Gå til innhold

Kalorier pr dag


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har levd på ca 1200 kcal om dagen i ca en mnd. De siste 2 ukene har jeg hatt 1200 kcal 6/7 dager og én dag med ca 1700-2000 kcal. Jeg har gått ned 8 kg, og skal ned ca 8 kg til. Har normal aktivitet. Ingen trening. Men beveger meg noe ila dagen. Gjennomsnittlig ca 7-8k skritt.

Er dette innafor? 

 

Anonymkode: 0f04e...8e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har levd på ca 1200 kcal om dagen i ca en mnd. De siste 2 ukene har jeg hatt 1200 kcal 6/7 dager og én dag med ca 1700-2000 kcal. Jeg har gått ned 8 kg, og skal ned ca 8 kg til. Har normal aktivitet. Ingen trening. Men beveger meg noe ila dagen. Gjennomsnittlig ca 7-8k skritt.

Er dette innafor? 

 

Anonymkode: 0f04e...8e7

Jeg ville absolutt trent var jeg deg for når du går ned så mye så fort vil kroppen bli litt slapsete fordi den ikke henger helt med i svingene. 

Kaloriinntaket er fint. Husk å spise variert så du får i deg alle næringsstoffene du trenger. 

Jeg har også ca 1100- 1200 kcal pr dag. Trener styrke en halvtime om dagen og går endel tur. Har gått ned 14 kg på fire mnd. 8 kg igjen. Men nå stagnerer det litt. Innimellom kommer man på vektplatåer, men viktig å ikke miste motivasjonen. Blir du lei så ta en "friuke" med 1500-1600 kalorier om dagen (din vedlikeholdsvekt, IKKE så mye kcal at det fører til vektoppgang. ), så blir det sving i sakene igjen.  Gøy når det går fremover. 

Anonymkode: 16a7c...cdb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville absolutt trent var jeg deg for når du går ned så mye så fort vil kroppen bli litt slapsete fordi den ikke henger helt med i svingene. 

Kaloriinntaket er fint. Husk å spise variert så du får i deg alle næringsstoffene du trenger. 

Jeg har også ca 1100- 1200 kcal pr dag. Trener styrke en halvtime om dagen og går endel tur. Har gått ned 14 kg på fire mnd. 8 kg igjen. Men nå stagnerer det litt. Innimellom kommer man på vektplatåer, men viktig å ikke miste motivasjonen. Blir du lei så ta en "friuke" med 1500-1600 kalorier om dagen (din vedlikeholdsvekt, IKKE så mye kcal at det fører til vektoppgang. ), så blir det sving i sakene igjen.  Gøy når det går fremover. 

Anonymkode: 16a7c...cdb

Tusen takk for tips! 

Lever du med 1100-1200 kcal hver eneste dag hele uka, eller har du noen "fridager" innimellom? Kjenner at 1200 kcal i uka ikke er noe problem, går ikke sulten og spiser 5-6 måltider hver dag. Men jeg kjesker gjerne noe godt i helgen, om det så er en ekstra god middag eller litt sjokolade. (og man skal jo kunne kose seg en gang i blant) 

Trening er noe jeg absolutt har vurdert, men jeg har så og si aldri trent noe i hele mitt liv, så den dørstokkmila er skikkelig hard.. Men gå turer er noe jeg synes er ok, så det er jo en idé 😄

Anonymkode: 0f04e...8e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke hardt å leve på så få kalorier? 

Anonymkode: cd784...c19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville absolutt trent var jeg deg for når du går ned så mye så fort vil kroppen bli litt slapsete fordi den ikke henger helt med i svingene. 

Kaloriinntaket er fint. Husk å spise variert så du får i deg alle næringsstoffene du trenger. 

Jeg har også ca 1100- 1200 kcal pr dag. Trener styrke en halvtime om dagen og går endel tur. Har gått ned 14 kg på fire mnd. 8 kg igjen. Men nå stagnerer det litt. Innimellom kommer man på vektplatåer, men viktig å ikke miste motivasjonen. Blir du lei så ta en "friuke" med 1500-1600 kalorier om dagen (din vedlikeholdsvekt, IKKE så mye kcal at det fører til vektoppgang. ), så blir det sving i sakene igjen.  Gøy når det går fremover. 

Anonymkode: 16a7c...cdb

hvor mye sparer man i matbudsjett når man har en sånn kosthold? eller hva ligger matbudsjettet når man ikke trenger mye kcal per dag?

 

 

Anonymkode: 7edc7...4ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er det ikke hardt å leve på så få kalorier? 

Anonymkode: cd784...c19

Njaa.. Det er noen dager innimellom som kan være harde. Men er ikke super streng med meg selv. Når jeg sier ca 1200 kcal, så er det noen dager oppe i 1300, og én dag i helgen oppmot 2000. Men har som mål å holde meg under 10000 kcal pr uke. Dvs gjennomsnittlig rett over 1400 kcal per dag. Men sparer inn kcal i ukedagene for å kunne kose meg litt ekstra i helgen 😄

Anonymkode: 0f04e...8e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hvor mange kjøttkaker kan jeg spise i en middag, med potet og ertestuing? veier jeg det på når jeg skal ha det på tallerken?

går det på gram når dere skal ha 1200 kcal?

hva ligger matbudsjett i måned? gir det positiv utslag på privatøkonomien?

Anonymkode: 7edc7...4ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for tips! 

Lever du med 1100-1200 kcal hver eneste dag hele uka, eller har du noen "fridager" innimellom? Kjenner at 1200 kcal i uka ikke er noe problem, går ikke sulten og spiser 5-6 måltider hver dag. Men jeg kjesker gjerne noe godt i helgen, om det så er en ekstra god middag eller litt sjokolade. (og man skal jo kunne kose seg en gang i blant) 

Trening er noe jeg absolutt har vurdert, men jeg har så og si aldri trent noe i hele mitt liv, så den dørstokkmila er skikkelig hard.. Men gå turer er noe jeg synes er ok, så det er jo en idé 😄

Anonymkode: 0f04e...8e7

Er det bursdag eller lignende så tar jeg ett stykke kake. ETT. Kan ta litt sjokolade også, men LITT. Kan ta smågodt og til fredagen, men da max fire biter. Ikke alle disse tingene på samme uken da. Syntes jeg bruker kaloriene mine veldig fornuftig og variert, Med sunne valg kan det romme ganske mye og er aldri sulten. Er ikke helt slavisk. Tviler på at jeg har vært over 1300kcal. 

Anonymkode: 16a7c...cdb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

hvor mye sparer man i matbudsjett når man har en sånn kosthold? eller hva ligger matbudsjettet når man ikke trenger mye kcal per dag?

 

 

Anonymkode: 7edc7...4ec

Det som er sørgelig og trist er at det er dyrt å være sunn. Det blir mye fisk, skalldyr, grønnsaker og frukt. Dessuten er det dyrt i og med at jeg ofte spiser noe annet enn de andre i familien. 

Anonymkode: 16a7c...cdb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde seriøst vurdert å bevege meg mer og øke kaloriinntaket litt. Å bevege seg et par kilometer for dagen er på ingen måte nok til å kompensere for muskeltapet du har med å ligge på 1200 kalorier til dagen. Du kan fint ha samme energiunderskudd som du har nå, med mer mat og mer trening. 

Anonymkode: b867c...592

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

hvor mange kjøttkaker kan jeg spise i en middag, med potet og ertestuing? veier jeg det på når jeg skal ha det på tallerken?

går det på gram når dere skal ha 1200 kcal?

hva ligger matbudsjett i måned? gir det positiv utslag på privatøkonomien?

Anonymkode: 7edc7...4ec

Jeg spiser faktisk ikke hverken kjøttkaker og hvertfall ikke poteter. Kjøttkaker har endel fett og saus likeså. Det hjelper ikke veie maten om den er usunn. 

Av kjøttmiddager så er det indrefilet, ytrefilet, stek, kyllingfilet, mørbrad etc med mye forskjellige rene krydder, løk, purre, hvitløk og grønnsaker. Det å ikke spise poteter, ris og pasta er ikke bare fordi det er mye kalorier men jeg liker det heller ikke. 

Anonymkode: 16a7c...cdb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

hvor mange kjøttkaker kan jeg spise i en middag, med potet og ertestuing? veier jeg det på når jeg skal ha det på tallerken?

går det på gram når dere skal ha 1200 kcal?

hva ligger matbudsjett i måned? gir det positiv utslag på privatøkonomien?

Anonymkode: 7edc7...4ec

Jeg har faktisk ikke spist kjøttkaker, men det kommer helt an på hvordan du fordeler kcal dine. Jeg har hovedsaklig ca 250 til frokost, 250 til lunsj, 500 til middag, og 200 til mellommåltid. 

Hadde jeg skulle hatt kjøttkaker ville jeg lagd de fra bunnen med karbonadedeig, det inneholder mye mindre kcal en de ferdiglagde du får på butikken. Om jeg tar helt feil er det vel mellom 150 og 200 kcal pr kjøttkake..?

Matbudsjettet er nok dessverre ikke mye forandret, sunn mat er dyrt, og det utgjør ca det samme selvom man spiser mindre.. 

Anonymkode: 0f04e...8e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er en fryktelig misforstått oppfatning at å gå ned i vekt blir billigere. 

300 gTorsk og blomkål er dyrere enn en grandis, men en grandis er mer mat og man blir stappmett. Hadde jeg spist en grandis så hadde jeg ikke trengt mer mat den dagen, mens med torskemiddagen ville jeg hatt behov for kveldsmat. 

Kyllingfilet er dyrere enn kjøttdeig. Grønnsaker er dyrere enn ris. Lista er lang. Usunn mat har også mye lenger holdbarhet. 

Anonymkode: 16a7c...cdb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

men jeg forstår dere lager alt fra bunn, her er det ikke noen ferdigretter som kommer i mellom måltidene.

Notere dere ned det dere spiser eller lærer man etter hvert såpass at man ikke trenger å notere ned og ikke veie mat.

Anonymkode: 7edc7...4ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

men jeg forstår dere lager alt fra bunn, her er det ikke noen ferdigretter som kommer i mellom måltidene.

Notere dere ned det dere spiser eller lærer man etter hvert såpass at man ikke trenger å notere ned og ikke veie mat.

Anonymkode: 7edc7...4ec

Først gikk jeg i butikken og leste kaloriinnhold, så brukte jeg vektklubbappens dagbok og kaloritellingssystem  slavisk. For å lære og å få oversikt. Litt jobb, men kunnskapen er god å ha. Mange ganger tror man at man er sunn, men så viser det seg å være feil. Appen har også et hjul som viser hvor mye protein, karber og fett man bør ha. Når du fyller inn dagens forbruk viser det ditt hjul kontra slik det burde være.  Det tar litt tid, så til å begynne med brukte jeg de matvarene jeg var trygg på, så utvidet matvarene seg litt og litt.  Føler ikke jeg trenger den nå lenger. 

Anonymkode: 16a7c...cdb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg spiste 2 karbonader, på posen står det at det er 185 kcal per 100g. Nå veide jeg ikke de stykkene. Men la oss si det er 200 gram totalt. Dermed har jeg raskt 370 g, og jeg spiste minst 6 mandelpoteter. Har ikke enda tallet på det. Dessuten så var det to spiseskje tyttebær.

Dette er den amatør måten å ikke ha satt seg inn i hvordan middag skal lages eller at jeg ikke vet hvor mye kcal jeg spiser. Jeg forstår jeg må gjøre grundig arbeid før jeg i det hele tatt starter med å lage fra bunn av. Men jeg tror det vil bli spennende. 

Alle grønnsaker, finnes det egen tabell for det?

Anonymkode: 7edc7...4ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er en fryktelig misforstått oppfatning at å gå ned i vekt blir billigere. 

300 gTorsk og blomkål er dyrere enn en grandis, men en grandis er mer mat og man blir stappmett. Hadde jeg spist en grandis så hadde jeg ikke trengt mer mat den dagen, mens med torskemiddagen ville jeg hatt behov for kveldsmat. 

Kyllingfilet er dyrere enn kjøttdeig. Grønnsaker er dyrere enn ris. Lista er lang. Usunn mat har også mye lenger holdbarhet. 

Anonymkode: 16a7c...cdb

Jeg syns helsen min er såpass viktig at den er verdt å bruke penger på. Skal jeg spare inn noen steder, så er det ikke maten jeg lar det gå utover, for å si det slik. 

Kyllingfilet er på mange måter bedre enn kjøttdeig - mye mindre fett, lavere antall kalorier. Mengden proteiner er vell rundt det samme per 100 g, tror jeg. Grønnsaker inneholder mer næring enn ris. Lista er også lang over fordeler med å spise næringsrik mat fremfor kaloritett mat uten noe særlig med næring. Men jeg mener ikke at kjøttdeig, ris og lignende er dårlig mat! En hel grandiosa inneholder kanskje rundt 1400 kalorier, så at du holder deg mett på det hele dagen er jo litt selvsagt. Men du får i deg lite næring også.. Og man spiser kanskje noe annet til frokost og et og annet mellommåltid, så da blir det fort mye kalorier i løpet av en dag!

For min del har vektnedgang gitt positivt utslag på privatøkonomien. Men så brukte jeg ganske mye penger på sjokolade og potetgull tidligere. Jeg bruker fortsatt penger på det, men mengden er redusert betraktelig (slet med overspising, trøstespising osv). 

Ser trådens emne ikke handler om økonomi, men svarer siden det var et tema i tråden. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

jeg spiste 2 karbonader, på posen står det at det er 185 kcal per 100g. Nå veide jeg ikke de stykkene. Men la oss si det er 200 gram totalt. Dermed har jeg raskt 370 g, og jeg spiste minst 6 mandelpoteter. Har ikke enda tallet på det. Dessuten så var det to spiseskje tyttebær.

Dette er den amatør måten å ikke ha satt seg inn i hvordan middag skal lages eller at jeg ikke vet hvor mye kcal jeg spiser. Jeg forstår jeg må gjøre grundig arbeid før jeg i det hele tatt starter med å lage fra bunn av. Men jeg tror det vil bli spennende. 

Alle grønnsaker, finnes det egen tabell for det?

Anonymkode: 7edc7...4ec

6 poteter er veldig mye....  Og tror ikke karbonader bare er 100g.... 

1 karbonade, 1-2 mandelpoteter, 1 skje tyttebær Og resten grønnsaker, hadde vært bedre. 

Anonymkode: 16a7c...cdb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg spiser for to eller tre persjoner skal jeg være helt ærlig. 

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

6 poteter er veldig mye....  Og tror ikke karbonader bare er 100g.... 

1 karbonade, 1-2 mandelpoteter, 1 skje tyttebær Og resten grønnsaker, hadde vært bedre. 

Anonymkode: 16a7c...cdb

 

Anonymkode: 7edc7...4ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Mehr skrev:

Jeg syns helsen min er såpass viktig at den er verdt å bruke penger på. Skal jeg spare inn noen steder, så er det ikke maten jeg lar det gå utover, for å si det slik. 

Kyllingfilet er på mange måter bedre enn kjøttdeig - mye mindre fett, lavere antall kalorier. Mengden proteiner er vell rundt det samme per 100 g, tror jeg. Grønnsaker inneholder mer næring enn ris. Lista er også lang over fordeler med å spise næringsrik mat fremfor kaloritett mat uten noe særlig med næring. Men jeg mener ikke at kjøttdeig, ris og lignende er dårlig mat! En hel grandiosa inneholder kanskje rundt 1400 kalorier, så at du holder deg mett på det hele dagen er jo litt selvsagt. Men du får i deg lite næring også.. Og man spiser kanskje noe annet til frokost og et og annet mellommåltid, så da blir det fort mye kalorier i løpet av en dag!

For min del har vektnedgang gitt positivt utslag på privatøkonomien. Men så brukte jeg ganske mye penger på sjokolade og potetgull tidligere. Jeg bruker fortsatt penger på det, men mengden er redusert betraktelig (slet med overspising, trøstespising osv). 

Ser trådens emne ikke handler om økonomi, men svarer siden det var et tema i tråden. :) 

det er utrolig kjekt å få det avklarert at det ikke er billigere, men desto viktigere at man prioriterer et kosthold som forebygger sin egen helse.

:)

 

Anonymkode: 7edc7...4ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...