Gå til innhold

Spleiselag - verten har handlet dyrt.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, Fru Uperfekt skrev:

Artig hvordan du hele tiden svarer på svar som ikke er til deg... Hva om du konset på svarene til deg og ikke alle andres

Jeg er sikkert ikke den eneste som er forvirrette, og det ser jeg også på liksen for et par sider siden.

Anonymkode: a8b62...009

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

100 kr er ikke dyrt.

gjestene selv valgte å bruke 200 kr hver på burdsgavene (9 stk), noe jeg synes høres hinsidig ut når det er studenter. 

gjestene har selv valgt å bruke 50 kr på snacks, man kan få en potetgullpose på rema 1000 til 20 kr.

gjestene selv har valgt å kjøpe inn alkohol til seg, det er minst 100-150 kr

Har man råd til det har man også råd til en lussen 100 kr, som er sååå mye billigere enn å spise på resturant som bursdagbarnet opprinelig ville, hun tok hensyn ved å ha spleiselag hjemme.

Anonymkode: a8b62...009

Hei,

Jeg tar mitt siste innlegg i denne tråden (jeg er TS). 

Verten er ferdig utdannet, vi andre som var invitert er studenter, midt i eksamenstiden. Felles for alle er at vi har jobbet lite pga eksamenslesing, og alle har i grunn erkjent oss som blakke.

Alle har ikke brukt 200 kroner på gave, vi har gitt etter evne. Jeg er glad i bursdagsbarnet, og ga derfor 200kr i gave. Originalt hadde jeg ikke tenkt å gi gave i det hele tatt, da det ikke er vanlig i min krets. Ei venninne (som også jobber fulltid, studerer ikke) dro i gang dette spleiselaget. Gaven ble kjøpt flere dager før det ble avtalt at vi skulle spleise på middag. Det ble også avklart lenge i forveien at man skulle ha med litt snacks, og det var også kjøpt inn noen dager i forkant. 

Alkohol har de fleste selv. Jeg kan ikke uttale meg om hva den enkelte har brukt på det. Personlig tok jeg med meg litt over en halv liter vin fra en dunk jeg hadde kjøpt i sverige til rundt 250 kroner for en stund siden.

Verten foreslo enten ut og spise eller spleise på taco hjemme. Flere sa at de var ganske blakke, og flere har knapt å klare seg med frem til stipendet som kommer om ca 14 dager. Det ble presisert av flere at vi fikk holde det rimelig. Det ble diskutert i en gruppesamtale hvilke ting vi ønsket til tacoen.

Verten hadde handlet inn, og alle hjalp til å lage til. Verten hadde vært på en dyr butikk, og handlet inn utelukkende merkevarer. Etter måltidet var det igjen nok mat til å mette like mange som hadde spist - og enda litt til. Det var igjen topper på de fleste skålene - det var igjen sikkert 2-3 kjøttdeigpakker, 7-800 gram ost osv. Det var plassert ut en rømme og to salsa. Ingenting var hjemmelaget eller "fancy" greier. Standard norsk taco.

Det er i grunn ikke det at den hundrelappen gjør så forferdelig mye, og jeg er enig i at ingen skal sitte igjen sultne, og selvfølgelig handler man litt ekstra. Men å handle inn så himla mye mat, på dyr butikk, og utelukkende merkevarer syntes jeg blir veldig dumt når mesteparten av gjestene har presisert at de ikke har særlig god råd nå. Det var flere som reagerte på prisen - det ble dessverre kommentert på bak vertens rygg. 

Hadde dette vært en tråd om noen i en annen situasjon med dårlig råd så tror jeg de hadde fått en helt annen respons. "Selvfølgelig må andre forstå at andre har dårlig råd, og at en femtilapp faktisk kan være mye" har jeg sett i andre tråder. Og sånn er det også for min del - en hundrelapp fra eller til betyr faktisk en del i måneder hvor eksamen har blitt prioritert over jobb.

Jeg betalte selvfølgelig de 100+ kronene og har ikke sagt noen verdens ting. Jeg er ikke tilbakestående eller en dårlig venn bare fordi jeg ikke syntes noe om akkurat dette opplegget.

Takk for meg.

Anonymkode: c0653...d6b

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei,

Jeg tar mitt siste innlegg i denne tråden (jeg er TS). 

Verten er ferdig utdannet, vi andre som var invitert er studenter, midt i eksamenstiden. Felles for alle er at vi har jobbet lite pga eksamenslesing, og alle har i grunn erkjent oss som blakke.

Alle har ikke brukt 200 kroner på gave, vi har gitt etter evne. Jeg er glad i bursdagsbarnet, og ga derfor 200kr i gave. Originalt hadde jeg ikke tenkt å gi gave i det hele tatt, da det ikke er vanlig i min krets. Ei venninne (som også jobber fulltid, studerer ikke) dro i gang dette spleiselaget. Gaven ble kjøpt flere dager før det ble avtalt at vi skulle spleise på middag. Det ble også avklart lenge i forveien at man skulle ha med litt snacks, og det var også kjøpt inn noen dager i forkant. 

Alkohol har de fleste selv. Jeg kan ikke uttale meg om hva den enkelte har brukt på det. Personlig tok jeg med meg litt over en halv liter vin fra en dunk jeg hadde kjøpt i sverige til rundt 250 kroner for en stund siden.

Verten foreslo enten ut og spise eller spleise på taco hjemme. Flere sa at de var ganske blakke, og flere har knapt å klare seg med frem til stipendet som kommer om ca 14 dager. Det ble presisert av flere at vi fikk holde det rimelig. Det ble diskutert i en gruppesamtale hvilke ting vi ønsket til tacoen.

Verten hadde handlet inn, og alle hjalp til å lage til. Verten hadde vært på en dyr butikk, og handlet inn utelukkende merkevarer. Etter måltidet var det igjen nok mat til å mette like mange som hadde spist - og enda litt til. Det var igjen topper på de fleste skålene - det var igjen sikkert 2-3 kjøttdeigpakker, 7-800 gram ost osv. Det var plassert ut en rømme og to salsa. Ingenting var hjemmelaget eller "fancy" greier. Standard norsk taco.

Det er i grunn ikke det at den hundrelappen gjør så forferdelig mye, og jeg er enig i at ingen skal sitte igjen sultne, og selvfølgelig handler man litt ekstra. Men å handle inn så himla mye mat, på dyr butikk, og utelukkende merkevarer syntes jeg blir veldig dumt når mesteparten av gjestene har presisert at de ikke har særlig god råd nå. Det var flere som reagerte på prisen - det ble dessverre kommentert på bak vertens rygg. 

Hadde dette vært en tråd om noen i en annen situasjon med dårlig råd så tror jeg de hadde fått en helt annen respons. "Selvfølgelig må andre forstå at andre har dårlig råd, og at en femtilapp faktisk kan være mye" har jeg sett i andre tråder. Og sånn er det også for min del - en hundrelapp fra eller til betyr faktisk en del i måneder hvor eksamen har blitt prioritert over jobb.

Jeg betalte selvfølgelig de 100+ kronene og har ikke sagt noen verdens ting. Jeg er ikke tilbakestående eller en dårlig venn bare fordi jeg ikke syntes noe om akkurat dette opplegget.

Takk for meg.

Anonymkode: c0653...d6b

Men det er jo ikke dyrt.

Og helt ærlig tror jeg ikke på det.

Du valgte selv å legge 200 kr i gaven og du valgte selv å kjøpe en vin til 250 kr.

Jeg kjøper aldri så dyr vin.

Anonymkode: a8b62...009

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Men det er jo ikke dyrt.

Og helt ærlig tror jeg ikke på det.

Du valgte selv å legge 200 kr i gaven og du valgte selv å kjøpe en vin til 250 kr.

Jeg kjøper aldri så dyr vin.

Anonymkode: a8b62...009

En dunk vin. 4 flasker vin, for prisen av 250 kroner.  62,5 kroner per flaske vin. En dunk som jeg kjøpte for flere måneder siden.

Ja, jeg la 200 kroner i gaven, fordi jeg er glad i verten. Dette ble gjort før det ble prat om å spise noe som helst. Gaven var også et spleiselag mellom flere av oss jenter, og kjøpt og betalt for for over en uke siden. 

Anonymkode: c0653...d6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

En dunk vin. 4 flasker vin, for prisen av 250 kroner.  62,5 kroner per flaske vin. En dunk som jeg kjøpte for flere måneder siden.

Ja, jeg la 200 kroner i gaven, fordi jeg er glad i verten. Dette ble gjort før det ble prat om å spise noe som helst. Gaven var også et spleiselag mellom flere av oss jenter, og kjøpt og betalt for for over en uke siden. 

Anonymkode: c0653...d6b

Sorry jeg tror ikke på deg, ikke bare pga det, men andre ting og, og nei jeg tror ikke noe på at de andre har klaget over en 100 lapp.

Anonymkode: a8b62...009

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei,

Jeg tar mitt siste innlegg i denne tråden (jeg er TS). 

Verten er ferdig utdannet, vi andre som var invitert er studenter, midt i eksamenstiden. Felles for alle er at vi har jobbet lite pga eksamenslesing, og alle har i grunn erkjent oss som blakke.

Alle har ikke brukt 200 kroner på gave, vi har gitt etter evne. Jeg er glad i bursdagsbarnet, og ga derfor 200kr i gave. Originalt hadde jeg ikke tenkt å gi gave i det hele tatt, da det ikke er vanlig i min krets. Ei venninne (som også jobber fulltid, studerer ikke) dro i gang dette spleiselaget. Gaven ble kjøpt flere dager før det ble avtalt at vi skulle spleise på middag. Det ble også avklart lenge i forveien at man skulle ha med litt snacks, og det var også kjøpt inn noen dager i forkant. 

Alkohol har de fleste selv. Jeg kan ikke uttale meg om hva den enkelte har brukt på det. Personlig tok jeg med meg litt over en halv liter vin fra en dunk jeg hadde kjøpt i sverige til rundt 250 kroner for en stund siden.

Verten foreslo enten ut og spise eller spleise på taco hjemme. Flere sa at de var ganske blakke, og flere har knapt å klare seg med frem til stipendet som kommer om ca 14 dager. Det ble presisert av flere at vi fikk holde det rimelig. Det ble diskutert i en gruppesamtale hvilke ting vi ønsket til tacoen.

Verten hadde handlet inn, og alle hjalp til å lage til. Verten hadde vært på en dyr butikk, og handlet inn utelukkende merkevarer. Etter måltidet var det igjen nok mat til å mette like mange som hadde spist - og enda litt til. Det var igjen topper på de fleste skålene - det var igjen sikkert 2-3 kjøttdeigpakker, 7-800 gram ost osv. Det var plassert ut en rømme og to salsa. Ingenting var hjemmelaget eller "fancy" greier. Standard norsk taco.

Det er i grunn ikke det at den hundrelappen gjør så forferdelig mye, og jeg er enig i at ingen skal sitte igjen sultne, og selvfølgelig handler man litt ekstra. Men å handle inn så himla mye mat, på dyr butikk, og utelukkende merkevarer syntes jeg blir veldig dumt når mesteparten av gjestene har presisert at de ikke har særlig god råd nå. Det var flere som reagerte på prisen - det ble dessverre kommentert på bak vertens rygg. 

Hadde dette vært en tråd om noen i en annen situasjon med dårlig råd så tror jeg de hadde fått en helt annen respons. "Selvfølgelig må andre forstå at andre har dårlig råd, og at en femtilapp faktisk kan være mye" har jeg sett i andre tråder. Og sånn er det også for min del - en hundrelapp fra eller til betyr faktisk en del i måneder hvor eksamen har blitt prioritert over jobb.

Jeg betalte selvfølgelig de 100+ kronene og har ikke sagt noen verdens ting. Jeg er ikke tilbakestående eller en dårlig venn bare fordi jeg ikke syntes noe om akkurat dette opplegget.

Takk for meg.

Anonymkode: c0653...d6b

Det er da ganske spesielt at dere kjøper gave, snacks og alkohol for rundt 350 kr hver, men baksnakker vertinnen, som også er bursdagsbarnet, fordi dere må punge ut 100 kr hver for maten. 

Anonymkode: e6f0a...762

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er da ganske spesielt at dere kjøper gave, snacks og alkohol for rundt 350 kr hver, men baksnakker vertinnen, som også er bursdagsbarnet, fordi dere må punge ut 100 kr hver for maten. 

Anonymkode: e6f0a...762

Igjen så presiserer jeg at alle har ikke betalt 200 kroner for gave, og jeg aner ikke hva de andre har brukt på alkohol. Det er mer snakk om prinsippet at hun har gått og handlet dyrt når folk har sagt de har dårlig råd, enn om 100-lappen i seg selv.

Anonymkode: c0653...d6b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Igjen så presiserer jeg at alle har ikke betalt 200 kroner for gave, og jeg aner ikke hva de andre har brukt på alkohol. Det er mer snakk om prinsippet at hun har gått og handlet dyrt når folk har sagt de har dårlig råd, enn om 100-lappen i seg selv.

Anonymkode: c0653...d6b

Men hun har ikke handlet dyrt, og jeg tror ikke på deg at det var såå mye overfyll med mat til den summen. Sorry.

Anonymkode: a8b62...009

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Igjen så presiserer jeg at alle har ikke betalt 200 kroner for gave, og jeg aner ikke hva de andre har brukt på alkohol. Det er mer snakk om prinsippet at hun har gått og handlet dyrt når folk har sagt de har dårlig råd, enn om 100-lappen i seg selv.

Anonymkode: c0653...d6b

Det er nå det du har gitt uttrykk for tidligere, samt 50 kr per person for snacks. Du har jo allerede vært i selskapet, så du kan fint gjøre et anslag på hvor mye de andre har brukt på alkohol. At dere tenker at det ikke er innenfor å bruke 1/3 av det som går til snacks, alkohol og gave på mat sier jo ganske mye om dere, og det er at dere er smålige. 

Anonymkode: e6f0a...762

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er nå det du har gitt uttrykk for tidligere, samt 50 kr per person for snacks. Du har jo allerede vært i selskapet, så du kan fint gjøre et anslag på hvor mye de andre har brukt på alkohol. At dere tenker at det ikke er innenfor å bruke 1/3 av det som går til snacks, alkohol og gave på mat sier jo ganske mye om dere, og det er at dere er smålige. 

Anonymkode: e6f0a...762

Amen!

Anonymkode: a8b62...009

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

det var igjen sikkert 2-3 kjøttdeigpakker, 7-800 gram ost

Jeg har merkelige venner, skjønner jeg. Rester etter spleiselag deles. Hadde du hatt med deg en kvart kjøttdeigpakke hadde du sikkert vært fornøyd?

Anonymkode: eeb65...610

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, SupaWoman skrev:

Lomper?   Som i pølselomper?   Og hva skal man med nachos chips når man har skjell?    Hadde selvsagt gjort stas på gjester ved å ha litt ekstra men ser ikke vitsen med å  ha halvparten igjen i rester.  Hvem skal spise det opp?  Går jo i søpla og penger rett ut vinduet. 

Rester i søpla? De fleste jeg kjenner lager nachos av restene! Så da har man 2 middager den uken. 

Anonymkode: 3c116...6a6

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når alle (iallefall de fleste) sier de er blakke, burde virkelig den som handlet tatt hensyn til dette og prøvd å kjøpe så billig som mulig. Og da blir det av de rimeligste merkene.  Selv med godt utvalg skulle ikke dette kostet mer enn 80 kr pr pers.  Men jeg syns egentlig det er mest kipt for den som ikke spiste kjøtt, som i tillegg til å måtte betale for andre sitt kjøtt også måtte ta med egne bønner.. 

Anonymkode: eb51f...fcf

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Når alle (iallefall de fleste) sier de er blakke, burde virkelig den som handlet tatt hensyn til dette og prøvd å kjøpe så billig som mulig. Og da blir det av de rimeligste merkene.  Selv med godt utvalg skulle ikke dette kostet mer enn 80 kr pr pers.  Men jeg syns egentlig det er mest kipt for den som ikke spiste kjøtt, som i tillegg til å måtte betale for andre sitt kjøtt også måtte ta med egne bønner.. 

Anonymkode: eb51f...fcf

Herregud 20 kr.

Anonymkode: a8b62...009

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Herregud 20 kr.

Anonymkode: a8b62...009

14 sider i denne tråden. Jeg tror jeg dør. Denne tråden burde inn i kvinneguiden Hall of Fame.

Anonymkode: 49691...a35

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du må gjerne synes det er tullete,men alle er ikke som deg. Og det må man respektere og askpektere, jeg har null problem med at du liker tacoen på din måte, jeg derimot spiser mer og hadde ønsket mer innhold,spesielt når det gjelder ost,rømme, Taco lomper,nachos chips  og grønnsaker.  Altså tradisjonelle norske fredagstacoen, noe din taco ikke er. Hvis jeg har gjester på besøk er det bedre med for mye enn for lite, og jeg liker ikke kjøtt til taco (spiser vegetarisk taco) så driter ikke jeg i å tilby det, slik du gjør med gaugamole.  100 kr er ikke mye OG det er en bursdagmiddag DE ALLER FLESTE ønsker å gjøre litt stas ut av det, noe som det faktisk ikke virker som bursdag barnet har gjort, men heller tatt hensyn til ALLE GJESTENE, ikke bare en (1).

Anonymkode: a8b62...009

Jeg er 30 år, å føler meg allerede gammel. Når ble taco en tradisjonell, norsk rett? 

Anonymkode: 1f373...ae7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

14 sider i denne tråden. Jeg tror jeg dør. Denne tråden burde inn i kvinneguiden Hall of Fame.

Anonymkode: 49691...a35

😅

Anonymkode: a8b62...009

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er 30 år, å føler meg allerede gammel. Når ble taco en tradisjonell, norsk rett? 

Anonymkode: 1f373...ae7

Til og med utlendinger vet dette. 

Anonymkode: e6f0a...762

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er 30 år, å føler meg allerede gammel. Når ble taco en tradisjonell, norsk rett? 

Anonymkode: 1f373...ae7

Jeg er 38, og har vel spist dette når det ble populært som var rundt 2000-

Anonymkode: a8b62...009

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å sutre over 20 kroner kan jeg ikke forstå. 100 kroner for en middag er ikke mye. Eksamenstid kommer vel ikke som noen overraskelse? Når jeg var student la de fleste av penger for disse månedene med lite kapasitet og sommerferien. 

Anonymkode: 3c116...6a6

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...