Gå til innhold

Har katten din bitt og klort deg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har katten din bitt og klort deg til blods før?

Nå når jeg var ute i hagen Istad fikk katten et anfall først så legger han seg på fanget mitt og når jeg prøver å fjerne han så angriper han meg og både biter og klorer hardt skulle nesten tro han prøvde å drepe meg.. så lurer på er det vanlig at katter bør sånt at de biter og klorer så hardt at du blør eller er min katt slem?

Anonymkode: d4cd0...75f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Katten din er ikke "slem" som i betydningen at han ønsket å skade deg. Han agerer på katters vis, og noe gjorde at han kom i angreps modus. Hva det var er det ikke mulig å si siden jeg ikke så dere, og ikke kunne se nøyaktig hvor du tok på ham da du prøvde å fjerne ham.

Kanskje du tok på ham et sted han ikke liker å bli tatt på? Kanskje han skvatt og ble redd? Er han en halvvoksen kattunge som fremdeles er i bøllehumør og tester grenser? Det er mange muligheter her.

Anonymkode: bb773...0dc

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katter er så rare. Den gjorde det nok ikke for å bevisst skade deg, men noen ganger blir de trigget av noe (gudene veit hva). Min katt kan sitte å få masse kos, maler som bare det, å plutselig prøver hu å bite, hu biter ikke hardt nok til at det går hull i huden, men vi overser åpenbart et mikroskopisk lite tegn som sier at hun plutselig har fått nok kos. 

Anonymkode: 58a49...3cc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, sånn går det når jeg ikke har vært bevisst på kattens språk og i tillegg så kan det være flere ting som gjør det. Katter gjør det ikke for å være slemme, onde og hva nå enn jeg har sett beskrevet. Det er deres måte å si fra på.

Min katt var også forvillet så da ble det noen bitt og klor fra han :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min katt gjorde stadig vekk det. Når jeg trodde hun ville kose og oppfordret til å bli strøket på magen, ombestemte hun seg brått og angrep med tenner og klør i stedet. Hun var lunefull hele livet, men på slutten klikka det helt for henne. Faren min kom inn på kjøkkenet en gang i badekåpe om morgenen, så han hadde nakne legger. Katten kom fykende fra andre siden av rommet og angrep leggen hans, helt ut av intet, så blodet rant. Beit og klorte han i filler. Da fikk vi nok.

Den katten ble avlivet på midten av 90-tallet, men jeg har hender som er pepret med arr etter katteklør enda, faktisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Katter er så rare. Den gjorde det nok ikke for å bevisst skade deg, men noen ganger blir de trigget av noe (gudene veit hva). Min katt kan sitte å få masse kos, maler som bare det, å plutselig prøver hu å bite, hu biter ikke hardt nok til at det går hull i huden, men vi overser åpenbart et mikroskopisk lite tegn som sier at hun plutselig har fått nok kos. 

Anonymkode: 58a49...3cc

Ok, men det som er at når han først har havna i angrepsmodus så må jeg holde han i nakkeskinnet (han ligger på bakken) for ellers så hopper han bokstavelig talt opp på meg og jeg er redd det ville gått utover ansiktet, så jeg er jo livredd for å slippe taket på han for han gir seg jo ikke med bitinga og kloringa. Er umulig å unngå bitt selv da for han vrir seg jo i alle retninger og blir helt gal😫 nå har jeg blodfylte bitt og kloremerker langs hele armen og hånda.

Anonymkode: d4cd0...75f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har blitt klort men da fordi jeg har holdt den eller hatt den på fanget og den har blitt skremt av noe. En av mine kosebiter (gjør ikke vondt) men ingen har bitt meg utover det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja min er 8 år og har gjort det hele livet. Sjeldent jeg begynner å blø men det har skjedd i blant. Som regel er det at hun plutselig blir overstimulert og ikke vil kose mer og vi ikke respekterer grensene hennes eller ikke følger med på kroppsspråket. Noen ganger er det lek som går litt over styr (skal fange leken men fanger hånden min istedet). Hun kan også angripe om hun ikke får oppmerksomhet/mat når hun er understimulert og kjeder seg. Tror det er dårlig vane fordi hun har lært at det "funker".. Har vært hos dyrlegen for å sjekke at hun ikke har vondt noe sted (tenner feks) som gjør henne sur men alt er fint. Hun kan også være litt redd for fremmede og har forsøkt å angripe feks dyrleger. Men da sier hun ifra med kroppspråk først at hun vil at de skal holde seg unna og gjør ikke noe om de holder avstand :) Stort sett er hun en søt og kosete pus :) 

Kanskje du klappet katten på magen? Det er en typisk trigger som får katter fra kosete til drapsmodus på noen sekunder hehe 😄 

Anonymkode: 5818c...35c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Ok, men det som er at når han først har havna i angrepsmodus så må jeg holde han i nakkeskinnet (han ligger på bakken) for ellers så hopper han bokstavelig talt opp på meg og jeg er redd det ville gått utover ansiktet, så jeg er jo livredd for å slippe taket på han for han gir seg jo ikke med bitinga og kloringa. Er umulig å unngå bitt selv da for han vrir seg jo i alle retninger og blir helt gal😫 nå har jeg blodfylte bitt og kloremerker langs hele armen og hånda.

Anonymkode: d4cd0...75f

Når min blir sånn pleier legge et teppe eller liknende over henne. Da roer hun seg som regel umiddelbart. Å holde henne gjør det bare verre for min katt iallfall. Har jeg ikke teppe prøver jeg å stenge en dør mellom oss i sånn 30 sekunder for å avbryte angrepsmodusen.

Anonymkode: 5818c...35c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

 

Kanskje du klappet katten på magen? Det er en typisk trigger som får katter fra kosete til drapsmodus på noen sekunder hehe 😄 

Anonymkode: 5818c...35c

Her finnes det også unntak fra regelen. Har to som elsker å kose på magen! 

Tilbake til TS: har hendt at de har klora så jeg blør, men ikke bitt så jeg blør. Men det kommer jo an på hvor tynn huden din er, og hvor den biter. Pleier som oftest å kosebite, men ikke hardt. Og noen ganger bare markere med bitt at nå er det nok.

Anonymkode: 0ec35...4b2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min katt er utrolig lettskremt. Holder jeg ham og han blir skremt av noe, får jeg dype og lange kloremerke over meg. Dette skjer 1-2 ganger i året, ellers er han verdens beste. Han kan også være leken og bite tak i hånda mi, innse at det er en hånd og kysse den unnskyld:fnise:

Anonymkode: de17b...c6a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ok, men det som er at når han først har havna i angrepsmodus så må jeg holde han i nakkeskinnet (han ligger på bakken) for ellers så hopper han bokstavelig talt opp på meg og jeg er redd det ville gått utover ansiktet, så jeg er jo livredd for å slippe taket på han for han gir seg jo ikke med bitinga og kloringa. Er umulig å unngå bitt selv da for han vrir seg jo i alle retninger og blir helt gal😫 nå har jeg blodfylte bitt og kloremerker langs hele armen og hånda.

Anonymkode: d4cd0...75f

Håper du har tatt stivkrampesprøyte? Den var kun i 10 år, så lurt å fylle på om det er over 10 år siden du fikk vaksine. Ellers bør du smøre med baicmisyn på sårene. 

Anonymkode: 5fc02...03e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det har hun aldri gjort. Har aldri sett henne sint engang. Hadde hun angrepet meg hadde jeg frykta for helsa hennes rett og slett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når min blir sånn pleier legge et teppe eller liknende over henne. Da roer hun seg som regel umiddelbart. Å holde henne gjør det bare verre for min katt iallfall. Har jeg ikke teppe prøver jeg å stenge en dør mellom oss i sånn 30 sekunder for å avbryte angrepsmodusen.

Anonymkode: 5818c...35c

Ok, men hva skal jeg gjøre om jeg ikke har noen ting i umiddelbar nærhet? Jeg blir jo nødt til å sitte å holde han i nakkeskinnet for ellers så hopper han på meg og angriper. 

Han er egentlig verdens snilleste katt ellers innendørs, men noen ganger når vi er utendørs så begynner han uten grunn å bite.. 

Anonymkode: d4cd0...75f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katter er ikke "rare" de har grunner for å reagere som de gjør. Er overrasket over at så mange tenker dette er normalt og noe man må forholde seg til som katteeier. 

Man kan lære katten sin å reagere på misnøye på andre måter enn sinne og aggressiv kloring. Det gjør man ved å være bevisst på kattens signaler og reagere når de viser dem. Du må merke misnøyen før de angriper, Om du holder en katt og han beveger seg, setter du han ned. Da lærer han at han ikke trenger klore og slåss for å bli sluppet ned. 

Om dere havner i en sirkel der katten holdes i skinnet og der katten angriper eller er aggressiv, så har dere hanvnet i en dårlig sirkel. 

Jeg har adoptert et par katter som var noe vanskelige, og noe som funket veldig bra var å distrahere dem heller enn å kjefte når de gjorde noe jeg mislikte. Om de klorte på sofaen ville jeg bruke et mildt tonefall og løfte dem bort til en klorestople. Jeg kjeftet ikke, eller ble sint. Jeg kunne bruke sinte tonefall da jeg var yngre, men lærte raskt at katter reagerer bedre på å bli distrahert enn å bli kjeftet på. Etterhvert lærer de forstå tonefallet ditt og de forstår at du misliker det de gjør selv om du ikke skriker eller kjefter. 

Om du holder katten fast når den gjør noe du misliker, så vil den ikke like deg eller forsøke forstå deg eller forsøke komme overens

Det er for øvrig ikke katten sin feil. Katter er som barn, de kan ikke holdes ansvarlig når de ikke forstår dine regler eller din moral. Du må sette et eksempel, men du må også forstå at andre dyr som ikke har menneskespråk, ikke kan forstå din moral og dine regler på samme måte som andre mennesker du kan snakke med. Katter er en annen dyreart som ikke forstår menneskerpsåk og som må opplæres på en anne måte enn et menneskebarn. 

Svaret på trådens tema er da at mine katter ikke angriper meg når de er redde eller sinte, jeg gjør mitt beste for å forstå dem og lære dem at de kan gjøre seg forstått uten å ty til vold

Anonymkode: 35604...baf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en kattemor og tre kattunger som jeg beholdt etter henne. Ingen av disse klorer eller biter noe særlig, unntatt èn hannkatt som alltid var veldig nervøs av seg. Da han ble kjønnsmoden ble han rett og slett så aggressiv at jeg fikk ikke reist til dyrlegen for å få kastrert han, og så flyttet han ut. Han pleide å komme tilbake innimellom for å frese og spytte til meg og forlange mat, og så forsvant han igjen og ble borte lenge. Nå har jeg ikke sett han på lenge, kanskje han er død :P Men det fins flere gårder i gangavstand fra huset her, så jeg tror han finner mye mus om han vandrer litt rundt. Jeg vet også at et hønsehus bruker rottegift dessverre...

I dette tilfellet tror jeg bare det var noe galt med katten, han er vokst opp hos meg så kan ikke skjønne at han skal være traumatisert heller. Og til og med traumatiserte katter går det an å få tillitsfulle, men han her var bare en lost case.
"Slem" tror jeg ikke på, ingen dyr er slemme, de har rett og slett ikke den egenskapen. De bare reagerer ut fra hva de har lært, hvordan de er fysiologisk satt sammen i hjernen og hvordan omgivelsene deres er. Noen ganger er en eller flere av disse tingene ute av balanse, så da får man et ubalansert dyr.

Kloring og biting er som regel alltid tilstede i katter om man gjør noe de ikke liker. De to andre kattungene kan klore litt hardt, men moren gjør det faktisk aldri. Alle katter vil klore og bite hardere i en situasjon da de er stresset, så når katten er ute og du leker med den, så kan reaksjonen bli kraftigere enn om katten er et sted den føler seg helt trygg.

Anonymkode: 767a0...59f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

8 hours ago, AnonymBruker said:

Ok, men hva skal jeg gjøre om jeg ikke har noen ting i umiddelbar nærhet? Jeg blir jo nødt til å sitte å holde han i nakkeskinnet for ellers så hopper han på meg og angriper. 

Han er egentlig verdens snilleste katt ellers innendørs, men noen ganger når vi er utendørs så begynner han uten grunn å bite.. 

Anonymkode: d4cd0...75f

Sikkert fordi han er stresset ute, det skrev jeg faktisk om over uten at jeg så den posten fra deg.

Anonymkode: 767a0...59f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Katter er ikke "rare" de har grunner for å reagere som de gjør. Er overrasket over at så mange tenker dette er normalt og noe man må forholde seg til som katteeier. 

Man kan lære katten sin å reagere på misnøye på andre måter enn sinne og aggressiv kloring. Det gjør man ved å være bevisst på kattens signaler og reagere når de viser dem. Du må merke misnøyen før de angriper, Om du holder en katt og han beveger seg, setter du han ned. Da lærer han at han ikke trenger klore og slåss for å bli sluppet ned. 

Om dere havner i en sirkel der katten holdes i skinnet og der katten angriper eller er aggressiv, så har dere hanvnet i en dårlig sirkel. 

Jeg har adoptert et par katter som var noe vanskelige, og noe som funket veldig bra var å distrahere dem heller enn å kjefte når de gjorde noe jeg mislikte. Om de klorte på sofaen ville jeg bruke et mildt tonefall og løfte dem bort til en klorestople. Jeg kjeftet ikke, eller ble sint. Jeg kunne bruke sinte tonefall da jeg var yngre, men lærte raskt at katter reagerer bedre på å bli distrahert enn å bli kjeftet på. Etterhvert lærer de forstå tonefallet ditt og de forstår at du misliker det de gjør selv om du ikke skriker eller kjefter. 

Om du holder katten fast når den gjør noe du misliker, så vil den ikke like deg eller forsøke forstå deg eller forsøke komme overens

Det er for øvrig ikke katten sin feil. Katter er som barn, de kan ikke holdes ansvarlig når de ikke forstår dine regler eller din moral. Du må sette et eksempel, men du må også forstå at andre dyr som ikke har menneskespråk, ikke kan forstå din moral og dine regler på samme måte som andre mennesker du kan snakke med. Katter er en annen dyreart som ikke forstår menneskerpsåk og som må opplæres på en anne måte enn et menneskebarn. 

Svaret på trådens tema er da at mine katter ikke angriper meg når de er redde eller sinte, jeg gjør mitt beste for å forstå dem og lære dem at de kan gjøre seg forstått uten å ty til vold

Anonymkode: 35604...baf

Jeg har en katt som oppfører seg bedre enn alle hunder jeg kjenner. Hun er mer lydig, forstår flere ord, hun kjenner mange ord, hun fotfølger meg osv. Vi går turer sammen på ca 30-40 min hver dag.Vi bader sammen. Det verste er at hun ikke et et outcast, det er bare eieren som setter grensene. Hun er helt med hele døgnet. Hunder har brukt 1500 år, katter har brukt ca 200 år. Hvem er mest intelligent? Kattene ligger ufattelig godt an.

Anonymkode: 3a948...7b8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ok, men det som er at når han først har havna i angrepsmodus så må jeg holde han i nakkeskinnet (han ligger på bakken) for ellers så hopper han bokstavelig talt opp på meg og jeg er redd det ville gått utover ansiktet, så jeg er jo livredd for å slippe taket på han for han gir seg jo ikke med bitinga og kloringa. Er umulig å unngå bitt selv da for han vrir seg jo i alle retninger og blir helt gal😫 nå har jeg blodfylte bitt og kloremerker langs hele armen og hånda.

Anonymkode: d4cd0...75f

Er noe som trigger at katten blir sånn.Er noen slemme mot den? Har den vondt? Er et eller annet som må forårsake det. 

Anonymkode: a3cca...2c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg var barn har jeg hatt 7 katter som har vært 100% mine, jeg har ALDRI opplevd agressivitet med noen av dem, ikke en gang hørt dem frese eller knurre, bare skikkelig kosepuser. Noen av dem har kosebitt litt, men det er bare søtt syntrs jeg, er jo bare veldig svak biting samtidig som at de maler. 

Bortsett ifra en katt jeg reddet fra et hjem den ble mishandlet i.. den var så agressiv at det er helt sykt, jeg har aldri sett en så redd katt før, hun freste og knurret og skrek så høyt at det gjorde vondt i ørene mine, hun hoppet høyt opp i luften og skrek om jeg gikk nermere enn 3 meter. 

Etter å ha vært hos meg i 3!!! uker så var hun blitt en kosepus som lå og sov med meg på natta, fantes ikke agressiv lenger.. katten jeg hadde fra før var litt redd henne for hun var veldig dominant, så jeg fant et annet godt hjem til henne som hun slo seg ned hos med en gang! Hun lå å rulla seg og malte på gulvet der med en gang hun gikk inn der. Måtte tenke på min egen katt også som fikk dårlig livsskvalitet av det. 

Når jeg er på besøk hos folk som.har katter så opplever jeg at enkelte sine katter er veldig agressive... jeg skjønner ikke hva som har skjedd ? Hadde mine katter blitt sånn hadde jeg tatt det som et stort fare signal... det skal jo ikke være sånn!!?? 

Anonymkode: 1f336...1a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...