Gå til innhold

Hull i ørene på baby?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Det finnes leger som omskjærer små gutter, og det er leger som finner det helt forkastelig. Om det i Spania sitter en hel haug med mennesker å ler, så er det min fulle rett å kunne si at jeg finner et tåperlig å sammenligne vaksine men det å ta hull i ørene, og skal jeg bli overbevist om at hull i ørene på små barn er tingen, så må det dukke opp andre argumenter enn at de glemmer smerten dagen etter, eller at det er et kulturelt fenomen. Om foreldre vil gjøre barna sine til små dukker, så får de la barn være barn, og begynne å samle på porselensvarianten i stede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest ikke innlogget Sissi

Jeg må le litt av det enorme engasjement dette avstedbringer. Kanskje fordi jeg har sett litt mer om andre skikker enn noen av dere som skriver inn her?? Det ER nemlig mulig å gjøre ting på en annen måte enn vi er vant til her i Norge. Det blir folk av unger i andre land og, som får annen mat, annen oppdragelse, og kanskje tom. hull i ørene som babyer.

Jeg har ikke dermed sagt at det er det alle må gjøre!

Har dere tenkt på følgende: å ha hull i ørene er en ny skikk i Norge. Da min mor vokste opp på 50/60-tallet var det helt uhørt om du ikke var sigøyner el. å ha hull i ørene, selv som voksen. I dag har mange hull i ørene, iallfall voksne, og etterhvert også en del barn. Dette har faktisk noe med tradisjon å gjøre, hos oss er det nytt, hos andre er det vanlig.

Jeg syns det blir helt feil å sammenligne hull i ørene med omskjæring. Det siste er lemlesting, man ødelegger en jente for livet. det MÅ fordømmes og motarbeides.

Det er helt i orden at mange av dere som har skrevet inn her mener at deres datter IKKE skal ha hull i ørene før "hun er gammel nok til å bestemme selv". Fint, din sak å bestemme det. Men - er det nødvendig å være så utrolig nedlatende ovenfor de som mener noe annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lilletroll

Nei, nei og atter nei!! Vår datter skal IKKE få hull i ørene før hun er gammel nok til at hun selv vil ha det. For bare et par dager siden så min mann og jeg en liten baby med hull i ørene, og vi reagerte på det begge to. Utstillingsdukke var det visst mannen min kalte henne. Og det er jo en utfordring å holde det rent også på så små. Nei det er bare en "ujæl" som de sier der jeg kommer fra.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det argumentet som har veid tyngst for meg er allergirisikoen. Kan ikke se hvorfor man skal utsette barn for den. Nikkelallergi er en ille ting å få. Tenk å få eksem av å ta imot penger f.esk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hull i ørene har blitt utført på barn mange steder i verden i årtusener,

Dummeste argumentet jeg har hørt hittil. Å utføre dødsstraff på kvinner fordi de har født barn utenfor ekteskap har også blitt utført mange steder i verden i årtusener. Så da er det helt greit liksom?!

Det ER nemlig mulig å gjøre ting på en annen måte enn vi er vant til her i Norge.

Mulig det. Men her ble vi faktisk spurt hva vi mente om saken, og det sier vi! Jeg har meninger, du har dine.

Og tradisjon!!!!!! Her i Norge er det ikke tradisjon å lage hull i barna våre, så hvorfor skal dere på død og liv å gjøre det? Jeg syns det er egoistisk av foreldre å sette hull i øra på ettåringer fordi "det er såååååå søtt"! Skaff dere en sminkedukke og lek dere med den!!

Moren min bestemte da jeg var 7 at jeg skulle ha hull i øra. Var sikkert gammel nok til å bestemme selv da, men hjemme var det nå sånn at det mamma sa var sånn det skulle være. Så da ble det hull i øra. Om jeg var stolt????? Nei, heller passiv til hele greia. Det var jo ikke noe jeg hadde hatt lyst til selv. Etter et par måneder begynte jeg å få vonde betennelser, og jeg har fått nikkelallergi de luxe! Kunne gått ha tenkt meg hull i øra i dag, men fordi heksa hadde det så forbanna travelt kan jeg ikke det.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Først må jeg bare få nevne at jeg LER, av utviklingen på denne diskusjonen. Se bare her:

Hull i ørene har blitt utført på barn mange steder i verden i årtusener,  

Dummeste argumentet jeg har hørt hittil. Å utføre dødsstraff på kvinner fordi de har født barn utenfor ekteskap har også blitt utført mange steder i verden i årtusener. Så da er det helt greit liksom?!

Hvordan går det an å sammenligne det å ta hull i ørene på små barn, med det å utføre dødsstraff for barn utenfor ekteskap????????

Tydeligvis endel jenter med litt for mye hormoner i sving her. Jeg er som dere sikkert har skjønt en mann, og er far til ei lita nydelig tulle som begynner å nærme seg sin første bursdag. Både min kone og jeg synes det er helt greit å ta hull i ørene på jenta vår, hun får det vel i forkant av å runde det første året.

Greia er at jeg synes det er helt greit at andre velger å ikke gjøre det, og legger meg ikke opp i det. Ser jeg ei gravid jente eller ei som nylig har blitt mor, fly rundt med røyken i munnviken, synes jeg ikke det er særlig fornuftig. Men hva kan jeg gjøre med det... (annet enn å slå ned på det, hvis jeg var FAR TIL BARNET). Meninger er en ting (og det er det som blir etterspurt her) men en annen ting er å være forkastelige, usaklige (ref: sitat over), nedlatende og ekle mot hverandre, fordi man har andre meninger og oppfatninger. VOKS OPP JENTER.....

Hilsen norsk mann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hull i ørene har blitt utført på barn mange steder i verden i årtusener,  

Dummeste argumentet jeg har hørt hittil. Å utføre dødsstraff på kvinner fordi de har født barn utenfor ekteskap har også blitt utført mange steder i verden i årtusener. Så da er det helt greit liksom?!  

Hvordan går det an å sammenligne det å ta hull i ørene på små barn, med det å utføre dødsstraff for barn utenfor ekteskap????????

Jeg syns det går fint an, så lenge poenget mitt var at det var et dårlig argument å ta hull i ørene på barn fordi det er tradisjon. Selvfølgelig ser jo jeg også at graden av umenneskelighet er forskjellig :roll: .

Det siste jeg har tenkt å si om temaet er at mine barn skal få bestemme selv om de vil ha hull i øra når de er gamle nok. De skal ikke bli tvunget til det bare fordi jeg syns det måtte være søtt (noe jeg ikke syns det er...) eller fordi andre syns det er søtt. Basta!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp fordi jeg tok hull i ørene som liten har jeg gjennom hele oppveksten vært plaget med nikkelallergi. Tro meg; Det er ikke morsomt å få store sår på magen bare fordi jeg har bruk jeans med glidelås av metall, eller som nå ; Hadde på meg et uekte smykke på lørdagkveld med det til følge at jeg har halsen full av røde kløende prikker flere dager etterpå.

Så tenk dere nøye om før dere tar hull i ørene på barna deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, og jeg vil bare benytte anledningen til å si at jeg har lest hele tråden om igjen, og vil unnskylde min bruk av dårlige argumenter. Når jeg leste dem igjen nå høres de latterlige ut.... :oops:

Men jeg står på mitt, mine barn skal få bestemme selv når de er gamle nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...