Gå til innhold

Har katten din bitt og klort deg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg begynner å lure. VIRKELIG. Hvordan klarer folk å få katter som klorer eller biter? Bortsett fra  det som kalles "hvalpelek" 

Anonymkode: 3a948...7b8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg begynner å lure. VIRKELIG. Hvordan klarer folk å få katter som klorer eller biter? Bortsett fra  det som kalles "hvalpelek" 

Anonymkode: 3a948...7b8

Mener du å la katten oppføre seg slik mange katter gjør...? Du skjønner det, at det er helt vanlig katteadferd. Det betyr ikke at eierene har gjort noe galt, for å "få en slik katt". Det betyr bare at katten er en katt, og katter kan av og til gjøre slikt. Du trenger ikke bli lei deg dersom en katt biter deg i en kosestund, den gjør det ikke fordi den misliker deg. Jeg legger ved en link, så kanskje du forstår katter litt bedre😊 

https://katteinfo.no/hvorfor-biter-katten-nar-den-koser/

Anonymkode: 3a8bd...edf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pusen min har ikke klort eller bitt meg til blods nei. Han klorer ikke meg, men setter av og til klørne på lårne mine hvis han har lyst på noe og jeg ikke gir han oppmerksomhet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg begynner å lure. VIRKELIG. Hvordan klarer folk å få katter som klorer eller biter? Bortsett fra  det som kalles "hvalpelek" 

Anonymkode: 3a948...7b8

Ja det lurer jeg også virkelig på. Mine katter kan man ikke provosere til å bli agressive engang. Gjelder alle kattene jeg har hatt.

Jeg tror at enten har de opplevd noe traumatisk, og da må man observere hva katten klikker for, også ta det derifra. Ellers så har den en eller annen psykisk lidelse. Katter kan også få det.  

Anonymkode: 1f336...1a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja det lurer jeg også virkelig på. Mine katter kan man ikke provosere til å bli agressive engang. Gjelder alle kattene jeg har hatt.

Jeg tror at enten har de opplevd noe traumatisk, og da må man observere hva katten klikker for, også ta det derifra. Ellers så har den en eller annen psykisk lidelse. Katter kan også få det.  

Anonymkode: 1f336...1a3

«Jeg har aldri opplevd det så da kan det umulig være normalt» 🙄

Anonymkode: 58a49...3cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange hjerneskade katter der ute. Forferdelige dyr. 

Anonymkode: 0d990...0c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 3.5.2019 den 8.23, AnonymBruker skrev:

Mener du å la katten oppføre seg slik mange katter gjør...? Du skjønner det, at det er helt vanlig katteadferd. Det betyr ikke at eierene har gjort noe galt, for å "få en slik katt". Det betyr bare at katten er en katt, og katter kan av og til gjøre slikt. Du trenger ikke bli lei deg dersom en katt biter deg i en kosestund, den gjør det ikke fordi den misliker deg. Jeg legger ved en link, så kanskje du forstår katter litt bedre😊 

https://katteinfo.no/hvorfor-biter-katten-nar-den-koser/

Anonymkode: 3a8bd...edf

Har hatt katter i alle mine 40 leveår og aldri hatt en " vill" katt på den måten at de har bitt eller klort meg som det har blitt merker av, eller jeg har fått vondt. Aldri opplevd at jeg må holde den for at de ikke skal klikke. Helt uenig i at det er normal katteadferd. 

Om jeg hadde hatt en katt som oppførte seg slik mot mennesker hadde jeg vært redd de skulle skadet noen, de kan potensielt gi barn alvorlige bittskader.

Det som er beskrevet i av ts høres ikke ut som kosebiting. 

Anonymkode: dc557...0c1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste katten som har blitt og klort meg på den måten var omplasseringskatten mamma tok til seg når jeg var tenåring. Men det var bare i begynnelsen. Jeg fikk et veldig tett bånd til den katten, den sov gjerne i senga mi og elsket kos. Men det var enkelte ting hun var følsom på, prøvde vi å løfte henne knurret hun, så det lot vi være.

Dessverre var det i hovedsak meg hun hadde knyttet bånd til. Så når jeg kom hjem en dag ett års tid etter jeg hadde flyttet ut hadde mamma fått henne avlivet på grunn av lynnet og at hun var ekkel med den andre katten hennes... Skulle ønske hun hadde sagt ifra før avlivingen var et faktum, da hadde hun heller skulle fått flytte til meg!

Ble litt mye avsporing her. Men nei, jeg er ikke vant til at katter klorer og biter. Har hatt to katter nå i voksen alder, og bodd med til sammen ni i oppveksten (skilte foreldre, ikke alle i et hus). Eneste gangene de har klort eller bitt er når jeg leker med dem, og da legger jeg med vilje opp til det selv... Og selv da er de så forsiktige at jeg så og si aldri har begynt å blø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.5.2019 den 14.42, Million skrev:

Min katt gjorde stadig vekk det. Når jeg trodde hun ville kose og oppfordret til å bli strøket på magen, ombestemte hun seg brått og angrep med tenner og klør i stedet. Hun var lunefull hele livet, men på slutten klikka det helt for henne. Faren min kom inn på kjøkkenet en gang i badekåpe om morgenen, så han hadde nakne legger. Katten kom fykende fra andre siden av rommet og angrep leggen hans, helt ut av intet, så blodet rant. Beit og klorte han i filler. Da fikk vi nok.

Den katten ble avlivet på midten av 90-tallet, men jeg har hender som er pepret med arr etter katteklør enda, faktisk.

Når en katt legger seg ned ved siden av deg og viser magen er det et tegn på tillit.

Katten sier "Se jeg stoler så mye på deg at jeg viser deg mitt svakeste punkt." Og så angriper du magen min! - Slik ser katten det.

Min katt viser meg ofte magen sin - og tidligere angrep (klappet) også jeg henne på magen og ble kraftig klort til blods. Så fikk jeg forklaringen på hvordan katten ser det og da begynte jeg å klappe henne på hodet/haken/labbene i samme situasjon og det elsker hun. Hun maler kraftig og koser seg tydelig. (Ingen regel uten unntak. Noen få(?) katter liker å bli klappet på magen. Man merker fort hvilke det gjelder!)

Jeg vil også tro at en virvlende nattkåpekant må være fristende for en leken katt fylt av energi på morgenkvisten. (Uten at jeg har noe mer mulighet til å vurdere situasjonen, selvfølgelig.)

Endret av ViBe
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/2/2019 at 2:26 PM, AnonymBruker said:

Har katten din bitt og klort deg til blods før?

Nå når jeg var ute i hagen Istad fikk katten et anfall først så legger han seg på fanget mitt og når jeg prøver å fjerne han så angriper han meg og både biter og klorer hardt skulle nesten tro han prøvde å drepe meg.. så lurer på er det vanlig at katter bør sånt at de biter og klorer så hardt at du blør eller er min katt slem?

Anonymkode: d4cd0...75f

Katten din er ond og slem

Anonymkode: 86a83...9d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/3/2019 at 2:44 AM, AnonymBruker said:

Jeg har en katt som oppfører seg bedre enn alle hunder jeg kjenner. Hun er mer lydig, forstår flere ord, hun kjenner mange ord, hun fotfølger meg osv. Vi går turer sammen på ca 30-40 min hver dag.Vi bader sammen. Det verste er at hun ikke et et outcast, det er bare eieren som setter grensene. Hun er helt med hele døgnet. Hunder har brukt 1500 år, katter har brukt ca 200 år. Hvem er mest intelligent? Kattene ligger ufattelig godt an.

Anonymkode: 3a948...7b8

Det har vel blitt holdt hunder og katter lenger enn 1500 og 200 år?

Anonymkode: 86a83...9d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jeg blitt klort til blods, ja, men i en «lek» sammenheng der jeg kom i veien for at poten traff en leke. 

Har jeg blitt bitt, ja, men i en «lover-bite» situasjon, han ene kattne min blir noen ganger så glad for å se meg at han gir meg en liten «nibble» 😸 altså et bitt uten at den faktisk gjør annet enn å ta fingrene/hånden mellom tennene uten å bruke makt når han tygger :) 

Men katter er ikke «slemme». Katter er dyr, og de har instinkter og vil reagere på ulikt som skjer rundt dem. Slik du beskriver det, å måtte holde katten nede, det gjør nok bare vondt værre desverr, du blir da assosiert med en veldig negativ situasjon.

Jeg har ikke sett hendelsen selv, så det er vanskelig å tolke hva som skjedde fra kattens ståsted, men noe gjorde at den følte seg truet og gikk til angrep. 

Dette minner veldig om katter man ser i «my cat from hel», og det er alltid en grunn bak problemene, en grunn bak den aggresive holdningen til katten. 

Men dette innlegget: 

På 3.5.2019 den 2.25, AnonymBruker skrev:

Katter er ikke "rare" de har grunner for å reagere som de gjør. Er overrasket over at så mange tenker dette er normalt og noe man må forholde seg til som katteeier. 

Man kan lære katten sin å reagere på misnøye på andre måter enn sinne og aggressiv kloring. Det gjør man ved å være bevisst på kattens signaler og reagere når de viser dem. Du må merke misnøyen før de angriper, Om du holder en katt og han beveger seg, setter du han ned. Da lærer han at han ikke trenger klore og slåss for å bli sluppet ned. 

Om dere havner i en sirkel der katten holdes i skinnet og der katten angriper eller er aggressiv, så har dere hanvnet i en dårlig sirkel. 

Jeg har adoptert et par katter som var noe vanskelige, og noe som funket veldig bra var å distrahere dem heller enn å kjefte når de gjorde noe jeg mislikte. Om de klorte på sofaen ville jeg bruke et mildt tonefall og løfte dem bort til en klorestople. Jeg kjeftet ikke, eller ble sint. Jeg kunne bruke sinte tonefall da jeg var yngre, men lærte raskt at katter reagerer bedre på å bli distrahert enn å bli kjeftet på. Etterhvert lærer de forstå tonefallet ditt og de forstår at du misliker det de gjør selv om du ikke skriker eller kjefter. 

Om du holder katten fast når den gjør noe du misliker, så vil den ikke like deg eller forsøke forstå deg eller forsøke komme overens

Det er for øvrig ikke katten sin feil. Katter er som barn, de kan ikke holdes ansvarlig når de ikke forstår dine regler eller din moral. Du må sette et eksempel, men du må også forstå at andre dyr som ikke har menneskespråk, ikke kan forstå din moral og dine regler på samme måte som andre mennesker du kan snakke med. Katter er en annen dyreart som ikke forstår menneskerpsåk og som må opplæres på en anne måte enn et menneskebarn. 

Svaret på trådens tema er da at mine katter ikke angriper meg når de er redde eller sinte, jeg gjør mitt beste for å forstå dem og lære dem at de kan gjøre seg forstått uten å ty til vold

Anonymkode: 35604...baf

🙌🏻

Endret av Ariana807
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten min blir ikke noe mer aggressiv ute, men merker at han går inn i et annet «modus». Kanskje det kan være noe med det? Vår katt virker mer på vakt og viker unna oss om vi møter han ute. Inne er han tidenes kosegutt!

skal sies at om han oppsøker mens vi er ute er han rolig, men han forsvinner fort igjen.

Anonymkode: 9197c...148

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...