Gå til innhold

Når man kontakter en oppdretter....


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil si det er innafor å ønske spesiell fargekombo, er vel god sjans om man går for et kull der moren har denne komboen? Det handler jo om hvordan dere presenterer ønsket, at det er en del av der dere ser etter, ikke kun det dere ser etter. Og at dere håper å finne valpen med den rette personligheten blabla.. At dere har erfaringer med rasen fra før er jo positivt, da er det nok flere aktuelle valper for dere :) At dere ikke skal bruke den på sau trekker ned da, for bc-oppdrettere deler nok først og fremst valpene ut mtp gjeterinstinkt. Og at dere får da den med minst av dette.. 

Anonymkode: 0ecae...3c7

Takk for svar.

En av flinke og seriøse oppdretterne jeg har undersøkt har jevnlig kull med denne fargen involvert av en av foreldrene, så jeg lurte på å melde interesse der - men så er jeg så usikker på hvordan jeg ordlegger meg da det stort sett i alle kull er et par valper som ikke har denne fargekomboen. 

Vi er klare over at dette med at den ikke skal gjete kan være ei utfordring, men jeg ser og at denne oppdretteren ikke bruker alle hundene i gjeting. Noen avles frem med gode gjetelinjer hele veien og selges primært som gjeterhunder. Mens andre avles frem med fokus på agility. Alle hundene som pares har bestått gjeterprøve, men ikke alle er gjeterhunder i det daglige. Så jeg vil jo da ikke melde meg som interessert på et kull med aktive gjeterhunder hele veien. 

En eventuell hund vil bli mannens 3. bc og min 2. Så rasens utfordringer er vi egentlig godt kjent med og har ikke hatt de typiske utfordringene mange møter på med en bc (nervøs, stresset, understimulert -> destruktiv i hjemmet når vi er på jobb). 

Ser det er mange som omplasserer denne rasen, så at oppdretterne velger eiere med omhu er jeg glad for. Det er jo nydelige hunder, men det er ikke hunder som blir gode av seg selv. 

Ts

Anonymkode: 6ba5a...5d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...