Gå til innhold

Spleiselag - verten har handlet dyrt.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Problemstilling: Vi er studenter, tidlig/midten av 20-åra alle sammen. Invitert i bursdag, og det skulle være spleiselag på maten. Det var oppe til debatt å gå ut å spise, men vi valgte bort dette pga pris. Verten skulle handle inn mat, og vi skulle vippse.

Verten sendte nå forespørsel om en viss sum, som er banal ift maten vi skal spise.

kunne like godt gått ut å spist. Hva tenker dere?

Anonymkode: c0653...d6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva mener du?

Tar verten mye mer for maten er det det du mener?

Anonymkode: a8b62...009

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Tenker dere burde blitt enig om pris dersom dere har så lite å rutte med.

Anonymkode: 4cd3a...832

Det er jeg enig i , det lønner seg og planlegge og snakke om forvetninger og hvis mulig handle sammen om det er mulig.

Anonymkode: a8b62...009

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hva mener du?

Tar verten mye mer for maten er det det du mener?

Anonymkode: a8b62...009

Eksempel: vi er 5 stk som skal spleise på.... kylling og ris (fiktiv rett). Verten ber om 110kr fra hver. Altså har hun handlet for 550kr, men den summen gjenspeiler ikke maten som skal spises.

Anonymkode: c0653...d6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er jeg enig i , det lønner seg og planlegge og snakke om forvetninger og hvis mulig handle sammen om det er mulig.

Anonymkode: a8b62...009

Vi ble enige om rett, og summen som har blitt forespurt gjenspeiler ikke maten vi skal spise, med mindre hen har handlet i dyr kjøttvareforretning, økologiske grønnsaker osv... noe som virker lite sanssynlig

Anonymkode: c0653...d6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Eksempel: vi er 5 stk som skal spleise på.... kylling og ris (fiktiv rett). Verten ber om 110kr fra hver. Altså har hun handlet for 550kr, men den summen gjenspeiler ikke maten som skal spises.

Anonymkode: c0653...d6b

Jeg skjønner, men kan likevel ikke svare når jeg ikke vet retten(e)  og prisen om det er tilfelle, og hvor mye mer det er.

men enig at det er irrtireende med folk som skal tjene på maten i selskap på den måten.

Anonymkode: a8b62...009

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vi ble enige om rett, og summen som har blitt forespurt gjenspeiler ikke maten vi skal spise, med mindre hen har handlet i dyr kjøttvareforretning, økologiske grønnsaker osv... noe som virker lite sanssynlig

Anonymkode: c0653...d6b

Be om kvittering, og si at det kan umulig ha blitt så dyrt.

Anonymkode: a8b62...009

  • Liker 39
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Ullvott skrev:

Jeg tenker at hvis prisen er helt urealistisk ville jeg sendt et svar på det. «Det ble dyrere enn jeg hadde trodd. Hva er egentlig den kyllingen laget av? Gull?» Det går også an å be om kvitteringen. 

Denne.

Anonymkode: a8b62...009

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis problemet her at verten har handlet dyre varer (og ikke prøver å snyte dere for penger), så tenker jeg at dere burde tatt en prat om dette på forhånd. Folk har veldig ulik oppfatning av hva som er dyr mat. Så her tror jeg en forventningsavklaring på forhånd hadde vært lurt. Og kanskje handlet selv neste gang. 

Er det taco feks, så kan man klare seg med fem «fyll», men man kan også lage et overdådig tacobord med 30 ulike ting å putte i lefsa. 

Litt avhengig av summen vedkommende har handlet for, tenker jeg i utgangspunktet at her må man bare betale - siden man ikke satte en makssum på forhånd. 

Anonymkode: 70eeb...a80

  • Liker 41
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner, men kan likevel ikke svare når jeg ikke vet retten(e)  og prisen om det er tilfelle, og hvor mye mer det er.

men enig at det er irrtireende med folk som skal tjene på maten i selskap på den måten.

Anonymkode: a8b62...009

Vi skal spise taco, er typ 8-9 stk, og verten har bedt om godt over 100kr per pers. 

Anonymkode: c0653...d6b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vi skal spise taco, er typ 8-9 stk, og verten har bedt om godt over 100kr per pers. 

Anonymkode: c0653...d6b

Høres litt fishy ut. Ville nok etterspurt kvittering. Fortsatt billigere enn å spise ute i det minste! 

Anonymkode: 4cd3a...832

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

men jeg hadde ikke betalt mer enn den 100 lappen, og da forventet noe alkohol fri drikke til maten som brus.

Anonymkode: a8b62...009

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Eksempel: vi er 5 stk som skal spleise på.... kylling og ris (fiktiv rett). Verten ber om 110kr fra hver. Altså har hun handlet for 550kr, men den summen gjenspeiler ikke maten som skal spises.

Anonymkode: c0653...d6b

Da betaler du de 110 kronene også passer dere på å ikke gjøre samme feil igjen.  Det er vel ikke riktig at din venninne skal betale for maten din bare fordi du synes prisen ble for dyr? Om dere er studenter så er det i hvert fall ikke noe lettere for henne å betale 550 kroner enn for dere å betale 110 kroner hver. 

Hos oss blir fort regningen 100 kroner per pers når vi skal lage taco. Ikke akkurat billig eller verdt det man betaler. Men da får jeg heller si nei takk til tacoen i stedet for å la vennene betale maten min fordi jeg synes den ble for dyr. 

Anonymkode: 13688...e82

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skjer med denne problemstillingen flere ganger her? 

Når en skal spleise som når en handler for noen, så legg ved kvittering! Hallo! 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Høres litt fishy ut. Ville nok etterspurt kvittering. Fortsatt billigere enn å spise ute i det minste! 

Anonymkode: 4cd3a...832

er litt enig, vanlig taco burde ikke koste mer enn 50-75 kr pr person, nærmere 50 lappen hver.

Anonymkode: a8b62...009

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mye er godt over 100 kr?

Taco for 9 stk, 100 kr pr person synes jeg er helt innafor, taco kan bli dyrt, og hva så om verten tjener noen småpenger.

Anonymkode: a8b62...009

Syntes du det er «vanlig» å handle for over 100kr per pers?

jeg spiser god taco ofte, og bruker betydelig mindre. Syntes det er en uting når vi ikke skal spise ute pga pris, og hun handler inn for nesten samme pris som å spise ute.

Anonymkode: c0653...d6b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...