Gå til innhold

Hvilken bunad er finest?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva er egentlig greia med Nordlandsbunaden? Ja, den er fin. MEN den fineste? Absolutt ikke. Hva konkret gjør den til norges fineste bunad, ifølge undersøkelser?

Anonymkode: 82ca4...6db

Det er få forskjellige bunader fra Nordland (og Nord-Norge for øvrig, egentlig) sammenliknet med andre steder i landet, så dermed er det veldig mange som har Nordlandsbunad, og siden så mange stemmer på sin egen bunad i disse avstemningene, så kommer den alltid høyt opp. 

Etter min personlige mening er den ikke fin i det hele tatt. 

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg synes beltestakkene fra Telemark med røde fargetoner er de fineste. De lilla er jeg egentlig ikke så fan av. Øst-Telemarksbunaden og Åmlibunaden er også veldig flotte. 

Selv har jeg en svart Lundeby. Enkel og fin 😊👌🏻

Anonymkode: 9619a...f48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har raudtrøye-bunaden fra Øst-Telemark, synes den er fin, men kanskje ikke den aller fineste. Synes også beltestakkene er veldig fine. Hardangerbunadene er også kjempefine, spesielt vinterbunaden.

Anonymkode: 3d9f2...63a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Rustrød Floanbunad og synes selv at den er av de peneste. Jeg liker også Senjabunaden, eller er det drakt? Og Lofotbunaden. Og Ofotbunad, med gul vest er den nydelig! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

jeg synes hvit lundeby er nydelig. selv har jeg numedalsbunad.

Anonymkode: 382d3...456

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

hvit dovrebunad er også fantastisk vakker.

Anonymkode: 382d3...456

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Malika
På 4.5.2019 den 22.36, AnonymBruker skrev:

Den synes jeg også er finest! Synd jeg ikke har tilhørighet til Setesdal, ikke en inngiftet tipptipp-tante eller noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg synes Romeriksbunaden er den fineste.  Har ikke denne selv, men ønsker meg den i grønn eller blå.

Anonymkode: 64d74...3ab

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 2.5.2019 den 12.32, AnonymBruker skrev:

Jo, blå Nordlandsbunad slår det meste.

Anonymkode: c4565...5e3

Helt ufattelig at noen liker den. 

Anonymkode: 84693...4b6

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvorfor er der ingen som nevner gudbrandsdals bunaden?! Den syntes jeg er aller finest, og jeg har den selv i blå. 

0c4c1b16926c06ed30273e35fd966fae.jpg

72_560197541.jpg

Anonymkode: 8ea0e...07a

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg synes min variant av sognebunad er veldig fin. Det er ikke så mange som har den i min  lysgrønne farge, så føler meg litt unik. Fargen er også veldig fin siden jeg har blågrønne øyne og lysblondt hår. 

image.thumb.png.59c8eb1a4b086d17e783c52a9f5f4bb6.png

Anonymkode: 3a242...571

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes Åmli-bunaden er finest!  Blå fra Nordland er også fin. 

Enig med deg over at Lierbunad er fin også,

Endret av Muskath
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg synes de fleste bunader er fine :ninuskapus: Men min personlige favoritt har alltid vært, og kommer alltid til å være Rondastakk med rutaliv ❤️ 

Solhjell_Rondastakk_front_svart-forkle-jpg-flash_frame1220_x_1220.jpg

Anonymkode: c9b62...afb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg syns øst-Telemarkbunaden er nydelig! Eller altså den dere sier har røde toner i seg. Hva betyr fargeforskjellene? Er det noe lokalt?

Denne tråden viser hvor utrolig mange flotte bunader vi har! Og for et håndverk! Selv har jeg sunnmørsbunad og det er noe av det kjæreste jeg eier.

Anonymkode: e8d9e...21a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syns de aller fleste bunadene er kjempe flotte. Men noen jeg syns er spesielt fine, er vinterbunadene fra Hardanger og Voss. Skulle ønske jeg kunne ha en vinterbunad, men har ingen tilknytning til Hardanger eller Voss, dessverre. Hadde vært ganske gøy om det fantes en vinterversjon av alle bunadene.... 😄 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Telemarksbunadene uten tvil! Selv har jeg Øst-Telemark/ Raudtrøye. Begynner nesten å gråte når jeg tenker på alt alt arbeidet mormor la ned i å brodere bunader til meg, min mor, tante, kusine og oldebarn.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 2.5.2019 den 12.32, AnonymBruker skrev:

Ingen. Bunad er Harry og mainstream. ALLE har det jo. Og ikke kom med at jeg er misunnelig og ikke har råd, for jeg har så absolutt råd, jeg syns bare ikke det er noe fint. Hvis noen holder en pistol mot hodet mitt må jeg velge den lilla beltestakken fra Telemark. 

Anonymkode: 6edbb...fc7

Vi er nordmenn og det er nasjonaldrakta vår.. Hvor faen tar du mainstream fra? Om du velger lilla så kommer jeg til å fortsette å holde pistolen mot hodet ditt. 

Anonymkode: 3bd7d...145

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.5.2019 den 11.02, Ullvott skrev:

Det er få forskjellige bunader fra Nordland (og Nord-Norge for øvrig, egentlig) sammenliknet med andre steder i landet, så dermed er det veldig mange som har Nordlandsbunad, og siden så mange stemmer på sin egen bunad i disse avstemningene, så kommer den alltid høyt opp. 

Etter min personlige mening er den ikke fin i det hele tatt. 

Er egentlig ikke så få. Kommer på 6-7 stykker i farta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...