Gå til innhold

Champagne i konfirmasjon?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Synes ikke alkohol passer inn når det er barn/ungdom som feires. Forstår at mange synes det er godt med et glass vin til maten, men man må da kunne spise god mat uten vin? Dessuten er jo 15åringer gjerne nysgjerrige på alkohol og har lyst til å drikke, så blir litt rart om alle de voksne skal kose meg med vinen mens 15åringen sitter der med colaen sin. I min konfirmasjon var jeg iallfall glad for at alle drakk det samme, altså brus eller vann. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, pessimistisk skrev:

Synes ikke alkohol passer inn når det er barn/ungdom som feires. Forstår at mange synes det er godt med et glass vin til maten, men man må da kunne spise god mat uten vin? Dessuten er jo 15åringer gjerne nysgjerrige på alkohol og har lyst til å drikke, så blir litt rart om alle de voksne skal kose meg med vinen mens 15åringen sitter der med colaen sin. I min konfirmasjon var jeg iallfall glad for at alle drakk det samme, altså brus eller vann. 

Ifølge mange over her så er det visst vanlig å servere unger på 14 år alkohol. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde vin til kakene (til de voksne som ville ha) i våre barns konfirmasjon. Blandt gjestene som drakk et glass eller to var det både ikkenorske og kristne . Ingen problem, og verken konfirmant eller de få andre barna der reagerte. Gjør som du føler for, TS.

Anonymkode: 8c00c...18c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest padawan
6 timer siden, SupaWoman skrev:

Ifølge mange over her så er det visst vanlig å servere unger på 14 år alkohol. 

Da har du ikke skjønt hva vi har sagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke vanlig med alkohol i konfirmasjon, men jeg ser ikke at det er så galt at voksne kan ta et glass eller to sålenge det ikke blir fyll.

Jeg tilbød litt alkohol i dåp hos oss, ølbokser ved brusen. Noen valgte det. Ingen ble beruset. Ser ikke hvorfor man av prinsipp må velge alkoholfritt øl.

Norske drikkevaner er heller problemet, enten edru eller full. Det er fint mulig å ta et glass vin til middag uten å følge på utover med mer.

Anonymkode: 7e88b...c50

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du syntes sikkert vi er helt gale da som serverte vin til maten i barnedåpen😯

vi er vandt til det i vår familie. Det er alltid drikkealternativer med og uten alkohol i barnedåp, konfirmasjon, bryllup og begravelse. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde nettopp konfirmasjon for sønnen vår, og det falt oss ikke inn å servere alkohol. Syns ikke det passer inn i en konfirmasjon i det hele tatt. Har vært i flere konformasjoner både de siste årene og da jeg selv ble konfirmert, og alkohol ble aldri servert.

Anonymkode: a5094...7e9

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette hysteriet med alkohol er noe jeg bare har sett på KG. I vår familie, vennekrets og etc har det alltid blitt severt vin/øl til maten, kanskje en velkomstdrink før maten og, da gjerne champagne. Har alltid vært slik, enten det har vært en bursdag, dåp, konfirmasjon eller begravelse. Det er alltid vann og brus og munkholm tillgjengelig og. Har ALDRI sett noen noen brisen eller "påvirka" på en negativ måte. Og når det gjelder selskaper som konformasjon , som begynner litt ut på ettermiddagen så er det uansett en del som kjører, så blir ikke akkurat en rølpefest. Som konfirmant kan jeg ikke huske at jeg var noe interessert i å smake på vin eller øl, så brydde meg nada om at det over 18 drakk et par glass rødvin til maten. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri vært i konfirmasjon hvor alkohol har blitt servert. Vi kommer heller ikke til å servere det i våre barns konfirmasjoner. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noe merkelig med å bruke alkohol for å feire en unge, og iom at dette er en kristen tradisjon blir det enda mer merkelig.  Vi satte fram munkholm hos oss. . Et komfirmasjonsselskap varer i 4-5 timer.  Hvis folk på død og liv må drikke en søndag kan de vente til de kommer hjem.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Syns ikke alkohol hører hjemme i en konfirmasjon overhodet. Det er konfirmantens dag, da bør det som serveres kunne spises/drikkes av hovedpersonen. Hvis man syns at det ikke er komplett uten alkohol har man et problem tenker jeg- det er jammen meg mye annen god drikke å tilby. Synes det er mange voksne som stiller sine egne behov aller først. En uting, etter min mening. 

Anonymkode: 919e8...737

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alkohol hører ikke hjemme i en konfirmasjon, uansett hvordan man vrir og vender på det. Konfirmanten er jo ikke gammel nok til å drikke en gang og de voksne klarer seg faktisk uten alkohol den ene dagen der....

Endret av Kittykat
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 4 måneder senere...
Annonse

[1] Category widget

På 5.5.2019 den 18.54, AnonymBruker skrev:

Vi hadde et par flasker med hvitvin tilgjengelig/fremme da sønnen vår ble døpt, svært få som forsynte seg.. det gikk mest i mineralvann.

I konfirmasjon tenker jeg et glass champagne er helt innafor, og et glass vin til maten. Konfirmanten kan få smake.

Anonymkode: 7c83c...b35

Nei det kan han ikke. Det er ulovlig å servere alkohol til mindreårige. 

Jeg er absolutt ikke snerpet og ikke avholds, men jeg synes ikke at alkohol hører hjemme i verken konfirmasjon eller dåp. 

Anonymkode: 2b87c...d4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei det kan han ikke. Det er ulovlig å servere alkohol til mindreårige. 

Jeg er absolutt ikke snerpet og ikke avholds, men jeg synes ikke at alkohol hører hjemme i verken konfirmasjon eller dåp. 

Anonymkode: 2b87c...d4e

I min konfirmasjon (lenge siden) ble det servert alkohol. Husker jeg fikk et glass likør når det var kake og kaffe selv. (Det ble servert likør til kaffen) Faktisk ble det fest etter kaffen og de voksne drakk både øl og sprit. Jeg kan ikke si at jeg brydde meg noe om det, tok ikke skade av det ihvertfall.

Anonymkode: aabf5...6b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.5.2019 den 20.53, Vox_populi skrev:

Dette er noe arrangørene av konfirmasjonen får bestemme, vi andre har ikke noe med det.
Bare så det er klart: Det er fullt lovlig for alle under 18 år å drikke alkohol i private selskaper. Men det er ingen plikt til det heller.

Det er forbudt å skjenke alkohol til mindreårige, så da er det i såfall den som skjenker som bryter loven. Spiller ingen rolle om det er privat selskap.  Konklusjonen er at ingen under 18 år kan drikke alkohol uten at noen bryter loven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Når de aller fleste av gjestene er nødt til å kjøre bil til og fra selskapet for å feire en konfirmasjon, så sier det seg selv at de egentlig ikke burde drikke noe alkohol i det hele tatt...  

Anonymkode: 0a80f...dc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...