Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor langt på vei må man være før man kan søke om permisjon?

tenker litt på at jobben må finne noen til å sette inn for meg og de trenger jo LITT tid på forhånd..

Anonymkode: 4c606...6a6

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hos NAV kan du søke tidligst i uke 26 tror jeg. På arbeidplassen din har de nok egne regler for når du må søke. Hos oss var det 6 uker før permisjonsstart. Men jeg ga beskjed til min nærmeste leder ganske tidlig slik at vi fikk en lang overgangsfase med den som skulle ta over mine prosjekter. Men selve søknaden (eller varsel om avvikling av permisjon som vi kaller det hos oss) sendte jeg da altså 6 uker før.

Anonymkode: 3aff4...0ab

AnonymBruker
Skrevet

Fra og med uke 22 kan du søke foreldrepenger på NAV :) 

Anonymkode: cafe7...1c0

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hos NAV kan du søke tidligst i uke 26 tror jeg. På arbeidplassen din har de nok egne regler for når du må søke. Hos oss var det 6 uker før permisjonsstart. Men jeg ga beskjed til min nærmeste leder ganske tidlig slik at vi fikk en lang overgangsfase med den som skulle ta over mine prosjekter. Men selve søknaden (eller varsel om avvikling av permisjon som vi kaller det hos oss) sendte jeg da altså 6 uker før.

Anonymkode: 3aff4...0ab

Ja for både jeg og arbeidsplass vet jo sånn ca når jeg vil forsvinne i perm, men kan jo ikke love noen jobb til den som går inn for meg jobb, før jeg har søkt om permisjon. Kun derfor jeg lurer.. 

Anonymkode: 4c606...6a6

AnonymBruker
Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fra og med uke 22 kan du søke foreldrepenger på NAV :) 

Anonymkode: cafe7...1c0

Okei, tenker bare slik at sjefen kan sette inn vikar, og at denne vikaren blir «lovet» jobben. De kan ikke gjøre det før jeg har søkt, selvom jeg vet at jeg går ut ca 3 uker før termin 😊

Anonymkode: 4c606...6a6

AnonymBruker
Skrevet

Er nye regler. Så du kan tidligst søke nav 6 uker før du går ut i permisjon. Det blir vel ca uke 31?

Anonymkode: caeff...6c3

AnonymBruker
Skrevet
14 hours ago, AnonymBruker said:

Okei, tenker bare slik at sjefen kan sette inn vikar, og at denne vikaren blir «lovet» jobben. De kan ikke gjøre det før jeg har søkt, selvom jeg vet at jeg går ut ca 3 uker før termin 😊

Anonymkode: 4c606...6a6

Hvorfor må de vente til du søker nav? Jeg hadde vikar lenge før jeg søkte nav. 

Anonymkode: caeff...6c3

  • Liker 1
Gjest Albbas
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Er nye regler. Så du kan tidligst søke nav 6 uker før du går ut i permisjon. Det blir vel ca uke 31?

Anonymkode: caeff...6c3

Nei, disse "reglene" gjaldt bare en veldig kort stund grunnet misforståelse fra Nav sin side. Kan søke fra uke 23. Men søknad blir ikke behandlet før tidligst 4 uker før permisjonsstart, når arbeidsgiver kan sende inn papirene. 

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor må de vente til du søker nav? Jeg hadde vikar lenge før jeg søkte nav. 

Anonymkode: caeff...6c3

Fordi hun kan jo ikke sette inn vikaren før jeg forsvinner? Det blir veldig dyrt.

Derfor må hun altså ha en «på vent» frem til permisjonen min er avklart.

Anonymkode: 4c606...6a6

AnonymBruker
Skrevet

Ring til NAV og spør.

Anonymkode: f56ca...d9a

AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, Albbas said:

Nei, disse "reglene" gjaldt bare en veldig kort stund grunnet misforståelse fra Nav sin side. Kan søke fra uke 23. Men søknad blir ikke behandlet før tidligst 4 uker før permisjonsstart, når arbeidsgiver kan sende inn papirene. 

Ok. Har ikke fått med meg det.

Anonymkode: caeff...6c3

AnonymBruker
Skrevet

Permisjonen din er jo avklart så snart du har fått termindato. Rundt uke 18 på oul. Da vet du jo at du skal ut i permisjon tre uker før. Det er ikke noe du må avklare

Anonymkode: ebea3...7c4

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner ikke helt.. må arbeidsgiveren din ha kopi av søknaden til NAV før hun kan søke etter vikar? Du har en termindato (etter OUL forholder du deg til den du får der).. permisjon starter 3 uker før denne. Dette er noe som ikke vil endre seg da du ikke får noen ny termindato etter OUL. Så uavhengig av om du har søkt NAV vet du jo nøyaktig når du blir borte? Så lenge du har funnet ut hvor mange uker du vil ha av fellesperioden og om du skal ta ferie i permisjonen vet du jo hvor lenge du blir borte også. Det eneste du gjør når du søker NAV er å informere om akkurat dette (termin, antall uker av fellesperioden og evt opphold pga jobb/ferie). NAV har også en slik "permisjonsplanlegger" der du kan legge inn slikt for å se hvordan det blir. Da får du dato for start og slutt av permisjon og det er vel alt arbeidsgiver trenger foreløpig? Så kommer de formelle papirene når det åpnes for å søke.

Anonymkode: 3aff4...0ab

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Fordi hun kan jo ikke sette inn vikaren før jeg forsvinner? Det blir veldig dyrt.

Derfor må hun altså ha en «på vent» frem til permisjonen min er avklart.

Anonymkode: 4c606...6a6

Du vet jo når du forsvinner så fort du har vært på oul? Det er jo ikke nav som avgjlr det?  Jobben din må jo også bekrefte at du har avtalt med dem før det blir vedtatt. Så du må jo avklare med arbeidsgiver. Jeg fikk ikke vedtak før 2 mnd etter fødsel. Og alle som føder før termin får jo nytt vedtak.

Anonymkode: caeff...6c3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...