Gå til innhold

Mister hår ved børsting?


Regiakakao

Anbefalte innlegg

Kofor miste eg plutselig hår når eg greier det? Aldri vært sånn før. Miste såpass mye hår at eg må renske vasken for hår. Er snakk om ca 20-30 hårstrå kanskje mer etter eg har børstet håret. Kan d ha noe med at eg spise 2 måltider om dagen? Drikke lite vann itilegg. Merket de siste dagene. Er det normalt eller ikkje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hår har livssyklus - vokser, slutter å vokse, faller ut - og ikke helt jevnt. Det er derfor normalt at man mister litt mer hår av og til. Nei, det har ikke noe med antall måltider eller vanninntak å gjøre. Men det kan ha noe med næringsinntak eller hydrering å gjøre. Spiser du lite/dårlig? Er du mye tørst?

Anonymkode: a8bf9...b55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt drikker lite og er restriktiv iforhold te mat. Har bare aldri opplevd d før og i og med at eg spise lite (syns selv eg spise for mye) så trodde eg at det var hoved årsaken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mistet hår når jeg hadde spiseforstyrrelser som følge av matmangel/næringsmangel. Ville sett på kostholdet, om du får i deg det du trenger på disse to måltidene du spiser.

Anonymkode: 4f976...fa0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man mister i snitt 120 hårstrå pr dag.

Anonymkode: d5247...f66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Regiakakao skrev:

Som sagt drikker lite og er restriktiv iforhold te mat. Har bare aldri opplevd d før og i og med at eg spise lite (syns selv eg spise for mye) så trodde eg at det var hoved årsaken

Da er det jo helt umulig for andre å vite om du spiser nok, for mye, eller for lite. Er du undervektig? Eller er du uønsket på vei ned i vekt? Mangelsymptomer oppstår ikke øyeblikelig. 

Anonymkode: a8bf9...b55

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Regiakakao skrev:

Som sagt drikker lite og er restriktiv iforhold te mat. Har bare aldri opplevd d før og i og med at eg spise lite (syns selv eg spise for mye) så trodde eg at det var hoved årsaken

Da er det nok derfor, du får ikke i deg nok næring. Du får ta en kopp kakao kokt på fløte om kveldene, kanskje det vil gi deg manken din tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg vet at eg spise for lite og drikke for lite men har et fucka forhold til mat som gjør at eg verken spiser frokost eller lunsj. Kun middag og kvelds. Fryser, mister hår, lite energi, trøtt g sliten. Syns selv eg spise for mye selvom d er motsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da er det jo helt umulig for andre å vite om du spiser nok, for mye, eller for lite. Er du undervektig? Eller er du uønsket på vei ned i vekt? Mangelsymptomer oppstår ikke øyeblikelig. 

Anonymkode: a8bf9...b55

Ikke prøv å trigg meg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Regiakakao skrev:

Eg vet at eg spise for lite og drikke for lite men har et fucka forhold til mat som gjør at eg verken spiser frokost eller lunsj. Kun middag og kvelds. Fryser, mister hår, lite energi, trøtt g sliten. Syns selv eg spise for mye selvom d er motsatt.

Anbefaler at du snakker med noen som kan skaffe deg profesjonell hjelp. Dette er ingen god måte å få kontroll på, og heller ikke en fin kropp, du blir bare syk. Vet at det er vanskelig å snu på dette selv, men det finnes hjelp å få. 

Helsesøster om du er i skolen er et fint sted å starte, eventuelt fastlegen din. 

Anonymkode: 4f976...fa0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Anbefaler at du snakker med noen som kan skaffe deg profesjonell hjelp. Dette er ingen god måte å få kontroll på, og heller ikke en fin kropp, du blir bare syk. Vet at det er vanskelig å snu på dette selv, men det finnes hjelp å få. 

Helsesøster om du er i skolen er et fint sted å starte, eventuelt fastlegen din. 

Anonymkode: 4f976...fa0

Stoler ikke på helsepersonell. Pluss har liksom slitt med mat i flere år uten at noen har brydd seg eller merket d. Blitt verre i d siste. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan få tynnere hår på hodet hvis du får i deg for lite mat og blir underernært. Men det du derimot får er et belegg med ekstra hår over hele kroppen. Kroppen sin beskyttelse mot kulde når den blir underernært . Anbefaler deg og ta en tur til legen når du sier at du har et anstrengt forhold til mat.

Anonymkode: 5b76d...1f9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får i meg mindre mat enn eg ska og vurderer å trene mer men har ikkje akkurat energi til d.

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan få tynnere hår på hodet hvis du får i deg for lite mat og blir underernært. Men det du derimot får er et belegg med ekstra hår over hele kroppen. Kroppen sin beskyttelse mot kulde når den blir underernært . Anbefaler deg og ta en tur til legen når du sier at du har et anstrengt forhold til mat.

Anonymkode: 5b76d...1f9

Redd for å ikkje bli tatt seriøst så derfor holde eg kjeft om d når eg snakke med psykologen. Aldri vært et tema men d går jo ut over livet mitt så.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 minutter siden, Regiakakao skrev:

Ikke prøv å trigg meg:)

Kunne nesten sagt det samme, men det er for sent. Du gjentar og gjentar at du bare spiser to ganger om dagen, og at du synes du spiser lite, og at du synes du spiser mye. Det som betyr noe, er hvor mye du faktisk spiser.

17 minutter siden, Regiakakao skrev:

Eg vet at eg spise for lite og drikke for lite men har et fucka forhold til mat som gjør at eg verken spiser frokost eller lunsj. Kun middag og kvelds. Fryser, mister hår, lite energi, trøtt g sliten. Syns selv eg spise for mye selvom d er motsatt.

 

12 minutter siden, Regiakakao skrev:

Stoler ikke på helsepersonell. Pluss har liksom slitt med mat i flere år uten at noen har brydd seg eller merket d. Blitt verre i d siste. 

Hva ønsker du at andre skal gjøre for deg? Og hva mener du at du selv kan gjøre? I det hele tatt, hva er meningen med å starte en tråd som denne?

Anonymkode: a8bf9...b55

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Regiakakao skrev:

Trenge liksom råd. Du sleppe å bli frekk, siå d funke ikkje

Råd om hva?

Anonymkode: a8bf9...b55

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, Regiakakao said:

Trenge liksom råd. Du sleppe å bli frekk, siå d funke ikkje

Du har ikke lov til å skrive dialekt her. 

Anonymkode: d6dcb...507

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Regiakakao skrev:

Koss eg ska slutte å miste hår.

Du skal spise mer.

Anonymkode: a8bf9...b55

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du skal spise mer.

Anonymkode: a8bf9...b55

Problemet er at jeg får skyldfølelse uansett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...