Gå til innhold

Seroquel - erfaringer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har fått resept på denne, men har ikke ville hentet den ut ennå. Fordi jeg står allerede på Cipralex, og har gjort det i noen år. Men jeg har hatt en del måneder nå, som har vært ganske dårlige. ( depresjon ) Jeg går i "lett samtale terapi" i tillegg nå. Legen foreslo å stå på seroquel i tillegg til cipralexen en periode nå. Men jeg kjenner at jeg ikke har lyst å bare " kaste meg " over ennå mer piller. Jeg vet ikke så mye om dem, annet enn det jeg har lest litt. 

Noen som har noe erfaringer med denne? Og, kan man ikke stå på Seroquel alene? Jeg snakket såvidt litt med min terapaut om dette, og hun ba meg snakke med legen litt mer om hva som var hensikten med at jeg skulle stå på dem, om det var for å slutte på cipralex for.eks. ( det tror jeg ikke, jeg tror det var ment som noe ekstra i en dårlig periode. ) 

 

Anonymkode: 2bfc0...d62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Legen må jo forklare grunnen til at han setter deg på de? De er ment som behandling for bipolar lidelse men kan brukes til "beroligende", jeg bruker det da jeg har mye tankekjør og hyppige oppvåkninger om natten. Vær obs på at de kan gi mye mareritt, jeg har kun mareritt som har vart i et par år nå, samt vektøkning ved større doser. Hva

Hva var grunnen til legen for at du fikk Seroquel? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar cipralex om morgenen og quetiapin på kvelden for søvn, pluss imovane. 

Anonymkode: aecca...71e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lite bivirkninger bortsett fra at du blir trøtt og sløv. Super medisin for ikke å tenke/ stoppe tankekjør.  Jeg bruker denne i dårlige perioder. Og man sover deilig av den. 

Anonymkode: c4aaa...762

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tar cipralex om morgenen og quetiapin på kvelden for søvn, pluss imovane. 

Anonymkode: aecca...71e

Man trenger da ikke imovane i tillegg til en så søvngivende medisin som seroquel. 

Anonymkode: c4aaa...762

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Man trenger da ikke imovane i tillegg til en så søvngivende medisin som seroquel. 

Anonymkode: c4aaa...762

Imovane hjelper på innsovning, noe Seroquel ikke gjør. Så jo, man trenger kanskje det i perioder

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg startet på seroquel for å hjelpe på søvnen, og prøvde ut ulike antidepressiva for depresjonen. 
Sluttet på alt annen medisin rundt jul, og går nå kun på 75mg seroquel for å få sove. 
Merker ikke noe annet med den enn at jeg får sove. Tar den 1-1,5 timer før jeg legger meg, sovner nesten øyeblikkelig. Uten den så ligger jeg våken noen timer før jeg sovner. 
 

Anonymkode: fd092...c2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man trenger da ikke imovane i tillegg til en så søvngivende medisin som seroquel. 

Anonymkode: c4aaa...762

Jo, imovana får meg til å sovne, quatiapin får meg til å sove i 8 timer. 

Anonymkode: aecca...71e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grusom medisin. Utviklet bulimi mens jeg gikk på den fordi den ga enormt søtsug og hunger så jeg kastet opp 3 ganger om dagen. Så fikk jeg ikke sove pga restless legs, lå hele natta og ristet og strakk på beinet. Nei ikke for meg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En blir ikke like sløving av Serquel depot, da.

Anonymkode: 6a314...021

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I små doser liker jeg den godt, i store doser hater jeg den. For meg er den fantastisk for søvn i lavere doser(25-50),men da jeg var oppe i 400 pga annen psykisk lidelse var jeg konstant zombie,kronisk tett i nesen og gikk en del opp i vekt. 

Anonymkode: 6bdc2...c82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I små doser liker jeg den godt, i store doser hater jeg den. For meg er den fantastisk for søvn i lavere doser(25-50),men da jeg var oppe i 400 pga annen psykisk lidelse var jeg konstant zombie,kronisk tett i nesen og gikk en del opp i vekt. 

Anonymkode: 6bdc2...c82

På 400 g er vel sykdommen såpass krevende at det å være zombie er en fordel. Sånn opplevde hvertfall jeg det. Man får ikke hverdagslivet til å funke på høy dose, men det redder en ut av en krise. 

Anonymkode: c4aaa...762

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar seroquel/quetiapin som sovemedisin, og har ikke merket bivirkinger. Det skal sies at jeg ikke sover så forferdelig godt med dem, men uten sover jeg gjerne ikke i det hele tatt. Tar vel 50mg nå, og lurer på om jeg egentlig bør opp til 75, men da må jeg nok inn til legen og det orker jeg faktisk ikke. 

Anonymkode: cf65f...cb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

43 minutter siden, solsnartsommer skrev:

Legen må jo forklare grunnen til at han setter deg på de? De er ment som behandling for bipolar lidelse men kan brukes til "beroligende", jeg bruker det da jeg har mye tankekjør og hyppige oppvåkninger om natten. Vær obs på at de kan gi mye mareritt, jeg har kun mareritt som har vart i et par år nå, samt vektøkning ved større doser. Hva

Hva var grunnen til legen for at du fikk Seroquel? 

Som jeg skrev i innlegget, så skal jeg tilbake til legen for å snakke mer. Men jeg mener hun satt meg på det fordi jeg ikke var tilfreds slik ting var nå. At dette kunne hjelpe meg, da jeg har det ganske så vondt til tider. Det var også snakk om DPS, men jeg har vært innom der en gang før, og ventetiden er så lang. Jeg har antagelig en lang og kjip periode nå grunnet noe kjipt som skjedde, men det vet jeg jo ikke. Så mulig derfor hun ville jeg skulle forsøke dem. 

Anonymkode: 2bfc0...d62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I små doser liker jeg den godt, i store doser hater jeg den. For meg er den fantastisk for søvn i lavere doser(25-50),men da jeg var oppe i 400 pga annen psykisk lidelse var jeg konstant zombie,kronisk tett i nesen og gikk en del opp i vekt. 

Anonymkode: 6bdc2...c82

Jeg skal kun stå på lav dose. Da jeg ikke har psykose, eller lignende lidelser. 

Men jeg har jo ikke så særlig problemer med å sove da...Så usikker på om den er noe vits da. Tankekjøret mitt er som regel ellers. Verst på morgen. -TS

Anonymkode: 2bfc0...d62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelper mot tankekjør da, jeg ble zombie av dem, og jeg gikk ikke på høy dose. Synes livet er bedre uten 🙌🏼

Anonymkode: 12c60...506

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hjelper mot tankekjør da, jeg ble zombie av dem, og jeg gikk ikke på høy dose. Synes livet er bedre uten 🙌🏼

Anonymkode: 12c60...506

Legen min sa jeg kunne bli ekstra døsig på morgenen, spes i starten. Men er en bivirkning at man blir det ellers på dagen også? Jeg vil jo ikke bli helt likegyldig, og bare gå rundt å ikke være "tilstede i noe." 

Anonymkode: 2bfc0...d62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal kun stå på lav dose. Da jeg ikke har psykose, eller lignende lidelser. 

Men jeg har jo ikke så særlig problemer med å sove da...Så usikker på om den er noe vits da. Tankekjøret mitt er som regel ellers. Verst på morgen. -TS

Anonymkode: 2bfc0...d62

Husk at mennesker reagerer forskjellig på samme medisin. Noen må opp i høye doseringer siden de forbrenner medisinen lynraskt. Så en person kan ta 25 mg og sovne omtrent umiddelbart, mens en annen kan ta 400 mg og omtrent ikke merke at hun/ han har tatt medisinen. 

Anonymkode: c3598...96d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

På 400 g er vel sykdommen såpass krevende at det å være zombie er en fordel. Sånn opplevde hvertfall jeg det. Man får ikke hverdagslivet til å funke på høy dose, men det redder en ut av en krise. 

Anonymkode: c4aaa...762

Jo man kan fungere utmerket på 400 mg hvis man er en av dem som "forbrenner" medisin raskt. 

Anonymkode: c3598...96d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Horribel medisin. Tar heller arsenikk. 

Anonymkode: a69df...19f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...