Gå til innhold

Når man kontakter en oppdretter....


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

.... hva sier man da? 

 

Vi har hund, men kjøpte denne av en bekjent oppdretter. Vi ønsker oss nå en til, men er usikker på hvordan man henvender seg til en oppdretter. 

 

Plukker oppdrettere ut kjøpere de liker? Setter man seg på ei liste når parring er planlagt? Hvordan fungerer egentlig dette - utdyp?! 

Er det innafor å ha preferanser i forhold til farger (eksempelvis å være interessert dersom en av valpene blir grå, men ikke dersom alle blir sorte)? Vi ønsker en hund av samme rase som den vi har, men i en annen fargekombinasjon. 

Anonymkode: 6ba5a...5d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kan være vanskelig, oppdrettere er gjerne veldig sære på hvem til de vil selge til, som oftest så er det mye "networking" inne i bildet.

Bare fint at oppdrettere har krav til kjøpere altså, men i mange tilfeller så kan det bli litt for mye "Gutteklubben Grei", over det hele, sånn rent bortsett fra at de fleste oppdrettere er sære og sure kjærringer......

Anonymkode: d9d32...06d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vi kontaktet oppdretter sendte vi en e-post med informasjon om oss og sånt. Så satte han oss på liste, vi ville ha tispe og det første kullet (det var to planlagte kull) var det kun ei tispe i det kullet, han tilbød oss en hann, men vi ventet på neste kullet. Da ble det tispe på oss, den skal vi hente til lørdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at oppdrettere er sære tullinger. Ørten samtaler om deg selv og dyret hvor de analyserer å spør om alt mulig. Ts, skriv at du er interessert i en valp, evt når neste planlagt kull, at du har hund fra før. Kort og konsist. Du må nok utdype i mail nr 2. Forbered deg også på tlf samtaler. 

Anonymkode: ac344...5d1

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg hater å bli vurdert frem og tilbake av oppdrettere. Føler det er som ett intervju man må gjennom for å kjøpe en hund. En høytidelig nøye vurdering.

Anonymkode: 4a136...bf4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det er et slags intervju som går begge veier. Du bør være like interessert i å finne riktig oppdretter som de er i å finne riktige kjøpere. Still spørsmål om foreldredyrene, hvordan de behandler valpene de første ukene, hva slags oppfølging du kan forvente etterpå osv. 

Ved å selv stille spørsmål slipper du å føle deg så veldig satt på prøve.

Anonymkode: 3640f...f67

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker at det er et slags intervju som går begge veier. Du bør være like interessert i å finne riktig oppdretter som de er i å finne riktige kjøpere. Still spørsmål om foreldredyrene, hvordan de behandler valpene de første ukene, hva slags oppfølging du kan forvente etterpå osv. 

Ved å selv stille spørsmål slipper du å føle deg så veldig satt på prøve.

Anonymkode: 3640f...f67

Ja, helt enig. Har aldri skjønt det med at man skal sende all info om seg selv til oppdretter først for å bli godtatt.. Er jo like mye de som skal bli godtatt av deg. Jeg sendte mail med spørsmål osv om hundene, foreldrene, hva slags plan de hadde for valpene, hva de forventer av valpekjøper og videre. Noen svarte ordentlig og gav ett godt førsteinntrykk og kom med spørsmål til oss igjen, mens noen ble rent fornærmet og ville ikke svare på slikt tull. 

Anonymkode: 74f58...703

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina1975

Kan skjønne oppdretteren vil vite om valpekjøperen er dugende som valpeeier. Er i familie med en oppdretter og det er ikke sjelden at hun får valper i retur, ‘fordi hunden ikke var sånn de så for seg’, ustabilt hjem, ikke råd og ikke tid.  Mange som vil ha valp fordi de var så søte på tv...

Det er ett levende individ som blir solgt her, ikke en sofa. Oppdretter vil at valpene skal oppleve minst mulig eierskifter, det er traumatisk for en liten valp. En skal selge rett valp til rett hjem.

Her på feltet går det en 70-80 år gammel dame med en stor  order collie, hun hanskes ikke med den, hun har blitt dradd over ende flere ganger, hunden er stresset som ett uvær, står i stuen og uler hele dagen. Pga av størrelsen klarer hun ikke å gå så mange 100 meternne med hunden. Det sier seg selv at oppdretter ikke burde ha solgt til denne damen. Her har oppdretter sviktet med å ikke spurt om alder og kunnskap.

At en oppdretter spør om det fremtidige oppvekstshjemmet til valpen er heller ett tegn på en seriøs oppdretter.

Så, ts, det en oppdretter ønsker er at du skal fortelle om er om deg og din familie, alder på barn, aktiviteter, boenhet/hage. Hvilke aktiviteter dere liker, hvordan dagene deres er, (jobb, skole) hvordan en vanlig dag  blir for hunden. Hvordan dere har tenkt å løse det med lange arbeidstider ol. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig vil en seriøs oppdretter vite at hundene de selger får det bra! Synes det er kjempebra at de er nøye. Vi måtte reise hjem til «vår» oppdretter for å snakke med dem før vi ble godkjent.Da valpene ble født, var vi der en eller to gang i uka for å hilse på dem, samt lære å klippe klør. Vi fikk kun ønske oss kjønn, oppdretteren valgte den valpen hun så passet oss. Vi måtte også gå valpekurs( gratis) som hun holdt. Alle valpekjøperne måtte også bli med i en lukket gruppe på FB der vi kan stille spørsmål om alt vi lurer på, og de kan se bilder av hvordan hundene våre er. 

Anonymkode: 82d30...417

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Nina1975 skrev:

Kan skjønne oppdretteren vil vite om valpekjøperen er dugende som valpeeier. Er i familie med en oppdretter og det er ikke sjelden at hun får valper i retur, ‘fordi hunden ikke var sånn de så for seg’, ustabilt hjem, ikke råd og ikke tid.  Mange som vil ha valp fordi de var så søte på tv...

Det er ett levende individ som blir solgt her, ikke en sofa. Oppdretter vil at valpene skal oppleve minst mulig eierskifter, det er traumatisk for en liten valp. En skal selge rett valp til rett hjem.

Her på feltet går det en 70-80 år gammel dame med en stor  order collie, hun hanskes ikke med den, hun har blitt dradd over ende flere ganger, hunden er stresset som ett uvær, står i stuen og uler hele dagen. Pga av størrelsen klarer hun ikke å gå så mange 100 meternne med hunden. Det sier seg selv at oppdretter ikke burde ha solgt til denne damen. Her har oppdretter sviktet med å ikke spurt om alder og kunnskap.

At en oppdretter spør om det fremtidige oppvekstshjemmet til valpen er heller ett tegn på en seriøs oppdretter.

Så, ts, det en oppdretter ønsker er at du skal fortelle om er om deg og din familie, alder på barn, aktiviteter, boenhet/hage. Hvilke aktiviteter dere liker, hvordan dagene deres er, (jobb, skole) hvordan en vanlig dag  blir for hunden. Hvordan dere har tenkt å løse det med lange arbeidstider ol. 

Helt enig! SÅ mange som "impulskjøper" hund uten å tenke på hva dette faktisk innebærer. Helt hjerteskjærende å se på Finn hvor mange hunder som er lagt ut for omplassering. Mye bedre at oppdrettere da forsikrer seg om at valpekjøpere er seriøse. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen! 

Jeg er helt enig i at oppdrettere bør stille visse krav til kjøpere, men samtidig blir det helt feil for meg at en oppdretter skal velge ut en valp fra et kull for meg. Er dette vanlig? 

Vår hund fikk vi velge selv da vi kjøpte henne. Vi kontaktet oppdretteren, som sendte oss bilder av hvilke valper som var ledige, og da fikk vi velge mellom dem. De var på det tidspunktet så små at personlighetene deres ikke var tydelige enda. Hadde det ikke vært noen som vi hadde falt pladask for, hadde vi heller ikke kjøpt.

Vi meldte oss på valpekurs med fokus på sosialisering da hun kom til oss, og dette med stor suksess. Ønsker dette neste gang og. 

Vi har i så måte en krevende hunderase (Border collie), så mange oppdrettere er jo skeptiske til kjøpere som ikke aktivt driver med sau. Vi har brukt mye tid på å forstå det å kombinere mental/fysisk trening for å få hunden til å trives - og med daglige turer, mye leking med ball, øving på kommando og «iq-leker» som daglig rutine er hun blitt en hund som fungerer ypperlig. Og det er dette vi ønsker å jobbe med. 

Er dette info som bør fremkomme når man kontakter oppdretter? For vår del er ikke videre avl aktuelt, bør dette også fremkomme? 

Ts

 

Anonymkode: 6ba5a...5d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei igjen! 

Jeg er helt enig i at oppdrettere bør stille visse krav til kjøpere, men samtidig blir det helt feil for meg at en oppdretter skal velge ut en valp fra et kull for meg. Er dette vanlig? 

----

Er dette info som bør fremkomme når man kontakter oppdretter? For vår del er ikke videre avl aktuelt, bør dette også fremkomme? 

Anonymkode: 6ba5a...5d3

Mange oppdrettere hevder de har både så god menneskekunnskap OG hundekunnskap, at de vet bedre enn kjøperne selv hvilken valp som vil passe med hvilken person. Dette synes jeg egentlig er litt frekt, men det er sånn de ofte gjør det. Spesielt om det er rift om valpene og kullet er populært. De selger f.eks. ikke den fineste valpen til en som skal ha den som familiehund, når det står en hobby-utstiller i andre enden og skal bruke hunden til utstilling og dermed få fremmet oppdretterens navn og ry.

De plukker ut valpene til de de mener de best passer hos.

Jeg har hatt to hunder. Den første plukket jeg ut selv, fordi det var rett farge og rett kjønn. Fikk kjøpe den valpen av oppdretter, da hun var en førstegangsoppdretter som aldri hadde hatt kull før, og var mer interessert i pengene.

Hund nr to valgte jeg hos en oppdretter som hadde mange hunder, og hadde hatt kull før, men ikke over lang tid. Jeg sa i fra hvilken valp jeg ville ha, og hørte ikke noen protester på det. Så kom dagen jeg skulle se på valpene. De var vel 5 uker da. Jeg løftet opp den valpen jeg hadde sett meg ut på bildene. Først da sier hun oppdretteren at "Eh, den har vi tiltenkt person X, fordi de skal stille ut og drive med hundesport". Så da måtte jeg sette ned valpen jeg trodde var min, og så ta opp den oppdretteren pekte ut og sa var tiltenkt meg. Det var en fin valp det også, samme farge og kjønn, men andre og ikke fullt så fine tegninger. Siden jeg ikke skulle stille ut, så gikk jeg med på det. Det ble den valpen for oss, og han vokste opp til å bli en flott hund uansett.

Ang. siste spørsmålet ditt er jeg litt usikker på hva du mener. Har du tenkt å be om en valp på fôr? Altså at oppdretter eier den, men du har hunden, og så får oppdretter et visst antall kull på den? Eller skal du kjøpe valpen til full pris på vanlig måte?  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er helt enig i at oppdrettere bør stille visse krav til kjøpere, men samtidig blir det helt feil for meg at en oppdretter skal velge ut en valp fra et kull for meg. Er dette vanlig? 

Det er temmelig vanlig at en oppdretter  velger valp. Den tøffeste valpen i kullet til erfarne hundeeiere,den roligste valpen til de som ønsker seg en rolig valp, den med best eksteriør  til den som har tenkt å satse på utstilling osv. Oppdretter kan 'bomme' fullstendig,men man ønsker selvsagt at 'rett' valp kommer til 'rett' hjem. Har man 4 stk som vil ha den ene valpen,feks tispe merket rød,så hvem skal man selge den til,den som kontakt først,eller den som kom på besøk og hilste først, osv

Endret av Chantielle
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da vi kjøpte hund valgte oppdretter hund til oss, dette var en som hadde typ 6 voksne hunder og flere kull i året.. Fulltidsjobb med andre ord. Forsåvidt logisk og forståelig :) Dersom kjøper får velge, blir det kun valgt på utseende.. Hvem har finest tegninger feks. Oppdretter kjenner valpene best! Etter 8 uker vet han hvem som er vilter, hvem som er skeptisk, hvem som er bedagelig, hvem som er frempå osv. Så ser han hvor hunden passer: hos de med en hund fra før? Hos de med 3 små barn? Hos de som skal trene og drive aktivt med jakt/sau/utstilling? Hos de som bor i byen? Osv.

Anonymkode: 0ecae...3c7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Million skrev:

Mange oppdrettere hevder de har både så god menneskekunnskap OG hundekunnskap, at de vet bedre enn kjøperne selv hvilken valp som vil passe med hvilken person. Dette synes jeg egentlig er litt frekt, men det er sånn de ofte gjør det. Spesielt om det er rift om valpene og kullet er populært. De selger f.eks. ikke den fineste valpen til en som skal ha den som familiehund, når det står en hobby-utstiller i andre enden og skal bruke hunden til utstilling og dermed få fremmet oppdretterens navn og ry.

De plukker ut valpene til de de mener de best passer hos.

Jeg har hatt to hunder. Den første plukket jeg ut selv, fordi det var rett farge og rett kjønn. Fikk kjøpe den valpen av oppdretter, da hun var en førstegangsoppdretter som aldri hadde hatt kull før, og var mer interessert i pengene.

Hund nr to valgte jeg hos en oppdretter som hadde mange hunder, og hadde hatt kull før, men ikke over lang tid. Jeg sa i fra hvilken valp jeg ville ha, og hørte ikke noen protester på det. Så kom dagen jeg skulle se på valpene. De var vel 5 uker da. Jeg løftet opp den valpen jeg hadde sett meg ut på bildene. Først da sier hun oppdretteren at "Eh, den har vi tiltenkt person X, fordi de skal stille ut og drive med hundesport". Så da måtte jeg sette ned valpen jeg trodde var min, og så ta opp den oppdretteren pekte ut og sa var tiltenkt meg. Det var en fin valp det også, samme farge og kjønn, men andre og ikke fullt så fine tegninger. Siden jeg ikke skulle stille ut, så gikk jeg med på det. Det ble den valpen for oss, og han vokste opp til å bli en flott hund uansett.

Ang. siste spørsmålet ditt er jeg litt usikker på hva du mener. Har du tenkt å be om en valp på fôr? Altså at oppdretter eier den, men du har hunden, og så får oppdretter et visst antall kull på den? Eller skal du kjøpe valpen til full pris på vanlig måte?  

Huff, det må ha vært en ekkel følelse. 

 

For min del handler det ikke om at jeg skal ha en estetisk vakker/perfekt hund - men jeg ønsker en annen fargekombo enn den vi  har fra før av. 

Kjøper valp på vanlig måte, men har ikke tenkt hunden skal få noen kull. Ser noen legger ut valper og skriver: anbefales ikke å avle videre på, ønsker ikke at hun avles på etc. av ymse årsaker som hd-type eller ikke rasetypiske farger. 

 

Ts

Anonymkode: 6ba5a...5d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da vi kjøpte hund valgte oppdretter hund til oss, dette var en som hadde typ 6 voksne hunder og flere kull i året.. Fulltidsjobb med andre ord. Forsåvidt logisk og forståelig :) Dersom kjøper får velge, blir det kun valgt på utseende.. Hvem har finest tegninger feks. Oppdretter kjenner valpene best! Etter 8 uker vet han hvem som er vilter, hvem som er skeptisk, hvem som er bedagelig, hvem som er frempå osv. Så ser han hvor hunden passer: hos de med en hund fra før? Hos de med 3 små barn? Hos de som skal trene og drive aktivt med jakt/sau/utstilling? Hos de som bor i byen? Osv.

Anonymkode: 0ecae...3c7

For min del handler det ikke om estetikk og perfeksjon - men rett og slett et ønske om en annen fargekombo enn den vi har fra før. Om det er asymmentri har ingen ting å si for vår del. Hunden vi har har et blått øye og ikke denne typiske symmetrien mellom sort/hvitt i ansiktet - men hun er jo selvsagt (i våre øyne) den flotteste fra det kullet! 

 

Ts

Anonymkode: 6ba5a...5d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 9.5.2019 den 20.45, AnonymBruker skrev:

Det kan være vanskelig, oppdrettere er gjerne veldig sære på hvem til de vil selge til, som oftest så er det mye "networking" inne i bildet.

Bare fint at oppdrettere har krav til kjøpere altså, men i mange tilfeller så kan det bli litt for mye "Gutteklubben Grei", over det hele, sånn rent bortsett fra at de fleste oppdrettere er sære og sure kjærringer......

Anonymkode: d9d32...06d

Har helt motsatt erfaring av deg, isåfall må du ha erfaring med useriøse og rare oppdrettere. Alle gode, seriøse oppdrettere jeg kjenner er skikkelige mennesker.

På 9.5.2019 den 23.16, AnonymBruker skrev:

Ja jeg hater å bli vurdert frem og tilbake av oppdrettere. Føler det er som ett intervju man må gjennom for å kjøpe en hund. En høytidelig nøye vurdering.

Anonymkode: 4a136...bf4

Kanskje ikke så rart? Oppdretter har tatt vare på og avlet frem disse krabatene i minimum 8 uker og så skal de selges. Da er det naturlig at oppdretter ønsker at de skal komme til perfekte hjem. Jeg hadde vært SVÆRT skeptisk dersom jeg skulle selge valper til folk. Det er sykt mye teite folk som ikke tenker gjennom kjøp av hund eller som lyver/overvurderer sine egenskaper om hund. 

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei igjen! 

Jeg er helt enig i at oppdrettere bør stille visse krav til kjøpere, men samtidig blir det helt feil for meg at en oppdretter skal velge ut en valp fra et kull for meg. Er dette vanlig? 

Vår hund fikk vi velge selv da vi kjøpte henne. Vi kontaktet oppdretteren, som sendte oss bilder av hvilke valper som var ledige, og da fikk vi velge mellom dem. De var på det tidspunktet så små at personlighetene deres ikke var tydelige enda. Hadde det ikke vært noen som vi hadde falt pladask for, hadde vi heller ikke kjøpt.

Vi meldte oss på valpekurs med fokus på sosialisering da hun kom til oss, og dette med stor suksess. Ønsker dette neste gang og. 

Vi har i så måte en krevende hunderase (Border collie), så mange oppdrettere er jo skeptiske til kjøpere som ikke aktivt driver med sau. Vi har brukt mye tid på å forstå det å kombinere mental/fysisk trening for å få hunden til å trives - og med daglige turer, mye leking med ball, øving på kommando og «iq-leker» som daglig rutine er hun blitt en hund som fungerer ypperlig. Og det er dette vi ønsker å jobbe med. 

Er dette info som bør fremkomme når man kontakter oppdretter? For vår del er ikke videre avl aktuelt, bør dette også fremkomme? 

Ts

 

Anonymkode: 6ba5a...5d3

Dette er helt normalt. Jeg har to hunder og jeg valgte ingen av dem selv. Første gang fordi det var min første hund, jeg var uerfaren og oppdretter valgte en av de enkleste og roligste i kullet. Perfekt match! Andre gangen var det fordi det kom få tisper i kullet og når det da skulle fordeles så fikk jeg den som passet mitt liv best. En erfaren oppdretter vet ofte best. Ja, man kan føle en dragning til noen av valpene når man besøker dem eller ser bilder, men oppdretter ser og håndterer valpene hver eneste dag i 8 uker. De kjenner dem desidert best, og vet hvem som bør havne hvor.

Er man heldig så vil kanskje oppdretter plukke ut to-tre stk man kan få velge mellom. 

Ang. farge - jeg ville ikke sagt "jeg vil ha den fargen" ved første samtale. Snakk litt med oppdretter, bli bedre kjent og så kan du ytre ønsker.

Jeg har lyst på en til hund fra samme oppdretter som sist, og nå som jeg kjenner oppdretter gjennom mange samtaler så vet oppdretter min favorittfarge på rasen. Det gjør også at jeg kanskje har litt større sjans for å få den om alt klaffer neste gang. 

Anonymkode: 1f6f0...42f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har helt motsatt erfaring av deg, isåfall må du ha erfaring med useriøse og rare oppdrettere. Alle gode, seriøse oppdrettere jeg kjenner er skikkelige mennesker.

Kanskje ikke så rart? Oppdretter har tatt vare på og avlet frem disse krabatene i minimum 8 uker og så skal de selges. Da er det naturlig at oppdretter ønsker at de skal komme til perfekte hjem. Jeg hadde vært SVÆRT skeptisk dersom jeg skulle selge valper til folk. Det er sykt mye teite folk som ikke tenker gjennom kjøp av hund eller som lyver/overvurderer sine egenskaper om hund. 

Dette er helt normalt. Jeg har to hunder og jeg valgte ingen av dem selv. Første gang fordi det var min første hund, jeg var uerfaren og oppdretter valgte en av de enkleste og roligste i kullet. Perfekt match! Andre gangen var det fordi det kom få tisper i kullet og når det da skulle fordeles så fikk jeg den som passet mitt liv best. En erfaren oppdretter vet ofte best. Ja, man kan føle en dragning til noen av valpene når man besøker dem eller ser bilder, men oppdretter ser og håndterer valpene hver eneste dag i 8 uker. De kjenner dem desidert best, og vet hvem som bør havne hvor.

Er man heldig så vil kanskje oppdretter plukke ut to-tre stk man kan få velge mellom. 

Ang. farge - jeg ville ikke sagt "jeg vil ha den fargen" ved første samtale. Snakk litt med oppdretter, bli bedre kjent og så kan du ytre ønsker.

Jeg har lyst på en til hund fra samme oppdretter som sist, og nå som jeg kjenner oppdretter gjennom mange samtaler så vet oppdretter min favorittfarge på rasen. Det gjør også at jeg kanskje har litt større sjans for å få den om alt klaffer neste gang. 

Anonymkode: 1f6f0...42f

Her kommer et lite oppfølgingsspørsmål: 

Hvis man blir tilbudt en valp som man da føler ikke blir helt riktig, er det innafor å takke nei og vente på neste kull? Eller virker man kresen? 

Som jeg nevnte, er jeg ikke ute etter perfekt symmetri og en hund som i så måte er estetisk vakker - men ønsker en annen fargekombo enn den vi allerede har. Tispa vår er vakker, men er ikke rasetypisk i utseendet, men vi ønsket akkurat henne fordi utseendet hennes ikke er «A4». Men er så usikker på hvordan jeg skal få formidlet det uten å virke besatt av utseendet. 

 

Ts

 

Anonymkode: 6ba5a...5d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid skrevet noe av typen

"Vi er et sånn og sånn par som bor sånn og sånn til, vi har xxx erfaring med hund og ønsker oss en ny/en til. Vi er glad i tur på fjellet og bla bla bla". Skrevet litt om hvem vi er, hvordan vi bor, hva vi skal med hunden etc.

Jeg har aldri opplevd at oppdretter spør og graver, og jeg har bare kjøpt av seriøse oppdrettere med godt navn innad i raseklubben sin. Men jeg har bare hanhunder (det er mer rift om tisper) og jeg gjetter at jeg får de hundene som egner seg minst til utstilling (jeg har bare familiehund/turkompis uansett).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil si det er innafor å ønske spesiell fargekombo, er vel god sjans om man går for et kull der moren har denne komboen? Det handler jo om hvordan dere presenterer ønsket, at det er en del av der dere ser etter, ikke kun det dere ser etter. Og at dere håper å finne valpen med den rette personligheten blabla.. At dere har erfaringer med rasen fra før er jo positivt, da er det nok flere aktuelle valper for dere :) At dere ikke skal bruke den på sau trekker ned da, for bc-oppdrettere deler nok først og fremst valpene ut mtp gjeterinstinkt. Og at dere får da den med minst av dette.. 

Anonymkode: 0ecae...3c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...