Gjest Juks Skrevet 5. mai 2019 #81 Skrevet 5. mai 2019 1 minutt siden, Husholdning1 skrev: Hvis dissr skal baserr seg på arbeidskraft betalt av staten så har de ikke livets rett. Da er det bra vi mister dem. For en holdning. Jaja. Men ser du ikke gevinstene staten gjør på dette? Det er det jeg prøver å få fram, dette er normalt noe som burde vært betalt og avlønnet fra før av, men frivillige har tatt over dette arbeidet. Dette arbeidet er mer verdifullt enn om man skal leie inn og avlønne arbeidskraft til alt dette. Mye av dette skal være arbeidskraft betalt av staten. Det ser man gjerne på alt som skjer innad i helsetjenesten, skolevesenet og i og med pasienttransport. Hvor mye tror du staten sparer og tjener inn på frivilligheten som pågår her? Samt, alt som kommer inn gjennom moms, avgifter og skatt fra organisasjoner som går godt. Det er dette som er samfunnsgevinster. Både økonomisk og sosialt. Den betalte uførheten kommer tilbake til adressaten. Man kan tjene penger eller gå i null på enkelte uføre. Hvorfor er det bedre å la dem sitte hjemme i sofaen heller? Da går dem iallefall i tap på uføreheten.
Husholdning1 Skrevet 5. mai 2019 #82 Skrevet 5. mai 2019 1 minutt siden, Juks skrev: For en holdning. Jaja. Men ser du ikke gevinstene staten gjør på dette? Det er det jeg prøver å få fram, dette er normalt noe som burde vært betalt og avlønnet fra før av, men frivillige har tatt over dette arbeidet. Dette arbeidet er mer verdifullt enn om man skal leie inn og avlønne arbeidskraft til alt dette. Mye av dette skal være arbeidskraft betalt av staten. Det ser man gjerne på alt som skjer innad i helsetjenesten, skolevesenet og i og med pasienttransport. Hvor mye tror du staten sparer og tjener inn på frivilligheten som pågår her? Samt, alt som kommer inn gjennom moms, avgifter og skatt fra organisasjoner som går godt. Det er dette som er samfunnsgevinster. Både økonomisk og sosialt. Den betalte uførheten kommer tilbake til adressaten. Man kan tjene penger eller gå i null på enkelte uføre. Hvorfor er det bedre å la dem sitte hjemme i sofaen heller? Da går dem iallefall i tap på uføreheten. Er man uføretrygdet så skal man være arbeidsufør. Om staten går i minus eller pluss på uføretrygdetes ubetalte arbeid er ikke av betydning for dette.
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2019 #83 Skrevet 5. mai 2019 Er det bedre å lage en egen øy for uføre? Siden mantraet er at de skal holde seg 100% inaktive og helst innen sine egne 4 vegger? Hva i alle dager skjer med medmenneskeligheten? Råder misunnelsen så sterkt? Nesten så misunnelse burde være en egen årsak til trygd.. Anonymkode: 3d7af...ca0 1
Gjest Raggy Skrevet 5. mai 2019 #84 Skrevet 5. mai 2019 Her er det som alltid i tråder som omhandler uføre og restarbeidsevne mange som ikke evner å fatte at et samfunn også består ressurssvake personer. Dere i tråden som mener uføre ikke skal utføre frivillig arbeid, hvem skal gjøre det når de faller fra?
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2019 #85 Skrevet 5. mai 2019 10 timer siden, Raggy skrev: Jo, det ligger en tekst om at uføre skal kunne måtte inn til nye medisinske vurderinger uavhengig om de har utvist restarbeidsevne eller ikke, så det rammer alle. Det rammer slik at man som ufør ikke vil våge å forsøke å utnytte sin restarbeidsevne i frykt for å miste fast inntekt. Si feks jeg hadde klart å jobbe 50% et år, men ble for syk året etter. Konsekvensen av min innsats vil da være at jeg permanent mister 50% fast inntekt fordi jeg forsøkte å gjøre en innsats. Dette fører til at mange uføre sitter helt i ro i frykt for å miste den økonomisk tryggheten de har. Så denne høringen har allerede fått en konsekvens i motsatt rettning av hva man ønsker, nemlig flere uføre ut i arbeid. Jeg etterspør nok en gang link til denne teksten? 35 minutter siden, Raggy skrev: Her er det som alltid i tråder som omhandler uføre og restarbeidsevne mange som ikke evner å fatte at et samfunn også består ressurssvake personer. Dere i tråden som mener uføre ikke skal utføre frivillig arbeid, hvem skal gjøre det når de faller fra? Jeg ønsker også svar på dette: Jeg vil gjerne at du svarer direkte på dette: Skal staten sponse frivillig arbeid? Og er det da å regne som frivillig arbeid? Anonymkode: 84e13...df8 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2019 #86 Skrevet 5. mai 2019 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg etterspør nok en gang link til denne teksten? Jeg ønsker også svar på dette: Jeg vil gjerne at du svarer direkte på dette: Skal staten sponse frivillig arbeid? Og er det da å regne som frivillig arbeid? Anonymkode: 84e13...df8 Staten sponser ikke frivillig arbeid. Uføre får uføretrygd fordi de er for SYKE til å fungere i et allerede knallhardt arbeidsliv. Å kunne jobbe frivillig, regulere «arbeidstid», kan også de få lov til å føle seg litt «normale» og ha et passe sosialt liv ved siden av sykdommen. Anonymkode: 3d7af...ca0 2
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2019 #87 Skrevet 5. mai 2019 47 minutter siden, AnonymBruker skrev: Staten sponser ikke frivillig arbeid. Uføre får uføretrygd fordi de er for SYKE til å fungere i et allerede knallhardt arbeidsliv. Å kunne jobbe frivillig, regulere «arbeidstid», kan også de få lov til å føle seg litt «normale» og ha et passe sosialt liv ved siden av sykdommen. Anonymkode: 3d7af...ca0 Staten sponser frivillig arbeid, all den tid uføre kunne ha brukt denne tiden til jobb eller inntekts ervervelse på egenhånd. Anonymkode: 84e13...df8
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2019 #88 Skrevet 5. mai 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Staten sponser frivillig arbeid, all den tid uføre kunne ha brukt denne tiden til jobb eller inntekts ervervelse på egenhånd. Anonymkode: 84e13...df8 Hvilket arbeid skal de ta? Hvor kan man jobbe en time her, noen timer der og være borte i en uke der? Da skal staten heller betale uføre for å utføre frivillig arbeid? Garanterer det blir høyere timelønn enn det trygden er på. Anonymkode: 3d7af...ca0 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2019 #89 Skrevet 6. mai 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvilket arbeid skal de ta? Hvor kan man jobbe en time her, noen timer der og være borte i en uke der? Da skal staten heller betale uføre for å utføre frivillig arbeid? Garanterer det blir høyere timelønn enn det trygden er på. Anonymkode: 3d7af...ca0 Man kan drive med noe i egen regi som genererer penger Anonymkode: 84e13...df8
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2019 #90 Skrevet 6. mai 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Man kan drive med noe i egen regi som genererer penger Anonymkode: 84e13...df8 Men skal du drive med noe som genererer penger så må du starte eget foretak og det er mye jobb og ansvar, som mange uføre ikke har overskudd til. Jeg måtte selv gi opp som selvstendig næringsdrivende (bittelite håndverksforetak) fordi det ble for mye for meg å styre med penger, skatt, moms, regnskap, tidsfrister osv.. Da er det bedre å jobbe frivillig hvor alt du trenger å gjøre er å dukke opp og gjøre det du orker uten videre ansvar og forpliktelse. Anonymkode: 1a6f3...9d7 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2019 #91 Skrevet 6. mai 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Man kan drive med noe i egen regi som genererer penger Anonymkode: 84e13...df8 Og heve utbytte istedenfor lønn og motta full trygd i tillegg? Ja, kanskje bedre det enn å gjøre noe frivillig, viktig og fornuftig ubetalt. Hvis det er så enkelt å drive for seg selv, undrer jeg meg over at ikke flere gjør nettopp det. Anonymkode: 3d7af...ca0
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2019 #92 Skrevet 6. mai 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Men skal du drive med noe som genererer penger så må du starte eget foretak og det er mye jobb og ansvar, som mange uføre ikke har overskudd til. Jeg måtte selv gi opp som selvstendig næringsdrivende (bittelite håndverksforetak) fordi det ble for mye for meg å styre med penger, skatt, moms, regnskap, tidsfrister osv.. Da er det bedre å jobbe frivillig hvor alt du trenger å gjøre er å dukke opp og gjøre det du orker uten videre ansvar og forpliktelse. Anonymkode: 1a6f3...9d7 Det er sikkert bedre, men det er feil at staten skal betale for dette. Heldigvis kommer det endringer på dette nå. Anonymkode: 84e13...df8 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2019 #93 Skrevet 6. mai 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Og heve utbytte istedenfor lønn og motta full trygd i tillegg? Ja, kanskje bedre det enn å gjøre noe frivillig, viktig og fornuftig ubetalt. Hvis det er så enkelt å drive for seg selv, undrer jeg meg over at ikke flere gjør nettopp det. Anonymkode: 3d7af...ca0 Nei, jeg sa ingenting om at en må heve utbytte istedenfor lønn. Uansett vil nok et EPF være bedre for uføre enn AS. Iallefall før en evn får skikkelig fart på sakene. Og det er virkelig ikke vanskelig å drive for seg selv med et EPF Anonymkode: 84e13...df8
Gjest Raggy Skrevet 6. mai 2019 #94 Skrevet 6. mai 2019 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg etterspør nok en gang link til denne teksten? Jeg ønsker også svar på dette: Jeg vil gjerne at du svarer direkte på dette: Skal staten sponse frivillig arbeid? Og er det da å regne som frivillig arbeid? Anonymkode: 84e13...df8 Det er snakk om et høringssvar, de vet du hvor du finner. Spørsmål nr to har du fått svar på i denne tråden ved å lese alle innlegg. Siden det ser ut til at du er imot at uføre utfører frivillig arbeid så kan jeg si at det nok vil bli slutt på det om forslaget går igjennom. Forslaget har allerede fått mange uføre til å avstå fra både frivillig og ordinært arbeid.
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2019 #95 Skrevet 6. mai 2019 16 minutter siden, Raggy skrev: Det er snakk om et høringssvar, de vet du hvor du finner. Spørsmål nr to har du fått svar på i denne tråden ved å lese alle innlegg. Siden det ser ut til at du er imot at uføre utfører frivillig arbeid så kan jeg si at det nok vil bli slutt på det om forslaget går igjennom. Forslaget har allerede fått mange uføre til å avstå fra både frivillig og ordinært arbeid. Det er bra. Kanskje de da kan få korrekt uføregrad. Anonymkode: 84e13...df8
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2019 #96 Skrevet 6. mai 2019 18 minutter siden, Raggy skrev: Det er snakk om et høringssvar, de vet du hvor du finner. Spørsmål nr to har du fått svar på i denne tråden ved å lese alle innlegg. Siden det ser ut til at du er imot at uføre utfører frivillig arbeid så kan jeg si at det nok vil bli slutt på det om forslaget går igjennom. Forslaget har allerede fått mange uføre til å avstå fra både frivillig og ordinært arbeid. Jeg vet godt hvor jeg finner høringssvarene. Jeg vet derimot ikke hvor jeg skal finne det du påstår. Siden heller ikke du kan finne denne teksten du påstår, regner jeg med den ikke eksisterer. Anonymkode: 84e13...df8
Gjest Raggy Skrevet 6. mai 2019 #97 Skrevet 6. mai 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg vet godt hvor jeg finner høringssvarene. Jeg vet derimot ikke hvor jeg skal finne det du påstår. Siden heller ikke du kan finne denne teksten du påstår, regner jeg med den ikke eksisterer. Anonymkode: 84e13...df8 Dette ble vanskelig skjønner jeg.... https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/horingsbrev--forslag-til-endringer-i-reglene-for-uforetrygd-mv/id2626230/
Gjest Raggy Skrevet 6. mai 2019 #98 Skrevet 6. mai 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er bra. Kanskje de da kan få korrekt uføregrad. Anonymkode: 84e13...df8 Kjedelig i dag? Det er bare trist at uføre nå slutter å delta i frivillig arbeid, det vil sette de fleste lengre bort i fra det å kunne komme i noen form for ordinært arbeid. Enkelte av dere AB i denne tråden har fryktelig tungt for å skjønne fakta i denne saken... Enten er det for å kødde eller så må tankesettet være fryktelig tregt...
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2019 #99 Skrevet 6. mai 2019 22 timer siden, Raggy skrev: Jo, det ligger en tekst om at uføre skal kunne måtte inn til nye medisinske vurderinger uavhengig om de har utvist restarbeidsevne eller ikke, så det rammer alle. Det rammer slik at man som ufør ikke vil våge å forsøke å utnytte sin restarbeidsevne i frykt for å miste fast inntekt. Si feks jeg hadde klart å jobbe 50% et år, men ble for syk året etter. Konsekvensen av min innsats vil da være at jeg permanent mister 50% fast inntekt fordi jeg forsøkte å gjøre en innsats. Dette fører til at mange uføre sitter helt i ro i frykt for å miste den økonomisk tryggheten de har. Så denne høringen har allerede fått en konsekvens i motsatt rettning av hva man ønsker, nemlig flere uføre ut i arbeid. 5 minutter siden, Raggy skrev: Dette ble vanskelig skjønner jeg.... https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/horingsbrev--forslag-til-endringer-i-reglene-for-uforetrygd-mv/id2626230/ Flott. Nå mangler vi bare en henvisning til teksten der dette står? Anonymkode: 84e13...df8
Gjest Raggy Skrevet 6. mai 2019 #100 Skrevet 6. mai 2019 (endret) 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Flott. Nå mangler vi bare en henvisning til teksten der dette står? Anonymkode: 84e13...df8 Nei du får lese skrivet selv, du klarer det Endret 6. mai 2019 av Raggy
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå