Gå til innhold

Mister hår ved børsting?


Regiakakao

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, Regiakakao skrev:

Problemet er at jeg får skyldfølelse uansett

Da må du jobbe med det.

Anonymkode: a8bf9...b55

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi kan ikke ta bort skyldfølelsen din.

Vi kan ikke fikse problemet med håret ditt.

Vi kan ikke hjelpe deg med noe annet enn å råde deg til å fortelle om tankene dine rundt mat og kropp til en lege eller til psykologen din og få profesjonell hjelp.

Syns du er litt frekk mot folk som prøver å gi deg velmenende råd her.. 

Anonymkode: 4f976...fa0

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da må du jobbe med det.

Anonymkode: a8bf9...b55

Lettere sagt enn gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Regiakakao said:

Eg vet at eg spise for lite og drikke for lite men har et fucka forhold til mat som gjør at eg verken spiser frokost eller lunsj. Kun middag og kvelds. Fryser, mister hår, lite energi, trøtt g sliten. Syns selv eg spise for mye selvom d er motsatt.

Her svarer du deg selv. Endre innstillingen din. Spis oftere og sunnere, spis frokost og middag. Frokost er langt viktigere enn kveldsmat er. Du har et problem

10 minutter siden, Regiakakao said:

Problemet er at jeg får skyldfølelse uansett

Ta det med helsepersonell og ikke med oss

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Vi kan ikke ta bort skyldfølelsen din.

Vi kan ikke fikse problemet med håret ditt.

Vi kan ikke hjelpe deg med noe annet enn å råde deg til å fortelle om tankene dine rundt mat og kropp til en lege eller til psykologen din og få profesjonell hjelp.

Syns du er litt frekk mot folk som prøver å gi deg velmenende råd her.. 

Anonymkode: 4f976...fa0

Er jo ikke det? Du som er frekk. Så slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Regiakakao skrev:

Er jo ikke det? Du som er frekk. Så slutt.

Ok. 

Har vært der du er selv, og jeg ble etterhvert frisk ved hjelp av oppfølging av helsepersonell og har nå et sunt forhold til mat og tør å spise det jeg ønsker.

Du får gjøre hva du vil med den informasjonen, så forlater jeg tråden. Jeg håper oppriktig at du får hjelpen du trenger.

Anonymkode: 4f976...fa0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Regiakakao skrev:

Uansett kan ikke nevne det for psykologen eller legen siden jeg er under 16

Hvorfor ikke?

Anonymkode: 4f976...fa0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Regiakakao skrev:

Koss eg ska slutte å miste hår.

Det er ikke lov å skrive dialekt på KG.

Alle mennesker mister hår hver dag. Vi mister mellom 100-120 hår daglig normalt sett. Er det dette du ser på hårbørsten? Eller har du merket en økning? Hårbørster pleier jo å fylles med hår etterhvert uansett, for alle. Alle må "loppe" børsten for hår imellom og kaste det.

Men det er mulig du mister hår fordi du ikke får nok vitaminer, mineraler og næring i deg. Kort sagt, du spiser for dårlig og for lite variert. 

Spiser du nok fisk og grønnsaker for eksempel, eller lever du på næringsfattige nudler som ikke inneholder noe næring overhodet? 

Spis fisk minst 3 ganger i uken i noen måneder fremover, og ha halve tallerkenen dekket av grønnsaker i tillegg. Varier grønnsakene fra gang til gang. Noen ganger kan du f.eks. ovnsbake rotgrønnsaker med litt olje på. Det er godt med ovnsbakte grønnsaker! Smørstekt fisk med ovnsbakte grønnsaker er nam-nam! ✌️

Det er ikke noe galt i å spise to ganger om dagen, hvis du bare spiser riktig og spiser deg mett disse to gangene. Spiser du et par knekkebrød til kvelds for eksempel, blir det for lite.

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Million skrev:

Det er ikke lov å skrive dialekt på KG.

Alle mennesker mister hår hver dag. Vi mister mellom 100-120 hår daglig normalt sett. Er det dette du ser på hårbørsten? Eller har du merket en økning? Hårbørster pleier jo å fylles med hår etterhvert uansett, for alle. Alle må "loppe" børsten for hår imellom og kaste det.

Men det er mulig du mister hår fordi du ikke får nok vitaminer, mineraler og næring i deg. Kort sagt, du spiser for dårlig og for lite variert. 

Spiser du nok fisk og grønnsaker for eksempel, eller lever du på næringsfattige nudler som ikke inneholder noe næring overhodet? 

Spis fisk minst 3 ganger i uken i noen måneder fremover, og ha halve tallerkenen dekket av grønnsaker i tillegg. Varier grønnsakene fra gang til gang. Noen ganger kan du f.eks. ovnsbake rotgrønnsaker med litt olje på. Det er godt med ovnsbakte grønnsaker! Smørstekt fisk med ovnsbakte grønnsaker er nam-nam! ✌️

Det er ikke noe galt i å spise to ganger om dagen, hvis du bare spiser riktig og spiser deg mett disse to gangene. Spiser du et par knekkebrød til kvelds for eksempel, blir det for lite.

Merker det ikke på hårbørsten men i vasken. Var ikke sånnt forrige uke. Spiser meg ikke mett. Spiser havregrøt til kvelds. Spiser fisk noen ganger i uken.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Regiakakao skrev:

Merker det ikke på hårbørsten men i vasken. Var ikke sånnt forrige uke. Spiser meg ikke mett. Spiser havregrøt til kvelds. Spiser fisk noen ganger i uken.

 

Håravfall kan skje i perioder uten at det er noe galt, men vedvarer det over tid og blir veldig mye, bør du kanskje snakke med legen. Håravfall kan f.eks. skyldes stress. Eller vitaminmangel. Eller sykdom. Eller alderdom. 

Jeg mistet mye hår da jeg plutselig kom i overgangsalderen. MYE hår. Trodde seriøst jeg skulle bli skallet en stund. Heldigvis stoppet det verste opp, men håret ble tynnere enn før. Men du høres for ung ut til at overgangsalder kan være noe alternativ.

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Million skrev:

Håravfall kan skje i perioder uten at det er noe galt, men vedvarer det over tid og blir veldig mye, bør du kanskje snakke med legen. Håravfall kan f.eks. skyldes stress. Eller vitaminmangel. Eller sykdom. Eller alderdom. 

Jeg mistet mye hår da jeg plutselig kom i overgangsalderen. MYE hår. Trodde seriøst jeg skulle bli skallet en stund. Heldigvis stoppet det verste opp, men håret ble tynnere enn før. Men du høres for ung ut til at overgangsalder kan være noe alternativ.

Du har sikkert ikke lest, men syns det kommer ganske tydelig frem ut i tråden her at TS har problemer med mat og kropp og at dette sannsynligvis handler om mangel på næringsstoffer og vitaminer.

Anonymkode: 4f976...fa0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Million skrev:

Håravfall kan skje i perioder uten at det er noe galt, men vedvarer det over tid og blir veldig mye, bør du kanskje snakke med legen. Håravfall kan f.eks. skyldes stress. Eller vitaminmangel. Eller sykdom. Eller alderdom. 

Jeg mistet mye hår da jeg plutselig kom i overgangsalderen. MYE hår. Trodde seriøst jeg skulle bli skallet en stund. Heldigvis stoppet det verste opp, men håret ble tynnere enn før. Men du høres for ung ut til at overgangsalder kan være noe alternativ.

Overgangsalder er ihvertfall ikke et alternativ. Alt for ung til det. Bør jeg prøve å spise mer? Siden jeg ikke spiser meg mett og har lite energi. Selvom det gjør at jeg får skyldfølelse av det og begynne å grine av det? Har spiseproblemer bør jeg nevne det for psykologen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det eneste som vil fungere er at du spiser mer. Jeg har vært der du er og søk hjelp så fort som mulig. Jo lengre du venter, jo jævligere blir alt sammen. Snakk med fastlegen, foreldre, helsesøster-hvem som helst. Du blir tatt seriøst av profesjonelle på bakgrunn av dine tanker og følelser, ikke for hvor mye hår du mister, lite du spiser osv. Lykke til 

Anonymkode: 6782c...9cd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Regiakakao said:

Uansett kan ikke nevne det for psykologen eller legen siden jeg er under 16

Quote

Overgangsalder er ihvertfall ikke et alternativ. Alt for ung til det. Bør jeg prøve å spise mer? Siden jeg ikke spiser meg mett og har lite energi. Selvom det gjør at jeg får skyldfølelse av det og begynne å grine av det? Har spiseproblemer bør jeg nevne det for psykologen

Selvfølgelig kan du nevne det for psykologen! Hva bruker du psykologen din til ellers? Mange under 16 år har psykolog, mange av dem sitter inne hos psykologen uten at andre voksne er med. 

* Spis deg mett for da får du mer energi. Ikke spør så dumt.

 

Endret av Millimani
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Regiakakao skrev:

Overgangsalder er ihvertfall ikke et alternativ. Alt for ung til det. Bør jeg prøve å spise mer? Siden jeg ikke spiser meg mett og har lite energi. Selvom det gjør at jeg får skyldfølelse av det og begynne å grine av det? Har spiseproblemer bør jeg nevne det for psykologen

JA, du bør spise mer. Du er i en alder der du skal vokse, og gjør du ikke det nå, vil du aldri gjøre det senere heller. Beina dine (knoklene) kan bli svake og dårlige, og knoklene i beina kan vokse seg bøyde pga for lite mat og næring og ting som kalsium.

Du har ingenting å vinne på å holde ting hemmelig for psykologen din. Det aller beste for din egen del, er å være helt ærlig og fortelle hvilke problemer du har med mat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vet liksom ikke hva jeg skal si til de to psykologene mine. Bør jeg nevne det for den ene psykologen eller begge?

14 minutter siden, Million skrev:

JA, du bør spise mer. Du er i en alder der du skal vokse, og gjør du ikke det nå, vil du aldri gjøre det senere heller. Beina dine (knoklene) kan bli svake og dårlige, og knoklene i beina kan vokse seg bøyde pga for lite mat og næring og ting som kalsium.

Du har ingenting å vinne på å holde ting hemmelig for psykologen din. Det aller beste for din egen del, er å være helt ærlig og fortelle hvilke problemer du har med mat. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hvis du spiser så lite at du mister hår pga det, må du spise mer. Ja, det er lettere sagt enn gjort hvis du har en spiseforstyrrelse. Nei, det at noe er vanskelig, er ikke ensbetydende med at du ikke skal gjøre det. Ja, du skal si det til psykologen din.

Noe av det som er skikkelig dumt med å spise for lite, er at de kognitive funksjonene rammes. Man klarer rett og slett ikke å tenke ordentlig. Sykdommen er som en parasitt, den beskytter seg selv, den vil ikke at du skal bli bra, den vil bare at du skal "mate" den. Derfor virker det som du bare vil jattes med, og når noen sier deg imot, er det frekt. Men jatting gir deg ikke håret tilbake, jatting får deg ikke frisk. Kun hardt arbeid og mye kjærlighet, gjør deg frisk. Og mer mat.

Ellers synes jeg det er alarmerende hvis dine foresatte ikke reagerer på at du ikke spiser frokost, at du blir tynnere, at du mister energien. 

Anonymkode: a8bf9...b55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tingen er at jeg  er bredbygget og derfor ser du ikke om jeg blir tynnere.   Mamma tror at jeg spiser frokost og lunsj noe jeg ikke gjør siden jeg har mine triks for å lure henne.

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, hvis du spiser så lite at du mister hår pga det, må du spise mer. Ja, det er lettere sagt enn gjort hvis du har en spiseforstyrrelse. Nei, det at noe er vanskelig, er ikke ensbetydende med at du ikke skal gjøre det. Ja, du skal si det til psykologen din.

Noe av det som er skikkelig dumt med å spise for lite, er at de kognitive funksjonene rammes. Man klarer rett og slett ikke å tenke ordentlig. Sykdommen er som en parasitt, den beskytter seg selv, den vil ikke at du skal bli bra, den vil bare at du skal "mate" den. Derfor virker det som du bare vil jattes med, og når noen sier deg imot, er det frekt. Men jatting gir deg ikke håret tilbake, jatting får deg ikke frisk. Kun hardt arbeid og mye kjærlighet, gjør deg frisk. Og mer mat.

Ellers synes jeg det er alarmerende hvis dine foresatte ikke reagerer på at du ikke spiser frokost, at du blir tynnere, at du mister energien. 

Anonymkode: a8bf9...b55

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære trådstarter,

Jeg stenger denne tråden nå da den bryter med retningslinjene for Kosthold, trening og sport.

Tråder hvor det skrives om alt for lite matinntak eller store mengder trening uten tilstrekkelig matinntak vil bli stengt. Kvinneguiden har ikke den nødvendige kompetansen til å hjelpe brukere som burde få svar på disse spørsmålene av helsepersonell. På samme måte vil tråder hvor det tilsynelatende "konkurreres" om minst mulig matinntak bli stengt. 

* Innlegg og tråder med spørsmål og/eller diskusjon om inntak av mindre enn 1500 kalorier, vil bli stengt. Etter en lengre diskusjon og gjennomgang av informasjon, har vi nå kommet frem til at vi vil endre minstegrensen til 1500 kalorier, i henhold til Helsedirektoratets anbefalinger her

Viser også til deres kilde her (side 187)

Tråder hvor trådstarter ber om råd til å bli undervektig ifølge BMI-kalkulator vil bli stengt. BMI er ikke likt for alle og man kan gjerne diskutere hvorvidt det er et godt mål for absolutt alle, men vi anser det som en god nok grense for hvor langt man kan gå med å gi råd for å gå ned i vekt.

Vi anbefaler også at du tar kontakt med din fastlege for å få en profesjonell oppfølging og/eller svar på spørsmålene dine. 

Minner også om regelen om å skrive på bokmål eller nynorsk

Med vennlig hilsen Ninab82. 

 

Endret av ninab82
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...