Gå til innhold

Baby 3 mnd og magetrening


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på hvor lenge deres babyer på tre mnd greier holde hodet oppe alene når h*n ligger på magen?

Min baby blir svært sint og lei seg når h*n legges på maven og ser enten til siden eller ned i gulvet og gråter. H*n er ofte svært vanskelig å trøste etterpå. H*n har løftet hodet ved ett par anledningen men jeg føler h*n er så mye dårligere på dette enn de andre barna. Problemet er at de andre barna er ett par mnd eldre og jeg vet liksom ikke hva som er normalt. Jeg føler h*n er der h*n skal være motorisk på alle andre måter, men akkurat magetreningen bekymrer meg. Og jeg bebreider meg selv fordi jeg kanskje ikke var flink nok til å legge på maven i starten, feiget ut når det ble gråting osv.

Jeg er redd vi kommer bakpå her. Det er fortsatt noen uker til vi skal inn på helsestasjon så jeg tenkte be om deres erfaringer ? Jeg har en veldig dårlig følelse på dette :( 

Anonymkode: 6f1a5...5f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Barn varierer mye. Om du er usikker så ber du om time på helsestasjon 

Anonymkode: b89ed...119

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ikke ha magetrening på bakken. De fleste liker ikke det når de er 3 måneder.  Vi tok magetrening på våres mage. Da blir de litt mer rolig og alltid prøvd å se opp på oss. Når de klarte å holde hodene opp lengre begynt vi med å trene på gulvet.  De klarer bare noen sekunder - derfor må de begynne å trene opp.  

Anonymkode: c4931...b14

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Barn varierer mye. Om du er usikker så ber du om time på helsestasjon 

Anonymkode: b89ed...119

Helsestasjon....for en enkelt spørsmål? Herregud. 

Anonymkode: c4931...b14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnet her begynte ikke med ordentlig magetrening før 3-4 måneders alderen, begynte å gå i 11-måneders alderen. Vi startet med magetrening oppå oss. H*n ville ikke annet før 3-5 måneders alderen. 

Anonymkode: 89da7...74b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye viktigere at de styrkes på fremsiden, så ikke stress med magetreningen. 

For å besvare spørsmålet ditt, ja, jenta mi løfter hodet godt på magen, men hun har helt fra fødsel vært veldig sterk og stabil i kroppen. Alle barn et forskjellige, og det er greit. Et du bekymret så tar du en prat me helsesøster😊

jenta mi hater også å ligge på magen og gråter raskt, fortsett å ta opp babyen når dette skjer, det er det du skal gjøre. Vi oppdaget nylig til fysioterapeut at hun er litt stiv i mellom skulderbladene, han mente dette kunne gjøre det smertefullt/ubehagelig for henne og ligge på magen. Så nå jobber vi med det😊 

Anonymkode: 89c85...05c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her har vår på 11 uker aldri hatt noe imot å ligge på magen, så vi har hatt han på magen ved hvert bleieskift siden starten. Bare noen sekunder i begynnelsen, og etter hvert la vi han med ansiktet mot oss på stellebordet, og bøyde oss ned for å se på han og snakke med han. Nå liker han å ligge noen minutter på magen, flere ganger om dagen og se rundt seg. Men igjen, han har alltid likt å ligge på magen, og sluttet å slappe av på brystet vårt da han var 6 uker. Da skulle han opp med hodet og se. Han er forøvrig sterk foran og, og løfter begge beina rett opp når han ligger på ryggen.

Begynn med å bare snu rundt hver gang dere skifter bleier 😊 Det er så mye som er normalt i den alderen. Både vår baby som ligger mye og lenge på magen, og de som ikke er så gode på å løfte hodet enda, er helt innenfor normalen. Men dere må trene på det da, selv om hun ikke liker det så godt. Det kommer seg.

Anonymkode: 27e61...c68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ei som aldri la barna sine på magen, og de er helt normale gutter i dag. Det er vel ikke anbefalt da, vil tro det er lurt å trene. Men støtter det hun over sa, legg ham på magen din og tren 😊 Min på 11 uker har løftet og holdt hodet nesten siden fødsel, men han er veldig sterk i kroppen og står nesten selv hvis han får lov. Vi har heller aldri trent mye, for han er ikke glad i å ligge på magen. Han har aldri slappet av og sovnet på brystet som jeg ser andre babyer gjør, han vil liksom alltid opp og se. Altså er barn så forskjellige, og alt kommer i forskjellig tempo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg var også bekymret for min baby når han var 3 måneder, da han ikke likte å ligge på magen og løftet hodet sjelden. men nå er han 6 måneder og ruller på magen med en gang jeg legger han ned.

Ikke sammenlign babyen din med andre, de utvikles på forskjellige tempoer.

Anonymkode: cbe1c...d66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som de andre sier, så kan du legge babyen på magen oppå brystet ditt eller på et bord eller noe mens du passer på. Det må ikke være på gulvet. 

Når det er sagt, så fikk to av barna mine nok mindre magetrening enn anbefalt, siden de generelt var vanskelige å legge fra seg uten at de hylte. Og jeg lar ikke babyer ligge og hyle for at de skal få magetreningen sin, altså. De rullet likevel til normal tid og utviklet seg normalt for øvrig, helsesøster hadde ingenting å påpeke der.

Nå har jeg lest noe om at ergonomisk bæring også kan fungere bra styrkende for barnet også, men dette vet jeg ikke nok om. Jeg bar mine mye i sjal og ergonomisk sele, da, fordi de da hadde det best og ikke gråt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min er 12 uker og ligger rubdt 20 min før hun klager. Har alltid likt å ligge på magen og har ligget lenge i flere uker allerede. Broren var ikke like glad i det. Babyer er veldig forskjellige. Snakk med helsesøster om det du :)

Anonymkode: 6c18b...993

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er baby nøyaktig 3 mnd, og ligger på magen på gulvet i opptil 20 min om gangen, et par tre ganger om dagen. Har trent på mageleie siden han var 1 mnd, først i fanget, på brystet og på stellebordet, så gradvis mer på gulvet etter hvert som at han har trivdes mer med det. Nå kan han underholde seg alene med leker, mens jeg f.eks spiser frokost, henger opp klær eller lignende

Anonymkode: 2e075...df0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babyer er ulike. Min første hatet magetrening. Da hun var fire måneder kunne hun bare holde hodet oppe i ett minutt. Gud, som jeg stressa! Syntes det var kjempeflaut og turte ikke si det til helsesøster.

Gjett hvem som krabbet som et lyn bortover gulvet da hun var seks måneder? :fnise: 

Med andre ord: det går bra. Varier hvordan du holder baby både når du sitter og går. Baby trener hele tiden. Du kan også støtte baby opp med hånda di under brystet så hun ikke trenger å holde hele vekten av hodet sitt alene.

Anonymkode: 6c3e2...19b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 hours ago, AnonymBruker said:

Helsestasjon....for en enkelt spørsmål? Herregud. 

Anonymkode: c4931...b14

Ja, helsestasjonen vår oppfordrer til det.  Og det er jo også derfor man har åpen time 

Anonymkode: b89ed...119

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...