Aragorn ll Elessar Skrevet 6. mai 2019 #1 Skrevet 6. mai 2019 (endret) - Jeg lover å ikke bli noe moralpoliti, sier vår nye folkehelseminister. https://www.nettavisen.no/nyheter/sylvi-listhaug---la-folk-royke-drikke-og-spise-rodt-kjott/3423680818.html Bra at vi har en folkehelseminister som bryr seg om folkehelsa. Nå er det vel heller ingen som nekter folk å røyke, drikke og spise rødt kjøtt. Endret 6. mai 2019 av Aragorn ll Elessar 9
Mrs Robinson Skrevet 6. mai 2019 #2 Skrevet 6. mai 2019 (endret) 5 minutter siden, Aragorn ll Elessar skrev: - Jeg lover å ikke bli noe moralpoliti, sier vår nye folkehelseminister. https://www.nettavisen.no/nyheter/sylvi-listhaug---la-folk-royke-drikke-og-spise-rodt-kjott/3423680818.html Bra at vi har en folkehelseminister som bryr seg om folkehelsa. - Jeg mener folk skal få lov til å røyke, drikke og spise så mye rødt kjøtt de bare vil. Myndighetene kan gjerne informere, men folk vet stort sett hva som er sunt og hva som ikke er sunt, tror jeg. Det er ingen politisk oppgave å fortelle folk hva de skal og ikke skal, sier Listhaug i et intervju med NRK. – Mitt utgangspunkt på dette med folkehelse er veldig enkelt. Jeg har ikke planer om å være noe moralpoliti, og kommer ikke til å fortelle folk hvordan de skal leve livene sine, men jeg har tenkt å bidra til at folk skal få informasjon som danner grunnlag for å ta valg, sier Listhaug da NRK møter henne til lunsj på Frp-landsmøtets siste dag. Hurra for politikere som ikke behandler mennesker som barn. Endret 6. mai 2019 av Mrs Robinson 17
A-hunter Skrevet 6. mai 2019 #3 Skrevet 6. mai 2019 Et sterkt standpunkt i en tid der politiske broilere i alle partier søker å detaljregulere folk ned til det aller minste. Sylvi leverer fra første dag! 9
Aragorn ll Elessar Skrevet 6. mai 2019 Forfatter #5 Skrevet 6. mai 2019 Akkurat nå, solmåneogstjerner skrev: Her er jeg helt enig med henne 😊 1 minutt siden, A-hunter skrev: Et sterkt standpunkt i en tid der politiske broilere i alle partier søker å detaljregulere folk ned til det aller minste. Sylvi leverer fra første dag! Så fortell meg hvilken norsk lov som forbryr folk fra å røyke, drikke og spise så mye rødt kjøtt de bare vil. Det at folk faller for slike populisitske uttalelser er utrolig. 37
A-hunter Skrevet 6. mai 2019 #6 Skrevet 6. mai 2019 (endret) På 6.5.2019 den 10.48, Aragorn ll Elessar skrev: Så fortell meg hvilken norsk lov som forbryr folk fra å røyke, drikke og spise så mye rødt kjøtt de bare vil. Det at folk faller for slike populisitske uttalelser er utrolig. Poenget mitt er at vi hver eneste dag hører og leser om politikere som har en visjon om å detaljregulere andre mennesker ned til det aller minste. Ofte med helse, klima eller andre sekundære begrunnelser. Som regel bejubles slik regulering av det store flertallet, som bruker stemmeretten sin til å gi disse mer makt. En tydelig stemme som avstår fra denne meningsløse reguleringen er derfor viktig. Selv om ikke denne konkrete saken er av avgjørende betydning. Ryddet for brukerangrep. Perelandra, mod. Endret 7. mai 2019 av Perelandra 14
Ullvott Skrevet 6. mai 2019 #7 Skrevet 6. mai 2019 Lurer heller på hva som skjuler seg bak det: La folk røyke, drikke og spise rødt kjøtt: «men vi kommer til å ta fra folk absolutt alle rettigheter hvis de pådrar seg livsstilssykdommer»? «men da må dere tegne egen helseforsikring for det, og den blir selvsagt grisedyr»? «men du må betale for konsekvensene sjøl»? Liberalisme er selvfølgelig valgfrihet, men at man også må ta konsekvensene av egne valg fullt og helt. Artig at de samtidig foreslår tvungen vaksinering. Noe jeg for øvrig er helt enige med dem i! Det handler vel egentlig om valgfrihet, men bare når det gjelder de tingene de selv liker. 37
solmåneogstjerner Skrevet 6. mai 2019 #8 Skrevet 6. mai 2019 33 minutter siden, Aragorn ll Elessar skrev: Så fortell meg hvilken norsk lov som forbryr folk fra å røyke, drikke og spise så mye rødt kjøtt de bare vil. Det at folk faller for slike populisitske uttalelser er utrolig. Du vet jo at det ikke finnes noen LOVER mot dette (bortsett fra at man ikke kan røyke og drikke mange steder, aldersgrenser osv). Men det er litt herlig med politikere som ikke skal være så skinnhellige 2
Skywalker Skrevet 6. mai 2019 #9 Skrevet 6. mai 2019 5 minutter siden, Ullvott skrev: Artig at de samtidig foreslår tvungen vaksinering. Noe jeg for øvrig er helt enige med dem i! Det handler vel egentlig om valgfrihet, men bare når det gjelder de tingene de selv liker. Å ikke la seg vaksinere kan gå ut over andre enn deg selv. Nå er meslinger tilbake i Norge, og de som ikke har latt seg eller barna vaksinere kan nå få en ubehagelig baksmell. Røyker du skader du deg selv etter eget valg. 7
Aragorn ll Elessar Skrevet 6. mai 2019 Forfatter #10 Skrevet 6. mai 2019 4 minutter siden, Skywalker skrev: Å ikke la seg vaksinere kan gå ut over andre enn deg selv. Nå er meslinger tilbake i Norge, og de som ikke har latt seg eller barna vaksinere kan nå få en ubehagelig baksmell. Desverre forstår ikke vaksinemostandere dette. 6
Gjest Parkeringsvakt Skrevet 6. mai 2019 #11 Skrevet 6. mai 2019 11 minutter siden, Skywalker said: Å ikke la seg vaksinere kan gå ut over andre enn deg selv. Nå er meslinger tilbake i Norge, og de som ikke har latt seg eller barna vaksinere kan nå få en ubehagelig baksmell. Røyker du skader du deg selv etter eget valg. Dårlig kosthold og mye drikking er blant de mest vanlige grunnene til at nordmenn blir syke, belaster helsevesenet og tapper oss for ressurser, så jo, det går utover deg og meg. Det snakkes mye om hvordan man ønsker stramme inn på kostnadane til de syke, men så vil man samtidig oppmuntre til fyll flyt av de faktorne som øker sykdom i befolkningen? Når det er sagt, om de ikke lenger skal være moralpoliti mener jeg de burde gjøre hasj lovlig "Selv om røyking ikke er bra, for det er jo skadelig, så må voksne folk få bestemme selv hva de gjør." 😀
Gjest Paramount Skrevet 6. mai 2019 #12 Skrevet 6. mai 2019 (endret) På 6.5.2019 den 10.48, Aragorn ll Elessar skrev: Så fortell meg hvilken norsk lov som forbryr folk fra å røyke, drikke og spise så mye rødt kjøtt de bare vil. Det at folk faller for slike populisitske uttalelser er utrolig. Røykeloven. Populistisk betyr å henvende seg til den sunne fornuft, det synes jeg er helt greit. Endret 7. mai 2019 av Paramount
Gjest O.G. Skrevet 6. mai 2019 #13 Skrevet 6. mai 2019 (endret) Er virkelig folk sauer og ikke gjør som de vil i slike spørsmål uansett hva politikere sier? Endret 6. mai 2019 av O.G.
Gjest Paramount Skrevet 6. mai 2019 #14 Skrevet 6. mai 2019 3 minutter siden, O.G. skrev: Er virkelig folk sauer og ikke gjør som de vil i slike spørsmål uansett hva politikere sier? Nei, ikke når staten krever at du betaler 3 ganger mer enn de gjør i utlandet for samme varer. Da er det bare de som har råd til å betale som kan gjøre hva de vil. Og er det demokratisk og rettferdig?
Gjest O.G. Skrevet 6. mai 2019 #15 Skrevet 6. mai 2019 1 minutt siden, Paramount skrev: Nei, ikke når staten krever at du betaler 3 ganger mer enn de gjør i utlandet for samme varer. Da er det bare de som har råd til å betale som kan gjøre hva de vil. Og er det demokratisk og rettferdig? Du trenger å skaffe deg en polakk, min kjære venn.
Gjest Paramount Skrevet 6. mai 2019 #16 Skrevet 6. mai 2019 1 minutt siden, O.G. skrev: Du trenger å skaffe deg en polakk, min kjære venn. Ja, tror det er mange som lever på den løsningen :). Heldigvis drikker jeg lite, og røyker ikke. Men er opptatt av at mennesker må få velge selv.
bananbøy Skrevet 6. mai 2019 #17 Skrevet 6. mai 2019 3 timer siden, Aragorn ll Elessar skrev: Så fortell meg hvilken norsk lov som forbryr folk fra å røyke, drikke og spise så mye rødt kjøtt de bare vil. Det at folk faller for slike populisitske uttalelser er utrolig. Poenget er at mange partier ivrer etter å skatte og regulere det til en slik grad at det blir for dyrt eller tungvindt for folk å gjøre. Og det er i praksis å styre hva folk kan gjøre. 1
bananbøy Skrevet 6. mai 2019 #18 Skrevet 6. mai 2019 2 timer siden, Ullvott skrev: Lurer heller på hva som skjuler seg bak det: La folk røyke, drikke og spise rødt kjøtt: «men vi kommer til å ta fra folk absolutt alle rettigheter hvis de pådrar seg livsstilssykdommer»? «men da må dere tegne egen helseforsikring for det, og den blir selvsagt grisedyr»? «men du må betale for konsekvensene sjøl»? Liberalisme er selvfølgelig valgfrihet, men at man også må ta konsekvensene av egne valg fullt og helt. Artig at de samtidig foreslår tvungen vaksinering. Noe jeg for øvrig er helt enige med dem i! Det handler vel egentlig om valgfrihet, men bare når det gjelder de tingene de selv liker. FRP er ikke liberalister.
A-hunter Skrevet 6. mai 2019 #19 Skrevet 6. mai 2019 Norsk politikk av 2019 ser i korthet ut til å kunne oppsummeres slik: 1. Hvordan plage befolkningen mest mulig 2. Hvordan få mest mulig penger ut av landet på raskeste måte Derfor høyst gledelig at Listhaug sier noe annet en hovedstrømmen. At det handler om røyk, alkohol og pølser er mindre interessant. Dette er prinsipielt viktig for de som kommer etter oss. Vi er født frie individer. En stor, sterk og mektig stat er en fiende av denne friheten - for frihet kan bare begrenses. 1
Ullvott Skrevet 6. mai 2019 #20 Skrevet 6. mai 2019 2 minutter siden, bananbøy skrev: FRP er ikke liberalister. Rart de sier at de er det selv da. Sitat fra FrPs eget prinsipprogram, side 8: «Fremskrittspartiet er et liberalistisk folkeparti». 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå