Gå til innhold

Angst pga bv... men prøver å holde meg rolig... grunn til mye bekymring?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

10169 barn er egentlig ikke så mange altså.. 

Anonymkode: 7fa83...18c

Men fortsatt altfor mange barn!

Anonymkode: f8bab...7d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vold mot barn, ja, det omfatter fysisk vold, psykisk vold og vold i nære relasjoner. Da er vi langt over 2%...

Anonymkode: 48c65...b61

Det var snakk om oppdragervold som vedkommende tydeligvis mente er helt vanlig blant utlendinger, og er grunnen til hvordor de er redd for å flytte til Norge. Ser ut som at mange nordmenn tenker Norge er det eneste landet i verden hvor oppdragervold ikke er tillatt, og at alle foreldre i land hvor det er tillatt selvfølgelig praktiserer det. 

Anonymkode: c12b0...615

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du leser nøyaktig, så ser du at det var svar til en som syntes at utlendinger er redd for å flytte til Norge på grunn av at de, naturlig nok, er voldelige mot sine barn.

Anonymkode: c12b0...615

Hva får deg til å tro at det er pga oppdragervold at de er redde for BV. Enkelte blir fratatt barna sine fordi de lever etter kulturen i hjemmelandet sitt. Ikke pga vold.

Anonymkode: f8bab...7d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for innhold med opphavsrett. Elaine Marley, mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hva får deg til å tro at det er pga oppdragervold at de er redde for BV. Enkelte blir fratatt barna sine fordi de lever etter kulturen i hjemmelandet sitt. Ikke pga vold.

Anonymkode: f8bab...7d3

Jeg tror ikke det. Den som jeg skrev svaret til mente det. De fleste utlendinger jeg har sett skrive på forskjellige FB grupper er redde for misforståelser som kan oppstå hvis barnet sier noe som kan mistolkes (spesielt når familien er da ny i Norge, og barnet snakker dårlig norsk) eller rasisme (anonym anmeldelse med rasistisk motiv). Utlendinger med barn med spesielle behov er spesielt redde, og jeg har sett at de er blitt frarådet å flytte til Norge på grunn av høy risiko. Det har også vært mange saker hvor foreldre er blitt anmeldt til barnevernet på grunn av at barnet ikke lærte seg norsk "raskt nok" i barnehagen, og disse foreldrene naturlig nok advarer andre mot å flytte til Norge. 

Anonymkode: c12b0...615

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men fortsatt altfor mange barn!

Anonymkode: f8bab...7d3

Hvordan vet vi egentlig det? At det er 10 000 foreldre av over 6 millioner som IKKE skulle vært foreldre er ikke merkelig statistikk. Jeg vet om 2 stk som jeg vokste opp med som burde fått hjelp av barnevernet. Den ene ble slått for den minste ting og den andre et helt klart tilfelle av omsorgssvikt. Men vi var for små til å skjønne det da. Når vi ser hvor mange barn som vokser opp med alkoholikere, rus, seksuelt misbruk så ser vi at det burde ha vært flere barn som skulle fått hjelp av barnevernet!! Du kan ikke se på tall, du må se på statistikken over seksuelt misbrukte og rus. 

Anonymkode: e3e45...be1

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest WhisperingWind

Så lenge en er åpen og samarbeidsvillig og viser at en er klar over sine egne vansker og utfordringer og er villig til jobbe med dem, så vil barnevernet gjøre det de kan for at barnet skal bli hos foreldrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror ikke det. Den som jeg skrev svaret til mente det. De fleste utlendinger jeg har sett skrive på forskjellige FB grupper er redde for misforståelser som kan oppstå hvis barnet sier noe som kan mistolkes (spesielt når familien er da ny i Norge, og barnet snakker dårlig norsk) eller rasisme (anonym anmeldelse med rasistisk motiv). Utlendinger med barn med spesielle behov er spesielt redde, og jeg har sett at de er blitt frarådet å flytte til Norge på grunn av høy risiko. Det har også vært mange saker hvor foreldre er blitt anmeldt til barnevernet på grunn av at barnet ikke lærte seg norsk "raskt nok" i barnehagen, og disse foreldrene naturlig nok advarer andre mot å flytte til Norge. 

Anonymkode: c12b0...615

Det med misforståelser kan jeg se. 

Men bare et annet perspektiv i forhold til det med språk; Foreldre som ikke ønsker at barnet skal gå i barnehage. Tar med seg/sender barnet til hjemlandet når det er 3-4 år og kommer tilbake når barnet skal begynne på skole her i Norge, og ikke kan et ord norsk! Ser du ikke at i slike situasjoner er det grunn til å sette inn tiltak for å forebygge og hjelpe barnet? Det er barnets beste som står i fokus her, og jeg regner med at du også ser at en slik situasjon som beskrevet ikke er til barnets beste? 

Anonymkode: 48c65...b61

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Det med misforståelser kan jeg se. 

Men bare et annet perspektiv i forhold til det med språk; Foreldre som ikke ønsker at barnet skal gå i barnehage. Tar med seg/sender barnet til hjemlandet når det er 3-4 år og kommer tilbake når barnet skal begynne på skole her i Norge, og ikke kan et ord norsk! Ser du ikke at i slike situasjoner er det grunn til å sette inn tiltak for å forebygge og hjelpe barnet? Det er barnets beste som står i fokus her, og jeg regner med at du også ser at en slik situasjon som beskrevet ikke er til barnets beste? 

Anonymkode: 48c65...b61

Jeg kjenner en som mistet midlertidig barnet til bv pga moren døde. Han kan ikke norsk. Hadde ikke opphold og inntekt. Bv ga han tilbake datteren da han fikk midlertidig opphold og betaler hans husleie og bhg. Han klarer ikke å kommunisere med barnet sitt som ikke kan engelsk kun norsk. Han forstår henne ofte ikke heller. Men han har barnet tilbake 100% nå.

Anonymkode: 88512...94e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg kjenner en som mistet midlertidig barnet til bv pga moren døde. Han kan ikke norsk. Hadde ikke opphold og inntekt. Bv ga han tilbake datteren da han fikk midlertidig opphold og betaler hans husleie og bhg. Han klarer ikke å kommunisere med barnet sitt som ikke kan engelsk kun norsk. Han forstår henne ofte ikke heller. Men han har barnet tilbake 100% nå.

Anonymkode: 88512...94e

Jeg vil regne med at hovedgrunnen til at barnevernet tok fra han omsorgen var på grunn av at ikke hadde lovlig opphold. Det er faktisk ganske alvorlig (med utsendelsegrunn) å oppholde seg i Norge uten lovlig opphold! 

Anonymkode: 142bb...1a5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg vil regne med at hovedgrunnen til at barnevernet tok fra han omsorgen var på grunn av at ikke hadde lovlig opphold. Det er faktisk ganske alvorlig (med utsendelsegrunn) å oppholde seg i Norge uten lovlig opphold! 

Anonymkode: 142bb...1a5

Hva om han ikke får opphold da? Han har bare fått midlertidig?

Anonymkode: 88512...94e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hva om han ikke får opphold da? Han har bare fått midlertidig?

Anonymkode: 88512...94e

Vel, tough shit! Det skulle han ha tenkt på før. Det finnes mange måter å komme og forbli i Norge med lovlig opphold. Har han ikke lovlig opphold, så har han enten kommet inn i landet ulovlig, oppholdt seg i landet etter visum har utløpt, har oppholdt seg i landet etter å ha fått avslag på asylloven. 

Anonymkode: 142bb...1a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Vel, tough shit! Det skulle han ha tenkt på før. Det finnes mange måter å komme og forbli i Norge med lovlig opphold. Har han ikke lovlig opphold, så har han enten kommet inn i landet ulovlig, oppholdt seg i landet etter visum har utløpt, har oppholdt seg i landet etter å ha fått avslag på asylloven. 

Anonymkode: 142bb...1a5

Hva skjer med barnet da?

Anonymkode: 88512...94e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hva skjer med barnet da?

Anonymkode: 88512...94e

Det kan jeg ikke svare på, siden jeg ikke kjenner saken. Jeg regner med at hvis han ikke får permanent oppholdstillatelse og hans midlertidig oppholdstillatelse går ut, så må far her reise ut av landet. Hva som skjer med barnet kan politiet, UD og barnevernet svare bedre på enn meg. 

Anonymkode: 142bb...1a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, AnonymBruker said:

Selvfølelig burde du ha advokat bistand i denne saken. BV har myndighet til å fremme omsorgsovertakelse, det er en alvorlig inngripen i livet som tufter på juridiske vurderinger gjort av kommuns advokat. 

 

Ring en advokat med kompetanse på bv. 

Anonymkode: 898ec...f0e

Omsorgsovertakelse avgjøres i Fylkesnemnda. Bv kan ikke beslutte det alene. 

Ts, ja, det er helt innafor at de snakker med deg om informasjon de har fått. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei TS!

Jeg er lærer og har samarbeidet med bv i mange saker i løpet av de siste 10 årene. Ulike typer saker, selvsagt.

Mine erfaringer:

BV vil alltid hjelpe og gjøre det meste for at barnet skal få være hos foreldrene/mor/far. Om man samarbeider ifht tiltak som kan setter inn, så bruker det oftest å ordne seg. 

Har aldri opplevd at bv «plutselig tar barn» fra foreldre. 

Er enig med advokaten du snakket med; samarbeidet du har hatt til nå høres bra ut og det er helt normalt at de kaller inn til et møte på bakgrunn av informasjon de har innhentet. 

Det virker som du ser utfordringene selv og vil gjøre noe med situasjonen, og det er det aller beste utgangspunktet. Barna først! 

Håper det ordner seg til det beste for dere alle.

Anonymkode: 4834b...c28

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg synes det er veldig lurt av ts å hvertfall rådføre seg med advokat. Tror det er en del naive folk her som ikke har opplevd bvs arbeidsmetoder. Har vært en av dere jeg også, med full tillit. 

Jeg er voksen mamma i en oppegående middelklassefamilie som plutselig kom i bvs søkelys. Har ikke lyst til å si hvordan,  er redd for å bli gjenkjent men den opprinnelige bekymringen (vold mot et eldre barn) ble raskt oppklart som grunnløs. 

Men hvertfall, da bv kom i bildet ble alle barna våre «undersøkt». BV ble bekymret for et mindre barn. De mente vi manglet grenser i hjemmet. Dette hadde de veldig lite grunnlag for å si, noe vi etter hvert fikk støtte i fra andre barnefagpersoner som ble involvert i saken pga hjelpetiltak. 

EN setning fra en helsesøster fra et rutinebesøk to år tidligere ble bla brukt som begrunnelse.

Men det jeg ble mest skremt over var at mine egne utsagn til bv ansatt ble vridd og tolket til å bety noe helt annet enn det jeg egentlig sa. Da blir jeg skremt på vegne av folk som kanskje ikke behersker norsk så godt, og andre som ikke er like ressurssterke som oss.Opplevde det slik at bv skaper seg et narrativ og leter etter «bevis» for å underbygge dette. Dette er ikke en bra framgangsmåte. 

Har mista en del tillit til bv pga denne erfaringen desverre.

Til hi: Håper det går bra med deg og familien din. Men søk støtte hos advokat el andre ressurspersoner rundt deg!

Anonymkode: efa58...fcf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er veldig lurt av ts å hvertfall rådføre seg med advokat. Tror det er en del naive folk her som ikke har opplevd bvs arbeidsmetoder. Har vært en av dere jeg også, med full tillit. 

Jeg er voksen mamma i en oppegående middelklassefamilie som plutselig kom i bvs søkelys. Har ikke lyst til å si hvordan,  er redd for å bli gjenkjent men den opprinnelige bekymringen (vold mot et eldre barn) ble raskt oppklart som grunnløs. 

Men hvertfall, da bv kom i bildet ble alle barna våre «undersøkt». BV ble bekymret for et mindre barn. De mente vi manglet grenser i hjemmet. Dette hadde de veldig lite grunnlag for å si, noe vi etter hvert fikk støtte i fra andre barnefagpersoner som ble involvert i saken pga hjelpetiltak. 

EN setning fra en helsesøster fra et rutinebesøk to år tidligere ble bla brukt som begrunnelse.

Men det jeg ble mest skremt over var at mine egne utsagn til bv ansatt ble vridd og tolket til å bety noe helt annet enn det jeg egentlig sa. Da blir jeg skremt på vegne av folk som kanskje ikke behersker norsk så godt, og andre som ikke er like ressurssterke som oss.Opplevde det slik at bv skaper seg et narrativ og leter etter «bevis» for å underbygge dette. Dette er ikke en bra framgangsmåte. 

Har mista en del tillit til bv pga denne erfaringen desverre.

Til hi: Håper det går bra med deg og familien din. Men søk støtte hos advokat el andre ressurspersoner rundt deg!

Anonymkode: efa58...fcf

Nettopp. Når barnevernet i tillegg nekter bruk av tolk i avhør av barn på fire år som ikke kan norsk bra og har annet morsmål så er det veldig skremmende. I vår sak hadde barnevernet absolutt null kompetanse når det gjelder andre kulturer og flerkulturell og -språklig barn.

Anonymkode: c12b0...615

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg går på møter med bv for tiden pga jeg ble innlagt en periode pga stress og alkoholdforbruk. Nå har jeg hatt hjemmebesøk og skal videre ha besøk et par ganger til. Fikk melding idag at de ønsker å ha et møte om to uker om noe informasjon de har innhentet om meg, jeg har gitt tillatelse til at de gjør det fra helsevesen osv, fastlege osv og bhg. Jeg er så klart veldig urolig for jeg synes det går framover i mitt liv,  går til psylolog osv. Er det standard at de kaller inn til møte ved sånne innhentinger av informasjon?

Anonymkode: 88512...94e

Det er standard å gå gjennom informasjonen for å avklare hva som er hva og for at du skal vite hva som ligger i saken din. Samarbeid med bv du, kanskje kan de bidra på veien til en bedre hverdag for deg og lillegull? De er ikke ute etter å skille dere, kun å bidra til at livet kommer seg back on track. Hilsen bv-pedagog 

Anonymkode: a8a6b...201

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nettopp. Når barnevernet i tillegg nekter bruk av tolk i avhør av barn på fire år som ikke kan norsk bra og har annet morsmål så er det veldig skremmende. I vår sak hadde barnevernet absolutt null kompetanse når det gjelder andre kulturer og flerkulturell og -språklig barn.

Anonymkode: c12b0...615

Hva var begrunnelsen for å nekte tolk? 

Anonymkode: 48c65...b61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...