Gå til innhold

Vegetarmat LAVKALORI


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

3kg er 2200 kcal, altså gjerne hva en gjennomsnittsperson ville fått i seg i form av kalorier på 1 dag. Det er sagt at 2500 er gjennomsnittsinntaket av kalorier. 3kg poteter er da ikke mye om det er det eneste du spiser den dagen. Det er poenget. Om du bruker hele kaloribehovet ditt på poteter, så får du fortsatt i deg nok protein. Om du er høy, så spiser du mer enn 2200 kcal om dagen. 

Med mindre du trener mye og tung styrke, så trenger du ikke spesielt mye proteiner. Trener du mye og tung styrke må du tenke proteiner uansett om du spsier kjøtt eller ikke. En som trener mye må tenkte kosthold selv om han spiser kjøtt. Å si at det er mer tanke og arbeid som vegetarianer er feil, de som trene mye må tenke mye på kosthold uansett. 

Å spise normal vegetarisk kost er nok. Om man spiser soya, har soyaprodukter ofte høyere proteininnhold enn kjøtt. Du kan enkelt finne soyaprodukter med 40-55g protein per 100g- Det er mer enn i kjøtt. Gresskarkjerner har 30g protein per 100, det er mer enn det meste av kjøtt. Linser, bønner, nøtter ligger kanskje noe under, men ikke i så stor grad at det er et problem så lenge du spiser nok kalorier. Linser og bønner har også mange næringsstoffer og bra fiber som hjelper deg ha en sunn og god helse. 

Det virker som om meningene dine er mer basert på fordommer heller enn faktisk kunnskap. Om du ønsker høyest mulig protein per gram, så er sannsynligvis soyaprodukter det beste du kan spise. Deriblant seitan (75g protein pr 100) og soyabiff/ soyafarse (44-55g per 100)

Anonymkode: 71b40...050

Igjen, vi har åpenbart forskjellig syn på hva tilstrekkelig proteiner er, så det er vanskelig å diskutere med deg så lenge du ikke kommer med konkrete tall. Olympiatoppen foreslår mellom 1,2-1,6 g/kg for de med moderat treningsmengde (0,8-1g/kg for mosjonister). >50 g daglig for et gjennomsnittsmenneske er under dette. Poenget mitt mtp. potet-eksempelet ditt er ikke at det er for mange kalorier i det. Det handler mer om det totale innholdet proteiner i "vanlige grønnsaker". Du kan selv koke 3 kg poteter og sette det foran deg - når et så stort volum med grønnsaker ikke engang dekker et minimum av proteiner for en person som ikke trener, så sier det seg selv at man antakelig må tenke litt utover grønnsaksuppe med kokosmelk for å nå akkurat den delen av makroregnskapet.

Morsomt at du beskylder meg for manglende kunnskap, når du bruker argumenter om at tørre soyaprodukter (som bløtlegges) har mer proteiner i seg enn kjøtt. Kan jeg kontre med matvarer som uutvanna klippfisk osv.? I det man oppsøker matvarer som soyabiff (raskt google søk viser følgende ingredienser: soyamel, soyaprotein, vann), så er man antakelig bevisst på proteininntaket sitt. Det var poenget mitt i utgangspunktet, og det står fortsatt. Og igjen, jeg mener fortsatt at den gjennomsnittelige veganer og vegetarianer spiser mer variert enn den gjennomsnittelige kjøttspiser. Dette fordi de ofte er mer bevisste på valg av matvarer. Det betyr ikke at jeg mener at det er ekstremt vanskelig og slitsomt å være vegetarianer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 5.5.2019 den 14.23, Pierre Gynt skrev:

Jeg ordla meg kanskje noe upresist ved å si at vegetarianere "ofte ikke spiser tilstrekkelig med proteiner med mindre de er bevisste på det". Poenget mitt var at det å være vegetarianer, og spesielt veganer, krever at man er litt mer bevisst på hva man spiser, hvis man av ulike grunner ønsker et proteininntak over det som er anbefalt som et minimum - noe som kan være aktuelt for folk som trener styrke, og folk som ønsker å forbedre kroppsammensetninga si. Jeg har ikke inntrykk av at vegetarianere ikke er bevisste på å spise variert, kanskje snarere tvert imot sammenligna med kjøttspisere, så derfor var "ofte" noe upresist av meg.

Jeg tror fortsatt at det er vanskeligere å få i seg tilstrekkelig med proteiner når man har valgt bort kjøtt og fisk. Kokossuppa lenger opp her er et bevis på det. Hvis dette regnes som en fullverdig middag, så må man være bevisst på hva man spiser ellers for å få i seg nok proteiner. Men vi har åpenbart forskjellig definisjon på hva tilstrekkelig med proteiner vil si. 48 g daglig for en normalvektig person er ganske lite. Og at man må spise hele 3 kg med poteter for å få i seg så lite, sier jo sitt. En aktiv person, eller en person som spiser i kaloriunderskudd (@2200 kcal), bør spise 80-100 g proteiner daglig (altså 1,2-1,6 g/kg).

Jeg og samboeren spiser mer proteiner nå enn når vi spiste kjøtt.. Spesielt vanskelig er det heller ikke. Det finnes veganske matvarer som har mer protein per 100 gr enn kjøtt eller fisk. 

Vi trener styrke 5-6 ganger i uken, så protein er viktig. Med mye linser, bønner, soya (soya granulat har 52 gr protein per 100 gr), kikerter, nøtter, frø osv er det enkelt å få i seg mer protein enn før. Siden det ikke metter like mye eller er like kaloririkt (rettene i seg selv) kan man også spise mer. Du virker til å ha endel kunnskap på mye, men som andre som trener virker den ikke til å strekke til her. 

I tillegg virker det til at kroppen bruker dette proteinet bedre. Vi har begge økt fortere i muskelmasse til tross for mindre kalorier, dette er også noe jeg har lest flere steder på nett. Skal ikke si det for sikkert altså, men har hatt god effekt av å legge om kostholdet. Både med tanke på fysikk og styrke. 

Endret av Inwe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Inwe skrev:

Jeg og samboeren spiser mer proteiner nå enn når vi spiste kjøtt.. Spesielt vanskelig er det heller ikke. Det finnes veganske matvarer som har mer protein per 100 gr enn kjøtt eller fisk. 

Vi trener styrke 5-6 ganger i uken, så protein er viktig. Med mye linser, bønner, soya (soya granulat har 52 gr protein per 100 gr), kikerter, nøtter, frø osv er det enkelt å få i seg mer protein enn før. Siden det ikke metter like mye eller er like kaloririkt (rettene i seg selv) kan man også spise mer. Du virker til å ha endel kunnskap på mye, men som andre som trener virker den ikke til å strekke til her. 

I tillegg virker det til at kroppen bruker dette proteinet bedre. Vi har begge økt fortere i muskelmasse til tross for mindre kalorier, dette er også noe jeg har lest flere steder på nett. Skal ikke si det for sikkert altså, men har hatt god effekt av å legge om kostholdet. Både med tanke på fysikk og styrke. 

Du bør lese det neste svaret mitt, for jeg svarer egentlig på alt dette der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Pierre Gynt skrev:

Du bør lese det neste svaret mitt, for jeg svarer egentlig på alt dette der. 

Har lest det og er fortsatt ikke enig med deg. Det tørre soyaproduktet blir doblet etter det blir bløtlagt, så da ligger det på rundt 25 gr protein per 100 gr, jeg har vanskelig for å finne en kjøttvare som matcher. Når du i tillegg tenker på kaloriinnholdet og det at du kan spise større mengder av det vil du få i deg mer protein. Gresskarkjerner har 30 gr protein per 100 gr, kikerter 19 gr, bønner 21 gr (spørs selvsagt hvilken). Dette ligger ikke under kjøtt, mye ligger faktisk over. Så kan du forklare hvorfor du mener at man får i seg mindre protein enn om man spiser kjøtt? 

Selv ligger jeg minst på 2,5 gr per kg kroppsvekt. Ofte over. Altså mye mer enn når jeg spiste kjøtt og andre animalske produkter. Og jeg tenkte protein da også. Dette gjenspeiler seg i andre veganere jeg kjenner også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Inwe skrev:

Har lest det og er fortsatt ikke enig med deg. Det tørre soyaproduktet blir doblet etter det blir bløtlagt, så da ligger det på rundt 25 gr protein per 100 gr, jeg har vanskelig for å finne en kjøttvare som matcher. Når du i tillegg tenker på kaloriinnholdet og det at du kan spise større mengder av det vil du få i deg mer protein. Gresskarkjerner har 30 gr protein per 100 gr, kikerter 19 gr, bønner 21 gr (spørs selvsagt hvilken). Dette ligger ikke under kjøtt, mye ligger faktisk over. Så kan du forklare hvorfor du mener at man får i seg mindre protein enn om man spiser kjøtt? 

Selv ligger jeg minst på 2,5 gr per kg kroppsvekt. Ofte over. Altså mye mer enn når jeg spiste kjøtt og andre animalske produkter. Og jeg tenkte protein da også. Dette gjenspeiler seg i andre veganere jeg kjenner også.

Jeg har ikke sagt at man får i seg mer proteiner som kjøtteter enn som vegetarianer/veganer. Jeg har sagt at det kan noe vanskeligere, samtidig som jeg gang på gang har understreket at jeg har inntrykk av at veganere/vegetarianere nettopp er mer bevisste på hva de spiser, og at de derfor klarer dette uten problemer, og at de for øvrig som regel har et mye bedre kosthold enn den gjennomsnittlige kjøtteter. Går du inn i en butikk som veganer og trenger noe på farta som gir deg 20-30 g proteiner, så er det litt mer begrensa hva du har å velge imellom.

Jeg skjønner virkelig ikke hvorfor jeg gang på gang blir bedt om å forklare hvorfor en kjøttspiser som kan velge blant alle matvarer, kan ha det enklere når det gjelder proteininntak enn en person som har valgt bort kjøtt/fisk, som jo tradisjonelt sett er de matvarene vi har fått mesteparten av proteinene våre ifra. Igjen og satt på spissen: Du har en person som kan spise kjøtt/fisk OG all verdens belgfrukter og grønnsaker, og en som kun KUN kan spise belgfrukter og grønnsaker. Hvem har det lettest?

Og bare så det er sagt, kikerter og bønner har ikke 20% proteiner. Det er tørr vare, og ikke ferdig produkt utvannet og kokt produkt. Ferdig produkt inneholder nærmere 10-15%. Og hvem spiser mer enn 15 g gresskarkjerner på en gang?

Og så er det supert at du bruker deg selv som eksempel, men det beviser ingenting, for du skriver forskjellig der det passer deg. Jeg minnes f.eks. at du skrev dette:

På 10.1.2019 den 11.14, Inwe skrev:

Jeg driver også med muskelvekst og har holdt på med det lenge. Spiste før myye protein, rundt 2-2,5 gram pr kg kroppsvekt. Økte lite i både styrke og muskler. Nå spiser jeg riktig (plantebasert) og ikke i nærheten like mye protein, likevel er jeg sterkt og mer muskuløs enn noen gang. Problemet med folk som Martin Norum er at han heller ikke spiser riktig, men skal man absolutt fortsette å spise kjøtt og annet anmialia er det mulig det er riktig. 

Uansett har ikke en som ikke har tenkt å stille eller trene for annet enn utseende/styrke behov for å proppe seg full av proteiner. Om dere leser forskning fra litt utenfor våre landegrenser finner dere flere som har motbevist dette. Kan finne noen artikler til dere senere.

Og nå skriver du:

På 7.5.2019 den 17.11, Inwe skrev:

Jeg og samboeren spiser mer proteiner nå enn når vi spiste kjøtt.. Spesielt vanskelig er det heller ikke. Det finnes veganske matvarer som har mer protein per 100 gr enn kjøtt eller fisk.

og:

2 timer siden, Inwe skrev:

Selv ligger jeg minst på 2,5 gr per kg kroppsvekt. Ofte over.

 

Så hva mener du egentlig?

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/7/2019 at 4:08 PM, Pierre Gynt said:

Igjen, vi har åpenbart forskjellig syn på hva tilstrekkelig proteiner er, så det er vanskelig å diskutere med deg så lenge du ikke kommer med konkrete tall. Olympiatoppen foreslår mellom 1,2-1,6 g/kg for de med moderat treningsmengde (0,8-1g/kg for mosjonister). >50 g daglig for et gjennomsnittsmenneske er under dette. Poenget mitt mtp. potet-eksempelet ditt er ikke at det er for mange kalorier i det. Det handler mer om det totale innholdet proteiner i "vanlige grønnsaker". Du kan selv koke 3 kg poteter og sette det foran deg - når et så stort volum med grønnsaker ikke engang dekker et minimum av proteiner for en person som ikke trener, så sier det seg selv at man antakelig må tenke litt utover grønnsaksuppe med kokosmelk for å nå akkurat den delen av makroregnskapet.

 

Men du forstår jo ikke eksempelet mitt. Det jeg sier at det er så enkelt å få i seg protein, at mange kan kun spise poteter og fortsatt få det i seg. Mennesker som da spiser normalt, dvs linser, bønner, frø, nøtter, soyaprodukter, enkelt møter proteinkravet. 

Poteter har, hva 2g per 100g? Og du møter proteinbehovet ditt eller ligger litt under alt etter kropp og kcal inntak den dagen. Om du da spiser normale matvarer så får du de siste 20g protein veldig enkelt. Du skal spise bare grønnsaker og pasta om du ikke får i deg nok proteiner som vegetarianer/ veganer. Så lenge du spiser normalt og får i deg nok kcal, så er det nesten umulig å få i seg for lite proteiner. 

Anonymkode: 71b40...050

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 timer siden, Pierre Gynt skrev:

Jeg har ikke sagt at man får i seg mer proteiner som kjøtteter enn som vegetarianer/veganer. Jeg har sagt at det kan noe vanskeligere, samtidig som jeg gang på gang har understreket at jeg har inntrykk av at veganere/vegetarianere nettopp er mer bevisste på hva de spiser, og at de derfor klarer dette uten problemer, og at de for øvrig som regel har et mye bedre kosthold enn den gjennomsnittlige kjøtteter. Går du inn i en butikk som veganer og trenger noe på farta som gir deg 20-30 g proteiner, så er det litt mer begrensa hva du har å velge imellom.

Jeg skjønner virkelig ikke hvorfor jeg gang på gang blir bedt om å forklare hvorfor en kjøttspiser som kan velge blant alle matvarer, kan ha det enklere når det gjelder proteininntak enn en person som har valgt bort kjøtt/fisk, som jo tradisjonelt sett er de matvarene vi har fått mesteparten av proteinene våre ifra. Igjen og satt på spissen: Du har en person som kan spise kjøtt/fisk OG all verdens belgfrukter og grønnsaker, og en som kun KUN kan spise belgfrukter og grønnsaker. Hvem har det lettest?

Og bare så det er sagt, kikerter og bønner har ikke 20% proteiner. Det er tørr vare, og ikke ferdig produkt utvannet og kokt produkt. Ferdig produkt inneholder nærmere 10-15%. Og hvem spiser mer enn 15 g gresskarkjerner på en gang?

Og så er det supert at du bruker deg selv som eksempel, men det beviser ingenting, for du skriver forskjellig der det passer deg. Jeg minnes f.eks. at du skrev dette:

Og nå skriver du:

og:

 

Så hva mener du egentlig?

 

 

Jeg spiser fint mer enn 15 gr gresskarkjerner på en gang. Og det er ikke vanskeligere, absolutt ikke, du må bare tenke annerledes. Det er ikke vanskeligere å spise bønner enn kylling. Eller nøtter og frø for den saks skyld. 

Utrolig at du har funnet svar fra lenge siden, men forklaringen er jo at jeg spiser mer protein nå enn jeg gjorde før. Jeg bodde i utlandet og hadde bedre tilgang på vegansk halvfabrikata, nå lager jeg det meste fra bunn. Ergo mer protein. 

Det er ikke vanskeligere å få i seg protein, ikke på farten engang. Finnes både hummus og wraps i de aller fleste matbutikker i dag. I tillegg overser du dette at du faktisk trenger mindre protein som plantespiser da det fungerer bedre i kroppen. Noe mitt svar fra tidligere understreker. Skal se om jeg finner igjen forskningen på dette. 

Du overser også det at man spiser mer i mengde når man kutter kjøttet og derfor får i seg mer av proteinet. Ikke minst at du har råd til mer bønner enn biff, men det er en helt annen ting. 

Endret av Inwe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...