Gå til innhold

Vegetarmat LAVKALORI


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvilke retter er bra for å gå ned i vekt med vegetarkost?

Altså jeg skjønner at salat og grønnsaker er bra men trenger tips til retter som er gode?

Har notert ned supper - spesielt grønnsaksuppe og diverse salater, 

Anonymkode: 4b77b...281

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gryteretter er bra og relativt kalorifattig. Jeg har en langtidskoker som blir brukt flittig til dette formålet, men det går også fint an å lage alt dette i en vanlig gryte. Jeg pleier å hive oppi det jeg har i kjøleskapet av grønnsaker (som stort sett er løk, søtpotet, gulrot og squash), linser og/eller bønner (liker best røde linser og hvite bønner), hermetiserte tomater, tomatpuré, buljong og krydder.

Av spesifikke oppskrifter har jeg laget disse mange ganger:

Rød linsechili

Kokoscurry med linser

Gryterett med melboller - jeg sløyfer kjøtterstatningen og hiver oppi ekstra bønner og byggryn i tillegg. Disse melbollene er de beste som finnes, og blir brukt til mange andre retter også. :hjerte: (funker også med kumelk) 

Vegetarchili med gresskar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sauser sammen tre spørsmål som bare er forbundet med hverandre, ikke det samme:

For å gå ned i vekt, må du ha kaloriunderskudd over tid. Det betyr at du må spise mindre enn du forbrenner, og det blir ofte sagt i formen "spis mindre, beveg deg mer". Fysisk aktivitet er bra, men i seg selv bidrar økt fysisk aktivitet lite til kaloriunderskuddet. Det viktige er at du spiser mindre, og at du gjør det på en sånn måte at du kan fortsette å gjøre det.

Hva som smaker godt, er subjektivt, individuelt og vanemessig. Det kan også endre seg med tid, sted, omstendighet.

Uansett hvordan du spiser, bør du spise sunt. Det betyr at du må få i deg nok av alle næringsstoffer hver dag, og likevel ikke spise for mye over tid. Den enkleste måten å gjøre det på, er å spise mat fra alle matvaregrupper hver dag, og litt forskjellig mat fra dag til dag. Det lar seg gjøre å spise balansert og variert med vegetarkost, men det krever mer kunnskap, og sterk motivasjon, siden det er mange matvarer du da ikke kan spise.

Anonymkode: 99c40...547

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.5.2019 den 9.47, AnonymBruker skrev:

Du sauser sammen tre spørsmål som bare er forbundet med hverandre, ikke det samme:

For å gå ned i vekt, må du ha kaloriunderskudd over tid. Det betyr at du må spise mindre enn du forbrenner, og det blir ofte sagt i formen "spis mindre, beveg deg mer". Fysisk aktivitet er bra, men i seg selv bidrar økt fysisk aktivitet lite til kaloriunderskuddet. Det viktige er at du spiser mindre, og at du gjør det på en sånn måte at du kan fortsette å gjøre det.

Hva som smaker godt, er subjektivt, individuelt og vanemessig. Det kan også endre seg med tid, sted, omstendighet.

Uansett hvordan du spiser, bør du spise sunt. Det betyr at du må få i deg nok av alle næringsstoffer hver dag, og likevel ikke spise for mye over tid. Den enkleste måten å gjøre det på, er å spise mat fra alle matvaregrupper hver dag, og litt forskjellig mat fra dag til dag. Det lar seg gjøre å spise balansert og variert med vegetarkost, men det krever mer kunnskap, og sterk motivasjon, siden det er mange matvarer du da ikke kan spise.

Anonymkode: 99c40...547

Sterk motivasjon? Det eneste hun ikke kan spise er kjøtt og fisk. Jeg spiser ikke kjøtt, men fisk to ganger i uken. De resterende fem spiser jeg vegetar og det går veldig fint. Mangler ikke noe. 

Jeg lager en ganske god thai-suppe jeg har prøvd meg litt fram på. Er vel såkalt thai red curry. Det er til en stor gryte så du kan evt. Halvere; 

- Ett glass red curry 

- en boks kokosmelk (går vel an å bruke lettvarianten, men litt fett må man jo ha) 

- ca 6 SS fish sause (eh, sløyfes hvis du ikke spiser noe fiskerelatert) 

- 6 SS thai soya

- ukjent mengde vann, tror jeg bruker mellom 7 og 9 dl

2 store, evt 3 små gule løker, ca 5 passelig store gulrøtter, en rød paprika, en hel pakke vårløk, en chili uten frøene, en pakke cherrytomater delt i to og 2-3 SS raspet ingefær. Og saften av 1-1,5 lime (smak til). 

- Pepper, koriander og chiliflak i ønsket mengde

- frisk koriander 

Begynn med å frese løken i litt olje. Ha så i curry paste og fres litt før du har i kokosmelk, vann, soya, saft fra lime og evt fish sause. Ha så i grønnsakene og krydre med pepper, chili og koriander. La det småkoke i 15 minutter og smak på suppen. Noen ganger føler jeg at "noe" mangler. Da har det vært at det har trengtes litt mer saft fra lime eller litt mer ingefær. 

Jeg lager den ganske sterk så jeg pleier å sette creme fresh på bordet. Ja og så klart en skål med hakket, frisk koriander til å ha oppi suppen sin. 

Det er også godt å koke eggnudler og sette på bordet.  Og/eller hvitløksbrød, men siden du skal ned i vekt er det nok lurt å i hvert fall kun velge en av de. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, _Pixiedust_ skrev:

Sterk motivasjon? Det eneste hun ikke kan spise er kjøtt og fisk. Jeg spiser ikke kjøtt, men fisk to ganger i uken. De resterende fem spiser jeg vegetar og det går veldig fint. Mangler ikke noe. 

Du beskriver nettopp hva jeg mener med å ha sterk motivasjon - en indre motivasjon, der det du gjør føles naturlig for deg, og du ikke opplever at du mangler noe. Altfor mange strever med ytre motivasjon, det de føler at de burde, og det ender aldri bra.

Anonymkode: 99c40...547

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du beskriver nettopp hva jeg mener med å ha sterk motivasjon - en indre motivasjon, der det du gjør føles naturlig for deg, og du ikke opplever at du mangler noe. Altfor mange strever med ytre motivasjon, det de føler at de burde, og det ender aldri bra.

Anonymkode: 99c40...547

Nei. Det er jo sant. Men det kan vel være TS allerede er vegetarianer? Hvis hun skal slutte med kjøtt kun for å gå ned i vekt er jeg enig i at det kanskje ikke går helt. Selv kuttet jeg kjøtt som et prøveprosjekt og merker at jeg trivdes bedre med det, så det ble "lett som en lek", og målet var ikke for at jeg skulle ned i vekt eller lignende. 

Når det gjelder vektnedgang generelt så har jeg mest tro på å ikke ha noen klar nei- og ja-mat, men å tilpasse sammensetningen og mengdene man spiser. Da blir det mer som en livsstilsendring man kan holde over tid og ikke en diett man kan "sprekke" på fordi man savner både det ene og det andre. 

Endret av _Pixiedust_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror det beste er å søke etter oppskirfter, enten på kg eller google. Tar lang tid dersom man skal begynne skrive ned alle oppskirftene man kan. Personlig misliker jeg oppskrifter og blander sammen de ingridiensene jeg har liggende + passende krydderier. Dersom man lærer seg hvordan kombinere smaker for at noe skal bli godt, så kan man lage mat av det man har liggende og må bruke opp (som for eks grønnsaker som er i ferd med å bli dårlige)

Anonymkode: 71b40...050

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, _Pixiedust_ skrev:

Sterk motivasjon? Det eneste hun ikke kan spise er kjøtt og fisk. Jeg spiser ikke kjøtt, men fisk to ganger i uken. De resterende fem spiser jeg vegetar og det går veldig fint. Mangler ikke noe. 

Jeg lager en ganske god thai-suppe jeg har prøvd meg litt fram på. Er vel såkalt thai red curry. Det er til en stor gryte så du kan evt. Halvere; 

- Ett glass red curry 

- en boks kokosmelk (går vel an å bruke lettvarianten, men litt fett må man jo ha) 

- ca 6 SS fish sause (eh, sløyfes hvis du ikke spiser noe fiskerelatert) 

- 6 SS thai soya

- ukjent mengde vann, tror jeg bruker mellom 7 og 9 dl

2 store, evt 3 små gule løker, ca 5 passelig store gulrøtter, en rød paprika, en hel pakke vårløk, en chili uten frøene, en pakke cherrytomater delt i to og 2-3 SS raspet ingefær. Og saften av 1-1,5 lime (smak til). 

- Pepper, koriander og chiliflak i ønsket mengde

- frisk koriander 

Begynn med å frese løken i litt olje. Ha så i curry paste og fres litt før du har i kokosmelk, vann, soya, saft fra lime og evt fish sause. Ha så i grønnsakene og krydre med pepper, chili og koriander. La det småkoke i 15 minutter og smak på suppen. Noen ganger føler jeg at "noe" mangler. Da har det vært at det har trengtes litt mer saft fra lime eller litt mer ingefær. 

Jeg lager den ganske sterk så jeg pleier å sette creme fresh på bordet. Ja og så klart en skål med hakket, frisk koriander til å ha oppi suppen sin. 

Det er også godt å koke eggnudler og sette på bordet.  Og/eller hvitløksbrød, men siden du skal ned i vekt er det nok lurt å i hvert fall kun velge en av de. 

Men med all respekt å melde, denne maten inneholder jo nesten ikke noe proteiner, og det beviser jo AB 547 sitt poeng om at vegetarkost krever at man innehar litt mer kunnskap enn gjennomsnittet for å kunne ha et balansert kosthold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Pierre Gynt skrev:

Men med all respekt å melde, denne maten inneholder jo nesten ikke noe proteiner, og det beviser jo AB 547 sitt poeng om at vegetarkost krever at man innehar litt mer kunnskap enn gjennomsnittet for å kunne ha et balansert kosthold.

Med all respekt å melde. Det var ett enkelt måltid. Jeg får i meg mer enn nok proteiner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, _Pixiedust_ skrev:

Med all respekt å melde. Det var ett enkelt måltid. Jeg får i meg mer enn nok proteiner. 

Da var det pussig at du dro fram akkurat det eksempelet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Pierre Gynt skrev:

Da var det pussig at du dro fram akkurat det eksempelet.

Jeg brukte det ikke som et eksempel på et måltid som inneholder alt man trenger. Det var et isolert eksempel på en god middagsrett som er vegetar og lavkalori. Som var det TS spurte etter. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, _Pixiedust_ skrev:

Jeg brukte det ikke som et eksempel på et måltid som inneholder alt man trenger. Det var et isolert eksempel på en god middagsrett som er vegetar og lavkalori. Som var det TS spurte etter. 

 

Som jo er greit hvis man kun ønsker vektreduksjon uten å tenke på kroppsammensetning. Men om man ønsker "retter som er bra for å gå ned i vekt" (som er det TS ønsker), så er det utvilsomt at proteininnhold er viktig, slik at man i størst mulig grad kan bevare muskulmassen man har. Ellers enig i det du og AB skriver, om at det ikke handler om ja/nei-mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Pierre Gynt said:

Som jo er greit hvis man kun ønsker vektreduksjon uten å tenke på kroppsammensetning. Men om man ønsker "retter som er bra for å gå ned i vekt" (som er det TS ønsker), så er det utvilsomt at proteininnhold er viktig, slik at man i størst mulig grad kan bevare muskulmassen man har. Ellers enig i det du og AB skriver, om at det ikke handler om ja/nei-mat.

Det er jo ikke som om de som spiser kjøtt spiser høyprotein til alle måltider. Man spiser jo fortsatt mat som grøt og tomatsuppe. På samme måte spiser ikke vegetarianere suppe til hvert måltid... Man kan også ha linser eller bønner i suppa om man ønsker mer protein

Anonymkode: 71b40...050

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Just now, AnonymBruker said:

Det er jo ikke som om de som spiser kjøtt spiser høyprotein til alle måltider. Man spiser jo fortsatt mat som grøt og tomatsuppe. På samme måte spiser ikke vegetarianere suppe til hvert måltid... Man kan også ha linser eller bønner i suppa om man ønsker mer protein

Anonymkode: 71b40...050

I tillegg; om man ikke trener styrke har man veldig lite muskler og som trenger mye protein

Anonymkode: 71b40...050

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo ikke som om de som spiser kjøtt spiser høyprotein til alle måltider. Man spiser jo fortsatt mat som grøt og tomatsuppe. På samme måte spiser ikke vegetarianere suppe til hvert måltid... Man kan også ha linser eller bønner i suppa om man ønsker mer protein

Anonymkode: 71b40...050

Det er det totale bildet som er viktig. Jeg anser ikke tomatsuppe som et fullverdig måltid, men det er klart, om man ellers spiser proteinrike måltider, er det selvfølgelig ikke noe i veien for å spise et måltid uten proteiner. Problemet er bare at veganere og vegetarianere ikke akkurat har flust av proteinrik matalternativer. Ofte inntar de ikke tilstrekkelig mengder proteiner med mindre de er bevisste på det. Kjøttspisere som ikke er bevisste på slik, pleier i det minste å få i seg noe proteiner til middag - du kan selv tenke deg hva som skjer når man også her velger matvarer uten proteiner. Da går man under det ideelle inntaket, som for øvrig bør være minst 0,8 g pr kg kroppsvekt selv om man ikke trener styrke. For en gjennomsnittelig overvektig person så er det fort 60-80 g proteiner. Det rent vitale behovet for proteiner er lavere, men slikt kosthold på sikt fører til en mindre ideell kroppsammensetning, noe en person som "slanker seg" bør være bevisst på.

Men utifra det lille TS skriver, så er det mye mer opplysning som skal til enn kun tips til et par retter. TS må sette seg inn hva som gjør at man går ned i vekt (kaloriregnskap) og at det er fett-tap som bør være målet (ikke generelt vekttap).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Pierre Gynt skrev:

Som jo er greit hvis man kun ønsker vektreduksjon uten å tenke på kroppsammensetning. Men om man ønsker "retter som er bra for å gå ned i vekt" (som er det TS ønsker), så er det utvilsomt at proteininnhold er viktig, slik at man i størst mulig grad kan bevare muskulmassen man har. Ellers enig i det du og AB skriver, om at det ikke handler om ja/nei-mat.

Ja. Det er jeg enig i. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

20 hours ago, Pierre Gynt said:

Ofte inntar de ikke tilstrekkelig mengder proteiner med mindre de er bevisste på det. 

Dette stemmer ikke. Spiser du normalt og variert skal det mye til å ikke få i seg nok proteiner. Selv om du spiser hele kaloribehovet ditt i poteter, så kan du fortsatt i deg nok protein. 3kg poteter = 2200 kcal = 48g protein. 

Og det er kun poteter, noe jeg ikke tror noen vegetarianere sitt kosthold består utelukkende av. De aller fleste spiser bønner, linser, frø, nøtter, kornprodukter og evt annet jeg ikke kom på i farten. 

 

Anonymkode: 71b40...050

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette stemmer ikke. Spiser du normalt og variert skal det mye til å ikke få i seg nok proteiner. Selv om du spiser hele kaloribehovet ditt i poteter, så kan du fortsatt i deg nok protein. 3kg poteter = 2200 kcal = 48g protein. 

Og det er kun poteter, noe jeg ikke tror noen vegetarianere sitt kosthold består utelukkende av. De aller fleste spiser bønner, linser, frø, nøtter, kornprodukter og evt annet jeg ikke kom på i farten. 

 

Anonymkode: 71b40...050

Og melkeprodukter og egg. Så framt man ikke er veganer. Det er generelt veldig lett å få i seg nok proteiner som vegetarianer. 

Jeg hadde nok slitt litt mer som veganer, men igjen hadde jeg jo da spist mer belgfrukter og annet med proteiner i. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dette stemmer ikke. Spiser du normalt og variert skal det mye til å ikke få i seg nok proteiner. Selv om du spiser hele kaloribehovet ditt i poteter, så kan du fortsatt i deg nok protein. 3kg poteter = 2200 kcal = 48g protein. 

Og det er kun poteter, noe jeg ikke tror noen vegetarianere sitt kosthold består utelukkende av. De aller fleste spiser bønner, linser, frø, nøtter, kornprodukter og evt annet jeg ikke kom på i farten. 

 

Anonymkode: 71b40...050

Jeg ordla meg kanskje noe upresist ved å si at vegetarianere "ofte ikke spiser tilstrekkelig med proteiner med mindre de er bevisste på det". Poenget mitt var at det å være vegetarianer, og spesielt veganer, krever at man er litt mer bevisst på hva man spiser, hvis man av ulike grunner ønsker et proteininntak over det som er anbefalt som et minimum - noe som kan være aktuelt for folk som trener styrke, og folk som ønsker å forbedre kroppsammensetninga si. Jeg har ikke inntrykk av at vegetarianere ikke er bevisste på å spise variert, kanskje snarere tvert imot sammenligna med kjøttspisere, så derfor var "ofte" noe upresist av meg.

Jeg tror fortsatt at det er vanskeligere å få i seg tilstrekkelig med proteiner når man har valgt bort kjøtt og fisk. Kokossuppa lenger opp her er et bevis på det. Hvis dette regnes som en fullverdig middag, så må man være bevisst på hva man spiser ellers for å få i seg nok proteiner. Men vi har åpenbart forskjellig definisjon på hva tilstrekkelig med proteiner vil si. 48 g daglig for en normalvektig person er ganske lite. Og at man må spise hele 3 kg med poteter for å få i seg så lite, sier jo sitt. En aktiv person, eller en person som spiser i kaloriunderskudd (@2200 kcal), bør spise 80-100 g proteiner daglig (altså 1,2-1,6 g/kg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/5/2019 at 2:23 PM, Pierre Gynt said:

Jeg ordla meg kanskje noe upresist ved å si at vegetarianere "ofte ikke spiser tilstrekkelig med proteiner med mindre de er bevisste på det". Poenget mitt var at det å være vegetarianer, og spesielt veganer, krever at man er litt mer bevisst på hva man spiser, hvis man av ulike grunner ønsker et proteininntak over det som er anbefalt som et minimum - noe som kan være aktuelt for folk som trener styrke, og folk som ønsker å forbedre kroppsammensetninga si. Jeg har ikke inntrykk av at vegetarianere ikke er bevisste på å spise variert, kanskje snarere tvert imot sammenligna med kjøttspisere, så derfor var "ofte" noe upresist av meg.

Jeg tror fortsatt at det er vanskeligere å få i seg tilstrekkelig med proteiner når man har valgt bort kjøtt og fisk. Kokossuppa lenger opp her er et bevis på det. Hvis dette regnes som en fullverdig middag, så må man være bevisst på hva man spiser ellers for å få i seg nok proteiner. Men vi har åpenbart forskjellig definisjon på hva tilstrekkelig med proteiner vil si. 48 g daglig for en normalvektig person er ganske lite. Og at man må spise hele 3 kg med poteter for å få i seg så lite, sier jo sitt. En aktiv person, eller en person som spiser i kaloriunderskudd (@2200 kcal), bør spise 80-100 g proteiner daglig (altså 1,2-1,6 g/kg).

3kg er 2200 kcal, altså gjerne hva en gjennomsnittsperson ville fått i seg i form av kalorier på 1 dag. Det er sagt at 2500 er gjennomsnittsinntaket av kalorier. 3kg poteter er da ikke mye om det er det eneste du spiser den dagen. Det er poenget. Om du bruker hele kaloribehovet ditt på poteter, så får du fortsatt i deg nok protein. Om du er høy, så spiser du mer enn 2200 kcal om dagen. 

Med mindre du trener mye og tung styrke, så trenger du ikke spesielt mye proteiner. Trener du mye og tung styrke må du tenke proteiner uansett om du spsier kjøtt eller ikke. En som trener mye må tenkte kosthold selv om han spiser kjøtt. Å si at det er mer tanke og arbeid som vegetarianer er feil, de som trene mye må tenke mye på kosthold uansett. 

Å spise normal vegetarisk kost er nok. Om man spiser soya, har soyaprodukter ofte høyere proteininnhold enn kjøtt. Du kan enkelt finne soyaprodukter med 40-55g protein per 100g- Det er mer enn i kjøtt. Gresskarkjerner har 30g protein per 100, det er mer enn det meste av kjøtt. Linser, bønner, nøtter ligger kanskje noe under, men ikke i så stor grad at det er et problem så lenge du spiser nok kalorier. Linser og bønner har også mange næringsstoffer og bra fiber som hjelper deg ha en sunn og god helse. 

Det virker som om meningene dine er mer basert på fordommer heller enn faktisk kunnskap. Om du ønsker høyest mulig protein per gram, så er sannsynligvis soyaprodukter det beste du kan spise. Deriblant seitan (75g protein pr 100) og soyabiff/ soyafarse (44-55g per 100)

Anonymkode: 71b40...050

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...