Gå til innhold

Bor i liten leilighet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg bor i en liten leilighet, og livskvaliteten er på bunn.

Vurderer å selge alle møbler som ikke passer inn i leiligheten allikevel. 

Hva ville du prioritert? 

kjøpe blomster å ha på kjøkkenbenken? åpne opp vinduet bare kjenne vindstrømmen få friske opp leiligheten? slippe inn all lys som man kan få fra utsiden? 

Budsjett 300 kr.

 

Anonymkode: 6ac39...8a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå på våren kan du jo plukke blomster selv, gratis. 

Anonymkode: b6787...bc1

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvor liten? jeg bor på 30m2. hjelper heldigvis med balkong selv om den er ca 1,5m2😌

Anonymkode: dccdf...9bf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

hvor liten? jeg bor på 30m2. hjelper heldigvis med balkong selv om den er ca 1,5m2😌

Anonymkode: dccdf...9bf

25m2. Stort problem hvilke møbler jeg skal prioritere å ha. Nå er jeg oppgitt, og levestandarden er på bunn. 😔

Anonymkode: 6ac39...8a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Speil hjelper veldig på romfølelse, får sikkert noe på finn gratis eller billig. Mest mulig lys, lyse tekstiler på gardiner, tepper, møbler. Selg store tunge møbler, ha få og små møbler.  Lamper i hjørner og kroker, god generell belysning. 

Anonymkode: b25b3...3ab

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Et eller to rom?

Altså: hvis du ikke har soverom ville jeg valgt mellom seng eller sofa. Begge deler blir for mye. Videre ville jeg prioritert en god spiseplass der du kan sitte på en ordentlig stol ved et ordentlig bord og spise. Hvis spiseplassen også kan fungere som arbeidsbord for kjøkken og skrivebord er mye gjort.

Ellers må møblene og antall greier passe til størrelsen på boligen. Det har jeg lært den harde veien. Den forrige boligen fikk jeg aldri orden på fordi jeg prioriterte å ha alle bøkene mine og arvede møbler som var for store til boligen der. Det ble aldri nok skapplass til at alt kunne ha fast plass og dermed ble det aldri mulig å holde orden. I boligen jeg bor nå er møblene kjøpt for å passe til den og jeg har redusert kraftig på mengden greier. Denne boligen føles langt bedre enn den forrige. Den er riktignok større.

Jeg har også bodd på 26 kvm som var svært praktisk innredet og der ting fungerte sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har gitt opp, det er for krevende å få til å gjøre noe som helst. Dette fungerer bare ikke. Jeg har ikke fred i det hele tatt inni meg. 

Anonymkode: 6ac39...8a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvitt deg med ting! Lite møbler.Det er sunt for psyken.... hbis du ikke har soverom ville jeg hatt sovesofa, eller type Hemnes dagseng fra IKEA, de har også oppbevaring under. Planter er bra, og plukk blomster eller greiner som spirer. Lette gardiner, lys er bra. Hvordan man bør påvirker hvordan man har det! 

Anonymkode: 9c9b5...ea0

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du legge ut et bilde så kanskje det blir enklere å komme med gode tips? :)

Anonymkode: 378ed...85a

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bor i en liten leilighet, og livskvaliteten er på bunn.Vurderer å selge alle møbler som ikke passer inn i leiligheten allikevel.

Anonymkode: 6ac39...8a5

 

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

25m2. Stort problem hvilke møbler jeg skal prioritere å ha. Nå er jeg oppgitt, og levestandarden er på bunn. 😔

Anonymkode: 6ac39...8a5

 

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har gitt opp, det er for krevende å få til å gjøre noe som helst. Dette fungerer bare ikke. Jeg har ikke fred i det hele tatt inni meg. 

Anonymkode: 6ac39...8a5

Først, pust. Dette går bra. Det kommer til å ordne seg. Du må ta det litt etter litt. 

1. Finn ut hvilke møbler du ha. De resterende kan du se om du kan selge eller gi bort. Små trinn, barneskritt.

2. I første innlegget nevner du om du skal åpne vinduer, åpne gardiner eller kjøpe blomster. Hvorfor må du velge? Hvis alt gir deg glede gjør du det. Alle de tre kan være gratis. 

3. Hvis du vil ha hjelp kan du legge ut planløsning så kan vi hjelpe deg.

Ellers hvis du synes du eier for mye på for lite plass kan jeg anbefale denne tråden

 

Anonymkode: 9a7f4...0b0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bodde på 24 kvadrat en periode. En venninne gjorde det samme. Vi hadde begge fine leiligheter som viste litt personlighet, hennes minimalistisk og min ikke selv om de egentlig var ganske like 😛

Begynn med å kvitte deg med det som irriterer deg mest. Få ting ryddet ned i bokser, esker, under seng, inni skap. Se videoer på YouTube om små leiligheter. Se på pinterest om smarte løsninger. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå vil jeg få ut sengen, den passer ikke å ha i leiligheten. Omså hvordan jeg vender på det hele, så passer det ingen retninger. Jeg er lei hele greia.

Passer det å ha åtte kasser i høyden der jeg har sorterte ting på langs i leiligheten? Jeg har ikke møbler som kan ta all den støyten. Det er ting som jeg trenger til og fra. 

Det er 1 roms.

 

Anonymkode: 6ac39...8a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bor i en liten leilighet, og livskvaliteten er på bunn.

Vurderer å selge alle møbler som ikke passer inn i leiligheten allikevel. 

Hva ville du prioritert? 

kjøpe blomster å ha på kjøkkenbenken? åpne opp vinduet bare kjenne vindstrømmen få friske opp leiligheten? slippe inn all lys som man kan få fra utsiden? 

Budsjett 300 kr.

 

Anonymkode: 6ac39...8a5

Jeg bor på 16 kvadrat, og opplevde at planter hjalp veldig på livskvaliteten. Som du skriver, åpne vinduet også. Det er vrient å få til, men alt går.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

300 kr: noen hvite blomsterpotter fra bruktbutikk, et par stearinlys (lysestaker kan kjøpes på finn.no eller bruktbutikk), noen grønnplanter (matbutikker som rema bruker å ha billige, evt IKEA), hvitmaling til å male mørke møbler lyse.

Fjern alt av gardiner, persienner osv for å slippe lys inn. Fjern evt gulvtepper osv. 

Har du penger til overs ville jeg kjøpt noen fine plakater med rammer fra feks IKEA. Fine bilder på veggene gjør mye.

Anonymkode: 44c80...fad

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i en 1 roms på 30 kvm. Opplevde at det ble jævlig cramped med både seng og sofa, så jeg kvittet meg med sistnevnte. Har et sengeteppe over senga og store hotellputer mot veggen så sitter jeg der om jeg skal se på film feks. Å kvitte meg med sofaen gjør at jeg sitter mer på ordentlig stol, og det er ikke feil. Viktig å ikke ha for mye ting inn i en sånn leilighet så det ikke føles så fullt ut. Jeg fikk for en 2 meter lang skyvedørsgarderobe med speildører fra Ikea, der har jeg organisert tingene mine ganske bra.

Anonymkode: 9a5b5...274

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bor i en 1 roms på 30 kvm. Opplevde at det ble jævlig cramped med både seng og sofa, så jeg kvittet meg med sistnevnte. Har et sengeteppe over senga og store hotellputer mot veggen så sitter jeg der om jeg skal se på film feks. Å kvitte meg med sofaen gjør at jeg sitter mer på ordentlig stol, og det er ikke feil. Viktig å ikke ha for mye ting inn i en sånn leilighet så det ikke føles så fullt ut. Jeg fikk for en 2 meter lang skyvedørsgarderobe med speildører fra Ikea, der har jeg organisert tingene mine ganske bra.

Anonymkode: 9a5b5...274

Synes du det har vært tøft å få orden i leiligheten, hvem uttrykte du til du var frustrert, og så de dårlige løsningene?

jeg har to stoler med puff, kjøkkenbord, og en spisestuestol. Jeg vurderer å selge alt. Sengen har jeg løftet opp langs veggen. Frustrert. Oppgitt. 

☹️

Anonymkode: 6ac39...8a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

13 minutter siden, AnonymBruker said:

Synes du det har vært tøft å få orden i leiligheten, hvem uttrykte du til du var frustrert, og så de dårlige løsningene?

jeg har to stoler med puff, kjøkkenbord, og en spisestuestol. Jeg vurderer å selge alt. Sengen har jeg løftet opp langs veggen. Frustrert. Oppgitt. 

☹️

Anonymkode: 6ac39...8a5

Ingen? Jeg så problemene selv og hadde ikke behov for å lufte frustrasjonen med noen?

Synes ikke egentlig det har vært tøft, mer spennende. Men så har jeg også sett veldig mye på Marie Kondo sitt program på Netflix også da.

Du kan sjekke ut floorplanner, der kan du innrede og se på mulige løsninger. Evt så kan du jo flytte?

Anonymkode: 9a5b5...274

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha lyse luftige gardiner, om du har TV-benk så kvitt deg med den og vurder heller å heng TV'en på veggen, kvitt deg med sofa og kjøp heller en seng med god plass til oppbevaring under, speil kan hjelp på romfølelsen..

Anonymkode: 355b2...001

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er livskvaliteten på bunn pga leilighetens størrelse? Eller er det andre ting?
 

Anonymkode: 198df...374

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ha lyse luftige gardiner, om du har TV-benk så kvitt deg med den og vurder heller å heng TV'en på veggen, kvitt deg med sofa og kjøp heller en seng med god plass til oppbevaring under, speil kan hjelp på romfølelsen..

Anonymkode: 355b2...001

Om man henger TV-en på veggen, hvor skal man ha DVD-spiller, dekoder o.l.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...