Gå til innhold

Fair fordeling av husarbeid??


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Føler dette er en evig diskusjon, men nå må jeg bare få ut litt frustrasjon.. Jeg gjør alt av husarbeid bortsett fra matlaging (noe han elsker og jeg hater å gjøre) Syntes dette var en grei ordning til å begynne med men nå begynner jeg å bli rimelig frustrert. Føler meg som en vaskehjelp der jeg går å rydder og vasker. Er ikke initiativ til noe som helst, og hvis jeg sier i fra så blir det sure miner og diskusjon. Så da holder jeg heller kjeft og da merker jo han at jeg er irritert for noe. Fordi jeg orker ikke å diskutere. Det tar som oftest laang tid før han gidder å sette i gang med matlaging og da har jeg som regel spist brød eller noe annet. Gidder ikke å spise middag kl 21 på kveldene.. Det virker som at han tenker siden vi har den fordelingen vi har, så slipper han å gjøre noe som helst. Hvordan skal jeg klare å si fra uten at det skal bli diskusjon? Skal jeg la være feks å rydde kjøkkenet til det flyter over? Synes du det er en grei fordeling?

Kjenner det koker i meg nå. 

Anonymkode: ba4c6...ca9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her i huset har vi en kontinuerlig overfladisk opprydding (plukke opp leker fra gulvet, ut med søpla når er fullt, slenge håndkler til vask og lignende) og der bidrar begge når man ser at det må bli gjort. Søndagsmorgen så støvsuger jeg, og han vasker gjerne badet, eller omvendt..eller jeg gjør alt selv og han skifter sengetøy. 

Matlaging får du heller flytte frem noen timer. Folk med vanlige arbeidstider, bruker da å spise middag rundt en time etter at alle er hjemme? 

Det første du bør gjøre, er å sette deg ned å tenke over hvordan du vil ha det. Også tar du det opp med samboeren din, og spørre om vi ikke kan gjøre det sånn, eller hva han tenker om å gjøre det sånn. 

To voksne mennesker kan fint kommunisere, løse et problem og utvikle en felles rytme, uten at det skal bli en krangel. Men er du sammen med en lat og doven fyr, så er det vel kanskje på tide å se seg etter noe nytt hvis det er en belastning for deg. Ofte er irritasjonsmomenter rundt husarbeid ofte bare toppen av et isberg. 

Anonymkode: a1b40...f8d

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd å prate med mannen når du ikke er irritert? Ikke kom med anklager, men lag en plan sammen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WhisperingWind

Du ber han oppføre seg som en voksen og enten begynne å hjelpe til, flytte hjem til mamma eller anskaffe en vaskehjelp.

Jeg hadde ikke giddet å bo en med en slask som forventet at jeg skulle være hushjelpen hans. Hadde ikke vasket klærne hans, hadde ikke ryddet hans side av soverommet, alt han rotet hadde jeg samlet i en søppelsekk og latt ligge. 

Hadde gitt han et ultimatum. Ikke minst om dere skulle få barn en gang i tiden. Om dette er hva du har å se frem til hva skjer da med en unge OG en voksen mann som roter og sutrer og lager sur stemning hver gang det er snakk om å rydde og holde orden?

Hadde vært klinkende klar på at om han oppførte seg som en trass drittunge når det ble snakk om å holden orden i eget hjem og ikke var villig til å endre seg så ser jeg ikke noen fremtid med han. Jeg vil ha en mann, ikke en trass drittunge av en mannegutt. Klarer man å rote klarer man å rydde etter seg. En fin regel som er også at man alltid vasker opp etter seg med en gang.

Du må være krystallklar.

«Fra nå av setter jeg opp en kalender med diverse oppgaver som må gjøre i løpet av uken(bedre med litt hver dag enn masse på en dag). I tillegg så skal vi ha en vaskedag i uka der begge bidrar likt. Du tar f.eks badet og kjøkkenet og jeg tar soverommet, gangen og stuen. Det vil ikke ta lang tid om vi er effektive begge to. Vi setter på gøy musikk og lag en morsom greie ut av det. Hva dag synes du er fin å gjøre det på?»

 

 

Endret av WhisperingWind
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det enkleste er å bli sammen med noen som har samme grunnholdning til ryddighet, renslighet og husarbeid som en selv - alt annet er en evig kilde til konflikt, masing, irritasjon og krangel. 

Anonymkode: aab72...3a5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Føler dette er en evig diskusjon, men nå må jeg bare få ut litt frustrasjon.. Jeg gjør alt av husarbeid bortsett fra matlaging (noe han elsker og jeg hater å gjøre) Syntes dette var en grei ordning til å begynne med men nå begynner jeg å bli rimelig frustrert. Føler meg som en vaskehjelp der jeg går å rydder og vasker. Er ikke initiativ til noe som helst, og hvis jeg sier i fra så blir det sure miner og diskusjon. Så da holder jeg heller kjeft og da merker jo han at jeg er irritert for noe. Fordi jeg orker ikke å diskutere. Det tar som oftest laang tid før han gidder å sette i gang med matlaging og da har jeg som regel spist brød eller noe annet. Gidder ikke å spise middag kl 21 på kveldene.. Det virker som at han tenker siden vi har den fordelingen vi har, så slipper han å gjøre noe som helst. Hvordan skal jeg klare å si fra uten at det skal bli diskusjon? Skal jeg la være feks å rydde kjøkkenet til det flyter over? Synes du det er en grei fordeling?

Kjenner det koker i meg nå. 

Anonymkode: ba4c6...ca9

Det spiller ingen rolle om jeg/vi synes det er en grei fordeling. 

Om du ikke er fornøyd, er det ikke en grei fordeling. 

Du må snakke med mannen din og få ham til å forstå at det er uakseptabelt for deg å leve slik. Om han ikke kan/vil forstå, bør du faktisk gå fra ham. 

Anonymkode: edc46...3d4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det gjelder å etablere en holdning der han slutter å tenke "hvordan kan jeg slippe unna med å gjøre minst mulig", men heller "hvordan kan jeg hjelpe til på best mulig måte slik at hverdagen blir smooth". Han må rett og slett endre på holdningen sin. 

Ellers er det mange som syns det kan være vanskelig å skjønne akkurat hva som må gjøres, uten å direkte bli spurt. Hva hvis dere blir enige om en felles vaskedag i uken, der dere setter av tid til ukentlige gjøremål som å vaske bad, rengjøre gulv og vaske klær. Fordel oppgavene. 

Et annet tips er å innføre et "ryddekvarter" hver kveld. Da blir det lettere å holde det ryddig på det jevne, og du slipper å stå opp til rot. Involver hele familien, sett på ryddemusikk og rydd i 15 minutter! Utrolig hvor mye man kan få gjort dersom man er effektiv. Barna rydder sine leker og klær, dere tar dere av kjøkken/stue. 

Husk at større barn/tenåringer også kan bidra med husarbeid (f. Eks vaske eget bad) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rettferdig, ikke fair.

Anonymkode: b20c0...57c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har det på akkurat samme måte. I starten fant jeg det romantisk, fikk ømme tanker om meg selv og for ei god husmor jeg var for mannen min. Men etter noen år og to unger gjør det meg bare forbanna og frustrert. Han prøver ikke å treffe skittentøyskurven engang. Søppelbøtta blir gjerne pyramideformet med bleier og dritt, som renner utover. Han går kun med søpla hvis jeg tydelig instruerer ham, selv om han likevel skal ut. Da kan du banne på han ikke bytter pose, men lar søppelbøtta stå åpen igjen midt på kjøkkegulvet. "Noen" burde vaske badet snart. "Noen" burde ta ut av oppvaskmaskina snart. Hvem denne "noen" er aner ikke jeg, for det ender alltid med at jeg må ta det sjøl.

Anonymkode: 9a9cb...532

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

............Jeg gjør alt av husarbeid bortsett fra matlaging (noe han elsker og jeg hater å gjøre) Syntes dette var en grei ordning til å begynne med men nå begynner jeg å bli rimelig frustrert. ..................

Anonymkode: ba4c6...ca9

 

4 timer siden, WhisperingWind skrev:

..................

Jeg hadde ikke giddet å bo en med en slask som forventet at jeg skulle være hushjelpen hans. Hadde ikke vasket klærne hans, hadde ikke ryddet hans side av soverommet, alt han rotet hadde jeg samlet i en søppelsekk og latt ligge. 

........................

 

 

Her ligger hunden begravet.

Ta en forventningsavklaring når følelsene ikke koker.  Det er umulig å diskutere sak når man er i affekt, og det kommer sjelden noe godt ut av det.

Hos oss er det full aksept for at plenklipp, bilvask, annet forefallende ute, innkjøp av dagligvarer og matlaging er husarbeid og kan inngå i en avtale.

Ultimatum fører uvergelig til at man må stå for det innimellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min søster og hennes mann delte på uker, den ene uke hadde hadde han ansvar for matlaging og hun rydding og den neste uken omvendt. Vet ikke om de har samme opplegg lenger, de har ganske store barn nå som bidrar med matlaging og rydding, men det fungerte i hvertfall veldig bra for de mens barna var små. 

Anonymkode: 71de5...a35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere er jo to voksne mennesker, ts. Og dette er (virkelig) ikke vanskelig.

Sett dere ned en dag dere har tid og er i godt humør. Så fører dere opp alt av oppgaver knyttet til as familien dere gjør og hvor ofte det gjøres og hvordan det gjøres.

Deretter evaluerer dere:

1. Er dette faktisk husarbeid (tilhørende husholdningen) eller vanlige forefallende oppgaver knyttet til egen hygiene (å dusje seg, vakse hender, bytte (og vaske) klær, ta seg en tallerken/kopp/blad/pc og så sette den bort igjen etc er IKKE husarbeid. Det er egenhygiene.

1. Er dette noe som faktisk er nødvendig? 

2. gjøres det for ofte eller for sjeldent?

3. er dagens metode rasjonell, eller kan dette digitaliseres/automatiseres?

Det arbeidet dere på slutten av denne oppgaven sitter igjen med må dere fordele. 

Og, ts: det er ikke så mye at dere kommer til å krangle om det. 

Jeg tenker at å tørke over benken og stable i maskinen etter middag knapt er arbeid. Det samme er å stille inn en støvsugerrobot eller bytte sengetøy en gang i uka (nå har vi etablert at egne klær er egenhygiene for alle over 10 år i husstanden). Å bestille matvarer på nett eller kjøre bilen inn i vaskeautomaten ditto: ikke egentlig arbeid. En moderne husholdning genererer en ting: fritid. Og mye av den.

Anonymkode: c9339...4af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere bør jo først og fremst bli enig om når dere skal spise middag...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dere er jo to voksne mennesker, ts. Og dette er (virkelig) ikke vanskelig.

Sett dere ned en dag dere har tid og er i godt humør. Så fører dere opp alt av oppgaver knyttet til as familien dere gjør og hvor ofte det gjøres og hvordan det gjøres.

Deretter evaluerer dere:

1. Er dette faktisk husarbeid (tilhørende husholdningen) eller vanlige forefallende oppgaver knyttet til egen hygiene (å dusje seg, vakse hender, bytte (og vaske) klær, ta seg en tallerken/kopp/blad/pc og så sette den bort igjen etc er IKKE husarbeid. Det er egenhygiene.

1. Er dette noe som faktisk er nødvendig? 

2. gjøres det for ofte eller for sjeldent?

3. er dagens metode rasjonell, eller kan dette digitaliseres/automatiseres?

Det arbeidet dere på slutten av denne oppgaven sitter igjen med må dere fordele. 

Og, ts: det er ikke så mye at dere kommer til å krangle om det. 

Jeg tenker at å tørke over benken og stable i maskinen etter middag knapt er arbeid. Det samme er å stille inn en støvsugerrobot eller bytte sengetøy en gang i uka (nå har vi etablert at egne klær er egenhygiene for alle over 10 år i husstanden). Å bestille matvarer på nett eller kjøre bilen inn i vaskeautomaten ditto: ikke egentlig arbeid. En moderne husholdning genererer en ting: fritid. Og mye av den.

Anonymkode: c9339...4af

Dette var så bra at jeg måtte ta høytlesning for mannen min.

Anonymkode: 9a9cb...532

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...