Gå til innhold

HAR DU KOMBI VASK OG TØRKETROMMEL?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Da har jeg lyst å høre dine erfaringer. 

Hvilke merke og modell har du? o

Hva kostet den? 

Kan den "veie" tøyet slik at du vet hvor mye du legger inni?

 

Anonymkode: 5e15b...4ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja har en AEG. Sikkert 10 år gammel. Veldig fornøyd med den. Eneste kjipe med de er at det ikke er eget filteruttak, slik som det er på separate tørketromler. En må derfor rengjøre vaskemaskinen ganske ofte. Og litt mer komplisert å få ut loet. Klærne kan bli ganske støvete hvis ikke.. 

ellers veldig fornøyd. Den har jo holdt i mange år og. Samboeren min har måttet bytte ut en dings på den, det er alt.

den veier ikke tøyet, men nye gjør det tror jeg .

Anonymkode: 0752e...db2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så på en ny hinn dagen. Med eget sånt filter. En electrolux. Den kostet nærmere 14000.. eneste som hadde eget sånt filter. De andre gode, men uten eget filter uttak, ligger på rundt 6-7000. 

Anonymkode: 0752e...db2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en fra LG til rundt 5000, funker fjell

Anonymkode: 86110...85e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg så på en ny hinn dagen. Med eget sånt filter. En electrolux. Den kostet nærmere 14000.. eneste som hadde eget sånt filter. De andre gode, men uten eget filter uttak, ligger på rundt 6-7000. 

Anonymkode: 0752e...db2

Jeg har sett på denne. Dessverre blir den for høy til ha under benk, for lofilteret på toppen bygger på flere cm 😕 andre maskiner til rundt 10 000 kr har egne skylleprogram for loet, men jeg vet ikke om det er like bra 🤷‍♀️

Selgeren på Elkjøp var ikke mye til hjelp da han bare snakket dritt om alle maskinene under 17 000 kr. Prøvde å presse meg til å kjøpe en maskin til 27 000 kr når jeg sa at budsjettet er 15 000, og ikke ei krone over 😂 så jeg skal følge med her. 

Anonymkode: e9a79...08c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg så på en ny hinn dagen. Med eget sånt filter. En electrolux. Den kostet nærmere 14000.. eneste som hadde eget sånt filter. De andre gode, men uten eget filter uttak, ligger på rundt 6-7000. 

Anonymkode: 0752e...db2

Finner ingen til 14000 med filter. Hvilke modell er det? Kan være interessant:) 

Anonymkode: 5e15b...4ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Finner ingen til 14000 med filter. Hvilke modell er det? Kan være interessant:) 

Anonymkode: 5e15b...4ff

https://www.elkjop.no/product/hvitevarer/vaskemaskin/10032/electrolux-perfectcare-900-vask-tork-ew9w8861e9

Det var denne jeg så på i hvert fall. 

Anonymkode: e9a79...08c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk. Den tittet jeg også på (på nettet) men fant ikke ut noe om lofliter. Produkteksperten skrev "Kombinerade maskiner har i regel inte lofilter." Ser ut som om de bomma da. Derfor lurte jeg :) 

Anonymkode: 5e15b...4ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les tester or forbrukerrapportene. Ville ikke kjøpt noe i den kategori som er ikke fra Miele. Og da får du ikke mer enn middels prestasjon. 

Anonymkode: a6af0...915

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Les tester or forbrukerrapportene. Ville ikke kjøpt noe i den kategori som er ikke fra Miele. Og da får du ikke mer enn middels prestasjon. 

Anonymkode: a6af0...915

Begrunn gjerne hvorfor det må være Miele. 

Anonymkode: 5e15b...4ff

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 hours ago, AnonymBruker said:

Begrunn gjerne hvorfor det må være Miele. 

Anonymkode: 5e15b...4ff

Fordi i denne kategorien er de kun Miele har så langt klart å lage produkter som er på et bra niva. Kjøp tilgang selv til testene feks fra Tæenk eller RådRon.

Anonymkode: a6af0...915

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vurdert kombimaskin selv men slått det fra meg. Dette pga med sånne kombimaskiner, så er det jo umulig å fylle vaskemaskinen med noe særlig vask pr gang? Man må vaske bare noen få plagg om gangen?

For det funker jo dårlig med tørkeopplegget hvis maskinen er helt full av vask, da får jo ikke maskinen "fluffet" på tekstilene og fått luft i mellom så den faktisk tørker. Ser at hos Råd & Rön så oppgir de at enkelte kombimaskiner etterlater så mye som 10-19% fukt igjen i klærne. Det er altfor mye til at klærne kan brettes og legges i skapet. Allerede ved noen få prosent fuktighet kjenner man det med fingrene.

De skriver også

"Problemet är att eftersom trumman är mindre än på vanliga torktumlare ryms helt enkelt inte den teknik som gör moderna torktumlare effektiva. Det här resulterar också i att kläderna blir väldigt skrynkliga, eftersom de blir så hopträngda i trumman."

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en LG kombimaskin. Utrolig deilig å kun ha en maskin, istedenfor to. På de fleste moduser, så veier den tøyet og beregner hvor lang tid vasken tar. Kostet vel rundt 10 000.  

Anonymkode: 7179f...6d5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 8.5.2019 den 14.50, Million skrev:

Har vurdert kombimaskin selv men slått det fra meg. Dette pga med sånne kombimaskiner, så er det jo umulig å fylle vaskemaskinen med noe særlig vask pr gang? Man må vaske bare noen få plagg om gangen?

For det funker jo dårlig med tørkeopplegget hvis maskinen er helt full av vask, da får jo ikke maskinen "fluffet" på tekstilene og fått luft i mellom så den faktisk tørker. Ser at hos Råd & Rön så oppgir de at enkelte kombimaskiner etterlater så mye som 10-19% fukt igjen i klærne. Det er altfor mye til at klærne kan brettes og legges i skapet. Allerede ved noen få prosent fuktighet kjenner man det med fingrene.

De skriver også

"Problemet är att eftersom trumman är mindre än på vanliga torktumlare ryms helt enkelt inte den teknik som gör moderna torktumlare effektiva. Det här resulterar också i att kläderna blir väldigt skrynkliga, eftersom de blir så hopträngda i trumman."

Aldri opplevd dette som et problem, men man må nok ha en ganske dyr og god maskin slik at den kan fungere skikkelig.

------

Ts:

Har selv Miele WTH130WPM, den kostet 17 995 kr da jeg kjøpte den på Black Friday i 2017 (koster rundt 27-28 000 kr nå), så ingen billig maskin, men den beste maskinen jeg noen gang har hatt. Det er ikke noe problem å fylle denne full og faktisk få tørket klærne.

Den veier ikke tøyet sånn sett, det tar jeg litt på "gefühlen", men det er aldri et problem. ;) 

Forøvrig er den ekstremt stillegående (mange som har kommentert dette, fordi man kan nesten ikke høre at den går). Den mest behagelige maskinen jeg noen gang har hatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har Miele kostet 26 000, men for oss var det verd det da vi har små barn og ikke har plass til tørketrommel. Den finker veldig bra. Eneste er at den rister mye ved sentrifugering...

Anonymkode: 65144...6ed

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.5.2019 den 23.05, AnonymBruker skrev:

Jeg har sett på denne. Dessverre blir den for høy til ha under benk, for lofilteret på toppen bygger på flere cm 😕 andre maskiner til rundt 10 000 kr har egne skylleprogram for loet, men jeg vet ikke om det er like bra 🤷‍♀️

Selgeren på Elkjøp var ikke mye til hjelp da han bare snakket dritt om alle maskinene under 17 000 kr. Prøvde å presse meg til å kjøpe en maskin til 27 000 kr når jeg sa at budsjettet er 15 000, og ikke ei krone over 😂 så jeg skal følge med her. 

Anonymkode: e9a79...08c

Vet du om en som har dette skylleprogrammet som fjerner loet? 

Anonymkode: 0752e...db2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har en fra Samsung, er superfornøyd. Det er ganske deilig å bare starte et vaske og tørkepeogram om kvelden før leggetid for så å hente ut rene og tørre klær om morgenen. 

Men må som andre nevner også rense filteret ganske ofte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte nettopp en fra Indesit. Kostet 7000,- så er nok en billigmaskin. Fungerer helt greit, bortsett fra at den har ikke lofilter, så alt hundehåret (som var hele grunnen til at jeg trengte tørk) samler seg bare i gummikarmen rundt døra. Forferdelig irriterende. I tillegg tørker den litt dårlig, så må ofte kjøre tørkeprogrammet en ekstra gang. Enten det, eller så kan jeg bare vaske 3 kg om gangen. Og da er jo poenget med en 9kg vaskekapasitet litt borte😅 Menmen.😂

Anonymkode: 716b9...7a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi endte med en fra Bosch, etter at jeg hadde lest alle tester jeg kom over. Den kostet ca 8000kr (På salg, så vidt jeg husker) Det finnes flere nesten identiske, og vi valgte den som hadde de funksjonene vi hadde behov for.

Den veier klærne, men ikke så jeg kan se hva det veier.

Hvis vi putter i for mye klær, så blir det ikke helt tørt, og vasken tar lengre tid enn vanlig/anslått.

Fordelen med Bosch fremfor Miele, er at selv om den kanskje ikke holder i like mange år, så er det bra kvalitet, og den holder bra, men du får en del flere moderne og nyttige funksjoner. (Miele leverer kvalitet som holder, gjerne i 20 år,  men er sent ute med nye, innovative funksjoner.)

Vi er kjempefornøyd, og klærne blir helt skaptørre når vi tørker en normalt full maskin.

Anonymkode: 23b37...ec3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kombinerte produkter vil jeg generelt unngå.
Du har ETT apparat, men sjansen for å få problemer kommer fra to separate funksjoner. Det må bli høyere feilfrekvens.
Fordelen med to separate enheter er at vaskemaskinen fortsatt står der om tørketrommelen må på service eller kastes, men ikke omvendt - en tørketrommel gir liten nytte alene...
Den som ikke har plass til to enheter har selvfølgelig ikke noe valg.
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...