Gå til innhold

Gravid etter konisering - erfaring?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi vurderer et barn til, men jeg er redd for om svangerskapet vil bli et risikosvangerskap pga koniseringen? Husker at da jeg fikk det gjennomført så leste jeg skrekkhistorier om livmorhalser som grodde sammen eller som var så korte at barnet gled ut og aborterte.

noen med erfaringer ? Er det noe jeg må være obs på?

Anonymkode: 2d813...e9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ingenting du trenger å være obs på. De ser det om noe er feil og så gjør det det de kan for å fikse det. 

Anonymkode: d38f4...a72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fødte tre år etter konisering. Ingen komplikasjoner bortsett fra arrvev som gjorde åpningsfasen lang. Når det først slapp gikk det fort, da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge siden du ble konisert da? Jeg tror det anbefales å vente litt imellom operasjon og fødsel, men tror det er snakk om 6-12 mnd? Jeg ble konisert i 2008, og fødte unger i 2014 og 2017, problemfrie både graviditeter og fødsler. 

Anonymkode: e9b13...801

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får ekstra oppfølging. Jeg er konisert og skal nå til ekstra kontroll for å måle at livmoren er lang og sterk nok. 

Anonymkode: 8f456...939

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du får ekstra oppfølging. Jeg er konisert og skal nå til ekstra kontroll for å måle at livmoren er lang og sterk nok. 

Anonymkode: 8f456...939

Dette er nok ulikt fra sykehus til sykehus, jeg fikk ikke dette. Tidligere hadde de en standard med p ta en god bit når de opererte, nå tar de så lite av livmorhalsen som mulig, og det medfører sjelden komplikasjoner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingen problem med å bli gravid etter konisering. Følges opp av gynekolog med ultralyd en gang mellom uke 6-10 og en gang rundt uke 24 for å måle livmorhalsens lengde mtp på fare for spontanabort og for tidlig fødsel.

Anonymkode: 4ec6a...132

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
På 24.4.2019 den 0.52, AnonymBruker skrev:

Hva er konisering?

Anonymkode: af87c...c7b

Ved grove celleforandringer i livmorhalsen opererer de vekk det området med forandringer, slik at man unngår at det eventuelt utvikler seg videre til kreft. 
 

På 23.4.2019 den 22.34, kisskissbangbang skrev:

Jeg fødte tre år etter konisering. Ingen komplikasjoner bortsett fra arrvev som gjorde åpningsfasen lang. Når det først slapp gikk det fort, da. 

Ikke for å "kuppe" tråden, men kan jeg spørre hvordan fødselsforløpet ditt var? :) Og hadde de noen hjelpemidler for dette? Ble selv konisert i 2016, og har ofte tenkt på dette med arrvev og fødsel, og at dette kan bli et problem med tanke på åpningsfasen. Har ingen barn enda, men tenker å starte prøvingen i nærmeste framtid. Har lest litt om at man kan "massere" arrvevet under fødselen for å myke det opp, men tviler dog på at det er noe som praktiseres i Norge.

Anonymkode: 6e136...1fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ved grove celleforandringer i livmorhalsen opererer de vekk det området med forandringer, slik at man unngår at det eventuelt utvikler seg videre til kreft. 
 

Ikke for å "kuppe" tråden, men kan jeg spørre hvordan fødselsforløpet ditt var? :) Og hadde de noen hjelpemidler for dette? Ble selv konisert i 2016, og har ofte tenkt på dette med arrvev og fødsel, og at dette kan bli et problem med tanke på åpningsfasen. Har ingen barn enda, men tenker å starte prøvingen i nærmeste framtid. Har lest litt om at man kan "massere" arrvevet under fødselen for å myke det opp, men tviler dog på at det er noe som praktiseres i Norge.

Anonymkode: 6e136...1fa

Klart. :)

Da det ble sjekka åpning før fødsel i forbindelse med stripping kommenterte jordmor at livmormunnen min føltes som en veldig stram strikk. Jeg var myk og moden utvendig, men helt lukket innerst. Dette var nok arrvev.

Jeg ble satt i gang med ballong, og så med 3 runder med gelé (ikke drypp/piller fordi jeg hadde et keisersnitt fra før). Fikk masse vonde rier i ca. er døgn, men ingen framgang, kom bare til 1.5 cm. Fikk siste gelé tidlig ettermiddag på lørdag, men det ble bestemt at jeg ikke skulle få flere den dagen og heller få smertestillende og forsøke å sove litt. På det punktet hadde jeg fått en fødestue fordi jordmor var sikker på at fødsel var i gang basert på hvor sterke rier jeg hadde. Men disse var altså ikke effektive og gjorde ingenting med åpninga. 

Jordmor som kom på på natt sjekka også åpning, fortsatt 1.5 cm og hun spurte om hun kunne røske litt. Hun tok nok rimelig hardt i (og dette var faktisk det vondeste med hele fødselen), men da ga også arrvevet etter og jeg gikk fra 1.5 til 6 cm på et par sekunder. Etter det forløp fødselen helt normalt. Vannet gikk av seg sjøl, riene var effektive, og baby var ute 3 timer senere. Det gikk veldig fort når det først kom i gang, babyen var ute på 10 min med pressing, inhen komplikasjoner. 

Jeg hadde en fantastisk fødselsopplevelse når den først kom ordentlig i gang. Og jeg er glad for at jeg var forberedt på at livmorhalsen kunne komme til å være litt kranglete, hvis ikke hadde jeg nok blitt (veldig mye mer) frustrert av manglende framgang i starten. 

Jeg er sjeleglad for at der var ei jordmor der som tol det arrvevet på alvor og røska skikkelig tak, da, hvis ikke trur jeg det hadde tatt enda veldig mye lengre tid. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.5.2019 den 22.48, kisskissbangbang skrev:

Klart. :)

Da det ble sjekka åpning før fødsel i forbindelse med stripping kommenterte jordmor at livmormunnen min føltes som en veldig stram strikk. Jeg var myk og moden utvendig, men helt lukket innerst. Dette var nok arrvev.

Jeg ble satt i gang med ballong, og så med 3 runder med gelé (ikke drypp/piller fordi jeg hadde et keisersnitt fra før). Fikk masse vonde rier i ca. er døgn, men ingen framgang, kom bare til 1.5 cm. Fikk siste gelé tidlig ettermiddag på lørdag, men det ble bestemt at jeg ikke skulle få flere den dagen og heller få smertestillende og forsøke å sove litt. På det punktet hadde jeg fått en fødestue fordi jordmor var sikker på at fødsel var i gang basert på hvor sterke rier jeg hadde. Men disse var altså ikke effektive og gjorde ingenting med åpninga. 

Jordmor som kom på på natt sjekka også åpning, fortsatt 1.5 cm og hun spurte om hun kunne røske litt. Hun tok nok rimelig hardt i (og dette var faktisk det vondeste med hele fødselen), men da ga også arrvevet etter og jeg gikk fra 1.5 til 6 cm på et par sekunder. Etter det forløp fødselen helt normalt. Vannet gikk av seg sjøl, riene var effektive, og baby var ute 3 timer senere. Det gikk veldig fort når det først kom i gang, babyen var ute på 10 min med pressing, inhen komplikasjoner. 

Jeg hadde en fantastisk fødselsopplevelse når den først kom ordentlig i gang. Og jeg er glad for at jeg var forberedt på at livmorhalsen kunne komme til å være litt kranglete, hvis ikke hadde jeg nok blitt (veldig mye mer) frustrert av manglende framgang i starten. 

Jeg er sjeleglad for at der var ei jordmor der som tol det arrvevet på alvor og røska skikkelig tak, da, hvis ikke trur jeg det hadde tatt enda veldig mye lengre tid. 

Takk for utfyllende svar! 😊

Betryggende å vite at det kan gå så bra likevel, og at det finnes jordmødre i Norge som tar dette seriøst. Fikk du forresten bedøvelse/epidural før «røskingen»? Ser for meg at dette var smertefullt, ja. 🙈

Bra du sitter igjen med en såpass god opplevelse, tross arrvev og frustrasjon. ☺️

Anonymkode: 6e136...1fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krampus

Jeg ble satt ned og fortalt at de måtte ta såpass mye at det kunne bli problemer med svangerskap. Men siden de sa ifra først så regner jeg med at om de ikke sier noe så betyr det at det ikke skal være noe problem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er gravid nå før det er gått 1 år, og har hatt en sjekk hos gynekolog i uke 9, og skal tilbake i uke 22. Så langt var den helt fin og innenfor normalen, så får vi se neste gang. Veldig fornøyd med det, hadde hørt at Oslo ikke fulgte opp pga. manglende  «kapasitet», men det var ingen problem. Det er også sjeldent folk føder alt for tidlig pga det., da har man gjerne allerede visst at livmorhalsen er for kort. 

Anonymkode: 03030...93b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for utfyllende svar! 😊

Betryggende å vite at det kan gå så bra likevel, og at det finnes jordmødre i Norge som tar dette seriøst. Fikk du forresten bedøvelse/epidural før «røskingen»? Ser for meg at dette var smertefullt, ja. 🙈

Bra du sitter igjen med en såpass god opplevelse, tross arrvev og frustrasjon. ☺️

Anonymkode: 6e136...1fa

Nei, jeg fikk ingen bedøvelse/epidural, men jeg ville heller ikke ha det. Og de færreste trenger nok å bli røska så hardt i som jeg ble, altså. For de aller fleste forløper fødsel helt normalt, med unntak av en lengre latensfase. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fødselen min etter konisering var et rent mareritt🙈 ikke for å skremme ! Men det var ingen som tenkte over at det kunne være arrvev etter koniseringen. Lå i 27 timer med sterke rier , vannet hadde gått og en baby som var helt nede i bekkenet, satt på drypp var jeg blitt å for å forsterke riene.  Til slutt kom en gynekolog for å sjekke, og han måtte snitte opp arret jeg hadde for at babyen skulle komme ut. Da måtte han også presse babyen opp for å ikke kutte den i samme slengen. Absolutt ikke godt, og med nr 3 kommer jeg til å spørre de om det er arrvev denne gangen også! 

Anonymkode: 55fa8...ebb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...