Gå til innhold

Kjæresten min mistet lappen.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

8 minutter siden, petterm said:

Det handler om at forsikringen forutsetter at føreren har førerkort. Hvis hun skader noen vil forsikringsselskapet betale den som blir skadd og deretter kreve penger av henne. Hvis hun feks kjører på et barn som løper ut i veien og barnet blir pleietrengende resten av livet kan et sånt krav bli mange millioner.

Ser at noen har fått 15 millioner, men det kan ha blitt høyere summer siden det var over 10 år siden. 

https://www.nrk.no/ho/far-15-millioner-i-erstatning-1.5629376

TS her:
Ja, det var sånne eksempler jeg tenkte på også. Den er jo strengt tatt motsettende til den "Egen kappe tenkningen". Dilemma. Jeg får se hvordan den frihets siden av henne tar dette. Jeg tror ikke "High risk, High reward." Er en fornuftig linje å kjøre her. Ikke når argumentene er så klargjorte. 

Takk, for klargjøring.

Anonymkode: 81745...c4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ts her:

Hun gasset opp i 100 i en 70 sone hvor du kjører mitt mellom to åker lapper, og veien er like rett som en strek på et kart tegnet med linja i 500-800meter. Det er en ganske bred vei (typ du kunne klart å kjørt 3 og 1/2 bil i bredden vist du trenger.) med ingen fotgjenger felt, med en tur sti for fotgjengere på andre siden av den ene åker lappen. Det var ingen andre biler på veien der i følge henne.

Hun sa hun gjorde det for å ruse motoren litt. For å passe på at bilen ikke bare kjører på lavt turtall, og får spyttet i fra seg en gang i blant.

 

Anonymkode: bbf5e...9e5

Dette kunne hun ha gjort på motorveien! Hun fikk som fortjent! Hva om det kom en elg? Hun har ikke en sjans å bremse! Ett barn som løper rett ut i veien? 

 

Anonymkode: 7392b...72f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke lest alt som er skrevet, så å gå inn på kjøringen gidder jeg ikke.

Men slik jeg tolker deg, er det flere følelser du har rundt dette. Skuffet, såret og trist. At hun har mistet lappen, opplever du som at det har gått ut over deg. Slik du beskriver henne, har hun det kjipt med dette også. Så det at du ikke kjefter, er kjempe flott. Dette er noe du tydeligvis trenger å lufte litt med henne. Da synes jeg du skal gjøre det. Hva med å spørre henne hvordan hun opplever å miste lappen? Hva tenker hun om å miste lappen? Hvilke følelser har hun rundt dette? Kanskje hun trenger å lufte litt også. Vær åpen, men ikke anklagende.

Men min personlige mening er at dette ikke er hverken jorden eller forholdets undergang. Så jeg ville startet samtale med en god klem, ett kyss og spørsmålet. «Kan vi snakke litt om at du mistet sertifikatet, jeg er lei meg på grunn av det.»

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Fjollefyr said:

Jeg har ikke lest alt som er skrevet, så å gå inn på kjøringen gidder jeg ikke.

Men slik jeg tolker deg, er det flere følelser du har rundt dette. Skuffet, såret og trist. At hun har mistet lappen, opplever du som at det har gått ut over deg. Slik du beskriver henne, har hun det kjipt med dette også. Så det at du ikke kjefter, er kjempe flott. Dette er noe du tydeligvis trenger å lufte litt med henne. Da synes jeg du skal gjøre det. Hva med å spørre henne hvordan hun opplever å miste lappen? Hva tenker hun om å miste lappen? Hvilke følelser har hun rundt dette? Kanskje hun trenger å lufte litt også. Vær åpen, men ikke anklagende.

Men min personlige mening er at dette ikke er hverken jorden eller forholdets undergang. Så jeg ville startet samtale med en god klem, ett kyss og spørsmålet. «Kan vi snakke litt om at du mistet sertifikatet, jeg er lei meg på grunn av det.»

TS her:

At jeg er skuffet ja, såret eller trist nei. Jeg er ganske klar over at hun har noen holdninger som kan gjøre at hun handler litt tullette til tider, som tillater henne å oppføre seg deretter og jeg er klar over at hun ikke har så mye innsikt inn i disse holdningene og konsekvensen av å ha slike holdninger. Så jeg er ganske klar over hvordan disse tingene kunne spilles ut. Så derfor føler jeg meg verket såret eller trist. Jeg viste at noe slikt som dette kom. Men jeg vet ikke hvordan jeg skal håndtere det her. Jeg viste heller ikke hvordan situasjonen kom til å bli når det først kom, og nå sitter jeg her og ser veldig tydelig at jeg ikke vet hvordan jeg skal håndtere det... 

Men etter å ha sittet å tenkt litt over dette, så er jeg egentlig litt glad over at hun har reagert med sorg, eller denne stille holdningen som jeg føler på. Heller det, enn å skjelle ut politiet, eller gå på angrep på meg, eller andre rare ting folk gjør når de mister lappen. Det gir jo faktisk en bedre mulighet å ha en god samtale som du anbefaler.

Når det er sagt, så prøver jeg egentlig bare å skaffe meg litt oversikt om hva situasjonen egentlig handler om. Så kommer de samtale spørsmålene av seg selv.

jaja, det er absolutt ikke forholdets undergang. Jeg bare forstår ikke situasjonen. Jeg er såpass opplært i den psykologiske viktigheten av agape. :) Så det går nok rundt på en eller annen måte.

 

31 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette kunne hun ha gjort på motorveien! Hun fikk som fortjent! Hva om det kom en elg? Hun har ikke en sjans å bremse! Ett barn som løper rett ut i veien? 

 

Anonymkode: 7392b...72f

Sant det, men å fortelle noen som jeg er ganske overbevist angrer er ikke akkurat riktige måten å håndtere situasjonen. Så... Jeg må finne ut hva riktig er... 

Anonymkode: 81745...c4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg var sammen med eksen kjørte han i fylla. Mista lappen i 2 år. Jeg var sint og lei meg på samme tid. Sint for at han gjøre noe så forferdelig dumt, og lei meg fordi jeg visste det kom til å bli en vanvittig utfordring ettersom han var 100% avhengig av lappen. Heldigvis tok jeg lappen en måned etter, så da lettet mye fra hans skuldre. 

Broren min mistet lappen for fart for noen år siden også. Reagerte med å være sint, men ble også lei meg. For jeg visste hvor mye lappen betydde for han, men jeg visste også hvor dum han noen ganger kunne være og hvilke sjanser han kunne ta. Akkurat som alle andre. 

Så det er fort gjort å drite på draget.. Enten det er uvitende eller viten. Hvilken stilling du skal ta til det må du bestemme selv. Det er ikke noe gøy å miste lappen, og iallefall ikke når det er snakk om en enkelthendelse som ikke har funnet sted tidligere, og som nødvendigvis ikke hadde skjedd igjen. Det er bittert og surt å bli tatt når man begår et lovbrudd, men sånn er virkeligheten.. Derfor er det alltid best å holde seg i tøylene. 

Anonymkode: 854ad...75b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, AnonymBruker said:

Dette kunne hun ha gjort på motorveien! Hun fikk som fortjent! Hva om det kom en elg? Hun har ikke en sjans å bremse! Ett barn som løper rett ut i veien? 

 

Anonymkode: 7392b...72f

Sant det, men å fortelle noen at de fikk som fortjent, som jeg er ganske overbevist på angrer er ikke akkurat riktige måten å håndtere situasjonen. Så... Jeg må finne ut hva riktig er... 

Anonymkode: 81745...c4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ts her:

Hun gasset opp i 100 i en 70 sone hvor du kjører mitt mellom to åker lapper, og veien er like rett som en strek på et kart tegnet med linja i 500-800meter. Det er en ganske bred vei (typ du kunne klart å kjørt 3 og 1/2 bil i bredden vist du trenger.) med ingen fotgjenger felt, med en tur sti for fotgjengere på andre siden av den ene åker lappen. Det var ingen andre biler på veien der i følge henne.

Hun sa hun gjorde det for å ruse motoren litt. For å passe på at bilen ikke bare kjører på lavt turtall, og får spyttet i fra seg en gang i blant.

 

Siden hun var i prøveperioden var det tydeligvis inntak av førerkortet. 

 

Jeg vet liksom ikke helt hva det er å kjefte på heller om det var det som var saken. 

 

Vel, men det er nok det jeg går for. Smøre meg med litt «faith». Og se hvordan det blir, så får jeg holde meg åpen til prat frem til at det er riktig tid...

Anonymkode: bbf5e...9e5

Er hun helt blåst? Det klarer hun jo fint uten å bryte fartsgrensen. Bare bruk et lavere gir. Det er jo ikke girkassen som blir nedsotet.

Hvis det ikke var biler der, hvordan ble hun tatt?

Jeg skjønner virkelig ikke hvorfor folk kjører for fort. Man sparer ingen tid, kaster bort drivstoff, og ender opp med å ligge i ræva til en lastebil eller noe. Jeg ser ingenting positivt med det. Skulle ønske de hadde type hundre ganger flere kontroller. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ts her:

Hun gasset opp i 100 i en 70 sone hvor du kjører mitt mellom to åker lapper, og veien er like rett som en strek på et kart tegnet med linja i 500-800meter. Det er en ganske bred vei (typ du kunne klart å kjørt 3 og 1/2 bil i bredden vist du trenger.) med ingen fotgjenger felt, med en tur sti for fotgjengere på andre siden av den ene åker lappen. Det var ingen andre biler på veien der i følge henne.

Hun sa hun gjorde det for å ruse motoren litt. For å passe på at bilen ikke bare kjører på lavt turtall, og får spyttet i fra seg en gang i blant.

 

Siden hun var i prøveperioden var det tydeligvis inntak av førerkortet. 

 

Jeg vet liksom ikke helt hva det er å kjefte på heller om det var det som var saken. 

 

Vel, men det er nok det jeg går for. Smøre meg med litt «faith». Og se hvordan det blir, så får jeg holde meg åpen til prat frem til at det er riktig tid...

Anonymkode: bbf5e...9e5

Tips til fremtiden: Å "ruse motoren" kan også gjøres på et lavere gir. Gjør man dette i første eller andregir, kan man ruse motoren så mye man vil, uten å risikere at lappen ryker.

Å ruse motoren på høyere gir, er ingen forskjell. Kun at gearkassen da gjør til at fartsgrensen brytes.

Dette kan du vise din kjæreste.

Anonymkode: 2ece6...9ec

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS her:

At jeg er skuffet ja, såret eller trist nei. Jeg er ganske klar over at hun har noen holdninger som kan gjøre at hun handler litt tullette til tider, som tillater henne å oppføre seg deretter og jeg er klar over at hun ikke har så mye innsikt inn i disse holdningene og konsekvensen av å ha slike holdninger. Så jeg er ganske klar over hvordan disse tingene kunne spilles ut. Så derfor føler jeg meg verket såret eller trist. Jeg viste at noe slikt som dette kom. Men jeg vet ikke hvordan jeg skal håndtere det her. Jeg viste heller ikke hvordan situasjonen kom til å bli når det først kom, og nå sitter jeg her og ser veldig tydelig at jeg ikke vet hvordan jeg skal håndtere det... 

Men etter å ha sittet å tenkt litt over dette, så er jeg egentlig litt glad over at hun har reagert med sorg, eller denne stille holdningen som jeg føler på. Heller det, enn å skjelle ut politiet, eller gå på angrep på meg, eller andre rare ting folk gjør når de mister lappen. Det gir jo faktisk en bedre mulighet å ha en god samtale som du anbefaler.

Når det er sagt, så prøver jeg egentlig bare å skaffe meg litt oversikt om hva situasjonen egentlig handler om. Så kommer de samtale spørsmålene av seg selv.

jaja, det er absolutt ikke forholdets undergang. Jeg bare forstår ikke situasjonen. Jeg er såpass opplært i den psykologiske viktigheten av agape. :) Så det går nok rundt på en eller annen måte.

 

Sant det, men å fortelle noen som jeg er ganske overbevist angrer er ikke akkurat riktige måten å håndtere situasjonen. Så... Jeg må finne ut hva riktig er... 

Anonymkode: 81745...c4d

Du skriver at du er skuffet, og at du ikke vet hvordan du skal håndtere dette. Vel...hva med å si akkurat det? Om du ønsker å si noe i det hele tatt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Fjollefyr said:

Du skriver at du er skuffet, og at du ikke vet hvordan du skal håndtere dette. Vel...hva med å si akkurat det? Om du ønsker å si noe i det hele tatt. 

Å prate og kommunisere er vel ikke akkurat problemet mitt. Men det er noe med å vite hva saken handler om og hva målet skulle evt være... Men jeg har kontroll på det nå.

Anonymkode: 81745...c4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest DEN NAKNE GARTNER
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er mann og 26. 

og min kjæreste (kvinne.) mistet lappen noen dager tilbake. For meg er det noe sjokk, spesielt siden jeg ikke viste at hun hadde prikker fra før av, siden hun sa at hun fikk 6 prikker nå. 3 for å kjøre for fort og 3 til for å være i prøveperioden. Ja, jeg har noe prat jeg må ta med hu i forhold til det.

Men ja, jeg er fortsatt litt i sjokk og vet ikke helt om jeg burde gjøre noe mer med det enn det jeg allerede har gjort. Jeg trodde jeg skulle bli mer irritert, sint eller frustrert over at kjæresten ikke er fornuftig nok til å holde seg med to bein på jorden. Det jeg har gjort er egentlig bare å finne praktiske løsninger på alt av det som trenger praktiske løsninger. Jeg har egentlig ikke kjeftet, eller gjort narr av eller noe som helst. Bare behandlet det som en eller annen ting som alt annet.

Men ja, jeg vet ikke. Jeg vet at hun vet bedre men... Ja, haha... Jeg bare forventet at jeg skulle føle noe mer forhold til dette? Noen tanker?

heh... Jeg skjønner egentlig ikke om hun trenger trøst eller noe annet heller. Hun har egentlig bare blitt litt inneslutta, kortfattet og tja... Som om noe er veldig galt. Men det skjer ikke noe prat... Jeg vet ikke om det er smart å la det bare være sånn, og la henne tenke seg ferdig på hva hun har gjort galt, eller om jeg burde blande meg....

Jeg er virkelig "lost for words." 

Jeg forstår at bil har vært veldig viktig for henne, fordi den har fungert som en frihetsfølelse for henne. Samtidig har det gjort at hun kan være sosial med de hun ønsker og føler seg litt mer, tja... Fri sånn sett... Men ja hun har jo egentlig ikke tatt vare på den friheten ved å kjøre fort og mistet lappen. Jeg klarer liksom ikke å dra dette i en eller annenrettning, hvor en skal lære av sine feil... eller... trøste... eller ja? 

*Keyboard rolling* fnmeiuoaphnjoiawepcj983awåpjc93å0waæpko.... mer frustrert over at jeg ikke klarer å reagere til situasjonen... enn noe annet...

Anonymkode: 81745...c4d

Flott at hun har mistet lappen. Dette er ikke noe å bry seg om. Hun kan velge å bli en bedre sjåfør når hun får lappen tilbake. Dette er en god ting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...