Gå til innhold

Kjøpe dieselbil nå?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 23.4.2019 den 18.44, AnonymBruker skrev:

Hvor dumt er det egentlig? Har fått høre at det må jeg ikke finne på da diesel kommer til å bli forbudt osv. Men sier ikke nyere forskning at diesel ikke er så ille allikevel? Har dieselbil nå, og syntes det er veldig kjekt, er jo billigere enn bensin. Og ikke si at jeg burde kjøpe el-bil. Det har jeg ikke råd til. Tenker å bruke ca. 120 000,- Har tenkt litt på Citroen C4 eller Citroen C4 Cactus. Har forøvrig ikke peiling på bil.

Anonymkode: 7d524...34e

Jeg tror man kan gjøre gode kjøp av brukt dieselbil, nettopp fordi mange er redd for forbud etc. Det kan du tjene på. 

Dieselmotor i nye biler forsvinner av seg selv fordi det ikke egner seg i hybridbiler.

Problemet med diesel er partikler. Det er et ekte problem, men  sjokktallene fra MDG var sterkt overdrevet, basert på misforståelser og feilsitering av forskning. Forskerne selv har protestert på fremstillingen, og da er det ikke en klar vinnersak lenger. Diesel er tross alt mer klimavennlig enn bensin. 

Jeg tror ikke det snur og at dieselen kommer tilbake, men jeg tviler på at det er stemning for å innføre mange nye forbud uten solid støtte fra forskere.

(Husk at alt dette bare er min magefølelse. Jeg kan ikke vite hva politikere finner på) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 24.4.2019 den 17.20, AnonymBruker skrev:

Dette forbruker er skyhøyt opp mot det den burde ha brukt, når den også går på batteri som den riktignok lader selv. Kjører selv en bensinbil med AWD, den er fullt mulig å kjøre ned på 0,53. Er forøvrig samme girkassa som Prius har, så litt rart den ikke skulle gått billigere med batteridrift til.

Anonymkode: 45304...b25

I dag er terskelen for å innføre dieselforbud ganske høyt (fordi så mange er avhengig av dieselbil), men ettersom stadig flere kjøper Elbil vil presset for å fjerne støyende og stinkende dieselbiler fra byene bli sterkere. Gi det noen år, og det vil være like utenkelig å kjøre dieselbil i sentrum som å røyke inne.

Anonymkode: 3b91a...0df

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, -jk- skrev:

Hva du klarer personlig er helt uinteressant for å sammenligne biler. Ser vi på statistikken for Golf 1,0 TSI så bruker den litt over 0,6l/mil:

https://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/50-Volkswagen/452-Golf.html?fueltype=2&constyear_s=2016&power_s=110&power_e=110&exactmodel=1.0&powerunit=2

Altså drøye 17% høyere forbruk enn for Priusen. 

Målte du den forresten på pumpa eller kjørecomputer? VWs kjørecomputere er notorisk svært optimistiske mhp. forbruk. Totalt ubrukelig. 

Nyere Golf med dieselmotor ligger på 0,561l/mi. Forsatt nesten 10% høyere enn Prius. Det er nok en grunn til at de fleste nyere taxier er Priuser og ikke Golfer...

hva tyskere bruker i 200 km/t på autobahn er totalt irrelevant for meg, men kanskje for deg..

Jeg har aldri eid en 1.0l TSI golf, men som leiebil i en lengre periode så imponterte real life forbruket meg. Det VAR 0,4 l/10 km i REAL LIFE test fra pumpe til pumpe:-)

Prøv gjerne å teste en liknende bil før du nekter for at dette er riktig(!)

Selv vil jeg aldri mer kjøre slikt svineri drivstoff som egen bil, men som leiebil så må jeg få sagt at dette er bedre enn selv den beste hybriden idag:-)

Anonymkode: 66abf...d4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.4.2019 den 19.51, -jk- skrev:

Det er vel ikke bare kjøreforbud som er ulempen, bompenger blir oftere og oftere differensiert etter utslipp. Så du kan regne med at med dieselbil må du alltid betale den høyeste satsen fremover. Bensin- og hybridbiler slipper litt billigere unna, elbiler slipper mye billigere unna (skal nok opp på 50% takst de fleste steder i løpet av noen år). 

Vi har en dieselbil og en bensinbil. De få hundrelappene vi må betale ekstra i årsavgift på dieselbilen sparer vi inn på under en måned på lavere drivstoff forbruk og at dieselen er billigere enn bensinen. Bompenger her i området er iallfall likt samme hvilket drivstoff bilen bruker :)

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

hva tyskere bruker i 200 km/t på autobahn er totalt irrelevant for meg, men kanskje for deg..

Jeg har aldri eid en 1.0l TSI golf, men som leiebil i en lengre periode så imponterte real life forbruket meg. Det VAR 0,4 l/10 km i REAL LIFE test fra pumpe til pumpe:-)

Prøv gjerne å teste en liknende bil før du nekter for at dette er riktig(!)

Selv vil jeg aldri mer kjøre slikt svineri drivstoff som egen bil, men som leiebil så må jeg få sagt at dette er bedre enn selv den beste hybriden idag:-)

Anonymkode: 66abf...d4e

Jeg har også hatt en TSI golf og kan bekrefte at denne bruker ca 0,4 på mila. Til sammenligning har jeg hatt en i bensinutgave også som brukte nesten literen :P Hadde btw også en BMW 3 serie TD som også brukte ca 0,4.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ikke uttale meg for mye om diesel vs el-bil osv, men har erfaring med både C3 og C4 i familien og de ble dessverre veeeldig mye verkstedutgifter på etterhvert. Vil ikke anbefale. 

Anonymkode: 9062c...d14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vil ikke uttale meg for mye om diesel vs el-bil osv, men har erfaring med både C3 og C4 i familien og de ble dessverre veeeldig mye verkstedutgifter på etterhvert. Vil ikke anbefale. 

Anonymkode: 9062c...d14

Var det nye eller litt eldre C3-C4 de hadde da? Vurderte en nyere c3 (2018).

Anonymkode: de611...9bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pga folks dieselhysteri kan du nå gjøre veldig gode kjøp på nesten nye dieselbiler :) 

Anonymkode: 60682...322

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

hva tyskere bruker i 200 km/t på autobahn er totalt irrelevant for meg, men kanskje for deg..

Jeg har aldri eid en 1.0l TSI golf, men som leiebil i en lengre periode så imponterte real life forbruket meg. Det VAR 0,4 l/10 km i REAL LIFE test fra pumpe til pumpe:-)

Prøv gjerne å teste en liknende bil før du nekter for at dette er riktig(!)

Selv vil jeg aldri mer kjøre slikt svineri drivstoff som egen bil, men som leiebil så må jeg få sagt at dette er bedre enn selv den beste hybriden idag:-)

Anonymkode: 66abf...d4e

Tyskere flest kjører ikke i 200km/t, ihvertfall ikke i Golf 1,0 eller Prius ;) Dessuten er det svært mange som bruker spritmonitor.de, ikke bare tyskere. Om noe så underrapporteres forbruk der da de ikke har samme vinterføre som i Norge. Forholdene er uansett like for alle biler der da det er såpass mange som rapporterer, så det kan fint sammenlignes.

Jeg antar dine 0,4l/mil ikke var i midten av januar, med snøslaps på veien og masse kaldstarter? På fine sommerveier med pen kjøring klarer jo en Prius fint ned mot 0,3l/mil, forbruket er oppgitt til 0,3-0,33l/mil. Men hverken den eller noen andre biler klarer oppgitte tall i årssnitt i Norge. 

Endret av -jk-
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Var det nye eller litt eldre C3-C4 de hadde da? Vurderte en nyere c3 (2018).

Anonymkode: de611...9bf

Litt eldre modeller, omkring 2005. Kjøper man en 2018 så har man jo garanti i 4 år til så da er ikke det noe å tenke på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, -jk- skrev:

Tyskere flest kjører ikke i 200km/t, ihvertfall ikke i Golf 1,0 eller Prius ;) Dessuten er det svært mange som bruker spritmonitor.de, ikke bare tyskere. Om noe så underrapporteres forbruk der da de ikke har samme vinterføre som i Norge. Forholdene er uansett like for alle biler der da det er såpass mange som rapporterer, så det kan fint sammenlignes.

Jeg antar dine 0,4l/mil ikke var i midten av januar, med snøslaps på veien og masse kaldstarter? På fine sommerveier med pen kjøring klarer jo en Prius fint ned mot 0,3l/mil, forbruket er oppgitt til 0,3-0,33l/mil. Men hverken den eller noen andre biler klarer oppgitte tall i årssnitt i Norge. 

Det blir som å kjøre rundt i elbilene dine det, de er ikke nærheten av å klare de distansene de oppgitt å kunne kjøre de heller. Det står riktignok "inntil" så og så langt, men det er jo ikke noen som er i nærheten når det kommer til stykket. 

Jada, jeg vet om at det går helt fint å kjøre en elbil veldig langt på en lading, men de er ikke kjørt på en realistisk måte!

Å få en Prius til å gå så lavt på forbruk, må den ha mest nedover bakker, slik at motor ikke starter. Har selv kjørt en slik, og så fort den fikk en lite motbakke, eller hastigheten var jevnt over 60km/t, ja så gikk motoren. Og da er jo ikke forbruket i nærheten av de oppgitte tallene på den heller.

Anonymkode: 45304...b25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det blir som å kjøre rundt i elbilene dine det, de er ikke nærheten av å klare de distansene de oppgitt å kunne kjøre de heller. Det står riktignok "inntil" så og så langt, men det er jo ikke noen som er i nærheten når det kommer til stykket. 

Jada, jeg vet om at det går helt fint å kjøre en elbil veldig langt på en lading, men de er ikke kjørt på en realistisk måte!

Å få en Prius til å gå så lavt på forbruk, må den ha mest nedover bakker, slik at motor ikke starter. Har selv kjørt en slik, og så fort den fikk en lite motbakke, eller hastigheten var jevnt over 60km/t, ja så gikk motoren. Og da er jo ikke forbruket i nærheten av de oppgitte tallene på den heller.

Anonymkode: 45304...b25

Ingen har påstått at elbilrekkevidden er realistisk hele året heller nei. Akkurat som fabrikktalene for forbruk på bensin- og dieselbiler er det kun oppnåelig med pen kjøring på sommerføre. 

Det har nå kommet en ny norm for å oppgi drivstofforuk, WLTP. Den er ganske mye mer realistisk enn den gamle NEDC-normen. Etter WLPT-normen har Prius et forbruk på 4,2-4,4l/100km, mens Golf 1,0 ligger på 5,7-6,0L/100km. 

Jeg tror ikke du helt skjønner hvordan hybridsystemet fungerer. Poenget er ikke at motoren ikke skal gå. Poenget er at motoren skal jobbe mest mulig på optimal belastning, samtidig som bremseenergi gjenvinnes. Priusen har en motor som er meget effektiv innenfor et begrenset belastningsområde (Atkinson cycle), den jobber sammen med el-motoren for at det skal fungere. En ikke-hybrid må ha en motor som jobber greit over alle belastningsområder, men den vil da gå mye på ugunstige nivåer (lav belastning), og uansett være mindre effektiv enn Prius-motoren også i sitt mest effektive område. Det er en grunn til at de som kjører sk. "øko-løp" med vanlige bensin/dieselbiler bruker en spesiell kjøremetode der de akselerere med noenlunde høy belastning opp til en gitt hastighet før motoren skrus av og bilen triller ned i hastighet igjen. Det er mye mer effektivt enn at motoren jobber jevnt på lav belastning hele tiden. Priusen automatiserer denne kjørestilen via hybridsystemet. Den belaster motoren hardt og lader opp batteriet, så skrus motoren av når batteriet kan levere nødvendig effekt en stund. 

Vil man ha en hybrid der motoren bare går innimellom må man anskaffe en plug-in hybrid isteden. Men de blir ganske mye dyrere i innkjøp samt at man må tilrettelegge for lading. Ikke alle har den muligheten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å kjøpe en NY dieselbil nå er galskap, å kjøpe en gammel dieselbil som du kan sende til opphugging om noen år er jo relativt risikofritt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, prt90 skrev:

Å kjøpe en NY dieselbil nå er galskap, å kjøpe en gammel dieselbil som du kan sende til opphugging om noen år er jo relativt risikofritt.

Ja, det er en grunn til at leasing av dieselbiler har skutt rett i været. Da kan man bare levere den tilbake etter 3 år. Men jeg er redd en del forhandlere kommer til å gå på en smell slik de gjorde med bl.a Mondeo for en del år siden. Da var det flere Ford-forhandlere som hadde leaset ut alt for mange hvite Mondeoer til en alt for høy restverdi. Når bilene kom tilbake ble de ikke kvitt de og måtte ta store tap med påfølgende konkurs. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg elsker å kjøre god, men billig bil så jeg kjører bmw e46, 320 diesel stasjonsvogn. 150 spreke dieselhester og forbruk ned på 0.4 😀 mindre enn de bittesmå hybridene hybdriende bruker, så de ekstra kronene for dieselbil på årsavgifta blir kjapt spart inn. En fantastisk bil med gode kjøreegenskaper og som alltid starter og går ❤️

Anonymkode: 11b76...60e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg elsker å kjøre god, men billig bil så jeg kjører bmw e46, 320 diesel stasjonsvogn. 150 spreke dieselhester og forbruk ned på 0.4 😀 mindre enn de bittesmå hybridene hybdriende bruker, så de ekstra kronene for dieselbil på årsavgifta blir kjapt spart inn. En fantastisk bil med gode kjøreegenskaper og som alltid starter og går ❤️

Anonymkode: 11b76...60e

Fint for lommeboka, et helvete for miljøet.

Anonymkode: de611...9bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fint for lommeboka, et helvete for miljøet.

Anonymkode: de611...9bf

Er vel dette man kommer til å si om el-biler om noen år, da vi sitter med enorme mengder svære batterier vi aldri blir kvitt....

Anonymkode: 7d524...34e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er vel dette man kommer til å si om el-biler om noen år, da vi sitter med enorme mengder svære batterier vi aldri blir kvitt....

Anonymkode: 7d524...34e

Jeg er ikke uenig med deg i dette. Ikke så lett å være forbruker å ta riktige valg når det gjelder bil og miljø. Jeg kommer ikke til å gå for ny diesel, men vurderer ladbar hybrid for neste bil.

Anonymkode: de611...9bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det blir som å kjøre rundt i elbilene dine det, de er ikke nærheten av å klare de distansene de oppgitt å kunne kjøre de heller. Det står riktignok "inntil" så og så langt, men det er jo ikke noen som er i nærheten når det kommer til stykket. 

Anonymkode: 45304...b25

elbiler kan kjøres like langt som reklamen sier, men ikke i 120 km/t+ i -20'c nei. I vanlig trafikk så er elbiler nemlig opp til 92% effektive i motsetning til kreftmotorene i fossilbiler som klarer knapt 20% på en god dag.

Anonymkode: 66abf...d4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er vel dette man kommer til å si om el-biler om noen år, da vi sitter med enorme mengder svære batterier vi aldri blir kvitt....

Anonymkode: 7d524...34e

Batterier fra vrakede elbiler er mangelvare i dag, det meste blir solgt på flekken og bygget om til stasjonære batteripakker til forskjellige formål. Det markedet er ganske så stort, og kommer nok til å ta unna det aller meste. Jeg har selv batteri på hytta (har ikke innlagt strøm) laget av moduler fra Leaf-batterier. 

Etter at de har hatt sitt liv nr. 2 blir de nok resirkulert, akkurat som 12V blybatteriene. Det er alt for mye verdifulle metaller i disse batteriene til å kaste de. Fortum påstår de allerede kan resirkulere over 80% av innholdet, med lavt CO2-utslipp:

https://www.fortum.com/products-and-services/recycling-waste/recycling-services-and-products/lithium-ion-battery-recycling-solution 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

150 spreke dieselhester 

Anonymkode: 11b76...60e

🤪😂🤣

Gir ca like god akselerasjon som hest og kjerre jo. 

Anonymkode: 3b91a...0df

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...