Gå til innhold

LOPPER!!! Hva gjør jeg?!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har to katter. Vi bor ganske nærme skogen så flått og lopper er vanlig hos oss. Men i år har det toppet seg! Kattene drar med seg haugevis med lopper inn i huset. Vi støvsuger hver eneste dag, kamber pusene når de kommer inn, vi rister tepper og puter hver dag. Men likevel så sitter jeg her, med minst 20 svære loppebitt på kroppen og de klør noe voldsomt🤢 det samme med min samboer..

aner ikke hva jeg skal gjøre lengre, vi har prøvd alt av middel som man får ho veterinæren 😔 nå syns jeg at det begynner å bli nok. Jeg er livredd for at min datter på 10 mnd skal få disse stikkene og i tillegg er jeg gravid så liker ikke det jeg heller. 

Tips??!!😔

Anonymkode: b1cf1...235

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, jeg trodde dette var noe alle katte- og hundeeiere visste? Men man gir altså hunder og katter antiflåttmiddel, som også virker på lopper og lus. Det finnes ulike typer til hunder og katter, men de beste er reseptbelagte, og du må ta pusene med til veterinær. Der får du resepten, og så gir du kattene middelet.

Det finnes reseptfrie midler også, men de er uten tvil ikke så gode som de reseptbelagte.

Middelet dryppes på bar hud i nakken på dyret (der de ikke klarer å slikke seg selv rene) og varer noen uker, før ny dose gis. Følg bruksanvisningen, og skriv merke i kalenderen for når det er tid for nye doser, sesongen igjennom. Bl.a. brukes "Frontline" til katt. Spør veterinæren om det beste og mest effektive.

Jeg slutter med flått- og loppemiddel rundt oktober (hund).

Endret av Million
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Million skrev:

Ja, jeg trodde dette var noe alle katte- og hundeeiere visste? Men man gir altså hunder og katter antiflåttmiddel, som også virker på lopper og lus. Det finnes ulike typer til hunder og katter, men de er reseptbelagte, og du må ta pusene med til veterinær. Der får du resepten, og så gir du kattene middelet.

Det finnes reseptfrie midler også, men de er uten tvil ikke så gode som de reseptbelagte.

Middelet dryppes på bar hud i nakken på dyret (der de ikke klarer å slikke seg selv rene) og varer noen uker, før ny dose gis. Følg bruksanvisningen, og skriv merke i kalenderen for når det er tid for nye doser, sesongen igjennom. 

Jeg slutter med flått- og loppemiddel rundt oktober (hund).

Skreiv jo at jeg har prøvd det.. vi gikk til veterinæren og fikk resept på flåttmiddel som skulle i nakken. Dette skulle også hjelpe mot lopper osv. Det har ikke hjulpe i det hele tatt 😔

ts

Anonymkode: b1cf1...235

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skreiv jo at jeg har prøvd det.. vi gikk til veterinæren og fikk resept på flåttmiddel som skulle i nakken. Dette skulle også hjelpe mot lopper osv. Det har ikke hjulpe i det hele tatt 😔

ts

Anonymkode: b1cf1...235

Hjelper ikke midler som er reseptbelagte, mener du, eller har du fulgt råd om å prøve alskens reseptfrie midler?

Dette forvirrer meg litt, for de reseptbelagte midlene jeg har fått til hund, har gjort at jeg ikke har funnet en eneste flått på hunden siden hun begynte med det (8 år). EN gang var jeg forsinket med å gi middelet, en uke eller to, og da fikk hannhunden min en flått. Midt mellom øya i trynet satt flåtten :fnise: Var rask med å gi ny dose flåttmiddel da...

Så det er reseptbelagte midler som Frontline du har prøvd?

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere vurdert å sjekke om loppene kommer fra annet sted enn dyra? For eksempel fuglerede.. 

Er det kattene loppene kommer fra og dråper ikke er nok så ville jeg prøvd med de halsbåndene istedet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Million skrev:

Ja, jeg trodde dette var noe alle katte- og hundeeiere visste? Men man gir altså hunder og katter antiflåttmiddel, som også virker på lopper og lus. Det finnes ulike typer til hunder og katter, men de er reseptbelagte, og du må ta pusene med til veterinær. Der får du resepten, og så gir du kattene middelet.

Det finnes reseptfrie midler også, men de er uten tvil ikke så gode som de reseptbelagte.

Middelet dryppes på bar hud i nakken på dyret (der de ikke klarer å slikke seg selv rene) og varer noen uker, før ny dose gis. Følg bruksanvisningen, og skriv merke i kalenderen for når det er tid for nye doser, sesongen igjennom. 

Jeg slutter med flått- og loppemiddel rundt oktober (hund).

Hva slags midler tror du egentlig TS har prøvd da som hun har fått av veterinær?

Anonymkode: c9919...14f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hva slags midler tror du egentlig TS har prøvd da som hun har fått av veterinær?

Anonymkode: c9919...14f

De gir ofte råd om å prøve alle mulige slags kjerringråd og reseptfrie midler også. De gir ikke ut kun reseptbelagte midler. 

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Million skrev:

Hjelper ikke midler som er reseptbelagte, mener du, eller har du fulgt råd om å prøve alskens reseptfrie midler?

Dette forvirrer meg litt, for de reseptbelagte midlene jeg har fått til hund, har gjort at jeg ikke har funnet en eneste flått på hunden siden hun begynte med det (8 år). EN gang var jeg forsinket med å gi middelet, en uke eller to, og da fikk hannhunden min en flått. Midt mellom øya i trynet satt flåtten :fnise: Var rask med å gi ny dose flåttmiddel da...

Så det er reseptbelagte midler som Frontline du har prøvd?

Hun skriver jo RESEPT. Hva er det du ikke forstår? 

Anonymkode: c9919...14f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun skriver jo RESEPT. Hva er det du ikke forstår? 

Anonymkode: c9919...14f

Herregud, hva er det DU ikke forstår? Jeg har fått reseptfrie midler på resept flere ganger av vanlig lege, f.eks. hostesaft av legen, skrevet på et resept-ark med navn og dosering. Både leger og veterinærer kan bruke reseptblokka som en huskelapp for kunden, selv om middelet er reseptfritt. Det er derfor jeg skriver "reseptbelagte".

Endret av Million
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Medisiner fungere ikke her heller for det er ikke bare bikkja som trekker det inn. Bor i skogen og de små eklingene hopper opp på sko og faller ned på klær, de kommer inn vinduet og koser seg i verandamøblene. Er dekket av bitt hvert eneste år. Også sa jeg ikke hadde dyr. Mere eller mindre bor i one piece med knesokker fra midten av april til midten av mai så loppene ikke skal kunne komme til. 

Anonymkode: 78ad8...ba1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja vi fikk reseptbelagt middel av veterinæren. Måtte på apotek og hente det ut! :) 

vi har undersøkt det meste, lopper i veggen osv. Men fuglelopper har vi ikke sjekket!! Kanskje det er et reir i nærheten her nå! 😳 

er bare jeg som har følt at det kommer fra kattene.. for i fjor brukte vi middel og da var det mye mye bedre! 😅 i år fungerer det ikke i det hele tatt...

men må jeg bare leve med det rett og slett? 🤷🏼‍♀️ er det farlig for babyen min å bli bitt av dette?? 😔

ts

Anonymkode: b1cf1...235

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja vi fikk reseptbelagt middel av veterinæren. Måtte på apotek og hente det ut! :) 

vi har undersøkt det meste, lopper i veggen osv. Men fuglelopper har vi ikke sjekket!! Kanskje det er et reir i nærheten her nå! 😳 

er bare jeg som har følt at det kommer fra kattene.. for i fjor brukte vi middel og da var det mye mye bedre! 😅 i år fungerer det ikke i det hele tatt...

men må jeg bare leve med det rett og slett? 🤷🏼‍♀️ er det farlig for babyen min å bli bitt av dette?? 😔

ts

Anonymkode: b1cf1...235

Finnes ikke farlig. Katter er farligere enn lopper. 

Anonymkode: 78ad8...ba1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja vi fikk reseptbelagt middel av veterinæren. Måtte på apotek og hente det ut! :) 

vi har undersøkt det meste, lopper i veggen osv. Men fuglelopper har vi ikke sjekket!! Kanskje det er et reir i nærheten her nå! 😳 

er bare jeg som har følt at det kommer fra kattene.. for i fjor brukte vi middel og da var det mye mye bedre! 😅 i år fungerer det ikke i det hele tatt...

men må jeg bare leve med det rett og slett? 🤷🏼‍♀️ er det farlig for babyen min å bli bitt av dette?? 😔

ts

Anonymkode: b1cf1...235

Hvis det er snakk om fuglelopper (noe jeg sterkt vil tro det er) så biter de mennesker, men de kan ikke bo og livnære seg på mennesker.

Bittene klør (veldig). Om det er farlig for en baby å bli bitt av fuglelopper skal jeg ikke uttale meg om.

Anonymkode: 1d41c...04f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi som bor nærme skogen må rett og slett leve med det. Frontline funker bare til en viss grad på min katt også, og jeg må uansett plukke flått. En og annen loppe kan snike seg inn også.

Anonymkode: d8cc2...d92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja får leve med det da! 🙈 

får stille dette spørsmålet i stedenfor da: tips til hvordan man kan minske kløen på stikkene? Jeg sliter med å sove pga jeg klør så mye... 

ts

Anonymkode: b1cf1...235

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krampus
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jaja får leve med det da! 🙈 

får stille dette spørsmålet i stedenfor da: tips til hvordan man kan minske kløen på stikkene? Jeg sliter med å sove pga jeg klør så mye... 

ts

Anonymkode: b1cf1...235

Eurax 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

22 timer siden, batcat skrev:

Eurax 

Det skal ikke brukes av gravide visst nok 🤷🏼‍♀️

Ts

Anonymkode: b1cf1...235

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er et bilde av noen av stikkene jeg har på ene foten! Og ja, jeg har hår på leggen fordi jeg ikke tør å barbere der jeg har stikk😂 slike stikk har jeg overalt på hele kroppen😔

ts

ECF45F02-8422-48A7-AC70-FB8DE54783CC.jpeg

Anonymkode: b1cf1...235

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å prøve flått-halsbånd?
Er usikker på Frontline, men Bravecto flåttmiddel som påføres i nakken, der må loppene feste seg på dyret for å få i seg middelet. Seresto halsbånd derimot skal også hjelpe mot lopper i "dyrets umiddelbare omgivelser" i følge vedlegg... 

Bruker Bravecto på alle mine tre, men halsbånd i tillegg på eldste. Han blir oppspist på ører/nese om han ikke har halsbånd, hovner skikkelig opp med væskende/blødende sår, antageligvis av knott men ikke helt sikker på hva. Har prøvd alle mulig andre midler etter forslag fra veterinærer, men han ble likefult oppspist. Måtte rense ører/nese minst to ganger om dagen, og holde han inne i perioder de to første årene jeg hadde han. I fjor testa jeg Seresto Halsbånd, selv om jeg ikke er så fan av halsbånd til katt. Ikke ett eneste stikk hele sommeren! 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, _popcorn_ skrev:

Hva med å prøve flått-halsbånd?
Er usikker på Frontline, men Bravecto flåttmiddel som påføres i nakken, der må loppene feste seg på dyret for å få i seg middelet. Seresto halsbånd derimot skal også hjelpe mot lopper i "dyrets umiddelbare omgivelser" i følge vedlegg... 

Bruker Bravecto på alle mine tre, men halsbånd i tillegg på eldste. Han blir oppspist på ører/nese om han ikke har halsbånd, hovner skikkelig opp med væskende/blødende sår, antageligvis av knott men ikke helt sikker på hva. Har prøvd alle mulig andre midler etter forslag fra veterinærer, men han ble likefult oppspist. Måtte rense ører/nese minst to ganger om dagen, og holde han inne i perioder de to første årene jeg hadde han. I fjor testa jeg Seresto Halsbånd, selv om jeg ikke er så fan av halsbånd til katt. Ikke ett eneste stikk hele sommeren! 
 

Ja, det er sånn med Frontline at det skal dryppes i nakken.  Jeg har ikke prøvd noen form for halsbånd da jeg aldri har vært fan av halsbånd til kattene🙈 livredd for at de skal henge fast, bli kvalt eller noe... men lurer på om jeg bare må prøve nå 😔 er så redd for at lille skal få slike stikk...

ts

Anonymkode: b1cf1...235

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...