig. Da får alle høre hva alle har å si. Alle, inkl. foreldrene, får samme spørsmål og det er fast struktur på møtene.

Du kan spørre om det er noe de kan tilby? 

Hvilken tjeneste snakker du om, og hva slags nettverksmøte?

Anonymkode: f777b...ca4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Solkremen

De gangene jeg innhenter info fra helsepersonell så vet foreldrene på forhånd hva jeg etterspør. Da har foreldrene selvfølgelig samtykket. Legen får et skriv med spørsmål, og svarer opp disse. Legejournalen blir ikke utlevert. 

Også opplevd at foreldre ikke samtykker, uten at dette behøver være et problem. Man skal ha forståelse for at et slikt spørsmål kan oppleves skremmende. God og åpen dialog er ofte det beste. Saksbehandler syns jeg bør kommunisere med deg hva bv.tj ønsker av innsyn :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde signert. Og jeg gjorde det. Vi fikk en helt sinnsyk bekymringsmelding på oss som var løgn fra ende til annen. Fire tettskrevne a4 sider med ulike løgner. Fordi jeg hadde slitt med fødselsdepresjon, så ville de gjennomføre en undersøkelse og et hjemmebesøk. Vi spilte med åpne kort hele veien, og det eneste de sa var at det virket som vi var utrolig flotte foreldre. Hjemmet vårt var varmt og koselig, og de synes jeg hadde gjort en utrolig fin jobb med å oppsøke hjelp og komme meg gjennom det. SAken ble henlagt etter to måneder. Vi hadde ei venninne av meg som har jobbet i barnevernstjenesten tidligere, og hun veiledet oss underveis og var med oss på møtene. Hun sa at de som nekter å samarbeide, er de som de går nøyere til verks med. Det oppfattes som at de har noe å skjule og bv blir automatisk mer skeptiske. 

Anonymkode: 9e5d2...efc

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilken tjeneste snakker du om, og hva slags nettverksmøte?

Anonymkode: f777b...ca4

Med tjeneste mener jeg barneverntjeneste

Nettverksmøte er at man inviterer inn de man ønsker å innhente informasjon fra. Foreldrene er også med i møtet. Er det ønskelig å innhente både på barn og på foreldre er det ulike møter. Slik at ikke alle får innsyn i alt.

I nettverksmøte er fokus bekymringen, risiko, beskyttelse og hva den enkelte instans eventuelt kan bidra med for å hjelpe.

Kort fortalt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, Tran09 skrev:

Hadde noen skrevet en beskymringsmelding på mitt barn hadde jeg blitt fornærmet. Er klart det, jeg vil jo det beste for barna mine og ville gladlig ha drept for dem om jeg måtte. Jeg gjør hva som helst for at de skal være trygge og ha det godt. Det inkluderer også å gi samtykke til at barnevernet kan hente all informasjon de bare ønsker fra livet mitt om det kan hjelpe barna mine. Vil de snakke med en arbeidsgiver jeg hadde for 20 år siden? HER ER MAIL; NUMMER OG ADRESSE. Vil du prate med legen min? Jeg booker en time med en gang. Kan det hende at barna ikke har det bra hos meg, og fosterfarmilie vurderes? La oss prøve det ut. 

Ikke bind deg til at du vet best og barnevernet er en torn i siden som vil ødelegge- for det vil de ikke! De vil det beste for barnet ditt, akkurat som deg. Så dersom de vil innhente informasjon som kan hjelpe barnet (som lege, barnehage, psykolog, lærere osv) så hjelp dem å hjelpe! 

 

Det her er jo bare tull. Av alle ansatte i barnevernet, er det mange variabler av barnevernspedagoger, og mange variabler av beslutningsevne og tiltak. Sunn skepsis bør du ha, de kan bruke alt du sier imot deg inntil 15 år. Forhør deg med en advokat, det er ikke sånn at alle i barnevernet er dyktige og gode personer, akkurat som ikke alle sykepleiere er flinke, eller alle leger er dyktige. Alle er forskjellige vet du, og verden er desverre ikke perfekt. Ikke utlever deg selv, hvis du ikke vil ha barnevernet i familien din, og ikke trenger hjelp eller tiltak derfra, synes jeg ikke du skal sette døra på vidt gap heller. Advokater som jobber med barnevernssaker fraråder å gi samtykke til innhenting av sensistiv informasjon. Forhør deg ihvertfall med en advokat som jobber med barnevernssaker først. Du får bedre råd der, enn på kg, vil jeg tro.

Anonymkode: beb1b...d1e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Det her er jo bare tull. Av alle ansatte i barnevernet, er det mange variabler av barnevernspedagoger, og mange variabler av beslutningsevne og tiltak. Sunn skepsis bør du ha, de kan bruke alt du sier imot deg inntil 15 år. Forhør deg med en advokat, det er ikke sånn at alle i barnevernet er dyktige og gode personer, akkurat som ikke alle sykepleiere er flinke, eller alle leger er dyktige. Alle er forskjellige vet du, og verden er desverre ikke perfekt. Ikke utlever deg selv, hvis du ikke vil ha barnevernet i familien din, og ikke trenger hjelp eller tiltak derfra, synes jeg ikke du skal sette døra på vidt gap heller. Advokater som jobber med barnevernssaker fraråder å gi samtykke til innhenting av sensistiv informasjon. Forhør deg ihvertfall med en advokat som jobber med barnevernssaker først. Du får bedre råd der, enn på kg, vil jeg tro.

Anonymkode: beb1b...d1e

Det er stor forskjell på å samarbeide, og å ikke sette døra på vidt gap.

Vi har hatt barnevernet hjemme hos oss, og samarbeidet med dem på det vi følte var nødvendig, som var det meste. Dama derfra sa en høflighetsfrase da hun gikk, noe om at "Takk for nå, dette var hyggelig." Jeg sa ikke det samme tilbake. Så rett på henne, men var veldig bevisst på å ikke si noe som helst. Hyggelig hadde det ikke vært. Det var en nødvendighet. 

Anonymkode: 13b08...afc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er stor forskjell på å samarbeide, og å ikke sette døra på vidt gap.

Vi har hatt barnevernet hjemme hos oss, og samarbeidet med dem på det vi følte var nødvendig, som var det meste. Dama derfra sa en høflighetsfrase da hun gikk, noe om at "Takk for nå, dette var hyggelig." Jeg sa ikke det samme tilbake. Så rett på henne, men var veldig bevisst på å ikke si noe som helst. Hyggelig hadde det ikke vært. Det var en nødvendighet. 

Anonymkode: 13b08...afc

Skjønner at det ikke var hyggelig. Veldig inngripende da. Hadde vel mest lyst til å be de om å dra til ... tenker jeg?

Anonymkode: beb1b...d1e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at bv må dokumentere god grunn til å innhente opplysninger mot foreldrenes vilje. Begge parter må bygge en sak mtp evt rettssak. Selv om det går bra de fleste gangene, bør man være parat til det meste. Det er jo barna det gjelder!!

Anonymkode: beb1b...d1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...