Gå til innhold

Hvilken bunad er finest?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Det jeg ikke liker med Nordlandsbunaden er at vesten går ned over skjørtet, ikke noe belte i livet, det hadde ikke vært særlig flatterende på meg. Er heller ikke glad i de rutene på sjalet og forkleet. 

Anonymkode: 628a5...b32

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 timer siden, Kontormus skrev:

Er egentlig ikke så få. Kommer på 6-7 stykker i farta.

Sammenliknet med andre steder i landet er det få. Ta for eksempel et så geografisk avgrenset område som Gudbrandsdalen. Bare der alene er det flere enn 6-7 stykker, og alle finnes i flere varianter hver (Dovre, Graffer, Gudbrandsdalsbunad, Gudbrandsdalens festdrakt, Gausdalsbunad, Lillehammerbunad, Rutaliv og Råndastakk, Lundeby og Damaskkjol er de jeg kommer på i farten.) Resten av Oppland har også haugevis av bunader, og det samme gjelder Hedmark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Synes mange bunader er vakre, spesielt de med særpreg. 

Jeg liker feks Nordfjordbunaden, pga foldestakken. Stilig med noe litt annerledes :)

5aaa2f201ffc063189b5592aab5feaa4.jpg

Anonymkode: 756aa...395

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg synes Hardanger og Øst-Telemark er finest. 

Jeg kunne velge mellom Øst-Telemark og en annen bunad da jeg ble konfirmert. Jeg valgte bunaden fra det andre stedet (skjønner ikke hva 14 år gamle meg tenkte på), og har angret på det siden. Men føler at det er for sent å kjøpe ny. Synes ikke min bunad er fin i det hele tatt. Jeg går sjelden ut av huset på 17 mai. Men kanskje jeg hadde gått ut hvis jeg hadde hatt en bunad jeg likte :) 

Anonymkode: d5320...2ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

0_800_False_False_1_85__fileshare_filarkivroot_Bunad_Hordaland_Hardanger_Hardangerbunad_Hardanger_bringeduk_helfig_jpg.thumb.jpg.e83fc07aa1bb71028df0b3d73b7c76ee.jpg

Drømmer meg bort i vakre bunader... Hardangerbunaden må jo være blant de aller vakreste?! Se det håndverket liksom. Bare hardangersømmen på skjorta tar mange titalls timer å lage. :ninuskapus:

Selv har jeg arvet en nydelig sunnmørsbunad fra min mor (Märtha-bunaden) og er veldig stolt av den.

Anonymkode: ab945...04f

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Derfor er nordlandsbunaden #1 hvert år. 

06189B20-777F-4C2A-A024-AA9725319DDE.jpeg

Anonymkode: c4565...5e3

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg synes blå Fjellbygdbunad er veldig fin 😊

88C9F36D-57FA-41A4-87DA-E92E6F1F76CB.jpeg

Anonymkode: 0cf00...20e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er eier av landets fineste bunad. Av helt klare årsaker vinner denne alt fra uhøytidelige til mer seriøse kåringer. 

00F5D49A-7337-4336-8BDF-60EC7FC0015D.jpeg

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Ullvott skrev:

Sammenliknet med andre steder i landet er det få. Ta for eksempel et så geografisk avgrenset område som Gudbrandsdalen. Bare der alene er det flere enn 6-7 stykker, og alle finnes i flere varianter hver (Dovre, Graffer, Gudbrandsdalsbunad, Gudbrandsdalens festdrakt, Gausdalsbunad, Lillehammerbunad, Rutaliv og Råndastakk, Lundeby og Damaskkjol er de jeg kommer på i farten.) Resten av Oppland har også haugevis av bunader, og det samme gjelder Hedmark.

De har noen alternativer i Nord-Norge nå, i forhold til antall folk. Uten at jeg kjenner til statistikk vil jeg tro at salg av nye Nordlandsbunader går ned pga disse andre lokale variantene. Og det faktum at Nordlandsbunaden var den eneste de hadde før det kom noen andre, gjør kanskje at mange har arvede bunader.

For meg kommer akkurat denne langt ned på listen. Men så er jeg en bunadsnerd, og syns jeg trenger mer enn bare en. Men hvis folk nå er mere interesser i bunader generelt, kanskje den ikke blir så fin lenger? 😃 I min oppvekst var bunad det siste en ville bli sett i!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Spør halve Norge og juryen. Den er bare vakker. Noe de fleste kan se med det blotte øyet. Den blå nordlandsbunaden er rå. Men jeg kan gjerne dele  1ste plassen  med Hardanger og lofotbunaden

Anonymkode: 51cd6...38b

Kan ikke du svare på det da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Norges fineste bunad. Uten tvil. Selve svaret på bonderomantikken og patriotismen. Du får det ikke mere norskt enn dette.

CB89F905-B54D-4F6F-8873-C2B710E5A0EC.jpeg

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, Honey Dew skrev:

Kan ikke du svare på det da?

Keh?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så godt å vite at det bare finnes 3 bunader. Det vil si at den til høyre ikke er en bunad.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, Honey Dew skrev:

Så godt å vite at det bare finnes 3 bunader. Det vil si at den til høyre ikke er en bunad.

Dette var å sette det på spissen, men still hvilken som helst bunad ved siden av den blå nordlandsbunaden og vipps.🥰

Anonymkode: 51cd6...38b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Honey Dew skrev:

At det ikke var hvafornoe sa du? Det der er smevoldbunaden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tråden er ryddet for avsporinger, brukerangrep, latterliggjøring og svar til dette. Elaine Marley, mod.

Endret av Elaine Marley
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fordi, som nevnt over her, det er ikke SÅ mange bunader å velge i fra dette området. I mange familier er det jo også sånn at «alle» damene har samme bunad, og mitt inntrykk er at mange har Nordlandsbunaden nettopp fordi mor, bestemor og tanter også har den. 

Anonymkode: db9f4...476

sånn er det vel med de fleste bunader :p er jo ikke spesifikt for en type bunad :p

Anonymkode: 0a831...a4b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nordlandsbunad er ikke nr 1 hvert år. Nordmørsbunaden har vunnet mange år. 

Anonymkode: 6f3cd...9ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...