Gå til innhold

Matematikk 2P-Y skriftlig eksamen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Greit nok at jeg alltid har vært dårlig i matematikk, men nå går det over stokk og stein... Jeg forstår ikke hvordan jeg skal klare en ståkarakter på eksamen. Jeg sliter virkelig. Jeg har jobbet så hardt jeg kan, jeg bruker så mye tid på å løse oppgaver og prøve å forstå alt. Men så glemmer jeg så fort hvordan jeg gjør ting. Jeg har prøvd å pugge formler, men 90% av formlene jeg leser forstår jeg ikke uten å se de i sammenheng, og når jeg forstår de og pugger videre så glemmer jeg de andre. Å pugge til prøver der stoffet ikke er matematikk er ikke noe problem i det hele tatt. Men matematikken er vanskelig altså... 😢 

Jeg er livredd for å stryke. Jeg sliter blant annet med helt enkel utregning. Å dele tall på 100, 1000, 10000... Sliter med deling, men klarer meg med multiplikasjon, addisjon og subtraksjon. Men deling er gresk! Jeg er også elendig på brøk, så dette henger jo sammen. 

Jeg har så vondt i meg for jeg vil så gjerne klare det. Men uansett hvor hardt jeg jobber så klarer jeg rett og slett ikke å få det inn. Jeg har gode karakterer i alle fag, men matematikken drar ned snittet mitt!!! Nå er jo eksamen rett rundt hjørne og jeg føler meg like dum, selv om jeg har lest og løst oppgaver og pugget. Dette er så utrolig frustrerende... Hadde jeg hatt kalkulator på del 1 så hadde det faktisk vært håp. Tror jeg. Men kanskje ikke. :(

Anonymkode: 06251...96c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har vel enda en drøy uke igjen?

Sats på geogebra oppgavene først nå. De oppgavene kommer garantert og gir mange poeng. 

For del 1, begynn med potenser og standardform, deretter statistikk med gjennomsnitt, median og så videre. 

Og tren på å dele uten kalkulator, det er jo egentlig hovedsakelig multiplikasjon. 

Post gjerne spørsmål. 

Lykke til. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest urodela

Jeg fikk ståkarakter på eksamen, hadde nesten ikke øvd noe på hoderegning. På del 1 hadde jeg øvd på median og gjennomsnitt. På del 2 satt excel og geogebra inne. Var høsteksamen 2018 :) lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

min mattelærer sier at det aldri er behov for å pugge formler. De gangene man har bruk for formler er evt på del 2, og der kan man jo ha med hjelpemidler. Så ikke kast bort energi på det. Det er heller ikke behov for å jobbe seg i hjel med potenser og standardform. Det kommer maks 1 oppg av disse på eksamen, og utgjør maks 2 poeng. Det du må prioritere å fokusere på er geogebra. Disse oppgavene utgjør 10-15 poeng, så om du fikser geogebraoppgavene så er du sikret ståkarakter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, stan skrev:

Du har vel enda en drøy uke igjen?

Sats på geogebra oppgavene først nå. De oppgavene kommer garantert og gir mange poeng. 

For del 1, begynn med potenser og standardform, deretter statistikk med gjennomsnitt, median og så videre. 

Og tren på å dele uten kalkulator, det er jo egentlig hovedsakelig multiplikasjon. 

Post gjerne spørsmål. 

Lykke til. 

Hei Stan. Dette er 2P, ikke 2P-Y.

Kan fasiten vere feil? Overalt finner jeg at for å finne standardavvik må jeg først finne varians. 

Jeg og fasit har omtrent samme gjennomsnitt, men standardavviket mitt er 2,8 og 51,1.... 🙄🤨🤔

 

IMG_20190509_132415.jpg

Anonymkode: f4c78...d3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at jeg må ha 5 eller 6. Om ikke blir snittet mitt dratt ned. Jeg kan tolerere en 5 og kan kanskje redde meg inn med det, men snittet mitt må være høyt. 

Jeg gråter og gråter, for jeg aner ikke hvordan jeg skal få til dette. Jeg har sittet med matteboka i mange timer i mange, mange dager, men jeg har ikke blitt noe klokere. Jeg løser eksamensoppgaver og har så langt ikke klart en eneste en. Jeg føler selv jeg har gjort riktig, men så sjekker jeg løsningsforslaget og ser jeg har gjort helt fullstendig feil. Jeg trodde også jeg var god i geogebra, for har tidligere kunnet det veldig bra, men så snart det kommer til eksamensoppgaver så blacker jeg ut. 

Jeg har karakterene jeg trenger i alle andre fag, men dette faget kommer til å dra meg ned... 
(ved AB koden er annerledes, men dette er den andre brukeren min så er derfor) 

Anonymkode: 9d673...231

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 timer siden, malibu skrev:

min mattelærer sier at det aldri er behov for å pugge formler. De gangene man har bruk for formler er evt på del 2, og der kan man jo ha med hjelpemidler. Så ikke kast bort energi på det. Det er heller ikke behov for å jobbe seg i hjel med potenser og standardform. Det kommer maks 1 oppg av disse på eksamen, og utgjør maks 2 poeng. Det du må prioritere å fokusere på er geogebra. Disse oppgavene utgjør 10-15 poeng, så om du fikser geogebraoppgavene så er du sikret ståkarakter. 

Hvilken matte tar du? 

På del 1 er det;

KPI, areal av trekant, sirkel, prisme osv. 

Geometri (for likhet, målestokk, pytagoras). 

Proposjonalitet, vekstfaktor, sannsynlighet. 

I tillegg kan mer kompliserte formler bli oppgitt som en del av oppgaveteksten. 

Anonymkode: f4c78...d3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvilken matte tar du? 

På del 1 er det;

KPI, areal av trekant, sirkel, prisme osv. 

Geometri (for likhet, målestokk, pytagoras). 

Proposjonalitet, vekstfaktor, sannsynlighet. 

I tillegg kan mer kompliserte formler bli oppgitt som en del av oppgaveteksten. 

Anonymkode: f4c78...d3a

Det høres ut som 1P-Y? På 2P-Y er det, på del 1, potens, standardform, vekstfaktor, rette linjer og sannsynlighet, samt gjennomsnitt og median. Men har jo opplevd på gamle eksamensoppgaver at der er frekvenstabeller og diverse på del 1 også. 

Anonymkode: 9d673...231

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, stan skrev:

Du har vel enda en drøy uke igjen?

Sats på geogebra oppgavene først nå. De oppgavene kommer garantert og gir mange poeng. 

For del 1, begynn med potenser og standardform, deretter statistikk med gjennomsnitt, median og så videre. 

Og tren på å dele uten kalkulator, det er jo egentlig hovedsakelig multiplikasjon. 

Post gjerne spørsmål. 

Lykke til. 

Fekk det til. Forbaska varians og fasiter som ikkje kan vise formler. 

Anonymkode: f4c78...d3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvilken matte tar du? 

På del 1 er det;

KPI, areal av trekant, sirkel, prisme osv. 

Geometri (for likhet, målestokk, pytagoras). 

Proposjonalitet, vekstfaktor, sannsynlighet. 

I tillegg kan mer kompliserte formler bli oppgitt som en del av oppgaveteksten. 

Anonymkode: f4c78...d3a

Dette er 1P-Y.

 I 2P-Y er det ingenting på del 1 som krever formler. Det eneste du bør huske er hvordan regne ut vekstfaktor, standardform og potenser. Du må også kunne sette opp en enkel frekvenstabell på del 1. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde eksamen i 2p i fjor, slet også med å huske. Til del to så lagde jeg oppskrifter til ALT. Regneark, histogram alt du kan tenke deg. Oppskrifter med forklaring og eksempel. Dette hjalp meg veldig mye, lærte også mye når jeg lagde dette. Lag den eg regelbok og en mappe på dataen til histogram, regneark, geogebra osv. Lykke til! 

Anonymkode: e6478...69f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde eksamen i 2p i fjor, slet også med å huske. Til del to så lagde jeg oppskrifter til ALT. Regneark, histogram alt du kan tenke deg. Oppskrifter med forklaring og eksempel. Dette hjalp meg veldig mye, lærte også mye når jeg lagde dette. Lag den eg regelbok og en mappe på dataen til histogram, regneark, geogebra osv. Lykke til! 

Anonymkode: e6478...69f

Angående histogram. Hva gjør jeg om jeg får om det på del 1? Og må skrive det på arket? For det skjer jo i oppgaver i boka at man får et histogram som blir altfor langt til at det får plass i boka. Hvordan løser jeg slike problem? 

Anonymkode: 9d673...231

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Angående histogram. Hva gjør jeg om jeg får om det på del 1? Og må skrive det på arket? For det skjer jo i oppgaver i boka at man får et histogram som blir altfor langt til at det får plass i boka. Hvordan løser jeg slike problem? 

Anonymkode: 9d673...231

Du får neppe histogram på del 1. I såfall så vil oppgaven være enkel nok til å få plass:)

Anonymkode: 3b82a...6e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har funnet ut at jeg bare kan gi opp drømmen om et snitt over 5. Den helvetes matematikkarakteren kommer til å dra det ned uansett. Jeg klarer virkelig ingenting. Jeg forstår ingenting. Å løse oppgaver i boka når jeg har hjelpemiddel er null stress, det er nesten gøy for jeg får det som oftest alltid til. Noen oppgaver er jo utfordrende, og jeg blir sittende en stund med dem. Men klarer det meste til slutt. 

Har regnet på eksamensoppgaver i mange dager nå og har så langt ikke klart en eneste oppgave, hverken på del 1 eller del 2. Tro meg når jeg sier jeg prøver. Jeg har hele veien hatt troen på meg selv og sagt til meg "dette klarer du om du vil!"... Men i går kom sammenbruddet. Innså at uansett hvor hardt jeg jobber og uansett hvor bra noen forklarer meg hva det er jeg driver med, så er det håpløst. For jeg evner ikke å tenke selv i det hele tatt. Er der problemet ligger. Jeg tenker så mye at jeg nesten hører det knaker i hodet, men kommer ikke frem til en dritt. På prøveeksamen satt jeg med første oppgaven i en og en halv time. Klarte den til slutt. Måtte rase gjennom resten... 

Føler meg stokk dum. 

Anonymkode: 9d673...231

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har funnet ut at jeg bare kan gi opp drømmen om et snitt over 5. Den helvetes matematikkarakteren kommer til å dra det ned uansett. Jeg klarer virkelig ingenting. Jeg forstår ingenting. Å løse oppgaver i boka når jeg har hjelpemiddel er null stress, det er nesten gøy for jeg får det som oftest alltid til. Noen oppgaver er jo utfordrende, og jeg blir sittende en stund med dem. Men klarer det meste til slutt. 

Har regnet på eksamensoppgaver i mange dager nå og har så langt ikke klart en eneste oppgave, hverken på del 1 eller del 2. Tro meg når jeg sier jeg prøver. Jeg har hele veien hatt troen på meg selv og sagt til meg "dette klarer du om du vil!"... Men i går kom sammenbruddet. Innså at uansett hvor hardt jeg jobber og uansett hvor bra noen forklarer meg hva det er jeg driver med, så er det håpløst. For jeg evner ikke å tenke selv i det hele tatt. Er der problemet ligger. Jeg tenker så mye at jeg nesten hører det knaker i hodet, men kommer ikke frem til en dritt. På prøveeksamen satt jeg med første oppgaven i en og en halv time. Klarte den til slutt. Måtte rase gjennom resten... 

Føler meg stokk dum. 

Anonymkode: 9d673...231

Hei kjære deg. Jeg kjenner meg så veldig igjen i beskrivelsen din, så ville legge igjen en kommentar. Jeg har eksamen selv, nå i matte 1p og 2p som privatist. Jeg klarer også å løse oppgavene med hjelpemidler, men sliter veldig med å løse de riktig uten. Jeg er avhengig av å få bedre karakter enn jeg har på vitnemålet for å komme inn på studiet jeg ønsker. 

Det jeg ville si er at du må puste med magen, prøv å ikke tenk deg "ihjel" på hver oppgave, bruk YouTubevideoer der hver enkelt løsning blir beskrevet i detalj slik at du ser om du forstår det lettere da. Jeg har troen på deg! 

Anonymkode: b8156...596

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/8/2019 at 7:16 PM, stan said:

Du har vel enda en drøy uke igjen?

Sats på geogebra oppgavene først nå. De oppgavene kommer garantert og gir mange poeng. 

For del 1, begynn med potenser og standardform, deretter statistikk med gjennomsnitt, median og så videre. 

Og tren på å dele uten kalkulator, det er jo egentlig hovedsakelig multiplikasjon. 

Post gjerne spørsmål. 

Lykke til. 

Vet du (eller noen der ute) hvor mange poeng man trenger for å bestå? Var det 12?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 timer siden, Skilpadden skrev:

Vet du (eller noen der ute) hvor mange poeng man trenger for å bestå? Var det 12?

Ja, og 24 for en 3'er

Anonymkode: b8156...596

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan øver du på faget? Dette er kanskje litt sent å tipse om nå siden eksamen er rett rundt hjørnet, men hvis du ikke har brukt Khan Academy som en læringsressurs, så burde du virkelig det. Matematikk er et modningsfag, og ikke noe man greier å pugge seg til. Du må legge inn mange timer med arbeid, og begynne fra scratch for å tette eventuelle hull du har fra tidligere skolegang. 

Her kan du se noen videoer om deling - kanskje det kan hjelpe forståelsen!

Anonymkode: ef595...1f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Skilpadden skrev:

Vet du (eller noen der ute) hvor mange poeng man trenger for å bestå? Var det 12?

Ja, eller 20 % er vanlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...