Gå til innhold

JÆVLA ERFARING!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jo, hull i CVen kan være noe arbeidsgiver spør om og noen bryr seg kanskje ikke, men jeg har hull i min CV og har skrevet hvorfor jeg har det på min CV. Tidligere har jeg hatt jobber hvor CVen ikke har kommet opp, men nå har jeg tatt høyere utdanning og da regner jeg med at noen muligens kommer til å spørre. Da har jeg et svar og jeg synes det ser bedre ut på en CV om man har skrevet hva man har gjort om det er et hull der.

Hvis man bare har tatt noen emner på universitetet så ville jeg ha skrevet det. Om man har vært syk, vært i permisjon osv så skriver man det. Jeg tror faktisk at arbeidsgiver spør mindre hvis man skriver grunnen enn hvis man bare lar det være et åpent hull uten noe som helst informasjon.

Det er tross alt vanlig å ha hull på CV. Nå snakker jeg ikke nødvendigvis om unge mennesker, så da stiller kanskje saken seg litt annerledes.

Anonymkode: 72971...f32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er helt enig! Er nyutdannet i et yrke som jeg mestrer godt, men å få erfaring er det verre med. Har tilogmed tatt kurs som gir meg en bedre fordel og jeg merker jeg irriterer meg litt når jeg er nyutdannet, tar kurset på 1-2-3, mens andre som har 20-25 års erfaring slet etter introkurset og fikk ikke gå videre til videregående kurs mest trolig får jobben om begge søker.

Anonymkode: 7daf2...33f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at folk her i landet ikke helt forstår hvor stort problem vi kommer til å ha om 10-15 år fremover. Jeg bor og jobber i utlandet, leser forumet og her er noen tanker rundt det norske arbeidsmarkedet:

Vi har stadig økende skatter og avgifter som gjør at selskaper flytter til andre land, arbeidsplassene blir borte mens befolkningen blir større. Dette skaper stor rift om plassene og med innføring av digiralisering (hater ordet, da det forekommer i alle jobbannonsene) blir det en ekstrem kamp mellom arbeidssøkere som igjen gjør at arbeidsgivere kan stille helt urealistiske krav.

Mange er per i dag ansatt i offentlig sektor, eiendomsmegling, finansielle tjenester, ulike typer salg etc. Dvs yrker som ikke skaper noe produksjon eller verdi for samfunnet. Disse kan kun konsumere og drive prisene/levekostnadene for resten av befolkningen opp.

Med mindre man er IT utvikler, så går de fleste stillingene gjennom kjente og familie og man kan ha lang utdannelse, fantastiske karakterer, internasjonal erfaring, men intenting kommer til å holde for stillinger lyses ut bare for å tilfredsstille offentlige krav. Det er bestemt på forhånd hvem som skal ansettes.

På samme tid, basert på hva jeg kan lese her på forumet vil den gjennomsnittlige norske studenten/ferskutdannet helst jobbe i kommunen/et lite stressende miljø/helst minst mulig kontakt med andre/generelt veldig lat (gjelder ikke alle selvfølgelig, men se selv på innlegg som dukker opp). Ikke engang bacheloroppgaven er overkommelig for mange.  Og hadde jeg vært arb.giveren så ville jeg også silt slike late studenter vekk gjennom utenkelige krav.

 

Det er veldig trist. Det finnes allerede programvare som kan automatisere regnskapsoppgaver og eiendomsmegling slik som vi ser den i Norge er også et område som kan erstattes med en IT platform. Enkelte salgsstillingen blir også flyttet (feks DNB og kundesentre i Latvia) etc.

Anonymkode: 7f973...1e1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

erfaring har ingenting med saken å gjøre...kun kontakter og nettverk

Anonymkode: 7f973...1e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

erfaring har ingenting med saken å gjøre...kun kontakter og nettverk

Anonymkode: 7f973...1e1

For høyt kvalifiserte jobber er det helt motsatt da. For it-utvikling etc er det kun hva du kan som teller 

Anonymkode: 217aa...3f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner deg godt, TS. Føler mye på det samme. Jeg er nyutdannet med gode karakterer og mye kunnskap om faget, men alle relevante stillinger søker noen med minst to års erfaring, gjerne 5 +. Jeg søker jo uansett, men får etterhvert bare tilbakemeldinger på at "stillingen er nå besatt av noen med mange års relevant erfaring." Jeg kjenner heller ingen innenfor samme fag, så mister litt motet. Jeg har erfaring fra utplassering for noen år siden, men thats it... Og så mange års irrelevant butikkerfaring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

erfaring har ingenting med saken å gjøre...kun kontakter og nettverk

Anonymkode: 7f973...1e1

Da er det vel ille ute med meg . Jævla foreldre som måtte bo i bygda

Anonymkode: e2f60...0d8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...