AnonymBruker Skrevet 1. mai 2019 #1 Skrevet 1. mai 2019 Hei. Jeg har av ulike årsaker vært sykemeldt siden nyttår, noen mnd 100 prosent og noen mnd gradert. Føler meg nå på bedringens vei, skal jobbe 50 prosent ut mai, og håper jeg kan jobbe 100 etter dette. Jeg er gravid i uke 5 og føler meg foreløpig bare litt uggen. Sist jeg var gravid var jeg 50 prosent sykemeldt fra jeg var ca 5 mnd på vei grunnet høyt blodtrykk, bekkenløsning og elendig tilrettelegging fra arbeidsgiver. Har derimot en ny jobb nå med fantastisk arbeidsgiver 😊 Det jeg lurer på er : dersom jeg skulle bi sykemeldt i svangerskapet, har jeg da rett til sykepenger, siden jeg allerede har vært ganske mye sykemeldt i år? Håper jo selvsagt på å klare å jobbe! Og spiller disse faktorene inn på foreldrepengene i permisjonen? Håper noen som har peiling tar seg tid til å svare😊 Anonymkode: 4453b...1bc
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2019 #2 Skrevet 1. mai 2019 Du vel jobbe 26(?) uker uten sykemelding for igjen å kunne ha et år sykemelding. Skulle du være uheldig og bli sykemeldt snart og ut svangerskapet vil det gå utover det året du allerede har begynt på ifht sykemelding. Da er det i såfall mulig å begynne permisjon tidligere. Så lenge du har rett på sykepenger vil foreldrepengene bli regnet ut fra det 🙂 Anonymkode: eb721...841
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2019 #3 Skrevet 1. mai 2019 Takk for svar! Så det vil si at jeg i praksis ikke kan bli sykemeldt før om ca 6 mnd? Har det noe å si at jeg har vært gradert sykemeldt? Får håpe formen holder seg, syns permisjonen er kort nok som den er! Anonymkode: 4453b...1bc
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2019 #4 Skrevet 1. mai 2019 Hvor mange uker har du vært sykemeldt? Samlet med 100 og gradert sykemelding. Du kan være sykemeldt totalt ett år. Deretter må du være frisk i 26 uker for å ha rett på ny sykemelding. Du opparbeider den retten i permisjon (så lenge du er frisk etter fødsel) Anonymkode: 4e9b3...514
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2019 #5 Skrevet 1. mai 2019 Det blir jo 22 uker når mai er omme og jeg forhåpentligvis kan jobbe 100 prosent igjen 🤞så da vil det si at dersom formen er elendig, så kan jeg være sykemeldt uten at det går utover permisjonen? Anonymkode: 4453b...1bc
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2019 #6 Skrevet 1. mai 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar! Så det vil si at jeg i praksis ikke kan bli sykemeldt før om ca 6 mnd? Har det noe å si at jeg har vært gradert sykemeldt? Får håpe formen holder seg, syns permisjonen er kort nok som den er! Anonymkode: 4453b...1bc De skiller ikke på gradert og fullt sykemeldt dessverre. Hvor mange uker har du vert sykemeldt? Anonymkode: eb721...841
Gjest Albbas Skrevet 1. mai 2019 #7 Skrevet 1. mai 2019 6 minutter siden, AnonymBruker said: Takk for svar! Så det vil si at jeg i praksis ikke kan bli sykemeldt før om ca 6 mnd? Har det noe å si at jeg har vært gradert sykemeldt? Får håpe formen holder seg, syns permisjonen er kort nok som den er! Anonymkode: 4453b...1bc Jo, men du må være uten sykemelding utenom arbeidsgiverperioden i ca 6 mnd før du har rett på nye 52 uker med sykemelding. Hvis ikke spiser du av resten du har igjen - og det spørs om det er nok? Hvor mange mnd/uker med sykemelding har du igjen som du har rett på? Du kan kontakte NAV hvis du ikke vet det selv. Gradering spiller ingen rolle.
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2019 #8 Skrevet 1. mai 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det blir jo 22 uker når mai er omme og jeg forhåpentligvis kan jobbe 100 prosent igjen 🤞så da vil det si at dersom formen er elendig, så kan jeg være sykemeldt uten at det går utover permisjonen? Anonymkode: 4453b...1bc Da har du 30 uker igjen å være sykemeldt. Anonymkode: eb721...841
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2019 #9 Skrevet 1. mai 2019 Okei, da er jo situasjonen ikke fullt så håpløs dersom jeg skulle trenge en SM. Foreløpig termin er 09 januar, så alt vil jo falle på dette året uansett. Tusen takk for svar! 😊 Anonymkode: 4453b...1bc
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2019 #10 Skrevet 1. mai 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Okei, da er jo situasjonen ikke fullt så håpløs dersom jeg skulle trenge en SM. Foreløpig termin er 09 januar, så alt vil jo falle på dette året uansett. Tusen takk for svar! 😊 Anonymkode: 4453b...1bc Men om du var sykemeldt før nyttår gjelder dette også. Det er ikke per kalenderår 🙂 lykke til! Anonymkode: eb721...841
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2019 #11 Skrevet 1. mai 2019 Okei, hadde to uker i oktober da, så mulig det spiller inn? Satser på å holde meg på beina 🤞😊 Takk! Anonymkode: 4453b...1bc
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2019 #12 Skrevet 1. mai 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Okei, hadde to uker i oktober da, så mulig det spiller inn? Satser på å holde meg på beina 🤞😊 Takk! Anonymkode: 4453b...1bc De teller alt siden sist du jobbet 26 uker sammenhengende uten sykemelding. Så det fra oktober teller med. Når var sist sykemelding før det? Anonymkode: 4e9b3...514
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2019 #13 Skrevet 1. mai 2019 Det var vel en uke i august 2017,tror jeg. Hos en annen arbeidsgiver i en annen kommune, men det har vel ikke noe å si? Da var jeg aktivt sykemeldt, så var på jobb men fikk oppgaver som var tilrettelagt for meg. Merkelig at de ikke skiller mellom gradering da. Syns det er ganske stor forskjell på å jobbe 80 prosent kontra ingenting, men men🤔 Anonymkode: 4453b...1bc 1
Ballongen Skrevet 1. mai 2019 #14 Skrevet 1. mai 2019 Det spiller ingen rolle hvilken arbeidsgiver du var sykemeldt hos, Nav teller ukene du har mottatt sykepenger fra dem. Du kan være sykemeldt 52 uker med rett til sykepenger, både fullt og gradert. Dette skiller ikke nav på. Etter det må du jobbe fulle 26 uler før du har tjent opp rett til sykepenger igjen. At du har vært sykemeldt, vil ikke ha innvirkning på foreldrepermisjonen din eller foreldrepengene, da dette også regnes som inntekt på lik linje som lønn fra arbeidsgiver. Ca 3 mnd før du har brukt opp sykepengerettighetene dine vil du få et brev fra nav med maksdato (dvs dato for når du har brukt opp sykepengerettighetene dine) og at du må vurdere å søke arbeidsavklaringspenger. Det vil være 66 % av den opprinnelige inntekten din og dersom du får arbeidsavklaringspenger før fødsel, vil dette ha innvirkning på utregning av foreldrepengene dine. Derfor kan det være lurere økonomisk sett å bruke egenmelding eller ferie dersom du skulle bli syk eller før deg dårlig - når det nærmer seg 52 uker med sykepenger. Obs! Sykepenger følger ikke kalenderår, det kan du ha dratt med deg over lengre tid om du jevnlig er sykemeldt. Du begynner på nytt først når du har jobbet 26 uker. Du kan finne oversikt over sykemeldingene dine på nav.no på «mitt nav» Lykke til 😄 2
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2019 #15 Skrevet 1. mai 2019 Jeg har vært sykemeldt siden desember pga komplikasjoner i svangerskapet, har fått sykepenger helt frem til nå. Forskjellen var bare at etter en stund sluttet jobben å utbetale og nav tok over. Jobben må sende inntektsmelding til nav når nav skal ta over så får du utbetalt det samme ❤️ Anonymkode: a4c2a...acd
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2019 #16 Skrevet 1. mai 2019 Ring NAV å få opplyst din maksdato for sykepenger. Så regner du ut hvor mange hverdager (mandag til fredag -røde dager inklusiv) det er fra siste registrerte sykemelding til maksdato. Da har du en pekepinn i forhold til hvor mange hverdager du kan være sykemeldt. For å få rett til nytt tilfelle med fulle sykepengerettigheter må du være friskmeldt i 26 uker, Du opptjener sykepenger i foreldrepermisjonen så lenge du ikke er sykemeldt. Ferie forskjyver sykepengeperioden. Så grovt regnet vil jeg tro du er igjen rundt 6 månder med sykepenger ut ifra de opplysninger du har gitt her. Anonymkode: 6e51c...530 2
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2019 #17 Skrevet 1. mai 2019 5 minutter siden, Ballongen said: Det spiller ingen rolle hvilken arbeidsgiver du var sykemeldt hos, Nav teller ukene du har mottatt sykepenger fra dem. Du kan være sykemeldt 52 uker med rett til sykepenger, både fullt og gradert. Dette skiller ikke nav på. Etter det må du jobbe fulle 26 uler før du har tjent opp rett til sykepenger igjen. At du har vært sykemeldt, vil ikke ha innvirkning på foreldrepermisjonen din eller foreldrepengene, da dette også regnes som inntekt på lik linje som lønn fra arbeidsgiver. Ca 3 mnd før du har brukt opp sykepengerettighetene dine vil du få et brev fra nav med maksdato (dvs dato for når du har brukt opp sykepengerettighetene dine) og at du må vurdere å søke arbeidsavklaringspenger. Det vil være 66 % av den opprinnelige inntekten din og dersom du får arbeidsavklaringspenger før fødsel, vil dette ha innvirkning på utregning av foreldrepengene dine. Derfor kan det være lurere økonomisk sett å bruke egenmelding eller ferie dersom du skulle bli syk eller før deg dårlig - når det nærmer seg 52 uker med sykepenger. Obs! Sykepenger følger ikke kalenderår, det kan du ha dratt med deg over lengre tid om du jevnlig er sykemeldt. Du begynner på nytt først når du har jobbet 26 uker. Du kan finne oversikt over sykemeldingene dine på nav.no på «mitt nav» Lykke til 😄 Tusen takk for fyldig og nyttig informasjon! 😊 Skal logge meg inn på nav og se. Har jo også 5 uker ferie før jeg går ut i permisjon😊 men, satser på at jeg er oppe og i full fyr og flamme hele svangerskapet 😂 Anonymkode: 4453b...1bc 1
Ballongen Skrevet 1. mai 2019 #18 Skrevet 1. mai 2019 Ja, det får vi krysse fingrene for 😄 Lykke til med svangerskapet!
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2019 #19 Skrevet 1. mai 2019 Hvis du var sykmeldt bare 2 uker i oktober tror jeg ikke det teller? Det er vel om du har vært sykmeldt ut over arbeidsgiverperioden på 16 dager som teller inn på eventuell karantene på 26 uker? Anonymkode: 47f5a...a02
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2019 #20 Skrevet 1. mai 2019 14 minutter siden, Ballongen said: Ja, det får vi krysse fingrene for 😄 Lykke til med svangerskapet! Takk 😊 Anonymkode: 4453b...1bc
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå