Gå til innhold

Hvilken bunad er finest?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jølsterbunad/rød sunnfjordbunad :) Få som har den varianten! Også veldig glad i Øst-Telemark sin!

Skjermbilde_2019-05-16_kl._23_18_46.png

Anonymkode: f6fe5...9e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 3.5.2019 den 23.14, AnonymBruker skrev:

Synes du virkelig at rautrøyebunaden skiller seg veldig fra beltestakken? Det er jo litt rart, men du har kanskje bare en rautrøyebunad og mindre kunnskap om bunadstradisjoner og utvikling i Telemark?

Anonymkode: 1f715...fca

Hvis man ikke vet om noe annet enn Anne Bamble-bunadene og de moderne rosa/lilla/blå beltestakkene, er det jo ikke så rart om man ikke synes de er så like. Men hvis man har satt seg inn i drakthistorien i Øst-Telemark har man selvsagt en helt annen oppfatning. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Øst-Telemark bunad er den flotteste bunaden synes jeg! Selv har jeg Hardangerbunad. 

Hvorfor blir egentlig nordlandsbunaden  regnet som en av de fineste år etter år? For meg havner den nederst på lista 🙈 

Anonymkode: 88b0f...56b

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.5.2019 den 21.59, AnonymBruker skrev:

Hva er egentlig greia med Nordlandsbunaden? Ja, den er fin. MEN den fineste? Absolutt ikke. Hva konkret gjør den til norges fineste bunad, ifølge undersøkelser?

Anonymkode: 82ca4...6db

Det er vel fordi så mange synes den er den fineste, skulle man tro. 

Selv liker jeg også Tromsbunaden. 

https://www.google.com/search?q=tromsbunad&oq=troms+bunad&aqs=chrome.1.69i57j0l2j69i60l2j0.5134j0j4&client=ms-android-huawei-rev1&sourceid=chrome-mobile&ie=UTF-8#imgrc=ySrCcChyDWkvQM:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Derfor er nordlandsbunaden #1 hvert år. 

06189B20-777F-4C2A-A024-AA9725319DDE.jpeg

Anonymkode: c4565...5e3

Derfor...?

De to andre var jo dritstygge, klart Nordlandsbunaden kommer best ut av dem 3. Men ved siden av mange andre bunader derimot.. Ikke så veldig.

Anonymkode: 628a5...b32

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har hatt svart Lundebybunad i mange år, men følte meg aldri helt hjemme i den. Til slutt skjønte jeg at jeg måtte ha en bunad fra der jeg er født og har røttene mine og kjøpte meg en blå Nordlandsbunad. Synes absolutt ikke det er den fineste bunaden, men den føles allikevel helt "riktig". Til syvende og sist så er nok det det viktigste når man velger bunad.

Anonymkode: 357e1...6d1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Derfor...?

De to andre var jo dritstygge, klart Nordlandsbunaden kommer best ut av dem 3. Men ved siden av mange andre bunader derimot.. Ikke så veldig.

Anonymkode: 628a5...b32

Den gule er ikke norsk bunad.

Anonymkode: de230...fda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 16.5.2019 den 12.28, Kuppelure skrev:

Jeg har Norges fineste bunad. Uten tvil. Selve svaret på bonderomantikken og patriotismen. Du får det ikke mere norskt enn dette.

CB89F905-B54D-4F6F-8873-C2B710E5A0EC.jpeg

Jeg har arvet Nordlansbunaden. Men jeg synes ikke den er spesielt fin. Vesten og mangelen på beltet gjør at man blir litt uformelig, spesielt om man har små bryster. Jeg synes bunader med belte og v-form foran, som f.eks øst-telemarksbunaden er mye finere. Det er så mye mer liv i andre bunader. 

Anonymkode: 0f3ec...f06

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 17.5.2019 den 2.48, AnonymBruker skrev:

Den gule er ikke norsk bunad.

Anonymkode: de230...fda

Jo det er det.Det er smevoldsbunaden. Hvorfor mener du at det ikke er en bunad? Kommer du derifra? Lite kunnskap om bunader? Skjønner meg ikke på folk som slenger ut faktasvar når de så tydelig ikke har peiling. Vis litt ydmykhet. Vet du det ikke, lukk munnen.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 17.5.2019 den 20.40, AnonymBruker skrev:

Jeg har arvet Nordlansbunaden. Men jeg synes ikke den er spesielt fin. Vesten og mangelen på beltet gjør at man blir litt uformelig, spesielt om man har små bryster. Jeg synes bunader med belte og v-form foran, som f.eks øst-telemarksbunaden er mye finere. Det er så mye mer liv i andre bunader. 

Anonymkode: 0f3ec...f06

Yaaaaawnnn😩😩😆

Alle vet at nordlandsbunaden er vakrest, har lengst fartstid og vekker patrioten i oss alle❤️ Blir ikke mer norskt enn det. Derfor vinner vi år etter år.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo det er det.Det er smevoldsbunaden. Hvorfor mener du at det ikke er en bunad? Kommer du derifra? Lite kunnskap om bunader? Skjønner meg ikke på folk som slenger ut faktasvar når de så tydelig ikke har peiling. Vis litt ydmykhet. Vet du det ikke, lukk munnen.

Kunsten er å stoppe spøken i tide. Alle her har Google, og alle her vet at enkelte nettsider et tøysesider, selv om det kanskje ikke virker sånn bestandig. ;) 

http://www.5080.no/2014/05/kvinne-skulle-onske-hun-ikke-kom-fra-sted-med-stygg-bunad/

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
På 16.5.2019 den 23.24, AnonymBruker skrev:

Øst-Telemark bunad er den flotteste bunaden synes jeg! Selv har jeg Hardangerbunad. 

Hvorfor blir egentlig nordlandsbunaden  regnet som en av de fineste år etter år? For meg havner den nederst på lista 🙈 

Anonymkode: 88b0f...56b

Øst Telemark vs blå norlandsbunad må vel bli samurai møter ei nydelig nordlandsk budeie 🥰 Telemark havner laaangt ned på lista mi.

Anonymkode: 51cd6...38b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 16.5.2019 den 23.13, AnonymBruker skrev:

Nordlandsbunad er ikke nr 1 hvert år. Nordmørsbunaden har vunnet mange år. 

Anonymkode: 6f3cd...9ea

Ikke mange år. Skjønner egentlig ikke hvorfor for mørebunaden er ikke vakker.

Anonymkode: 51cd6...38b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 17.5.2019 den 2.36, AnonymBruker skrev:

Gol/Hemsedal, så klart :rodmer:

CCC3DAFF-77C1-4ADF-B3B3-22FE4615FBE4.thumb.jpeg.87e5fa8ec810c836c678859967f19a4e.jpeg

Anonymkode: db78a...606

Ikke den fineste jeg har sett akkurat...

Men praktisk, ja! Her kan man spise uendelige mengder uten at det strammer. Kan være 9 mnd gravid i denne.

Men ser desverre ut som en gardin fra 70 tallet🙄

Anonymkode: c399e...85c

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
Annonse
AnonymBruker

Øvre Hallingdal sin festbunad (ikke meg på bilde) 

chrome_skjermdump_1621284927143.png

Anonymkode: a6288...517

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 16.5.2019 den 11.31):

0_800_False_False_1_85__fileshare_filarkivroot_Bunad_Hordaland_Hardanger_Hardangerbunad_Hardanger_bringeduk_helfig_jpg.thumb.jpg.e83fc07aa1bb71028df0b3d73b7c76ee.jpg

Drømmer meg bort i vakre bunader... Hardangerbunaden må jo være blant de aller vakreste?! Se det håndverket liksom. Bare hardangersømmen på skjorta tar mange titalls timer å lage. :ninuskapus:

Selv har jeg arvet en nydelig sunnmørsbunad fra min mor (Märtha-bunaden) og er veldig stolt av den.

Anonymkode: ab945...04f

Jeg er enig. Hardangerbunad er både den vakreste, en av de mest tradisjonsrike og en av de mest teknisk vanskelige og tidkrevende å lage. Kan ikke fake et ekte hardangerbroderi.

Anonymkode: d72e4...be7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 19.5.2019 den 14.05):

Den er ikke godkjent som bunad.

Anonymkode: 5354d...398

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...