Gå til innhold

Trenger jobb asap


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Heihei! Sliter en del med å finne meg en jobb i Bergen området. Er en jente på 16 og er villig til å arbeide på restaurant, cafe, butikk whatsoever, så lenge jeg noe å gjøre på fritiden, men sist og ikke minst ha egen lønn. Jeg har søkt overalt i Bergen i nesten 3 år, uten noe svar. Noen som kunne hjulpet meg litt? Takk!

Anonymkode: 8ae93...87b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Avisbud ja, som det får du nesten garantert jobb. Noe annet kan du nok se langt etter ettersom du bare er 16. Men du har søkt etter jobb siden du var 13?? Høres lite troverdig ut! 

Anonymkode: a23a6...ac7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Avisbud ja, som det får du nesten garantert jobb. Noe annet kan du nok se langt etter ettersom du bare er 16. Men du har søkt etter jobb siden du var 13?? Høres lite troverdig ut! 

Anonymkode: a23a6...ac7

Hvorfor høres det lite troverdig ut? Har ingen grunn til å lyge om dette.

Anonymkode: 8ae93...87b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor høres det lite troverdig ut? Har ingen grunn til å lyge om dette.

Anonymkode: 8ae93...87b

Høres uvanlig ut at et barn på 13 år søker etter jobber på restauranter og café. Det er ikke akkurat så mange som ansetter noen som er så ung. Men du kan jo kanskje gjøre små jobber som feks lufte hunder, hjelpe folk med å enklere oppgaver som å male et gjerde, grunnmur o.l.

 

Anonymkode: e6b69...bf1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var selv 14 år da jeg fikk jobb i kafé, så det er ingen grunn til at du ikke kan få en slik jobb pga alder. Du kan jo også søke på matbutikker! Selv om du ikke kan sitte i kassen kan du jo rydde i butikken. Lykke til med jobbleting :)

Anonymkode: 65f11...8d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var enklere før i tiden... 😉

De fleste ønsker folk over 18 år, da de under ikke har lov å ha ansvar for kassen/penger. De har heller ikke lov å selge alkohol og tobakk/snus. Så da blir det ganske innsnevret med en gang dessverre....

Anonymkode: 2a3e8...79d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi har fri arbeidsinnvandring til Norge, så er det de ufaglærte som blir dyttet ut fordi det er enklere å utnytte utlendinger på falske kontrakter og whatnot + man kan gi ulovlig lav timebetaling. Er en grunn til at det er såpass mye svart arbeid. 

Anonymkode: f92aa...bfd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Heihei! Sliter en del med å finne meg en jobb i Bergen området. Er en jente på 16 og er villig til å arbeide på restaurant, cafe, butikk whatsoever, så lenge jeg noe å gjøre på fritiden, men sist og ikke minst ha egen lønn. Jeg har søkt overalt i Bergen i nesten 3 år, uten noe svar. Noen som kunne hjulpet meg litt? Takk!

Anonymkode: 8ae93...87b

Trist du opplever vanskeligheter med å få jobb. Selv var jeg i tjueåra da jeg slet med å finne jobb, så antar at det hvertfall ikke er noe enklere for deg når du er så ung.

Jeg var på arbeidstrening før jeg fikk fast jobb, og sjefen min da ga meg noen gode råd. Han oppfordret meg til å endre måten jeg skrev søknaden min på. Jeg startet gjerne søknaden med den vanlige innføringa i hvem jeg var. Hvem du er er, inntil intervju, totalt irrelevant for arbeidsgiver. Fang interessen til en potensiell arbeidsgiver til å skrive hva du kan bidra til bedriften.

I og med at du kun er 16 år så er det nok begrenset hvilke jobber du kan få. For eksempel får du kanskje ikke jobbe i kasse. Ut i fra det du skriver er du åpen for det meste, så det er jo veldig bra.

Et annet tips jeg fikk var å rett og slett tilby deg å jobbe gratis i noen dager mot at en potensiell arbeidsgiver da fikk se hva du kunne, spesielt lurt om du ikke har erfaring. Kanskje lett at noen utnytter det, men i et krevende arbeidsmarked må man kanskje gjøre ting på den litt utradisjonelle måten.

Og et siste tips: Hør med folk du kjenner. Kanskje kjenner du noen som kjenner noen som trenger arbeidskraft. Kontakter er gull verdt. Masse lykke til med jobbsøking! :)

Endret av Wiskola
Manglet ord
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett inn en annonse i lokalavisa di. Du trenger å opparbeide deg erfaring og å få et par gode referansepersoner (det blir det ofte spurt om på jobbintervju, altså hvem som kan gå god for deg).

 

På www.finn.no er det en liten del som heter Småjobber. Den blir nedlagt i juni, men så lenge mai fremdeles er bør du bruke den delen av nettsiden flittig.

 

Sommerjobber kan være et bra sted å begynne på, men det kan være for sent på året. De ulike arbeidsplassene er tidlig ute med det. Google navnet på din kommune + ordet Rådhus. Under "kontakt oss" bør det stå nummeret til sentralbordet. Jeg vil anbefale deg å ringe dit, for å spørre den personen om den personen har kjennskap til noen ledige sommerjobber i kommunen du kunne ha søkt på. 

 

Alle kommuner har som du kanskje nå forstår sin egen nettside. Det er standard www.kommunenavn.kommune.no . Vær obs på bokstaver som æ,ø og å. Alle disse kommune-nettsidene har et sted som heter Ledige stillinger. Der bør du sjekke jevnlig.

 

Lykke til!

 

Skriv også på Facebook at du ser etter jobber, og hvilke typer jobber du helst vil ha. Be folk om å dele det.

 

 

Anonymkode: 021f2...52d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Wiskola skrev:

Trist du opplever vanskeligheter med å få jobb. Selv var jeg i tjueåra da jeg slet med å finne jobb, så antar at det hvertfall ikke er noe enklere for deg når du er så ung.

Jeg var på arbeidstrening før jeg fikk fast jobb, og sjefen min da ga meg noen gode råd. Han oppfordret meg til å endre måten jeg skrev søknaden min på. Jeg startet gjerne søknaden med den vanlige innføringa i hvem jeg var. Hvem du er er, inntil intervju, totalt irrelevant for arbeidsgiver. Fang interessen til en potensiell arbeidsgiver til å skrive hva du kan bidra til bedriften.

I og med at du kun er 16 år så er det nok begrenset hvilke jobber du kan få. For eksempel får du kanskje ikke jobbe i kasse. Ut i fra det du skriver er du åpen for det meste, så det er jo veldig bra.

Et annet tips jeg fikk var å rett og slett tilby deg å jobbe gratis i noen dager mot at en potensiell arbeidsgiver da fikk se hva du kunne, spesielt lurt om du ikke har erfaring. Kanskje lett at noen utnytter det, men i et krevende arbeidsmarked må man kanskje gjøre ting på den litt utradisjonelle måten.

Og et siste tips: Hør med folk du kjenner. Kanskje kjenner du noen som kjenner noen som trenger arbeidskraft. Kontakter er gull verdt. Masse lykke til med jobbsøking! :)

Tusen hjertelig takk for svar, får vel bare fortsette med jobb jakten. 

Anonymkode: 8ae93...87b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sett inn en annonse i lokalavisa di. Du trenger å opparbeide deg erfaring og å få et par gode referansepersoner (det blir det ofte spurt om på jobbintervju, altså hvem som kan gå god for deg).

 

På www.finn.no er det en liten del som heter Småjobber. Den blir nedlagt i juni, men så lenge mai fremdeles er bør du bruke den delen av nettsiden flittig.

 

Sommerjobber kan være et bra sted å begynne på, men det kan være for sent på året. De ulike arbeidsplassene er tidlig ute med det. Google navnet på din kommune + ordet Rådhus. Under "kontakt oss" bør det stå nummeret til sentralbordet. Jeg vil anbefale deg å ringe dit, for å spørre den personen om den personen har kjennskap til noen ledige sommerjobber i kommunen du kunne ha søkt på. 

 

Alle kommuner har som du kanskje nå forstår sin egen nettside. Det er standard www.kommunenavn.kommune.no . Vær obs på bokstaver som æ,ø og å. Alle disse kommune-nettsidene har et sted som heter Ledige stillinger. Der bør du sjekke jevnlig.

 

Lykke til!

 

Skriv også på Facebook at du ser etter jobber, og hvilke typer jobber du helst vil ha. Be folk om å dele det.

 

 

Anonymkode: 021f2...52d

Tusentakk! Tenkte egentlig på deltidsjobb osv ved siden av skolen. Kjenner selv flere som fikk jobb på Burger King og McDonald's når de var rundt 15/16 alderen. Men har ikke noe lykke i jobb ser jeg haha

Anonymkode: 8ae93...87b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Tusentakk! Tenkte egentlig på deltidsjobb osv ved siden av skolen. Kjenner selv flere som fikk jobb på Burger King og McDonald's når de var rundt 15/16 alderen. Men har ikke noe lykke i jobb ser jeg haha

Anonymkode: 8ae93...87b

Jobber selv på McDonald's. Anbefaler det på det varmeste :) Stikk i strid med hva folk kanskje tror, er det en godt betalt jobb med ungt arbeidsmiljø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic

Bare Aftenposten og vg ansetter så unge. Evnt kanskje kongeparken. Eller telefonsalg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, theTitanic skrev:

Bare Aftenposten og vg ansetter så unge. Evnt kanskje kongeparken. Eller telefonsalg. 

Det det er vel feil? Butikker ansetter folk under 18 mot at de ikke kan arbeide i kasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, Wiskola skrev:

Det det er vel feil? Butikker ansetter folk under 18 mot at de ikke kan arbeide i kasse.

Hadde arbeidsuke på Burger King, da var jeg 15 år og tok bestillingen i kassen. 

Anonymkode: 8ae93...87b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hadde arbeidsuke på Burger King, da var jeg 15 år og tok bestillingen i kassen. 

Anonymkode: 8ae93...87b

Ja, er klar over at fastfood-kjeder ansetter folk under 18. Mente mer butikker med tobakk- og alkoholsalg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå tur med hunder, vær barnevakt. Jeg betaler hundelufteren min 100 kr gangen. Dessverre ikke i Bergen:( 

Anonymkode: 45f9f...d10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var selv 14 år da jeg fikk jobb i kafé, så det er ingen grunn til at du ikke kan få en slik jobb pga alder. Du kan jo også søke på matbutikker! Selv om du ikke kan sitte i kassen kan du jo rydde i butikken. Lykke til med jobbleting :)

Anonymkode: 65f11...8d1

Barnearbeid er ulovlig her i landet.

Anonymkode: 018f3...f84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...