Gå til innhold

Champagne i konfirmasjon?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 timer siden, solmåneogstjerner skrev:

Hovedpersonen kan ikke drikke (men har muligens lyst?). Merkelig og frekt at de andre sitter og drikker da. 

Tror ikke det er helt uvanlig at konfirmanten også får smake et lite glass. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Herregud, er det virkelig mulig. Nei, det er IKKE ulovlig å gi konfirmanten et glass champagne i et privat lukket selskap. Det er nok svært vanlig. Og hyggelig. 

Anonymkode: 3df24...27a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Og hvem skal være «langeren» til denne 14/15 åringen? For personen som kjøper denne alkoholen gjør noe ulovlig, selv om denne 15 åringen ikke gjør det. 

Nei, dette har du ikke greie på. Les alkoholloven, den gjelder salg av alkohol, ikke fortæring av alkohol som en har fått til givende. Det fins ingen aldersgrense for å drikke alkohol her i landet (i private omgivelser).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk får vel servere hva de selv vil. Er vel ikke snakk om fyllefest om det er litt champange og vin/øl. 

Anonymkode: d58f5...a91

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri vært borti at det har vært aktuelt å servere alkohol i en konfirmasjon. Bor i Nord-Norge, så altså ikke i 'bibelbeltet'. 

Hadde konfirmant selv igår, så har vært mye diskusjoner med andre som også har konfirmant i vår omkring opplegg for middag osv. INGEN har streifet innom tanken på alkohol som er del av markeringen. 

Anonymkode: 6580b...09e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg har aldri vært borti at det har vært aktuelt å servere alkohol i en konfirmasjon. Bor i Nord-Norge, så altså ikke i 'bibelbeltet'. 

Hadde konfirmant selv igår, så har vært mye diskusjoner med andre som også har konfirmant i vår omkring opplegg for middag osv. INGEN har streifet innom tanken på alkohol som er del av markeringen. 

Anonymkode: 6580b...09e

Jeg tror nok dette er veldig variabelt etter familie/slekt. Noen synes alkohol er en ok greie i konfirmasjon, andre ikke. Vet ikke om geografisk tilhørighet har veldig mye å si, men kan jo selvfølgelig være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

«Drikking»?  Et glass vin til maten?

Anonymkode: 2a9ff...462

Et glass vin eller sjampis betyr selvsagt fyllefest, vet du vel. Det har jeg i alle fall lært her på KG. :rolleyes: 

Anonymkode: 6d627...4f7

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det er noe galt med to-tre glass vin selv om man er sammen med barn. 

Men synes likevel det er feil med alkohol i en konfirmasjon. Festen er til ære for konfirmanten, ikke riktig å servere noe vedkommende ikke kan ha. 

Mulig at det ikke er ulovlig, men jeg skal i hvertfall ikke servere 14/15 åringen min vin. Tre år senere er det helt greit. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville aldri servert alkohol i mitt barns konfirmasjon, og har aldri opplevd det som gjest. Vi er glad i vin, men festen er til ære for konfirmanten. Snålt å servere noe hovedpersonen ikke kan forsyne seg av. Når vi prøver å lære ungen at man ikke MÅ drikke for å kose seg, blir det bare rart om ikke vi voksne klarer oss uten ved slike anledninger. 

Og hva slags mat er det folk serverer, som gjør at vin liksom er uunnværlig? Trøfler og foie gras? I de fleste konfirmasjoner jeg har vært i, har det vært en form for koldtbord. God mat, men ikke gourmet. Brus, farris, munkholm etc går helt fint. 

Anonymkode: dc5bc...06f

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville aldri servert alkohol i mitt barns konfirmasjon, og har aldri opplevd det som gjest. Vi er glad i vin, men festen er til ære for konfirmanten. Snålt å servere noe hovedpersonen ikke kan forsyne seg av. Når vi prøver å lære ungen at man ikke MÅ drikke for å kose seg, blir det bare rart om ikke vi voksne klarer oss uten ved slike anledninger. 

Og hva slags mat er det folk serverer, som gjør at vin liksom er uunnværlig? Trøfler og foie gras? I de fleste konfirmasjoner jeg har vært i, har det vært en form for koldtbord. God mat, men ikke gourmet. Brus, farris, munkholm etc går helt fint. 

Anonymkode: dc5bc...06f

Det er da et familieselskap. Jeg har forresten aldri vært i en konfirmasjon hvor kaffe ikke ble servert. Jeg må si at jeg aldri noensinne har sett en konfirmant som har forsynt seg av det heller.

Det er jo bare en merkelig måte å få det til å høre galt ut. Familier er forskjellige. Ikke noe problem om dere velger alkoholfritt, men hvorfor gjøre det til en "gal" greie at noen føler det er en naturlig del av selskapet?

Med tanke på at du syns det er snålt å servere noe hovedpersonen ikke kan forsyne seg av: de fleste bryllupene for bare noen tiår siden ble holdt grunnet graviditet. Det var da vanlig å servere alkohol allikevel.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er like unaturlig å servere en bedre middag uten vin som å servere kaker uten kaffe. 

Anonymkode: 2a9ff...462

 

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

"alkohol" faktisk. Det høres ut som rent hjemmebrent. Vi snakker om champagne og vin, ikke "alkohol". Merkelig måte å betrakte servering på. God mat og god vin hører sammen. 

Anonymkode: 3df24...27a

Merkelig holdning. Jeg har selv både vin og matlaging som mangeårig interesse, og er enig i at god vin til god mat er fantastisk, men det er ikke dermed sagt at det er umulig å nyte et godt måltid uten vin. Alt til sin tid, og det er også viktig å vite når det ikke er riktig. Alkohol er ikke det samme som kaffe, det er et rusmiddel med effekt på stemning, handling og avhengighet. Selv om det ikke blir fyllefest.

Vininteresserte vet at det er en grense man skal være obs på. Mange mennesker blir alkoholikere. Sier selvsagt ikke at alkohol i konfirmasjon = alkoholisme, men at «det blir ikke en verdig middag uten vin» gjerne ikke er det man bør kommunisere til en konfirmant. Når dagen handler om en mindreårig, er det en fin mulighet til å vise at jo, det går helt fint an. 

Anonymkode: dc5bc...06f

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her hadde vi velkomst på terrassen hvor konfirmanten sprettet sprudlevann uten alkohol, og alle skålet for konfirmanten og minglet før maten. Det ble som en velkomstdrink. Vi hadde også noen flasker med alkohol til de over 18 og som ikke kjørte bil. ser ikke problemet.

Anonymkode: 113cd...c57

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er jeg helt enig med deg. Alkohol hører ikke hjemme i hverken dåp eller konfirmasjon. Da er det en fest for å feire barn og ungdom, og dermed er det ingen alkohol.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tenker det er litt nasjonale forskjeller her, og ikke nødvendigvis et rett og galt. 

Er det ikke slitsomt å hele tiden skulle dømme andre for deres valg? Det er vel veldig få som liker flatfyll rundt barn. 

Anonymkode: ddc08...dcf

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi serverer alltid vin til maten når vi ber inn til familieselskap. Uansett hvem som er hovedpersonen og hvilken anledning. Sånn er det i vår familie, og sånn er det sikkert i familien til vennene du var innom. Jeg drikker ikke alkohol selv,  men synes ikke barna tar noen som helst skade av at voksne drikker et glass vin eller to i sosiale lag.  Vi har nylig hatt konfirmasjon, selskapet var på en restaurant. Vi hadde god eplemost til velkomstdrikk og de gjestene som ønsket fikk servert et glass hvitvin til forrett og et glass rødvin til hovedrett. I en konfirmasjon kjører jo mange, så det gikk ikke mye - kanskje 1/4 av gjestene drakk et glass el to. Altså ikke noen fyllefest, men heller ikke noe overformynderi 😂😂😂

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

12 timer siden, abrasiveRefraction skrev:

Jeg synes det er viktig å respektere andres religioner. Som Churchill sa: "Jeg drikker alkohol, før, underveis og etter måltider, og om nødvendig i tiden mellom dem som følge av min tro."

Det funket i saudi arabia så bør funke her også.-

Kanskje litt rart å bruke et sitat fra en som sannsynligvis var alkoholiker til å argumentere for mer alkohol.

 

Jeg er "tilhenger" av alkohol, alt fra en boks øl etter jobb på fredagen til alt for mye på en fest slik at jeg våkner dagen etter og sier "aldri igjen!".

Men alkohol i dåp/konfirmasjon er jeg motstander av. 

  • Noen folk burde drikke mindre - det er ikke riktig mot dem at de skal bli fristet av alkohol ved hyggelige familieanledninger hvor det absolutt ikke er behov for å være alkohol. Jeg har ingen i min familie (som jeg har merket), men det er rett og slett unødvendig å lage muligheten.
     
  • I en konfirmasjon er det til vanlig småbarn. Småbarn skal slippe å måtte forholde seg til påvirkede folk, enten det er egne foreldre, en tante, onkel eller besteforelder - eller kanskje enda mer skummelt, en ukjent voksen.
     
  • Mange 14-15-16-åringer er i fasen hvor man begynner å drikke eller venter. Jeg mener det bør være alle voksnes interesse og oppgave å holde igjen her. De sammenligner seg med de andre, hva de får lov til og gjør. Det å "lovliggjøre" drikking for dem (i tillegg i en offisiell sammenheng med "vitner") mener jeg er et dårlig signal.
    Jeg tror mange 16-åringer takler alkohol helt fint og kunne tatt et glass nå og da, men det betyr ikke at de bør få lov likevel. Det åpner dører som er vanskelige å lukke igjen og kanskje åpner du dører for naboens barn i samme slengen. Ungdom sammenligner seg med andre - "men han fikk lov!" - da er det vanskeligere å argumentere mot "et glass champagne" til gjestene, selv om tante kommer til å drikke 4-5.

    Til sammenligning tror jeg 12-åringen min hadde greid helt fint å gå på det lokale kjøpesenteret alene med venninner, men det får hun ikke lov til. Hvorfor? Fordi de tidsnok kommer til å henge der og bruke ettermiddagene til å sose rundt, jeg vil heller utsette det til hun er 14, selv om det hadde gått helt fint nå  (og jeg er litt irritert på de foreldrene som har åpnet denne døren, selv om det er deres fulle rett).

 

I et bryllup tenker jeg alkohol er helt OK - dobbeltmoralsk vil kanskje noen tenke, og det er gjerne det på noen områder. Et bryllup er en fest for voksne uten barn til stede. Klart det finnes folk som ikke kan styre seg her og, men her får man enten tåle steken eller la være å invitere personen, men det er unødvendig til å lage dette til en problemstilling i en fest for barn/ungdom.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solkremen

Aldri opplevd å få servert noe alkoholholdig drikk i konfirmasjon. Akkurat det syns jeg er helt uppasende. Det er konfirmantens dag, og konfirmanten er bare 14/15 år gammel. Alle voksne kan spise god mat uten alkohol til. Vann, brus og alkoholfri øl må være greit nok. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Selskapet er som oftest på en søndag, mandag er arbeidsdag, de fleste gjestene skal derfor hjem på ettermiddagen/tidlig kveld, og da fortrinnsvis i egen bil.  Alkohol og bilkjøring går ikke over ens.

Grunnet det overnevnte kan kun et lite fåtall drikke champagne eller vin til maten, enten grunnet alder, jobb, eller bilkjøring, og da føler jeg alkoholservering vil virke ekskluderende. 

 

Anonymkode: c97e9...748

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest padawan
19 timer siden, Luna Llena skrev:

Spesielt, syns ikke det høre hjemme å drikke alkohol i en konfirmasjon siden det er et barn som feires.

Nei, Gud forby at barn ser noen drikke alkohol. 


:ironi:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...