Gå til innhold

7åring som løfter vekter. Ok?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg følger ei dame på insta som er treningsgal, og nå har hun begynt å legge ut filmer av sitt syv år gamle barn som løfter vektstang med vekter på. Jeg kjenner jeg blir litt provosert av å se det, og tenker forstår hun ikke at dette ikke er helt bra for en kropp som ikke er ferdig utviklet? Barnet står og gransker seg selv i speilet mens det løfter vektstanga.. synes det går litt over stokk og stein jeg. Jeg forstår at barn vil gjøre som foreldre, men dette er jo ikke «søtt» engang men morbid spør du meg. Skaper jo et kroppspress i ung alder. 

Anonymkode: 17ef2...8f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, detter ikke særlig bra. Når man trener bryter man ned musklene, det er derfor det er viktig å spise proteiner, carbs og sunt fett når man trener. En 7 åring bør kun trene med egen kroppsvekt. Som løping, dansing, fotball, turning og slikt. 

Anonymkode: 0cd1d...1b9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://nhi.no/trening/aktivitet-og-helse/treningsrad-barn-og-unge/styrketrening-for-barn/

https://kidshealth.org/en/parents/strength-training.html

Jeg driver med styrkeløft og trener sammen med noen av de mest kunnskapsrike løfterne i landet. Har snakket med og lest artikler som flinke trenere i Norge har publisert, hvor alle mener at styrketrening for barn er bra hvis det er et ordentlig opplegg tilpasset barn. Jeg har også vært på kurs hos Norges Idrettsforbund, som blant annet handlet om barneidrett. Styrketrening for barn er en positiv ting - så lenge det er lette vekter, mange repetisjoner og fokus på teknikk. Barneidrett skal blant annet fokusere på at trening skal være gøy, og fokusere på mestring og skadefri trening. Styrketrening er også positivt for så og si alle sporter, og kan forbedre barnets resultater i f.eks friidrett og fotball. Jeg vil ikke påstå at styrketrening i seg selv skaper kroppspress, fordi formålet for -barn- skal være å f.eks forbedre muskulatur og forhindre skader, som igjen overføres til annen aktivitet og til hverdagslig lek.

Så i utgangspunktet er det ikke problematisk, men heller helsemessig positivt, og det er positivt at barnet trener, om det skulle være vekter eller fotball. Men jeg reagerer på at dette barnet trener med vektstang og kikker seg i speilet - det høres ikke bra ut. Og jeg kan se poenget ditt at i dette tilfellet kan det skape kroppspress, hvis dette barnet hermer etter mamma og vil bli som mamma, og hvis de andre på treningssenteret er kroppsfikserte. Jeg håper moren har kunnskap og vet hva hun driver med, for dette kan potensielt være skadelig, ja. Jeg håper at hun fokuserer på teknikk, lave vekter og mange repetisjoner. Hvis hun er i et ordentlig treningsmiljø med kunnskapsrike folk, så tar jeg det for gitt at barnet får riktig veiledning og at treningsopplegget er tilpasset et barn.

Anonymkode: 440af...d4a

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ok så lenge en trener følger med på barnets trening. 

Det er ikke farlig for barn å trene styrke med vekter, det er faktisk bra for barnets utvikling og vekst. 

 

Edit: så noe kom litt før meg. Pluss til anon d4a 👍

Anonymkode: 3016c...200

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke kunnskap om det er greit eller ikke. Men trener gutten seriøst eller "skikkelig" om du skjønner? Eller kan det være at han har vært med mora si på trening og ville prøve litt, også la hun det ut på insta for morro skyld? Visst det er det siste så tenker jeg det er ok, om en voksen passer på. 😊

Anonymkode: 76f2f...d80

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville latt han trene egenvektstrening til passert over 10år hvertfall. Som 12-åring ville jeg startet, i en evt styrkeløfterklubb.

Anonymkode: f2021...630

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er ikke snakk om en gutt, men jente. Ikke at det spiller noen rolle. Jeg vet ikke om dette er noe faste greier eller om det bare er for moro. Jeg bare synes det blir feil å skryte på Instagram av at 7åringen løfter tunge vekter. Jeg synes ikke det er søtt. Og det er bevist at trening i ung alder hemmer veksten. Men som sagt vet jeg ikke om dette er noe de gjør hjemme hver dag eller bare innimellom. Jeg bare synes hele greia er absurd egentlig. Ja, trening er sunt men til en viss grad. Virker som de fleste trener for å kunne eksponere seg selv enn å trene fordi man synes det er gøy. 

TS

Anonymkode: 17ef2...8f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde styrketrening med fotballaget på vinteren når jeg var 8 år. Har klare minner om at vi både hadde kroppsvektøvelser og ekstra vekter. 

Anonymkode: dd327...0f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er ikke snakk om en gutt, men jente. Ikke at det spiller noen rolle. Jeg vet ikke om dette er noe faste greier eller om det bare er for moro. Jeg bare synes det blir feil å skryte på Instagram av at 7åringen løfter tunge vekter. Jeg synes ikke det er søtt. Og det er bevist at trening i ung alder hemmer veksten. Men som sagt vet jeg ikke om dette er noe de gjør hjemme hver dag eller bare innimellom. Jeg bare synes hele greia er absurd egentlig. Ja, trening er sunt men til en viss grad. Virker som de fleste trener for å kunne eksponere seg selv enn å trene fordi man synes det er gøy. 

TS

Anonymkode: 17ef2...8f8

Nei, det kan du faktisk ikke vite. 

Anonymkode: 11a9c...330

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener jeg lærte på trenerkurs for 10-20 år siden at man skulle være forsiktig med ren styrketrening hos barn, med vekter iallfall, pga vekst og pga skjelettet. Det blir jo kanskje litt som at man ikke skal trene hardt med hunder eller la dem gå trapper osv når de er unge, før de er iallfall 1 år? 

Anonymkode: 18c3f...50c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er ikke snakk om en gutt, men jente. Ikke at det spiller noen rolle. Jeg vet ikke om dette er noe faste greier eller om det bare er for moro. Jeg bare synes det blir feil å skryte på Instagram av at 7åringen løfter tunge vekter. Jeg synes ikke det er søtt. Og det er bevist at trening i ung alder hemmer veksten. Men som sagt vet jeg ikke om dette er noe de gjør hjemme hver dag eller bare innimellom. Jeg bare synes hele greia er absurd egentlig. Ja, trening er sunt men til en viss grad. Virker som de fleste trener for å kunne eksponere seg selv enn å trene fordi man synes det er gøy. 

TS

Anonymkode: 17ef2...8f8

http://www.skadefri.no/felles/unge-og-styrke/

Det er en myte uten bevis. Olympiatoppen anbefaler styrketrening for barn for å styrke muskler og skjelett. Det viktigste når barn trener er å fokusere på teknikk og variere treningen, ellers kan de gjøre det samme som voksne. 

Anonymkode: 3016c...200

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mener jeg lærte på trenerkurs for 10-20 år siden at man skulle være forsiktig med ren styrketrening hos barn, med vekter iallfall, pga vekst og pga skjelettet. Det blir jo kanskje litt som at man ikke skal trene hardt med hunder eller la dem gå trapper osv når de er unge, før de er iallfall 1 år? 

Anonymkode: 18c3f...50c

De mente det for 10-20 år siden, men har i senere tid gått vekk fra dette da påstanden ikke stemmer. Olympiatoppen anbefaler styrketrening for barn. Det er ingen studier som viser korrelasjon mellom styrketrening og vekst. Grunnen til at man skal være forsiktig er skader, ikke vektproblemer. 

Anonymkode: 3016c...200

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så i utgangspunktet er det ikke problematisk, men heller helsemessig positivt, og det er positivt at barnet trener, om det skulle være vekter eller fotball. Men jeg reagerer på at dette barnet trener med vektstang og kikker seg i speilet - det høres ikke bra ut.

De vokser også hele barndommen! Det å løfte masse vekter i denne perioden er bare ikke bra. Det kan fort ende med skader som de kan slite lenge med. Et opplegg der de trener variert med egen kroppsvekt er noe helt annet. Det å belaste skjelettet mye som er i en enorm utvikling sier seg selv kan føre til uante konsekvenser. Da må voksne gripe inn og veilede. Dette er barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om det er bra eller ikke kan diskuteres, alt er relativt. Det er bra at barn er aktive, og det er ikke farlig å trene med vekter så lenge de har noen voksne som passer på at barna løfter med rett teknikk og belastning. Det jeg synes er mest skummelt er det psykiske, at de skal kjenne på kroppspress og bli besatt av trening og sunn mat. Alt med måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Apekatten skrev:

Om det er bra eller ikke kan diskuteres, alt er relativt. Det er bra at barn er aktive, og det er ikke farlig å trene med vekter så lenge de har noen voksne som passer på at barna løfter med rett teknikk og belastning. Det jeg synes er mest skummelt er det psykiske, at de skal kjenne på kroppspress og bli besatt av trening og sunn mat. Alt med måte.

Helt klart at barn kan trene og holde seg aktiv, ingenting er bedre en akkurat det. Men barn skal være allsidige! Ikke fokusere på kropp når man er 7 år gammel! De har null erfaring også, litt for mye vekter og så gjøre feil? Det kan fort ende med skader.

Stoler heller ikke på mange av disse miljøene, mye rart som vanker der slik jeg har opplevd det. Som forelder er det viktig å motivere barna til fysisk aktivitet, da lystbetont lek. Skal de løfte noen former for kunstige vekter må voksne følge med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Duftavsommerregn skrev:

Helt klart at barn kan trene og holde seg aktiv, ingenting er bedre en akkurat det. Men barn skal være allsidige! Ikke fokusere på kropp når man er 7 år gammel! De har null erfaring også, litt for mye vekter og så gjøre feil? Det kan fort ende med skader.

Stoler heller ikke på mange av disse miljøene, mye rart som vanker der slik jeg har opplevd det. Som forelder er det viktig å motivere barna til fysisk aktivitet, da lystbetont lek. Skal de løfte noen former for kunstige vekter må voksne følge med.

Det er derfor jeg skrev at de må ha noen voksne med seg som kan passe på at de løfter med rett teknikk og belastning, altså ikke for tungt. Og trene litt styrke er greit, men det finnes mye annet barn på den alderen kan gjøre for å holde seg aktiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hadde sendt en melding til barnevernet faktisk. Små barn skal IKKE løfte vekter/trene styrke. Tenåringer som ikke er ferdig utvokst bør heller ikke trene noe annet enn egenvekt. Å la en 7 åring løfte vekter er rett og slett omsorgssvikt. 

Anonymkode: d0c63...2d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hadde sendt en melding til barnevernet faktisk. Små barn skal IKKE løfte vekter/trene styrke. Tenåringer som ikke er ferdig utvokst bør heller ikke trene noe annet enn egenvekt. Å la en 7 åring løfte vekter er rett og slett omsorgssvikt. 

Anonymkode: d0c63...2d5

Lite tankeeksperiment: Så pull-ups er greit, men nedtrekk eller roing med apparat/stang er ikke greit? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hadde sendt en melding til barnevernet faktisk. Små barn skal IKKE løfte vekter/trene styrke. Tenåringer som ikke er ferdig utvokst bør heller ikke trene noe annet enn egenvekt. Å la en 7 åring løfte vekter er rett og slett omsorgssvikt. 

Anonymkode: d0c63...2d5

Barnevernet, faktisk 🙄

Anonymkode: 5c57f...8c8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hadde sendt en melding til barnevernet faktisk. Små barn skal IKKE løfte vekter/trene styrke. Tenåringer som ikke er ferdig utvokst bør heller ikke trene noe annet enn egenvekt. Å la en 7 åring løfte vekter er rett og slett omsorgssvikt. 

Anonymkode: d0c63...2d5

Det er ikke omsorgssvikt. Både i Crossfit, vektløfting og styrkeløft er det mulig å trene fra man er barn, det arrangeres til og med konkurranser og NM! 

Anonymkode: 3016c...200

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...