Gå til innhold

Kjæresten min mistet lappen.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er mann og 26. 

og min kjæreste (kvinne.) mistet lappen noen dager tilbake. For meg er det noe sjokk, spesielt siden jeg ikke viste at hun hadde prikker fra før av, siden hun sa at hun fikk 6 prikker nå. 3 for å kjøre for fort og 3 til for å være i prøveperioden. Ja, jeg har noe prat jeg må ta med hu i forhold til det.

Men ja, jeg er fortsatt litt i sjokk og vet ikke helt om jeg burde gjøre noe mer med det enn det jeg allerede har gjort. Jeg trodde jeg skulle bli mer irritert, sint eller frustrert over at kjæresten ikke er fornuftig nok til å holde seg med to bein på jorden. Det jeg har gjort er egentlig bare å finne praktiske løsninger på alt av det som trenger praktiske løsninger. Jeg har egentlig ikke kjeftet, eller gjort narr av eller noe som helst. Bare behandlet det som en eller annen ting som alt annet.

Men ja, jeg vet ikke. Jeg vet at hun vet bedre men... Ja, haha... Jeg bare forventet at jeg skulle føle noe mer forhold til dette? Noen tanker?

heh... Jeg skjønner egentlig ikke om hun trenger trøst eller noe annet heller. Hun har egentlig bare blitt litt inneslutta, kortfattet og tja... Som om noe er veldig galt. Men det skjer ikke noe prat... Jeg vet ikke om det er smart å la det bare være sånn, og la henne tenke seg ferdig på hva hun har gjort galt, eller om jeg burde blande meg....

Jeg er virkelig "lost for words." 

Jeg forstår at bil har vært veldig viktig for henne, fordi den har fungert som en frihetsfølelse for henne. Samtidig har det gjort at hun kan være sosial med de hun ønsker og føler seg litt mer, tja... Fri sånn sett... Men ja hun har jo egentlig ikke tatt vare på den friheten ved å kjøre fort og mistet lappen. Jeg klarer liksom ikke å dra dette i en eller annenrettning, hvor en skal lære av sine feil... eller... trøste... eller ja? 

*Keyboard rolling* fnmeiuoaphnjoiawepcj983awåpjc93å0waæpko.... mer frustrert over at jeg ikke klarer å reagere til situasjonen... enn noe annet...

Anonymkode: 81745...c4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Må du reagere noe særlig. Skjedd har skjedd. Gjort er gjort. Er bare å gå videre. Noen gjør feil oftere enn andre.

Anonymkode: c9365...c13

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Må du reagere noe særlig. Skjedd har skjedd. Gjort er gjort. Er bare å gå videre. Noen gjør feil oftere enn andre.

Anonymkode: c9365...c13

Det er det jeg ikke klarer å slå meg til ro med. Spesielt ikke med denne stille holdningen som er. Tja, det er noe som er galt, og det irrer meg noe veldig, fordi jeg forstår ikke hva det er.

Anonymkode: bbf5e...9e5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår at du reagerer på dette her. Det hjelper nok ikke å kjefte på henne. La det ligge for øyeblikket, så tar hun det kanskje opp med deg når hun føler seg klar for det. 

Men jeg reagerer litt på en «gjort er gjort»-holdning. (Som demonstrert over) Det tilsier en ganske slapp holdning til trafikk og trafikksikkerhet. Det skal jo tross alt en eller flere alvorlige hendelser til for å miste lappen. Du sier ikke hva det gjelder, men jeg kan anta at det dreier seg om uforsvarlig kjøring, o.l. Det er virkelig ikke bra. Man kan sette andre mennesker i fare ved å kjøre for fort, eller i ruspåvirket tilstand. Forhåpentligvis lærer kjæresten din av dette.

Anonymkode: 7293d...9bc

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skremmende at folk tar lett på trafikksikkerhet! Reglene er jo ikke der bare for ens egen del, men også for alle andre som man risikerer å utsette for skade når reglene ignoreres! Det er virkelig ingenting å trekke på skuldrene over.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, stakkars deg, kjæresten din har fått en enorm frihetsbegrensning og er lei seg for dette, og det er synd på deg som har en kjæreste som forståelig nok er nedfor.

Uansett, hvordan bor dere, sentralt eller på bygd?

Hvor lang vei har kjæresten din til jobb, og trenger kjæresten din sertifikat på jobb?

Hvis kjæresten din kun trenger å kjøre til og fra jobb, og ikke er i overhengende fare for å bli stoppet i tilfeldig kontroll på den strekningen, så ville jeg bare fortsatt å kjøre og ikke sagt en dritt, og kjørt slik at ingen skulle ha noen grunn til å stoppe meg

Anonymkode: ef12d...195

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, stakkars deg, kjæresten din har fått en enorm frihetsbegrensning og er lei seg for dette, og det er synd på deg som har en kjæreste som forståelig nok er nedfor.

Uansett, hvordan bor dere, sentralt eller på bygd?

Hvor lang vei har kjæresten din til jobb, og trenger kjæresten din sertifikat på jobb?

Hvis kjæresten din kun trenger å kjøre til og fra jobb, og ikke er i overhengende fare for å bli stoppet i tilfeldig kontroll på den strekningen, så ville jeg bare fortsatt å kjøre og ikke sagt en dritt, og kjørt slik at ingen skulle ha noen grunn til å stoppe meg

Anonymkode: ef12d...195

Og risikert å bli gjeldsslave for livet hvis hun havner i en ulykke? Hun har tydelig vist at hun ikke er en ansvarlig sjåfør. Hadde hun vært det så hadde hun lært etter første gang hun fikk prikker. 

TS: Det høres ut som om kjæresten har en sorgreaksjon. Kanskje hun trenger trøst? Hun trenger ikke påminnelse om hvor dum og uansvarlig hun har vært, det vet hun. Man kan trøste - gjort er gjort - uten at det betyr at man tar lett på det hun har gjort. Det er ikke mulig å gjøre om på dumhetene. 

Hjelp henne å finne praktiske løsninger på hverdagen hvis hun trenger det. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, stakkars deg, kjæresten din har fått en enorm frihetsbegrensning og er lei seg for dette, og det er synd på deg som har en kjæreste som forståelig nok er nedfor.

Uansett, hvordan bor dere, sentralt eller på bygd?

Hvor lang vei har kjæresten din til jobb, og trenger kjæresten din sertifikat på jobb?

Hvis kjæresten din kun trenger å kjøre til og fra jobb, og ikke er i overhengende fare for å bli stoppet i tilfeldig kontroll på den strekningen, så ville jeg bare fortsatt å kjøre og ikke sagt en dritt, og kjørt slik at ingen skulle ha noen grunn til å stoppe meg

Anonymkode: ef12d...195

Ts her:

 

Jeg jobber og kjæresten min går på skole. Hun har hatt bil for å kunne kjøre til meg i helgene osv. Siden vi bor ca 1time unna hverandre for å ikke ha lang skolevei osv. Ingen av oss er avhengig bil. Annet enn å se hverandre, eller besøke andre. Hvor hun pleier å besøke sine litt eldre foreldre som trenger sitt stell pga at de er pensjonister og faren har begynt å bli litt senil, så vi pleier å handle og hjelpe til med oppussnings, vedlikehold og lignende for de. Siden de bor i gammelt hus. Problemet er at buss forbindelser og lignende er ganske dårlig... 

Anonymkode: bbf5e...9e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår at du reagerer på dette her. Det hjelper nok ikke å kjefte på henne. La det ligge for øyeblikket, så tar hun det kanskje opp med deg når hun føler seg klar for det. 

Men jeg reagerer litt på en «gjort er gjort»-holdning. (Som demonstrert over) Det tilsier en ganske slapp holdning til trafikk og trafikksikkerhet. Det skal jo tross alt en eller flere alvorlige hendelser til for å miste lappen. Du sier ikke hva det gjelder, men jeg kan anta at det dreier seg om uforsvarlig kjøring, o.l. Det er virkelig ikke bra. Man kan sette andre mennesker i fare ved å kjøre for fort, eller i ruspåvirket tilstand. Forhåpentligvis lærer kjæresten din av dette.

Anonymkode: 7293d...9bc

Ts her:

Hun gasset opp i 100 i en 70 sone hvor du kjører mitt mellom to åker lapper, og veien er like rett som en strek på et kart tegnet med linja i 500-800meter. Det er en ganske bred vei (typ du kunne klart å kjørt 3 og 1/2 bil i bredden vist du trenger.) med ingen fotgjenger felt, med en tur sti for fotgjengere på andre siden av den ene åker lappen. Det var ingen andre biler på veien der i følge henne.

Hun sa hun gjorde det for å ruse motoren litt. For å passe på at bilen ikke bare kjører på lavt turtall, og får spyttet i fra seg en gang i blant.

 

Siden hun var i prøveperioden var det tydeligvis inntak av førerkortet. 

 

Jeg vet liksom ikke helt hva det er å kjefte på heller om det var det som var saken. 

 

Vel, men det er nok det jeg går for. Smøre meg med litt «faith». Og se hvordan det blir, så får jeg holde meg åpen til prat frem til at det er riktig tid...

Anonymkode: bbf5e...9e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker said:

Ts her:

 

Jeg jobber og kjæresten min går på skole. Hun har hatt bil for å kunne kjøre til meg i helgene osv. Siden vi bor ca 1time unna hverandre for å ikke ha lang skolevei osv. Ingen av oss er avhengig bil. Annet enn å se hverandre, eller besøke andre. Hvor hun pleier å besøke sine litt eldre foreldre som trenger sitt stell pga at de er pensjonister og faren har begynt å bli litt senil, så vi pleier å handle og hjelpe til med oppussnings, vedlikehold og lignende for de. Siden de bor i gammelt hus. Problemet er at buss forbindelser og lignende er ganske dårlig... 

Anonymkode: bbf5e...9e5

Å, "mine gamle foreldre-unnskyldningen"....

Den er grei den, altså, men hvor stor sjanse er det egentlig for at hun blit stoppet av onkel på veien fra hjemmet til sine foreldre, eller fra fra hjemmet til jobben?

Anonymkode: ef12d...195

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, petterm skrev:

Og risikert å bli gjeldsslave for livet hvis hun havner i en ulykke? Hun har tydelig vist at hun ikke er en ansvarlig sjåfør. Hadde hun vært det så hadde hun lært etter første gang hun fikk prikker. 

TS: Det høres ut som om kjæresten har en sorgreaksjon. Kanskje hun trenger trøst? Hun trenger ikke påminnelse om hvor dum og uansvarlig hun har vært, det vet hun. Man kan trøste - gjort er gjort - uten at det betyr at man tar lett på det hun har gjort. Det er ikke mulig å gjøre om på dumhetene. 

Hjelp henne å finne praktiske løsninger på hverdagen hvis hun trenger det. 

Ts her:

 

Hmm... sorg gir jo mening. Uhu... hadde jeg bare vært litt flinkere på disse følelsesgreiene 😕

takk for tipset, jeg skal lese litt på sorg. Jeg tror ikke jeg har reagert med sorg til noe som har skjedd i mitt liv tidligere. Så litt vanskelig å gjenkjenne det hos andre. Men den tid den sorg... Jeg bare føler at noe er veldig galt, men ja. Finner nok en løsning på det. 

Anonymkode: bbf5e...9e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å, "mine gamle foreldre-unnskyldningen"....

Den er grei den, altså, men hvor stor sjanse er det egentlig for at hun blit stoppet av onkel på veien fra hjemmet til sine foreldre, eller fra fra hjemmet til jobben?

Anonymkode: ef12d...195

Ts her:

Det var nettopp det som skjedde for noen dager siden. Presist ord for ord. De hadde bestilt snekker for å pusse opp garasjen, og foreldrene var tydeligvis ikke stand til å passe på dette snekker arbeidet selv og rydde garasjen før snekkeren kom. Om noe håper jeg denne sykelige stakkarsheten til foreldrene hennes går litt over, og kjæresten min nikke dokke holdning. Til de... (ja senil og alder er vel ikke akkurat helbredbart.)

men ja, situasjonen er litt kompleks. De trenger faktisk hjelp. De har klart å rote seg bort så mange ganger. Og ingen andre i søsken flokken til kjæresten min har orket og ta ansvaret for å passe på/ besøke de der toan. (Noe jeg forstår utrolig godt.) Men det er «greit». De er flinke til å stille med gratis middag, dessert, passe barn, og andre hverdagslige ting som ikke har noe med teknologi og tradisjonelle manne ting å gjøre, steller i stand jul, fest osv og annet så... pros and cons I guess. Hadde faren bare ikke vært senil...

Sånn er det vel når en har klare definerte roller i forholdet. Når gubben forsvinner, så klarer kjerringa ikke å bytte egne dekk engang. Tradisjonelle mennesker as... haha. Kjerringa mi har strengt tatt fått prøvd seg til å skifte dekk når jeg fant ut at dette var en greie. Det skal krøkes, før jo bedre :))) hehe.

Anonymkode: bbf5e...9e5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Ts her:

Det var nettopp det som skjedde for noen dager siden. Presist ord for ord. De hadde bestilt snekker for å pusse opp garasjen, og foreldrene var tydeligvis ikke stand til å passe på dette snekker arbeidet selv og rydde garasjen før snekkeren kom. Om noe håper jeg denne sykelige stakkarsheten til foreldrene hennes går litt over, og kjæresten min nikke dokke holdning. Til de... (ja senil og alder er vel ikke akkurat helbredbart.)

men ja, situasjonen er litt kompleks. De trenger faktisk hjelp. De har klart å rote seg bort så mange ganger. Og ingen andre i søsken flokken til kjæresten min har orket og ta ansvaret for å passe på/ besøke de der toan. (Noe jeg forstår utrolig godt.) Men det er «greit». De er flinke til å stille med gratis middag, dessert, passe barn, og andre hverdagslige ting som ikke har noe med teknologi og tradisjonelle manne ting å gjøre, steller i stand jul, fest osv og annet så... pros and cons I guess. Hadde faren bare ikke vært senil...

Sånn er det vel når en har klare definerte roller i forholdet. Når gubben forsvinner, så klarer kjerringa ikke å bytte egne dekk engang. Tradisjonelle mennesker as... haha. Kjerringa mi har strengt tatt fått prøvd seg til å skifte dekk når jeg fant ut at dette var en greie. Det skal krøkes, før jo bedre :))) hehe.

Anonymkode: bbf5e...9e5

Rot og tull til side, hva var det du egentlig prøvde å si?

Hva har det med kjøring og førerkort å gjøre?

Anonymkode: ef12d...195

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Rot og tull til side, hva var det du egentlig prøvde å si?

Hva har det med kjøring og førerkort å gjøre?

Anonymkode: ef12d...195

Jeg tror han prøver å få frem at det er plagsomt for ham at hun hjelper foreldrene sine, og at det på en måte var deres feil at hun mistet lappen fordi hun var på vei fra dem da hun tråkket for hardt på gassen.

Sitat

Det var nettopp det som skjedde for noen dager siden. Presist ord for ord. De hadde bestilt snekker for å pusse opp garasjen, og foreldrene var tydeligvis ikke stand til å passe på dette snekker arbeidet selv og rydde garasjen før snekkeren kom. Om noe håper jeg denne sykelige stakkarsheten til foreldrene hennes går litt over, og kjæresten min nikke dokke holdning. Til de... (ja senil og alder er vel ikke akkurat helbredbart.)

Hadde hun ikke måttet hjelpe dem, hadde hun ikke mistet lappen.

Anonymkode: 72346...6cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg tror han prøver å få frem at det er plagsomt for ham at hun hjelper foreldrene sine, og at det på en måte var deres feil at hun mistet lappen fordi hun var på vei fra dem da hun tråkket for hardt på gassen.

Hadde hun ikke måttet hjelpe dem, hadde hun ikke mistet lappen.

Anonymkode: 72346...6cf

Så da er det foreldrene hennes sin skyld at hun mistet lappen?

Anonymkode: ef12d...195

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:



*Keyboard rolling* fnmeiuoaphnjoiawepcj983awåpjc93å0waæpko....

Anonymkode: 81745...c4d

 

Hva betyr dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Så da er det foreldrene hennes sin skyld at hun mistet lappen?

Anonymkode: ef12d...195

Jeg mener ikke det, men slik jeg forstår det TS skriver, virker det som om han mener det.

Anonymkode: 72346...6cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva hun trenger,eller begge to,etter som jeg leser innlegget,er å ta seg en tur til feks Sunnaas sykehus for å se på de som har fått 'ødelagt' mye av livet sitt pga folk som ikke bryr seg om trafikksikkerhet. Eller man bli med i en støttegruppe for de som har mistet noen pga uvettig kjøring. Etter det så kanskje man forstår hvem som trenger trøst og støtte. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, AnonymBruker said:

Rot og tull til side, hva var det du egentlig prøvde å si?

Hva har det med kjøring og førerkort å gjøre?

Anonymkode: ef12d...195

Ts her:

Oja, jeg regerte til feil del av inlegget ditt. 

Hvor stor risiko det er for at hun blir stoppet mellom her og der hun bor. Skal tro den er ganske stor siden jeg bor rett siden av en politistasjon og det samme gjør hun. Men den risikoen får hun ta på egen kappe med mindre vi blir gift... Da blir vi vell å dele slike utgifter om hun skal surre til sånne ting.

 

43 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg tror han prøver å få frem at det er plagsomt for ham at hun hjelper foreldrene sine, og at det på en måte var deres feil at hun mistet lappen fordi hun var på vei fra dem da hun tråkket for hardt på gassen.

Hadde hun ikke måttet hjelpe dem, hadde hun ikke mistet lappen.

Anonymkode: 72346...6cf

Oja, nei jeg reagerte bare på Å, "mine gamle foreldre-unnskyldningen"....

Jeg tenkte han mente at jeg var en løgner, eller noe sånt noe, så jeg prøvde å forklare situasjonen til han litt mer sånn at det ikke så ut som en unnskyldning. Men det hadde kanskje motsatt effekt eller en beskyldning av skyld legging? 

Uansett, jeg bryr meg ikke så mye om hvem sin skyld alt dette er. For alt jeg vet så tenkte hun kanskje på det der tullet, hvor folk sier at eksospotta tettes igjen med mindre du trøkker litt gass på pedalen i ny og ne, noe som fikses bedre ved å tette lekasjen i toppakningen på bilen, eller hun bare følte litt på tredve års krisa. Jeg vet ikke. jaja, jeg ser ikke helt vitsen med å legge skylden i forhold til at livet er som livet er uansett... Jeg vet ikke hvordan det å kaste beskyldninger rundt hjelper livene våre til å bli bedre.

Men tipset om sorg, denne holde motet oppe, passe på at hun får tenke seg ferdig, det er kanskje lurt å prate med henne om disse prikkene, ta opp denne faren med gjeldslave tingen(hva enn den handler om), hmm... syns jeg var gode tips så langt. Jeg vet ikke om det er noen flere ting jeg burde tenke litt på. Den praktiske delen klarer jeg selv så... 

39 minutter siden, slutt said:

 

Hva betyr dette?

haha, beklager latteren, jeg syns bare følelsen er så syk nå som jeg prøver å tenke tilbake på den. Men en eller annen kompleks følelse som var en blanding av håpløshet, irritasjon, sinne, frustrasjon, og noe jeg ikke vet hva er. (men tror det hadde noe med en eller annenform for bevisthets følelse over kjæresten min sin sorg?) Jeg vet ikke hvilket navn det har. Medlidenhet? Tror det er riktig... I såfall viste jeg ikke at det var sånn den følelsen føltes før jeg leste dette spørsmålet... hah, ja en lærer noe hver dag... Komplekse greier :) Det skal ikke være lett med disse følelses greiene.
 

41 minutter siden, AnonymBruker said:

Så da er det foreldrene hennes sin skyld at hun mistet lappen?

Anonymkode: ef12d...195

Tror ikke det nei. Med mindre de har tirret henne opp før hun kjørte til de. Noe jeg ikke tror er greia. Hun er ikke så flink til å holde seg kjølig når folk tirrer henne med vilje. Men jo, jeg burde nok prate om det også. "Hvorfor skjedde katastrofen?" Prøve å ikke la det samme skje en gang til.

Takk. :)
 

39 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg mener ikke det, men slik jeg forstår det TS skriver, virker det som om han mener det.

Anonymkode: 72346...6cf

Beklager missforståelsen. Les toppen av posten.
 

11 minutter siden, Chantielle said:

Hva hun trenger,eller begge to,etter som jeg leser innlegget,er å ta seg en tur til feks Sunnaas sykehus for å se på de som har fått 'ødelagt' mye av livet sitt pga folk som ikke bryr seg om trafikksikkerhet. Eller man bli med i en støttegruppe for de som har mistet noen pga uvettig kjøring. Etter det så kanskje man forstår hvem som trenger trøst og støtte. 

Vel, jeg er enig i utgangspunktet. Men jeg tror det holder med foreldrene til kjæresten min, karrieren, og det med barn i første øyeblikk. Kanskje ta med barna med på noe slikt når de vokser opp? Jeg ønsker helst å fokusere på disse tingen først, før jeg brer meg så tynt at jeg ikke klarer å være førevar. Som nok var svakheten som vokste opp nå for noen dager siden. At hun ikke var førevar.

Jeg beklager om jeg traff en nerve med dette innlegget.

Anonymkode: 81745...c4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 ta opp denne faren med gjeldslave tingen(hva enn den handler om) 

Det handler om at forsikringen forutsetter at føreren har førerkort. Hvis hun skader noen vil forsikringsselskapet betale den som blir skadd og deretter kreve penger av henne. Hvis hun feks kjører på et barn som løper ut i veien og barnet blir pleietrengende resten av livet kan et sånt krav bli mange millioner.

Ser at noen har fått 15 millioner, men det kan ha blitt høyere summer siden det var over 10 år siden. 

https://www.nrk.no/ho/far-15-millioner-i-erstatning-1.5629376

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...