Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi er gift, har fire barn. Etter de to første som kom ganske tidlig i forholdet, oppdaget jeg at han stadig drakk mer og mer. Til slutt en dag sa det stopp for meg. Jeg snakket om det etter hver hendelse jeg følte det ble ukomfortabelt, men han tok liksom ikke hintet. Så vi flyttet fra hverandre for en periode. Han gikk til behandling og etter en stund der jeg så tydelig forbedring og den mannen jeg en gang forelsket meg i, var det ingen tvil om at jeg ville kjempe for oss igjen, slik som han også ønsket. Premissene ble at han skulle holde seg unna alkohol og ble dermed avholds. Etter tre-fire år som avholds fikk vi barn nr tre og like etter kom barn nr fire. Da yngste var nesten året, skulle mannen i utdrikningslag til en barndomskompis fra barndomsbygda og ble usikker rundt temaet alkohol. Jeg trodde ikke det skulle bli noe å snakke om, men mannnen spurte tydelig om hva jeg tenkte om at han drakk litt den kvelden. Jeg sa som sant var, at jeg ble skuffet over at han tenkte på muligheten. Vi har jobbet hardt for å komme der vi var, og jeg og barna trengte han på den gode måten. Men han ga seg ikke, å sa han kom til å drikke. Jeg gjorde det klart at jeg så på dette som en engangshendelse, å sa at det ikke må bli noe han skal fortsette med fast i helger osv, om dette gikk bra.

Det er det som er problemet, han har fortsatt å drikke. Han drikker hver helg, gjerne fredag og lørdag, eller også søndag om han har fri mandag. Og det selv om ikke jeg drikker og vi er alene. En ting er om han bare hadde tatt noen glass, men han stopper ikke før han er synlig beruset. 

Han gjør meg ikke noe vondt eller noe, men han gjør og sier mye rart, han mister sunn fornuft og frasier seg ansvar utover kvelden. Jeg ender som regel opp med opprydding/oppvask etter kvelden alene, for han går i seng uten å gjøre noe. I tillegg er han klumsete og søler og styrer på. Dagen etter står han ikke tidlig opp med barna, så han sover lenge og er sur og grinete i bakrus. Ofte innebærer det oppkast og en som ikke ønsker å finne på dagens gjøremål med meg og barna.

Beklager det ble så langt dette, men jeg vet ikke hva jeg skal gjøre eller hvem som kan gi meg råd. Hva skal jeg gjøre? Jeg ønsker bare at han skal slutte. Han har ikke mulighet til å stoppe etter et par glass. I ettermiddag startet han klokken tre og da klokken var åtte, var han tydelig beruset. Jeg mister tryggheten og blir bare veldig lei meg. Jeg ønsker ikke noe vondt skal skje eller nå, jeg vil bare at jeg og barna skal ha den trygge, ansvarlige mannen vår i hus. Jeg ønsker ikke noe nytt «brudd» eller noe, men jeg kan ikke leve med han slik som dette fremover. Selv har jeg aldri drukket mye, og nå har jeg ikke drukket annet enn maks to glass 4-6 ganger de siste årene fra graviditet nr tre. 

Beklager igjen, dette ble langt. Setter stor pris på om noen orker å lese og om noen vil gi meg noen konkrete råd jeg kan jobbe videre med.

Anonymkode: 074de...deb

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje finne deg en som ikke liker alkohol neste gang da.

Anonymkode: 972ed...dbb

AnonymBruker
Skrevet

Huff, skjønner at dette må være vanskelig, men han må ønske å slutte selv. Si at han må gå på avrusning hvis dere skal fortsette. Du må sette deg selv og barna først! Du er verdifull, og du bestemmer selv hva du godtar, ikke glem det ❤️

Anonymkode: 343c0...cd4

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var et hjelpsomt svar 👏

Anonymkode: a0b0c...6a3

• Liker 8
Skrevet

Ingen vei utenom et ultimatum. Familien eller alkohol! 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Det var et hjelpsomt svar 👏

Anonymkode: a0b0c...6a3

Man høster som man sår. Man vet at folk som driver med rus når som helst kan forverre seg til det ekstreme. Folk som liker alkohol er veldig utsatt, da det er et utrolig tilgjengelig og avhengighetsskapende dop.

AnonymBruker
Skrevet

SETT ET ULTIMATIUM!!!

Enten så flytter du ut med barna, eller så må han søke hjelp. Familien eller alkoholen. Barna kommer til å merke dette, om de ikke allerede har merket det. Barn er utrolig lydige, og merker den minste gnist. Skjerm de.

Anonymkode: 153ee...7af

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Unødvendig å svare stygt, hopp over den ts ❣️❣️❣️

Anonymkode: bb639...607

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Kontormus skrev:

Ingen vei utenom et ultimatum. Familien eller alkohol! 

Signerer. Ts, dette er det eneste du kan gjøre og eneste han må forholde seg til om han skal ha noe mer med deg og barna å gjøre! 

Anonymkode: 43a87...719

AnonymBruker
Skrevet

Han er alkoholiker

Anonymkode: dc06b...8fd

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Beklager det ble så langt dette, men jeg vet ikke hva jeg skal gjøre eller hvem som kan gi meg råd. Hva skal jeg gjøre?

Her finnes det dessverre bare enkle løsninger, et ultimatum. Det er bare å hente frem sinnet og desperasjonen da du dro sist gang, for nå er du der igjen.

Anonymkode: b9a67...936

AnonymBruker
Skrevet

Det er fryktelig vanskelig å leve med en mann som er alkoholiker. Jeg gjør det selv, og det skal mye for å holde ham i sjakk. Heldigvis har vi ingen barn enda. Selv merker jeg at jeg så vidt drikker - for jeg får rett og slett avsmak av de mengdene han drikker, selv om han ikke blir synlig beruset. Det er utrolig ubehagelig å leve med noen som ikke har kontroll over drikkingen sin, og ikke klarer å tenke konsekvens eller stoppe.

Jeg føler virkelig med deg. Har dere pratet om det ordentlig i det siste?

- N

Anonymkode: f84f8...61e

AnonymBruker
Skrevet

Har hatt to samboere som har vært alkoholikere . Han ene ødela alle ferier med drikkinga , i tillegg til selskaper og høytider . Ble tatt i promille kjøring tilslutt ! Har også en nå som er alkoholiker . Må drikke hver helg . Er så lei ! De stopper ikke , drikker enorme mengder øl . 

Anonymkode: 03194...a2b

Skrevet

Mannen din er en alkoholiker. 

Dere kan ta kontakt med familievernkontoret der dere bor, de prioriterer familier med barn. Tilbudet er gratis. Det er nok ikke så dumt å sette foten ned i dette tilfellet, for mannen din trenger tydelig hjelp til å slutte å drikke. Helt. 

Ønsker dere masse lykke til, håper det ordner seg til familiens beste.

AnonymBruker
Skrevet

Ts, dette er ikke enkelt. Han har helt klart et problem med alkohol og han burde få hjelp. 

Jeg for min del hadde satt meg ned med han en dag og sagt at deres fire barn ikke fortjener å disponeres for hans drikking og at det faktisk kan være skadelig for dem. Si at du ikke gir han opp, men at du kommer til å flytte (eller lignende) om han ikke tar grep. 

Her må du sette barna først. Utifra det du beskriver så kan han umulig klare å skjule det for dem? 

Anonymkode: ad88e...a09

AnonymBruker
Skrevet

Hva tenker han selv? Ser han problemet?

Tror han at han kan ta et par glass vin eller noen pils og stoppe der, selv om det motsatte skjer gang på gang? Hva tenker han om det?

Anonymkode: cadff...480

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...