Gå til innhold

JÆVLA ERFARING!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, hind skrev:

Det er vel heller sånn at man ikke kommer dit man vil nettopp fordi man ikke er villig til å jobbe så hardt som man må for å klare det. 

"Å jobbe så hardt man må" får deg ikke fremst i søknadsbunken med 300 andre heller.

Anonymkode: c1eec...332

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, hind skrev:

Det er vel heller sånn at man ikke kommer dit man vil nettopp fordi man ikke er villig til å jobbe så hardt som man må for å klare det. 

men tenk om alle ville det samme! noen må jo bli utenfor.
Men HELDIGVIS så er folk forskjellige og vil forskjellige ting.

Anonymkode: e2f60...0d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, malibu skrev:

Det er helt sant det du skriver, men å ta imot disse tipsene og prøve de er fortsatt tusen ganger bedre enn å sitte på ræva. Jobben kommer helt garantert ikke dalende i fanget på deg. 

Det er ikke det jeg har sagt at man skal gjøre - altså "sitte på ræva", men å kaste seg på hamsterhjulet der TS blir fortalt at "nå skal du løpe minst like raskt som alle andre hamstere" gir en ikke jobb. Mitt hovedpoeng - nok en gang - er at det er ingen automatikk i at man øker sjansene sine for å få jobb noe særlig ved å søke "på alt" (faktisk så faller kvaliteten på søknadene da) + sjonglere det med alle andre tips som "frivillige aktiviteter". Det koster allerede å søke jobb og fly rundt på diverse intervjuer, hvis man får de - i tillegg til at man blir anbefalt å begynne å jobbe gratis. Disse anbefalingene er ikke annet enn "race to the bottom" - altså et kappløp mot bunnen. 

Vi har sett allerede hva "anbefalinger" alle har gitt har ført til de siste årene - nemlig at bachelorgraden i mange retninger har nå blitt verdiløs og regnes som en ekstra VGS på toppen av "vanlig" VGS. Så har vi sett stadig dårligere vilkår for å være fulltidsstudent økonomisk sett, samtidig som man aksepterer hele tiden at gjennomsnittet på studiegjelda øker og øker til ingen nytte, for inflasjonen har oppstått, og da gjør man ting som ikke nødvendigvis fører til en jobb. Det er rett og slett ikke mange nok stillinger her i landet i forhold til de som "faktisk er ledige" eller jobber kun deltid.

Anonymkode: 27f5d...b3b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

"Å jobbe så hardt man må" får deg ikke fremst i søknadsbunken med 300 andre heller.

Anonymkode: c1eec...332

Jo, hvis man jobber så hardt som man må for å komme seg dit så kommer man seg selvfølgelig dit. Jeg har fightet meg til toppen i en mannsdominert bransje og vet det meste om hva som kreves for å komme dit man vil. Jeg klarte det til tross for mye motstand. Det hadde jeg ikke gjort om jeg hadde satt meg ned og tenkt at det ikke nyttet uansett. Jeg klarte det fordi jeg ikke tillot meg å bli selvmedlidende og sutrete, og det kan sikkert du også hvis du er villig til å legge ned mye tid og krefter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke det jeg har sagt at man skal gjøre - altså "sitte på ræva", men å kaste seg på hamsterhjulet der TS blir fortalt at "nå skal du løpe minst like raskt som alle andre hamstere" gir en ikke jobb. Mitt hovedpoeng - nok en gang - er at det er ingen automatikk i at man øker sjansene sine for å få jobb noe særlig ved å søke "på alt" (faktisk så faller kvaliteten på søknadene da) + sjonglere det med alle andre tips som "frivillige aktiviteter". Det koster allerede å søke jobb og fly rundt på diverse intervjuer, hvis man får de - i tillegg til at man blir anbefalt å begynne å jobbe gratis. Disse anbefalingene er ikke annet enn "race to the bottom" - altså et kappløp mot bunnen. 

Vi har sett allerede hva "anbefalinger" alle har gitt har ført til de siste årene - nemlig at bachelorgraden i mange retninger har nå blitt verdiløs og regnes som en ekstra VGS på toppen av "vanlig" VGS. Så har vi sett stadig dårligere vilkår for å være fulltidsstudent økonomisk sett, samtidig som man aksepterer hele tiden at gjennomsnittet på studiegjelda øker og øker til ingen nytte, for inflasjonen har oppstått, og da gjør man ting som ikke nødvendigvis fører til en jobb. Det er rett og slett ikke mange nok stillinger her i landet i forhold til de som "faktisk er ledige" eller jobber kun deltid.

Anonymkode: 27f5d...b3b

Meget godt sagt og 100% sant. Det virker som meningsmenerne her inne på forumet har noe å lære.

Anonymkode: c1eec...332

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, hind skrev:

Jo, hvis man jobber så hardt som man må for å komme seg dit så kommer man seg selvfølgelig dit. Jeg har fightet meg til toppen i en mannsdominert bransje og vet det meste om hva som kreves for å komme dit man vil. Jeg klarte det til tross for mye motstand. Det hadde jeg ikke gjort om jeg hadde satt meg ned og tenkt at det ikke nyttet uansett. Jeg klarte det fordi jeg ikke tillot meg å bli selvmedlidende og sutrete, og det kan sikkert du også hvis du er villig til å legge ned mye tid og krefter.

Jeg håper du har rett, og at det ikke bare var flaksen som var på din side.

Anonymkode: e2f60...0d8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, hind skrev:

Jo, hvis man jobber så hardt som man må for å komme seg dit så kommer man seg selvfølgelig dit. Jeg har fightet meg til toppen i en mannsdominert bransje og vet det meste om hva som kreves for å komme dit man vil. Jeg klarte det til tross for mye motstand. Det hadde jeg ikke gjort om jeg hadde satt meg ned og tenkt at det ikke nyttet uansett. Jeg klarte det fordi jeg ikke tillot meg å bli selvmedlidende og sutrete, og det kan sikkert du også hvis du er villig til å legge ned mye tid og krefter.

Dette beviser at du har ikke skjønt noe som helst. Idealisme er fint, men realisme er noe helt annet.

Anonymkode: c1eec...332

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig med deg som skriver at kvaliteten på søknaden går ned dersom man søker på "alt". 
Det er faktsk en veldig positiv ting med at vi er for mange, og det er at det er alltids noen som vil ta jobben du ikke vil ha,
Aldri i livet om jeg søker meg på omsrogsbolig, for en slik jobb hadde jeg ikke taklet. Heldigvis finnes det mennesker som vil ha slike jobber og bryr seg om andre, da er det tull at jeg skal søke bare for å søke.

Jeg søker på jobber jeg vet jeg er kvalifisert for.

Anonymkode: e2f60...0d8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Anusnym skrev:

Første jobb er som regel en drittjobb, men det er første trinn opp stigen.

Egentlig ikke enig i dette med "stigen" og å "jobbe seg opp". Det var slik verden fungerte før i tiden. Både for min egen del, og andre jeg vet om, så har ikke dette hatt noe for seg. Vi kom inn på bunn (typisk kundeservice og den typen ting), og ble der. Bedriftene lyste ut stillinger nå og da, men å søke hadde aldri noe for seg. Erfaringen vår var jo bare fra disse "drittjobbene" og de bedre stillingene gikk til andre med mer relevant erfaring. Etter tre år nederst på stigen er løpet kjørt, da har du grodd fast der. 

Ta en utdannelse som gjør deg kvalifisert for mer enn "nederst på stigen". Vær villig til å flytte til grisgrendte strøk noen år, der det er lettere å finne jobb. Først når du er godt i gang med yrkeslivet og fått verdifull erfaring fra landet, kan du søke spennede stillinger i byene.  

Anonymkode: 6c218...639

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Mitt hovedpoeng - nok en gang - er at det er ingen automatikk i at man øker sjansene sine for å få jobb noe særlig ved å søke "på alt" (faktisk så faller kvaliteten på søknadene da) 

Anonymkode: 27f5d...b3b

Man skal ikke til enhver tid søke på alt, men man må det når man ikke har jobb fra før. Flytt til et nytt sted om nødvendig. Flytt til et annet land om nødvendig for en periode.

Som nevnt, din jobbsituasjon er lik datingsituadjonen for incels.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

 Så hvorfor dette maset om å utdanne seg til alt mulig? 

Anonymkode: e2f60...0d8

Fordi det innenfor veldig mange yrker og bransjer kreves det i dag utdanning.Har du utdanning og søker innenfor disse, blir du ikke engang vurdert. Dersom du ikke har relevant utdanning, eller utdanning i det hele tatt, og søker jobber som krever dette, så er ikke mangel på erfaring hovedproblemet ditt.

Anonymkode: a3d8b...15e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS: Dersom du mener at mangel på erfaring er det eneste som hindrer deg i å få jobb, anbefaler jeg deg å ta kontakt med NAV og be om hjelp til å finne en seriøs arbeidspraksis. Arbeidspraksis kan for mange åpne dører nettopp fordi den gir dem den erfaringen de mangler, de skaffer seg bransjekunnskap, de knytter kontakter og får muligheten til å vise for arbeidsgiver at de er motiverte, står på og er lærevillige.

Anonymkode: a3d8b...15e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke det jeg har sagt at man skal gjøre - altså "sitte på ræva", men å kaste seg på hamsterhjulet der TS blir fortalt at "nå skal du løpe minst like raskt som alle andre hamstere" gir en ikke jobb. Mitt hovedpoeng - nok en gang - er at det er ingen automatikk i at man øker sjansene sine for å få jobb noe særlig ved å søke "på alt" (faktisk så faller kvaliteten på søknadene da) + sjonglere det med alle andre tips som "frivillige aktiviteter". Det koster allerede å søke jobb og fly rundt på diverse intervjuer, hvis man får de - i tillegg til at man blir anbefalt å begynne å jobbe gratis. Disse anbefalingene er ikke annet enn "race to the bottom" - altså et kappløp mot bunnen. 

Vi har sett allerede hva "anbefalinger" alle har gitt har ført til de siste årene - nemlig at bachelorgraden i mange retninger har nå blitt verdiløs og regnes som en ekstra VGS på toppen av "vanlig" VGS. Så har vi sett stadig dårligere vilkår for å være fulltidsstudent økonomisk sett, samtidig som man aksepterer hele tiden at gjennomsnittet på studiegjelda øker og øker til ingen nytte, for inflasjonen har oppstått, og da gjør man ting som ikke nødvendigvis fører til en jobb. Det er rett og slett ikke mange nok stillinger her i landet i forhold til de som "faktisk er ledige" eller jobber kun deltid.

Anonymkode: 27f5d...b3b

Nuvel.. Da priser jeg meg lykkelig for å være i full fast jobb akkurat der jeg vil. ;)

Anonymkode: 32416...959

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg håper du har rett, og at det ikke bare var flaksen som var på din side.

Anonymkode: e2f60...0d8

:ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette beviser at du har ikke skjønt noe som helst. Idealisme er fint, men realisme er noe helt annet.

Anonymkode: c1eec...332

Ja, du ser nå hvem av oss som har kommet lengst. Det kan kanskje tyde på at jeg er inne på noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, hind skrev:

Ja, du ser nå hvem av oss som har kommet lengst. Det kan kanskje tyde på at jeg er inne på noe?

Som jeg skulle sagt det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 minutter siden, hind skrev:

Ja, du ser nå hvem av oss som har kommet lengst. Det kan kanskje tyde på at jeg er inne på noe?

Den var ikke til meg, men du er ikke annet enn totalt far-out når det gjelder realitetsorientering. Du er altså "tøff" og koser deg med å rakke ned på andre fordi du på et tidligere tidspunkt - da det var mye lettere å få jobb - har jobb. Dine svar viser ikke annet enn kun forakt og svært mangelfull forståelse for dagens realiteter. 

Vi bor i en verden der 4 helt friske ansatte ble nylig sparket i butikken jeg bor i nærheten av fordi de ble byttet ut med en "robot" - altså en selvbetjeningskasse. Kanskje du har noen spennende "tips" til dem? La meg gjette - søk "på alt" av butikkjobber "dere kommer over, så skal det gå i boks?"? "Dere får nok ikke sparken igjen", fordi "hind" på Kvinneguiden garanterer at dere aldri igjen får sparken pga en "robotkasse". Haha.

 

Anonymkode: 27f5d...b3b

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, hind skrev:

Ja, du ser nå hvem av oss som har kommet lengst. Det kan kanskje tyde på at jeg er inne på noe?

Du generaliserer altfor mye til at det du sier har noe for seg.

Anonymkode: c1eec...332

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Den var ikke til meg, men du er ikke annet enn totalt far-out når det gjelder realitetsorientering. Du er altså "tøff" og koser deg med å rakke ned på andre fordi du på et tidligere tidspunkt - da det var mye lettere å få jobb - har jobb. Dine svar viser ikke annet enn kun forakt og svært mangelfull forståelse for dagens realiteter. 

Vi bor i en verden der 4 helt friske ansatte ble nylig sparket i butikken jeg bor i nærheten av fordi de ble byttet ut med en "robot" - altså en selvbetjeningskasse. Kanskje du har noen spennende "tips" til dem? La meg gjette - søk "på alt" av butikkjobber "dere kommer over, så skal det gå i boks?"? "Dere får nok ikke sparken igjen", fordi "hind" på Kvinneguiden garanterer at dere aldri igjen får sparken pga en "robotkasse". Haha.

 

Anonymkode: 27f5d...b3b

Du virker trassig og barnslig i svarene du gir her. Jeg er arbeidsgiver og vet følgelig litt om hva som skal til for å få jobb, men det vil du ikke høre på fordi du har bestemt deg for at jeg ikke har peiling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette beviser at du har ikke skjønt noe som helst. Idealisme er fint, men realisme er noe helt annet.

Anonymkode: c1eec...332

Jepp, men som du ser, så har flere av de her store problemer med å holde seg oppdatert angående hvordan samfunnet er idag. 

Det neste disse kommer til å si er at "utseende" heller ikke spiller noe rolle. Det er litt som å høre rikinger si at "penger ikke er alt".

https://www.aftenposten.no/amagasinet/i/P3bXB5/Urettferdig-vakker

 

 

Anonymkode: 27f5d...b3b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...