Gå til innhold

Hull i ørene på baby?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Kristinita

Datteren vår fyller ett år, og mannen min, som er latin-amerikaner, vil på død og liv at vi skal ta hull i ørene hennes. Jeg syns det er altfor tidlig, og vil helst vente til hun blir så stor at hun evt ber om det selv. Noen som har synspunkter på dette? For og imot?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Frøken Dings

Jeg kan ikke tenke meg noen for-argumenter. Det måtte være fordi dere synes det er så pent, da, men selv synes jeg det ser horribelt ut med ørepynt på så små barn. Som om ikke utviklingen med korte topper og hoftebukser på 3 åringer er nok - nå skal 1 åringer se ut som miniatyrutgaver av voksne.

Ellers følger det jo en viss risiko med det også, infeksjoner kan oppstå, og man må være svært påasselige med rensing av såret. Dessuten hadde jeg vært redd for at barnet skulle greie å ta ut øredobbene og putte dem i munnen, som jo barn gjør.

Dessuten synes jeg at skal man påføre barnet en slik smerte, som kun er for "skjønnhetens" skyld, da bør man vente til barnet er stort nok til å be om det selv og til å skjønne hva det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers følger det jo en viss risiko med det også, infeksjoner kan oppstå, og man må være svært påasselige med rensing av såret. Dessuten hadde jeg vært redd for at barnet skulle greie å ta ut øredobbene og putte dem i munnen, som jo barnet.

Dette argumentet må vel holde godt nok........ :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Synes det er søtt jeg, vet av ei jente som fikk hull i ørene mens hun var baby. Dette er for 26 år siden. Det gikk bra med henne, ingen utslett eller spising av ørepynt. Men jeg ville kun brukt ekte gull.

Synes det er feil å sidestille dette med korte topper..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med hull i ørene på (jente-)babyer er svært kulturbetinget. Her i Norge er det ingen tradisjon å ta hull i ørene på små barn. I Østen og Latin-/Sør Amerika derimot, er det nesten uhørt å IKKE ta hull i ørene på jentene.

Jeg er født og oppvokst i Sørøst Asia, og jeg fikk hull i ørene da jeg var 3 mnd gammel. Det var min bestemor som brukte en stoppenål (!!!) og stakk hull i øreflippene mine. Dette er nå 27 år siden, og jeg har ikke hatt noe som helst problemer med verken infeksjon eller allergi. Da jeg gikk i 8. klasse, gikk jeg til en frisør her i Norge, og fikk "skutt" et hull til. Dét hullet har voldt meg problemer, det! :veldigsur: Masse gørr og verk og det vokser delvis igjen og jeg vet ikke hva.

Pga min bakgrunn har jeg ingen problemer med at små babyer får hull i ørene. Det med infeksjoner unngås ved å rense hullene godt mens det ennå er sår der. Og man får tak i gullringer som ikke så lett lar seg ta ut av små barnefingre. Det eneste aberet med dette er jo smertene, men de er så kortvarige, at den lille har nok glemt dem før dagen er over.

Når datteren min runder året, så skal hun også få hull i ørene, tradisjonen tro. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Frøken Dings

Grunnen til at jeg sidestiller det med korte topper er at begge deler er "voksne" ting som bør forbli nettopp det. At det er kulturelt betinget kan være det samme for meg. Fordi det gikk bra med Rampoline er det ikke dermed sagt at det går bra med alle.

Påføre barnet smerte for skjønnhetens og tradisjonens skyld? Nei, det er jeg ikke med på i det hele tatt. Her synes jeg man tar på seg en oppgave man egentlig ikke har rett til - la nå barnet selv få bestemme om det vil ha hull i ørene! (Litt på kanten: nå heller jo moten helst i retning av at naturlig er penest - og piercinger har vel strengt tatt vært "ut" en stund... Ikke at det har så mye å si, jeg skjønner jo at det er sterke tradisjoner ute og går, men er det så farlig å vente noen år da?)

Mine barn kommer evt til å få hull i ørene hvis de selv ber om det og jeg synes de er modne nok til å ta seg av ansvaret som følger med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke innlogget Sissi

Frøken dings, nå er du svært fordomsfull! Å sidestille hull i ørene på småbarn med kort topper (dagens mote) er tullete. I mange land, ikke bare langt unna som i LatinAmerika, men også sørover i Euoropa er det vanlig å lage hull iørene på jentebaybier. At dette skal være så utrolig forkastelig fordi det ikke er vanlig i Norge, er jeg ikke med på. Det er ikke tortur, og det er ikke skjønnhetstyranni. Blir litt oppgitt over den holdningen at "bare den måten vi gjør det på her iNorge er riktig. ALT ANNET er galt"

Sørg for at jenta har øreringer som hun ikke kan fjerne, som er i gull, så er det vel ikke noe problem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frøken Dings

Omskjæring er for eksempel også tradisjon i flere kulturer. Gjør det at det er riktig å gjøre det?

Tradisjon eller ikke - jeg synes det er feil og at risikoen er for stor. Det med motefaktoren er tatt med som en parentes, som du ser. Og hvorfor er det tradisjon, egentlig? For meg virker det som et forsøk på å skape "små" voksne, derfor sidestiller jeg det med korte topper.

Jeg synes absolutt ikke at "alt vi gjør i Norge" nødvendigvis er best. Men hull i ørene på små barn er både unødvendig og risikabelt. Synes jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med deg frøken Dings, i att jeg synes att det er unødvendigt å ta hull i ørene på små barn.

Men jeg synes ikke det er rett å sammenligne hull i ørene med omskjæring. Det er en ganske stor skillnad mellom disse to tingene. Og å sette hull i ørene er jo også akseptert i Norge og i de fleste lænder.

Man må også respektere andre menneskers kultur. Visse ting er visserligen så uhyggelige att man aldri kan akseptere dem, og omskjærning er helt klart en av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke hatt hull i ørene på mitt barn, før de begynte å mase om det selv, og helst ikke før de kunne rense og skifte øredobber selv også!

Grunnen har vi vel fått i tidligere innlegg... :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LoisLane

Jeg kan ikke se noen grunn til at min lille jente på tre år skal få hull i ørene. Hvorfor skal jeg påføre henne smerte fordi noen synes det er "søtt"!? Det er ikke noe ønske fra hennes side, så hvorfor skal vi voksne dytte dette på dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hål i öronen, oavsett ålder, ökar risken för framför allt nickelallergi och infektioner.

Jag har dessutom hört någon läkare som hävdar att känsel påverkas och risken för till exempel förfrysning ökar - hur sant detta är vet jag inte.

Jag ser inte varför man ska göra hål i öronen på så små barn som ettåringar. Varför? jag har svårt att se varför man vill skära och göra hål i sitt lilla barn? För att det ska vara vackert? För att det är tradition?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Personlig syns jeg ettåringer er mye søtere uten hull i øra. Er helt enig med frøken Dings.

Hvorfor kan man ikke i år 2002, la et menneske få bestemme over sin kropp uansett tradisjon? Og hvis den meningen gjør meg fordomsfull, så skal jeg stå for det.

Nei, la ungen få noen år på seg så det kan bestemme selv om den vil ha hull i ørene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes man skal vente til barnet er eldre og kan bestemme selv.

Barnet kan få plager og allergi og da er overhodet ikke gøyt.

Dette er en avgjørelse som blir tatt over hodet på barna når de er så små og jeg synes det er litt egoistisk. De kan jo ikke si ifra selv om de vil eller ikke. Mange synes de er sååååå søte med øredobber. Hvis det er så viktig så bruk klipsøredobber istedet.

Jeg har selv barn, men det kunne aldri falle meg inn å ta hull i ørene på de når de er så små.

Jeg har selv hatt hull i ørene og det var et helvete med sår, blødninger og allergi. Og det vil jeg ikke at mine barn skal gå igjennom.

Pr i dag, så kan jeg ikke bruke øredobber for det begynner å klø i ørene mine. Skal jeg bruke noe, så må det vel være helt rent/ekte gull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min søster er veldig plaget av allergi, og dette startet med at hun fikk hull i ørene da hun var 6 år. Hun har hele tiden brukt gull-øredobber, men begynte å reagere allergisk på alt annet metall i nærheten av kroppen; klokke, smykker, beltespenne, og nå har hun mye pollenallergi i tillegg. Hun er veldig plaget av det. Vi vet at å sette hull i ørene kan gi mye plager med allergi, og særlig om barna får dette tidlig. Det gjelder selvsagt ikke alle, men sjansen er der. Derfor skal ikke mine barn ha hull i ørene før jeg ikke lenger har noe jeg skulle sagt om den saken.........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Anonymous

Med hull i ørene blir barna påtvunget en smerte som ikke er nødvendig. Om de glemmer det dagen etter eller ikke er ikke et reelt argument.

Dere sier at det går bra så lenge dere bruker rent gull, men uansett hvor rent gullet er, har det mer nikkel i seg enn f.eks sølv. Kirurgisk stål er det eneste som er trygt, men hvem har lyst til å ha en søt 1åring med en liten stålbolt i øret... Om det er tradisjon eller ikke noe annet sted i verden har heller ingen ting med saken å gjøre. Det finnes mange tradisjoner som nødvendigvis ikke er bra for verken barn eller voksne. Når det er aldersgrense på percing, bør det være det på hull i ørene også. Ikke slik at det er lov frem til seks år, og så forbudt fra da og frem til 16 år...

Så et barn på ca 1 år her om dagen som fikk det til å knyte seg i meg. Hun hadde hoftebukser, ull i ørene, BLEKET hår og drakk cola. Hipp hurra.

La barn være barn så lenge som mulig. Dvs naturlige

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

I Spania tar de hull i ørene på jentene når de er tre dager gamle, på sykehuset. Det utføres av medisinsk personell, og faren for allergi og infeksjon er tydeligvis ikke stor nok til at legene lar være å utføre "operasjonen". Om spanjolene hadde lest denne diskusjonene, så hadde de nok ledd seg ihjel. Skulle tro at å ta hull i ørene var lemlestelse og tortur, sånn som det blir fremstilt her. Hull i ørene har blitt utført på barn mange steder i verden i årtusener, og det har nok blitt folk av de fleste av dem.

Med hull i ørene blir barna påtvunget en smerte som ikke er nødvendig. Om de glemmer det dagen etter eller ikke er ikke et reelt argument.  

Hvorfor er det ikke et reelt argument at smertene glemmes? Er en påtvunget smerte som er unødvendig verre enn en påtvunget smerte som er nødvendig? Tror neppe ungen synes at en vaksine/ bore hos tannlegen er mindre vondt enn å ta hull i ørene. Det er fælt der og da, men det går over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frøken Dings
I Spania tar de hull i ørene på jentene når de er tre dager gamle, på sykehuset. Det utføres av medisinsk personell, og faren for allergi og infeksjon er tydeligvis ikke stor nok til at legene lar være å utføre "operasjonen". Om spanjolene hadde lest denne diskusjonene, så hadde de nok ledd seg ihjel. Skulle tro at å ta hull i ørene var lemlestelse og tortur, sånn som det blir fremstilt her. Hull i ørene har blitt utført på barn mange steder i verden i årtusener, og det har nok blitt folk av de fleste av dem.

Hvorfor er det ikke et reelt argument at smertene glemmes? Er en påtvunget smerte som er unødvendig verre enn en påtvunget smerte som er nødvendig? Tror neppe ungen synes at en vaksine/ bore hos tannlegen er mindre vondt enn å ta hull i ørene. Det er fælt der og da, men det går over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frøken Dings

Nå har ikke jeg funnet helt ut av quote funksjonen enda, så det siste innlegget ble jo meningsløst... :wink:

Til deg som mener at "det ble folk av dem og" selv om de ble tatt hull i ørene på etter 3 dager: Akkurat det argumentet er noe av det dummeste jeg hører.

Klart det blir folk av dem! Akkurat som det blir folk av barn som utsettes for passiv røyking - men det er jo ikke dermed sagt at det er nødvendig å utsette dem for dette!!

At spanjoler hadde ledd av denne diskusjonen er jeg revnende likegyldig til. At det er tradisjon likeså. Som farene ved passiv røyking vet vi også i dag mer om farene ved piercing. Derfor mener jeg at dette er noe den enkelte selv må bestemme om man vil utsette seg for, og ikke bli påtvunget av foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...