AnonymBruker Skrevet 16. mai 2019 #81 Del Skrevet 16. mai 2019 På 11.5.2019 den 11.02, Ullvott skrev: Det er få forskjellige bunader fra Nordland (og Nord-Norge for øvrig, egentlig) sammenliknet med andre steder i landet, så dermed er det veldig mange som har Nordlandsbunad, og siden så mange stemmer på sin egen bunad i disse avstemningene, så kommer den alltid høyt opp. Etter min personlige mening er den ikke fin i det hele tatt. En av de mindre pene etter min mening. Anonymkode: 3bd7d...145 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2019 #82 Del Skrevet 16. mai 2019 Er det lov å nevne samekofte her? Jeg eier selv en bunad som jeg er veldig glad i og som er arvet av bestemor og sydd av oldemor. Men noe av det vakreste må være kautokeino-kofta ❤️ https://www.google.com/search?client=firefox-b&biw=1280&bih=608&tbm=isch&sa=1&ei=38HcXN_OGK3prgTEiZfACw&q=kautokeinokofte+ella+marie&oq=kautokeinokofte+ella+marie&gs_l=img.12...16797.18521..20260...0.0..0.282.563.5j0j1......1....1..gws-wiz-img.upyPSbuBihE#imgdii=-zgnjTHswGMsOM:&imgrc=sHEr90JWBHXcpM: Anonymkode: 0a831...a4b 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2019 #83 Del Skrevet 16. mai 2019 6 timer siden, Kontormus skrev: Er egentlig ikke så få. Kommer på 6-7 stykker i farta. Men det er jo veldig få, sammenlignet med for eksempel Østlandet/Oslo-område. Innen en time kjøring ut fra Oslo finnes de følgende bunader (og det er bare de jeg kommer på nå i farta, det er helt sikkert enda flere): - Oslodrakt - Oslo jubileumsdrakt - Follobunad - Romeriksbunad - Østfoldbunad - Løkendrakt - Lierbunad - Askerbunad - Bærumsbunad - Ringeriksdrakt - Lundebybunad - Hedmarksbunad - Vestfoldbunad Jeg er forøvrig enig med de her som stiller spørsmålstegn ved hvorfor Nordslandsbunaden så ofte vinner kåringer av den peneste bunaden. Den blå er helt greit pen (den grønne skal jeg ikke si hva jeg synes om ), hvis man tar bort sjalet og forkleet. Men sjalet og forkleet har et lite pent mønster og en uheldig fargekombinasjon (og spesielt den brun-oransje farven synes jeg ikke noe særlig om...), noe som gjør at jeg synes det ødelegger helhetsinntrykket. Finnes, etter min mening, mange andre, langt penere, bunader. For eksempel Gudbrandsdalsbunad, Lundebybunad, Hardangerbunad og Rogalandsbunad. (For ordens skyld har jeg ingen av disse bunadene selv, jeg har en kjedeligere og mer «anonym» bunad. Men jeg evner likevel å se at andre bunader kan være enda penere enn min egen- noe jeg har inntrykk av at sitter langt inne for en del med Nordlandsbunad. Anonymkode: db9f4...476 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2019 #84 Del Skrevet 16. mai 2019 6 timer siden, AnonymBruker skrev: En av de mindre pene etter min mening. Anonymkode: 3bd7d...145 Det er derfor den vinner år etter år. Fordi den er mindre pen🤤 Anonymkode: 51cd6...38b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2019 #85 Del Skrevet 16. mai 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er derfor den vinner år etter år. Fordi den er mindre pen🤤 Anonymkode: 51cd6...38b Den vinner jo fordi det er så mange som har den. Jeg bor i Oslo, og selv her ser jeg ekstremt mange Nordlandsbunader hver 17. mai. Det er definitivt en av de jeg ser aller flest av. Det betyr at det, i tillegg til alle som HAR denne bunaden, også sitter utallige bestemødre, tanter o.l. rundt om i det ganske land som har sydd denne bunaden. Alle disse, altså både de som har den og de som har laget den, stemmer selvsagt på denne bunaden ved hver eneste kåring. Altså vinner den også- selv om vi er mange i dette landet som overhode ikke er enig i at den er den peneste. Sånn rent objektivt sett, hvis du tenker deg om litt, hvor ofte ser du folk ikle seg kombinasjonen blått og brunoransj sånn generelt? Eller blå/brun-rutede klær? Så godt som aldri- og det skyldes jo nettopp at det er en kombinasjon som funker dårlig sammen, og som, estetisk sett, er lite heldig. De fleste andre bunader har farger og mønstre som passer sammen. Anonymkode: db9f4...476 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2019 #86 Del Skrevet 16. mai 2019 Nordlandsbunaden har en estetikk som tiltaler de fleste. Broderier og søljer på de rette plassene. Ikke for mye og ikke for lite. Den vinner år etter år og hvis man bruker øynene så skjønner man hvorfor. Så sjalusien satt til side for alle dere som ikke får brukt denne skjønnheten av et plagg,det er strengt talt ikke bunaden sin skyld at dere ikke har tilknytning til Nordlandet, den fortjener å være på 1 ste plass🤗 Anonymkode: 51cd6...38b 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2019 #87 Del Skrevet 16. mai 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Den vinner jo fordi det er så mange som har den. Jeg bor i Oslo, og selv her ser jeg ekstremt mange Nordlandsbunader hver 17. mai. Det er definitivt en av de jeg ser aller flest av. Det betyr at det, i tillegg til alle som HAR denne bunaden, også sitter utallige bestemødre, tanter o.l. rundt om i det ganske land som har sydd denne bunaden. Alle disse, altså både de som har den og de som har laget den, stemmer selvsagt på denne bunaden ved hver eneste kåring. Altså vinner den også- selv om vi er mange i dette landet som overhode ikke er enig i at den er den peneste. Sånn rent objektivt sett, hvis du tenker deg om litt, hvor ofte ser du folk ikle seg kombinasjonen blått og brunoransj sånn generelt? Eller blå/brun-rutede klær? Så godt som aldri- og det skyldes jo nettopp at det er en kombinasjon som funker dårlig sammen, og som, estetisk sett, er lite heldig. De fleste andre bunader har farger og mønstre som passer sammen. Anonymkode: db9f4...476 Det er da vel ikke bare folket som kårer den frem. Det er husfliden, juryer og bunadsforståsegpåere. Anonymkode: 51cd6...38b 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2019 #88 Del Skrevet 16. mai 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nordlandsbunaden har en estetikk som tiltaler de fleste. Broderier og søljer på de rette plassene. Ikke for mye og ikke for lite. Den vinner år etter år og hvis man bruker øynene så skjønner man hvorfor. Så sjalusien satt til side for alle dere som ikke får brukt denne skjønnheten av et plagg,det er strengt talt ikke bunaden sin skyld at dere ikke har tilknytning til Nordlandet, den fortjener å være på 1 ste plass🤗 Anonymkode: 51cd6...38b For ordens skyld har jeg bestemor fra Harstad, så jeg kunne absolutt ha hatt Nordlandsbunad hvis jeg ville. Men jeg hadde heldigvis mulighet til å velge noe annet Anonymkode: db9f4...476 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2019 #89 Del Skrevet 16. mai 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nordlandsbunaden har en estetikk som tiltaler de fleste. Broderier og søljer på de rette plassene. Ikke for mye og ikke for lite. Den vinner år etter år og hvis man bruker øynene så skjønner man hvorfor. Så sjalusien satt til side for alle dere som ikke får brukt denne skjønnheten av et plagg,det er strengt talt ikke bunaden sin skyld at dere ikke har tilknytning til Nordlandet, den fortjener å være på 1 ste plass🤗 Anonymkode: 51cd6...38b Luv IT 😄 Anonymkode: c4565...5e3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2019 #90 Del Skrevet 16. mai 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: For ordens skyld har jeg bestemor fra Harstad, så jeg kunne absolutt ha hatt Nordlandsbunad hvis jeg ville. Men jeg hadde heldigvis mulighet til å velge noe annet Anonymkode: db9f4...476 Får jeg spørre hvilken herlighet du valgte istedenfor? Så skal jeg plukke den ifra hverandre som du så flittig gjør med nordlandsbunaden. Anonymkode: c4565...5e3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kritt Skrevet 16. mai 2019 #91 Del Skrevet 16. mai 2019 Ni av ti synes vel den bunaden de selv har er finest 😂 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Honey Dew Skrevet 16. mai 2019 #92 Del Skrevet 16. mai 2019 (endret) . Endret 16. mai 2019 av Honey Dew Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Honey Dew Skrevet 16. mai 2019 #93 Del Skrevet 16. mai 2019 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nordlandsbunaden har en estetikk som tiltaler de fleste. Broderier og søljer på de rette plassene. Ikke for mye og ikke for lite. Den vinner år etter år og hvis man bruker øynene så skjønner man hvorfor. Så sjalusien satt til side for alle dere som ikke får brukt denne skjønnheten av et plagg,det er strengt talt ikke bunaden sin skyld at dere ikke har tilknytning til Nordlandet, den fortjener å være på 1 ste plass🤗 Anonymkode: 51cd6...38b De andre bunadene har også søljer og broderier på de rette plassene og det er akkurat passe med broderier på disse også, så jeg forstår ikke hvorfor nordlandsbunaden er finere enn andre bunader. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2019 #94 Del Skrevet 16. mai 2019 Jeg synes de fleste bunader er fine. Jeg ser at det er delte meninger om Nordlandsbunad, men det som irriterer meg med den er ikke selve bunaden, men at enkelte som bruker den ikke legger sjalet riktig!! Anonymkode: 965af...2c4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Prøver91 Skrevet 16. mai 2019 #95 Del Skrevet 16. mai 2019 Hvit graffer Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2019 #96 Del Skrevet 16. mai 2019 36 minutter siden, AnonymBruker skrev: Den vinner jo fordi det er så mange som har den. Jeg bor i Oslo, og selv her ser jeg ekstremt mange Nordlandsbunader hver 17. mai. Det er definitivt en av de jeg ser aller flest av. Det betyr at det, i tillegg til alle som HAR denne bunaden, også sitter utallige bestemødre, tanter o.l. rundt om i det ganske land som har sydd denne bunaden. Alle disse, altså både de som har den og de som har laget den, stemmer selvsagt på denne bunaden ved hver eneste kåring. Altså vinner den også- selv om vi er mange i dette landet som overhode ikke er enig i at den er den peneste. Sånn rent objektivt sett, hvis du tenker deg om litt, hvor ofte ser du folk ikle seg kombinasjonen blått og brunoransj sånn generelt? Eller blå/brun-rutede klær? Så godt som aldri- og det skyldes jo nettopp at det er en kombinasjon som funker dårlig sammen, og som, estetisk sett, er lite heldig. De fleste andre bunader har farger og mønstre som passer sammen. Anonymkode: db9f4...476 Og hvorfor er det så mange som har den? Fordi den er mindre pen?🤤 Anonymkode: 51cd6...38b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Angelheart2 Skrevet 16. mai 2019 #97 Del Skrevet 16. mai 2019 Den aller fineste syns jeg er Rukkastakken fra Hallingdal. Selv har jeg den "vanlige" hallingbunaden og syns den er kjempefin, men vet det er mange forskjellige meninger om formen på denne. Rukkastakk:https://www.norskflid.no/bunad/bunader/buskerud/rukkastakk-foldadaas-med-ope-liv/ Hallingbunad:https://www.norskflid.no/bunad/bunader/buskerud/festbunad-oevre-hallingdal/ 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2019 #98 Del Skrevet 16. mai 2019 13 minutter siden, Honey Dew skrev: De andre bunadene har også søljer og broderier på de rette plassene og det er akkurat passe med broderier på disse også, så jeg forstår ikke hvorfor nordlandsbunaden er finere enn andre bunader. Spør halve Norge og juryen. Den er bare vakker. Noe de fleste kan se med det blotte øyet. Den blå nordlandsbunaden er rå. Men jeg kan gjerne dele 1ste plassen med Hardanger og lofotbunaden Anonymkode: 51cd6...38b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2019 #99 Del Skrevet 16. mai 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Og hvorfor er det så mange som har den? Fordi den er mindre pen?🤤 Anonymkode: 51cd6...38b Fordi, som nevnt over her, det er ikke SÅ mange bunader å velge i fra dette området. I mange familier er det jo også sånn at «alle» damene har samme bunad, og mitt inntrykk er at mange har Nordlandsbunaden nettopp fordi mor, bestemor og tanter også har den. Anonymkode: db9f4...476 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2019 #100 Del Skrevet 16. mai 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Fordi, som nevnt over her, det er ikke SÅ mange bunader å velge i fra dette området. I mange familier er det jo også sånn at «alle» damene har samme bunad, og mitt inntrykk er at mange har Nordlandsbunaden nettopp fordi mor, bestemor og tanter også har den. Anonymkode: db9f4...476 Det er vel ikke sååå mange som har den,at den skal vinne folkets og juryens røst år etter år. Det er veldig mange uryddige bunader, og man ser at Hardanger,Lofoten,Gudbrandsdalen og Nordland ligger høyt oppe på alle kåringer. Det er fordi det er ryddige bunader. Det er balanse i hele antrekket. Anonymkode: 51cd6...38b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå