Gå til innhold

får ikke jobb som lærer


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Jeg er utdannet adjunkt, men får ikke jobb som lærer. Begynner å bli litt frustrert nå ja. Er det noen flere i samme situasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Heisann!

Huff, ja! Jeg vet akkurat hvordan du har det. Frustrerende å ikke få gjøre det en har mest lyst til, og har utdannet seg til. Ikke lett å være ung og nyutdannet lærer nå for tiden.

Jeg var ferdig utdannet våren 2001, og sendte ut jobbsøknader som alle andre. Min mann og jeg valgte imidlertid å bli boende i studiebyen vår. En middels stor Østlandsby med lærerutdanning, stor tilstrømning av "utenbys" lærere, og svært lav gjennomstrømming/utskiftning av allerede ansatte lærere. Med disse faktorene sier det seg at en ung, uerfaren, nyutdannet lærer har relativt små sjanser for å komme inn i systemet.

Jeg ble meget frustrert over situasjonen da månedene gikk uten at jeg hørte noenting, og alle studievennene mine fikk fast jobb andre steder.

Jeg hadde flaks, og ble ringt opp fra den skolen jeg hadde vikariert mye på i løpet av studietida. Pga. av omrokkeringer og ekstrabevilgninger måtte de plutselig ha tak i en ny person. Forrige skoleår ble jeg derfor tilsatt i et 80% årsvikariat, og jobbet blant annet som klassestyrer i 1.klasse. Kjempekoselig!!

Sist vår måtte jeg starte søknadsrunden igjen(!!) og ble faktisk innkalt til intervju. Men når det er over 200 søkere til 3-4 ledige lærerstillinger, er det alltid noen som er bedre kvalifisert enn deg.

Jeg hadde imidlertid flaks igjen, og innen sommerferien var i gang hadde jeg fått et 60% vikariat, en skikkelig "restestilling". Nå jobber jeg på 5 forskjellige trinn, har flere fag jeg ikke har fordypning i, men prøver likevel å se det positive i det. Jeg vet hva alternativet er!

Mitt beste tips er å melde deg som vikar på skolekontoret, ta kontakt med den enkelte skole og ta alle vikartimer som dukker opp. En ivrig og engasjert vikar, som stiller opp på kort varsel blir lagt merke til.

Etterhvert som høsten kommer dukker det alltid opp mange sykemeldinger og permisjoner.

Hvis du har tid/penger kan du jo vurdere å ta noen flere vekttall på si. Det hemmer iallefall ikke jobbmulighetene dine på sikt.

Min foreløpige lærererfaring bygger altså på enormt mye flaks og tilfeldigheter. Jeg har sett svært mørkt på framtida flere ganger, men hver gang har det faktisk løst seg.

Jeg føler virkelig med deg, men vær tålmodig og fleksibel, så skal du se at det plutselig dukker opp en jobb til deg også.

Lykke til videre på jobbjakt!

Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den situasjonen dere er kommet i er ille. For det er jo ikke slik at skolen ike har bruk for dere og andre nyutdannede, unge og entusiastiske lærere. Skolen trenger dere i høyeste grad!!

Men desverre er det penga som rår. Jeg har ikke hørt om kommuner som har ØKT- eller FORBEDRET tilbudet det siste året. Det er nedskjæringer over hele fjøla.

Og skolene sitter igjen med godt kvalifiserte lærere - stort sett, men alderen er stigende, og nytenkning blir vanskelig for mange når årene renner på.

Og skolen trenger nye, spreke krefter med glød dersom den ikke skal stagnere.

Desverre hjelper det ikke dere å få sympatierklæringer, men trenden vil nok snu. Får håpe at gløden fortsatt er der når den gjør det.....

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde ikke det var noe problem å få slike jobber nå jeg, kanskje dere må flytte på dere. (ikke hvis dere har famile selfølgelig)

Er ille at det skal vere slik da, det er jo så mange dårlige lærere ute på markedet.... :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Tok etterutdanning innen ped. i vår, og nei jeg har heller ikke fått jobb som lærer. Nå klarer jeg meg allikevel økonomisk (med annen jobb), så jeg tar det ikke så tungt foreløpig. Har tro på at markedet svinger. Det sitter en del eldre lærere rundt omkring, og de blir jo etterhvert pensjonister.

Tror det er viktig å stå på å være aktiv direkte mot de skolene du ønsker å jobbe på. Ta vikartimer, vis engasjement. Hadde du vølgt en annen utdanning ville du antagelig opplevd noe tilsvarende. Ofte vanskelig å komme inn i arbeidslivet som nyutdannet, men så lenge du ikke gir opp ordner det seg til slutt (fra egen erfaring).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, nei det er fortvilt. Jeg var også ferdig utdannet våren 2001. I fjor hadde jeg et vikariat på en ungdomsskole, men i år hadde de ikke bruk for meg lenger. Har ringt rundt til en del skoler og prøvd å "selge meg selv", men har ikke fått napp foreløpig.

Så da sitter jeg her med 250.000 i studielån og ingen jobb. Det verste er at jeg går på veggen av å gå hjemme hele dagen. Blir sprø.

Skal nå sette igang med videreutdanning i Matematikk - må gjøre noe, men er litt redd for at det innvirker på arbeidsledighettrygden, for den må jeg ha.

Ja, ja det er bare å vente og håpe at det løser seg snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest LoisLane

Jeg er blant de heldige - jeg jobber som lærer (men er for øyeblikket i permisjon).

Takket være den svake organisasjonen vår har vi selv gått med på en avtle som har gjort flere lærere overflødige, og nyutdannede får ikke jobb. Håpløst!

Jeg bor på bygda, og her er det mangel på lærere. Søkerne er stort sett førskolelærere.

Mitt råd er å ta kontakt med skolen, vise ansiktet sitt og "selge" seg. Ta også vikartimer, da får du beinet innafor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ordnet det seg for meg også. Har nå fått jobb 60% stilling. Riktignok noe helt annet enn jeg hadde tenkt meg: Voksenopplæringen. Skal begynne i morgen og har virkelig ikke peiling på hva jeg skal gjøre og hvordan, men jeg må bare oppe ut i det.

Er iallefall lykkelig over å ha fått noe å gjøre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...