Gå til innhold

Hva syns dere om samer?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AlkoMann skrev:

En same inne her som jeg har snakket med her er veldig for større innvandring til Norge. Samene derimot ønsker ikke engang innvandring av nordmenn i deres territorier. Samene virker som en lukket gruppe. 

I alle dager... Jeg er samisk, og er da som alle andre mennesker... Det mest toskeste jeg spørsmålet jeg har vært borti 🙄

Anonymkode: 88f02...ce0

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

I alle dager... Jeg er samisk, og er da som alle andre mennesker... Det mest toskeste jeg spørsmålet jeg har vært borti 🙄

Anonymkode: 88f02...ce0

Om du skal bygge en hytte på samisk beitemark eller lage vei , vil samer ha fortrinnsrett. Det er klart at samer kan opptre som undertrykkere . 

• Liker 1
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Lurte på hva folk syns om samer?

Er alle greie, er alle slemme, er alle sutrete (som en annen skrev om dem)?

Hva syns dere om de? 

Anonymkode: a2d6f...01a

Jeg antar at du skrev denne tråden for å provosere. Hvorfor du skulle valgt en slik idiotisk problemstilling om det ikke var for ren provokasjon stiller jeg meg veldig spørrende til.

Som en samisk person, skal jeg faktisk gidde svare deg ordentlig.

Nei - vi er hverken slemme eller sutrete. Men du kan kanskje selv spørre deg, når det er slike holdninger som du viser som møter oss i samfunnet, kan man forvente at vi skal spy regnbuer og prompe sommerfugler?

Den norske stat utsatte samer for grusom behandling, og den pågikk lenge. Holdninger som du har, viser at fordommer mot samer dessverre eksisterer den dag i dag. Vi er nordmenn på lik linje med Kari eller Ola Hansen fra Oslo. Enkelte skriver at hvis vi samer ikke er fornøyd med hvordan ting er, "så kan dere jo bare flytte". Slike utsagn har jeg sett i andre samerelaterte tråder på dette forumet.

Flytte hvor? Fra landet vi er urbefolkning i? Samer skal ikke anses som noe høyere enn nordmenn, vi er ikke "mer" norske enn "dere". Vi er alle nordmenn, og vi finnes som gutter, jenter, sure, blide, gamle og unge. Vis litt respekt.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

De er en del av Finland og. Er dem ikke? Og Russland. 

Og Sverige.

Anonymkode: 8c0aa...59c

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Han kjenner jeg. 

Anonymkode: 10750...73e

Jeg tror det er han fra Oddasat.

Anonymkode: 35f46...3dc

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, Wiskola skrev:

Jeg antar at du skrev denne tråden for å provosere. Hvorfor du skulle valgt en slik idiotisk problemstilling om det ikke var for ren provokasjon stiller jeg meg veldig spørrende til.

Som en samisk person, skal jeg faktisk gidde svare deg ordentlig.

Nei - vi er hverken slemme eller sutrete. Men du kan kanskje selv spørre deg, når det er slike holdninger som du viser som møter oss i samfunnet, kan man forvente at vi skal spy regnbuer og prompe sommerfugler?

Den norske stat utsatte samer for grusom behandling, og den pågikk lenge. Holdninger som du har, viser at fordommer mot samer dessverre eksisterer den dag i dag. Vi er nordmenn på lik linje med Kari eller Ola Hansen fra Oslo. Enkelte skriver at hvis vi samer ikke er fornøyd med hvordan ting er, "så kan dere jo bare flytte". Slike utsagn har jeg sett i andre samerelaterte tråder på dette forumet.

Flytte hvor? Fra landet vi er urbefolkning i? Samer skal ikke anses som noe høyere enn nordmenn, vi er ikke "mer" norske enn "dere". Vi er alle nordmenn, og vi finnes som gutter, jenter, sure, blide, gamle og unge. Vis litt respekt.

🙌

Anonymkode: 8c0aa...59c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Synes de sutrer for mye

Anonymkode: 32603...f33

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Synes de sutrer for mye

En rask titt i diverse kommentarfeltet sier meg at sutring gjelder nordmenn generelt. 

Anonymkode: bbce9...a1f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Merkelige skapninger, men greie. I alle fall de jeg har møtt på.

Anonymkode: f40b9...a85

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Merkelige skapninger, men greie. I alle fall de jeg har møtt på.

Anonymkode: f40b9...a85

Merkelige skapninger? Kan du utdype?

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

😂😂😂 eller ikke! Min venninne er reindriftssame og hater å kjøre scooter 😅

Anonymkode: 5dffd...67f

Det er bare noe hun sier. Alle samer elsker snøscooter. Si til henne at hun lyver. Det har du sikkert bevis på, fra kg

Anonymkode: e0f36...60a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, Aragorn ll Elessar skrev:

Mitt syn på samer er det samme som mitt syn på andre mennesker.

Dette! Tenker aldri over om folk er samer eller fra andre land. Folk er folk. 

Anonymkode: 438d3...9d3

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror ikke jeg kjenner noen samer, men det er jeg ikke helt sikker på. Jeg spør ikke folk jeg treffer om de er samisk og ingen har sagt noe om det til meg. Derfor har jeg ingen generelle meninger om samer. Regner med de er som folk flest, forskjellige.

AnonymBruker
Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

De er en del av Finland og. Er dem ikke? Og Russland. 

Jeg skal ikke uttale meg om historien bak samene og andre land. Alt jeg vet er at vi hadde null rett til å ta samisk område, og jeg synes det er rart at det nå har blitt vanlig å se på de som en del av 'Norge'. Norges utvikling inkluderte ikke det vi nå kaller Nord-Norge.

Anonymkode: fc587...8a7

• Liker 1
Skrevet

Å er de mennesker? Trodde de var reinsdyr jeg. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, te_groupies skrev:

Å er de mennesker? Trodde de var reinsdyr jeg. 

Bra du da fikk orden på fakta.

Anonymkode: 35f46...3dc

AnonymBruker
Skrevet

Samer er noen ordentlige luringer 

det jeg vet om sametinget i Karasjok er at det er kun masse rot der og de sitter og ler av nordmenn som er dumme.

Samer kan nemlig peke på et magisk papir som gjør dem hellige. 

Dvs., opphøyd i kraft av å være same. 

Og kun det  

selve samekulturen er verdt å ta vare på. Men da ordentlige samer, ikke nyrike samer på tinget i Karasjok. 

Så lenge samer ellers i Norge ikke trykker ansiktet sitt opp i mitt og hyler: «jeg er SAME» er jeg fornøyd.

jeg er ikke interessert? 

Må få lov til å like det man liker og mislike det man misliker. Er så lei av å bli fortalt hva jeg skal like.

samer er flinke til å utnytte. 🙂 

Anonymkode: 6afec...809

AnonymBruker
Skrevet

de er frekke,og snakker ned norske. 

Anonymkode: ec3c7...572

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Seff. Nordmenn er jo dumme. Hehe. 

Anonymkode: 6afec...809

AnonymBruker
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Samer er nordmenn de også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...