Gå til innhold

Samtykke at barnevern kan hente info


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så du tror at BV ALLTID handler riktig? Hvis de forteller at et foreldrepar bør miste omsorgen for barna sine så stoler du blindt på det?

Anonymkode: f777b...ca4

Nei. Bv.tj gjør feil som alle andre. Poenget er at utenforstående ikke vet. Foreldre innrømmer nok sjeldent hele situasjonen, og bv.tj har streng taushetsplikt..

Anonymkode: ec417...ccc

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har bare hadd lege her i byen i 2 år, da jeg har bodd andre plasser tidligere.

 

Men den legen jeg har er kjempe snill og har et bra forhold til denne personen.

Anonymkode: 5355b...f4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva om man sjeldent drar til lege, og har ikke vært hos fastlegen på flere år? Folk flest er ikke hos fastlegen sin annenhver uke.

Anonymkode: f777b...ca4

Da svarer legen at h*n ikke besitter noen relevante opplysninger. Halsbetennelsen eller søvnproblemene for tre år siden er ikke interessante for bv. Ei heller depresjonen for  syv år siden.

Anonymkode: 94e00...5ba

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.5.2019 den 18.29, Lærke skrev:

I vår tjeneste bruker vi nettverksmøte istedenfor å innhente skriftlig. Da får alle høre hva alle har å si. Alle, inkl. foreldrene, får samme spørsmål og det er fast struktur på møtene.

Du kan spørre om det er noe de kan tilby? 

Strider det ikke imot minste inngreps prinsipp da? Kan ikke forstå at dette kan være holdbart juridisk i ALLE saker..

det er to ting som gjør dette problematisk:

1. Informasjon spres til alle instanser tidlig i en us når man ikke vet hvordan us vil gå (henlagt? Hj.tiltak?). Feks på små steder, får flere enn nødvendig informasjon. 

Da må dere vel sikre samtykke fra foreldre? Til tross for at det er us, sier jo loven helt klart at (unødig) informasjon ikke skal spres nødvendig.

Har dere juridisk støtte for dette hos deres kommuneadvokat? 

2. Man får ikke all informasjon som kan bidra til å avdekke mønstre i et slikt møte. Eks: skriftlig informasjon kan avdekke at lille X har hatt stort skolefravær i 4 år, og ingen matpakke. Mens i møtet blir det kanskje fokusert på her og nå.

Det er også en kjensgjerning at informasjonen som deles der foreldre er tilstede, er mer begrenset og mindre detaljert. Man kan miste mye verdifull informasjon.

forstår tankegangen med et slikt stor møte (kanskje etter modell fra England?), men den funker dårlig juridisk og faglig. 

Kan tjenesten din vise til forskning som kan tilsi gode resultater ved bruk av slik metodikk i HVER us? 

Veldig spent på svar.

 

Anonymkode: ec96b...9bf

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Høres ut som en oppskrift for trøbbel.

De kommer til å få tak i informasjonen uansett, så det er bare å gi dem hva de vil ha.

Anonymkode: e5ae6...79e

Jepp, om de har tilstrekkelig grunnlag for det. Mener uansett at en bør samarbeide med barnevernet, og at dette innebærer å gi innsyn i opplysninger fra barnehage, helsestasjon, skole mv. Dette bør være tilstrekkelig i en innledende undersøkelse. Innsyn i meg og mitt, ville jeg forsikret meg om at de faktisk hadde behov for (sannsynligvis etterspør de ikke dette på et tidlig tidspunkt uansett) før jeg samtykket til. Har ingen ting å skjule, men liker ikke tanken på et slags frislipp til all info  Regner med de fleste barnevernsansatte er edruelige og ikke fråtser i private detaljer for moro skyld, men liker uansett og beholde den lille kontrolle jeg har over mine personopplysninger. Dette bør også barnevernet forstå. Hadde de hatt en god grunn til å snakke med legen min, hadde jeg selvsagt samtykket til det også. 

Anonymkode: 9afa3...cf1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 hours ago, AnonymBruker said:

Jepp, om de har tilstrekkelig grunnlag for det. Mener uansett at en bør samarbeide med barnevernet, og at dette innebærer å gi innsyn i opplysninger fra barnehage, helsestasjon, skole mv. Dette bør være tilstrekkelig i en innledende undersøkelse. Innsyn i meg og mitt, ville jeg forsikret meg om at de faktisk hadde behov for (sannsynligvis etterspør de ikke dette på et tidlig tidspunkt uansett) før jeg samtykket til. Har ingen ting å skjule, men liker ikke tanken på et slags frislipp til all info  Regner med de fleste barnevernsansatte er edruelige og ikke fråtser i private detaljer for moro skyld, men liker uansett og beholde den lille kontrolle jeg har over mine personopplysninger. Dette bør også barnevernet forstå. Hadde de hatt en god grunn til å snakke med legen min, hadde jeg selvsagt samtykket til det også. 

Anonymkode: 9afa3...cf1

De spør ikke om info om de ikke føler at de har behov for det, og de kommer til å bli sure om du nekter å gi dem info. Din privatinformasjon er privat for deg, men for noen barnevernsansatte så er du bare en tilfeldig person. Den største feilen mange gjør er å kjempe imot barnevernet, fordi da vil barnevernet kjempe tilbake.

Det betyr nødvendigvis ikke at du alltid skal samarbeide. Jeg har hørt om tilfeller hvor noen har flyttet til nabokommunen og alle problemene med barnevernet forsvinner. Anklagene var ikke spesielt seriøse og den nye kommunen har andre saker de vil fokusere på.

Anonymkode: e5ae6...79e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De spør ikke om info om de ikke føler at de har behov for det, og de kommer til å bli sure om du nekter å gi dem info. Din privatinformasjon er privat for deg, men for noen barnevernsansatte så er du bare en tilfeldig person. Den største feilen mange gjør er å kjempe imot barnevernet, fordi da vil barnevernet kjempe tilbake.

Det betyr nødvendigvis ikke at du alltid skal samarbeide. Jeg har hørt om tilfeller hvor noen har flyttet til nabokommunen og alle problemene med barnevernet forsvinner. Anklagene var ikke spesielt seriøse og den nye kommunen har andre saker de vil fokusere på.

Anonymkode: e5ae6...79e

For noe tull. Jeg forklarte at jeg ikke ønska at dem tok kontakt med barnehagen å det var helt i orden. De hadde full forståelse for det. Jeg hadde ingenting å skjule for barnevernet, men følte ikke det var rett å blande inn barnehagen i saken. 

Anonymkode: 5560e...f59

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

For noe tull. Jeg forklarte at jeg ikke ønska at dem tok kontakt med barnehagen å det var helt i orden. De hadde full forståelse for det. Jeg hadde ingenting å skjule for barnevernet, men følte ikke det var rett å blande inn barnehagen i saken. 

Anonymkode: 5560e...f59

Her høres det ut som du tok kontakt med dem først og ba dem ikke ta kontakt med barnehagen. Om du hadde en god grunn og barnehagen var ikke relevant så er det selvfølgelig ikke et problem.

Situasjonen er helt annerledes når de kommer til deg og ber om samtykke for å hente informasjon. Da er det ikke lurt å nekte.

Anonymkode: e5ae6...79e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.5.2019 den 18.14, AnonymBruker skrev:

Ikke gi tillatelse til informasjon om deg. Det er graverende, og inngripende. Det er grunn nok i seg selv. Så innhenter bv inf om barna. Så går saken videre med den inf. 

Anonymkode: beb1b...d1e

Hvis saken omhandler mors omsorgsevne, kan bv hente inn hos lege uten samtykke i undersøkelse. 

Anonymkode: ec96b...9bf

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.5.2019 den 18.25, AnonymBruker skrev:

Hva om man sjeldent drar til lege, og har ikke vært hos fastlegen på flere år? Folk flest er ikke hos fastlegen sin annenhver uke.

Anonymkode: f777b...ca4

Det er bare bra. Noen går til legen om alt mulig, andre gjør ikke det. 

Anonymkode: beb1b...d1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvis saken omhandler mors omsorgsevne, kan bv hente inn hos lege uten samtykke i undersøkelse. 

Anonymkode: ec96b...9bf

Så hva er egentlig vitsen med å be om samtykke når de kan hente inn samtykke uansett? :klaske:

Anonymkode: f777b...ca4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er bare bra. Noen går til legen om alt mulig, andre gjør ikke det. 

Anonymkode: beb1b...d1e

Det neste nå blir at folk sitter og holder depresjoner og andre psykiske lidelser for seg selv fordi de kvier seg for å dra til legen, for hva hvis.. for en trist tid vi lever i når foreldre nå må gå rundt å være redd og i tillegg være redde for å lufte tanker, følelser og sykdom hos psykolog og lege..

Anonymkode: f777b...ca4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det blir for dumt når folk sier at "har du ingenting å skjule, så gir du bv innsyn". Det handler vel ikke om at man har noe å skjule, men at man verner om privatlivet sitt. Det føles ikke greit å la de hente inn opplysninger om foreldre og barn fra mange instanser. Jeg har vært der selv. Jeg ga samtykke, for noe annet er ikke vits, de får tak i det uansett. Men det føltes ikke greit. Og når opplysningene kom tilbake og vi fikk de opplest, så virket det som om noen hadde lett etter problemer ved små enkelthendelser ol. Heldigvis så var det to fornuftige bv-pedagoger vi hadde, så de forsto at det ikke var noe å henge seg opp i. 

Anonymkode: 81c99...348

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 hours ago, AnonymBruker said:

Så hva er egentlig vitsen med å be om samtykke når de kan hente inn samtykke uansett? :klaske:

Anonymkode: f777b...ca4

Mange folk synes det er feil å tvinge folk, men samtidig føler de at det bare er et akseptabelt valg. For å løse denne konflikten har vi noe som heter frivilig tvang. Man presenterer noe som et valg, men om du velger feil så vil de straffe/tvinge deg.

Dette er noe du finner mange steder i det norske samfunnet. F.eks. du kan være frivilig innlagt på en institusjon, og kan dra når du vil. Men om du faktisk drar blir du tvangsinnlagt.

Anonymkode: e5ae6...79e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så hva er egentlig vitsen med å be om samtykke når de kan hente inn samtykke uansett? :klaske:

Anonymkode: f777b...ca4

Fordi loven pålegger bv å gjøre det i SAMARBEID med foreldrene.

Anonymkode: ec96b...9bf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Fordi loven pålegger bv å gjøre det i SAMARBEID med foreldrene.

Anonymkode: ec96b...9bf

Men det er ikke samarbeid hvis foreldre sier nei til innhenting av informasjon, men blir tvunget til å si ja til slutt.

Anonymkode: f777b...ca4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det er ikke samarbeid hvis foreldre sier nei til innhenting av informasjon, men blir tvunget til å si ja til slutt.

Anonymkode: f777b...ca4

Det er det man kaller frivillig tvang, som egentlig er et tullebegrep.

Anonymkode: beb1b...d1e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er det man kaller frivillig tvang, som egentlig er et tullebegrep.

Anonymkode: beb1b...d1e

Helt idiotisk begrep ja.

Anonymkode: f777b...ca4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er det man kaller frivillig tvang, som egentlig er et tullebegrep.

Anonymkode: beb1b...d1e

I barnevernloven fokuserer de fleste paragrafene på barnas rettsvern. Det sier seg jo selv at barnas vern er denne typen lovverks ryggrad. Hvis det er konflikt mellom foreldrenes og barnas interesser, er det barna som har den sterkeste loven bak seg. Samarbeid med foreldre kan være vanskelig i slike tilfeller, men da er det flere andre paragrafer som veier tyngre enn idealet om samarbeid med foreldrene. 

Anonymkode: 5d920...4ac

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler å samtykke til innhenting av informasjon uansett. Barneverntjenesten belyser alle sider av barnets omsorgssituasjon da, og at fokuset er hva barnet har behov for. Ikke hva som er galt med foreldrene og ikke... Helheten som teller, og er ikke helheten god nok, nei da har barnet rett på hjelp! 

Anonymkode: d8d45...ef5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...