Gå til innhold

Kjøpe dieselbil nå?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvor dumt er det egentlig? Har fått høre at det må jeg ikke finne på da diesel kommer til å bli forbudt osv. Men sier ikke nyere forskning at diesel ikke er så ille allikevel? Har dieselbil nå, og syntes det er veldig kjekt, er jo billigere enn bensin. Og ikke si at jeg burde kjøpe el-bil. Det har jeg ikke råd til. Tenker å bruke ca. 120 000,- Har tenkt litt på Citroen C4 eller Citroen C4 Cactus. Har forøvrig ikke peiling på bil.

Anonymkode: 7d524...34e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Forbudet mot diesel sitter meget langt inne! Husk, det er Tyskland som har raslet med sablene med nettopp det forbudet. Men er ikke de nyeste dieselutgavene de vil til livs, det er fra Euro4 og eldre som de vil ha vekk. Kommer det samme her i landet, vil det bli på lik linje med Tyskland. Men bilprodusntene er nå pålagt å produsere biler med et utslipp snitt under 100gr/km. Det vil da bestå av bensin og diesel, samt elbil. 

Anonymkode: 45304...b25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem sier at man ikke bør kjøpe en rimelig dieselbil? Bare tullprat. Jeg kjøper gjerne den varianten som er gunstigst priset. Det har mye med avgifter å gjøre. Innerst inne foretrekker jeg en heftig bensinmotor som brøler av hestekrefter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til 120k ville jeg kjøpt en pent brukt hybrid om elbilene til 120k ikke har lang nok rekkevidde for deg. Toyota Prius er en solid bil med meget lavt forbruk (går på drøye 0,5l/mil i årssnitt).

F.eks denne: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=145636596

Citröen er etter min mening biler for de som liker at bilen står mye på verksted. Har hatt bl.a C3 i familien, bare trøbbel i ett sett. Ville aldri hatt en som var utenfor garanti. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hadde ikke kjøpt tulle hybrider (ja, de bruker mye mer enn reklamen sier) eller 1 generasjon elbiler.

Lease deg heller en 500km elbiler for maks 4000 i mnd. uten innskudd.

Anonymkode: 66abf...d4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pelle.Grino
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor dumt er det egentlig? Har fått høre at det må jeg ikke finne på da diesel kommer til å bli forbudt osv. Men sier ikke nyere forskning at diesel ikke er så ille allikevel? Har dieselbil nå, og syntes det er veldig kjekt, er jo billigere enn bensin.

Ikke dumt å kjøpe dieselbil, men kjøper man dieselbil på bruktmarkedet bør man kjøpe biler som er fulgt opp på service, og som har hatt mer langkjøring en bykjøring. De er billigere i drift på dag til dag basis, men det kan komme alvorlig påkost på dieselbiler brukt til småkjøring (partikkelfilter).

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjøp den bilen DU har behov for. Selv sverger jeg enn så lenge til dieselbil da denne oppfyller MINE behov. Jeg trekker mye henger og har dermed behov for en bil med sterk motor som kan trekke minst 2 tonn uten å bruke halve tanken på mila. Jeg har heller ikke en halv bondegård og bruke på bil og dermed er det pr i dag dieselbilen som oppfyller mine behov.

Jeg kjøpte faktisk en bensinbil som trekkebil men denne trakk så ekstremt mye dårligere og var svindyr å kjøre med så den ble raskt byttet ut igjen dessverre. 

Den eneste gangen jeg har angret på bilvalget mitt var den ene dagen jeg var i Oslo og det var kjøreforbud for dieselbiler :P Men dette har skjedd EN gang på alle de årene jeg har kjørt dieselbil så det kan jeg leve med.

Skulle kjørebehovet mitt endre seg (eventuelt økonomien) så bytter jeg gjerne ut dieselbilen med noe mer miljøvennlig, men pr i dag er den det beste alternativet for meg.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor dumt er det egentlig? Har fått høre at det må jeg ikke finne på da diesel kommer til å bli forbudt osv. Men sier ikke nyere forskning at diesel ikke er så ille allikevel? Har dieselbil nå, og syntes det er veldig kjekt, er jo billigere enn bensin. Og ikke si at jeg burde kjøpe el-bil. Det har jeg ikke råd til. Tenker å bruke ca. 120 000,- Har tenkt litt på Citroen C4 eller Citroen C4 Cactus. Har forøvrig ikke peiling på bil.

Anonymkode: 7d524...34e

Noen dieselbiler er bedre enn andre men det blir ikke noen miljøvennlig bil allikevel.

De som er testet og blir brukt som "bevis for at diesel ikke er så ille" er Mercedes, har Euro 6 motorer og AdBlue og har oppgitt drivstofforbruk som ikke stemmer med virkeligheten.

Så om du ikke har råd til en bil til en halv million så får du nok ikke en dieselbil som "ikke er så ille".

Dog bør du vel kjøpe bil etter bruken din. Hvor du bor, avstand til jobb og fritidsaktiviteter etc vil bety mye for hva slags bil som er lurt å kjøpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

hadde ikke kjøpt tulle hybrider (ja, de bruker mye mer enn reklamen sier) eller 1 generasjon elbiler.

Lease deg heller en 500km elbiler for maks 4000 i mnd. uten innskudd.

Anonymkode: 66abf...d4e

De bruker mer enn reklamen sier ja, det gjelder faktisk ALLE biler. Men Prius er faktisk den bensinbilen i sin størrelsesklasse som bruker minst bensin i virkelig drift, sjekk spritmonitor.de for tallene. 0,514l/mil i årssnitt er absolutt ikke galt, så det er tydelig at hybridsystemet fungerer. 

https://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/49-Toyota/439-Prius.html?fueltype=2&powerunit=2

Begrenser vi oss til 2010-modeller eller nyere (eldre er neppe aktuelle med det budsjettet) er reelt forbruk faktisk under 0,5l/mil. Om bilen da ellers passer til bruken ser jeg ingen grunn til å kjøpe diesel. En Citröen C4 diesel som ble nevnt bruker jo faktisk mer, 0,535l/mil: https://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/12-Citroen/594-C4.html?fueltype=1&constyear_s=2010&constyear_e=2019&powerunit=2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, -jk- skrev:

De bruker mer enn reklamen sier ja, det gjelder faktisk ALLE biler. Men Prius er faktisk den bensinbilen i sin størrelsesklasse som bruker minst bensin i virkelig drift, sjekk spritmonitor.de for tallene. 0,514l/mil i årssnitt er absolutt ikke galt, så det er tydelig at hybridsystemet fungerer. 

https://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/49-Toyota/439-Prius.html?fueltype=2&powerunit=2

Begrenser vi oss til 2010-modeller eller nyere (eldre er neppe aktuelle med det budsjettet) er reelt forbruk faktisk under 0,5l/mil. Om bilen da ellers passer til bruken ser jeg ingen grunn til å kjøpe diesel. En Citröen C4 diesel som ble nevnt bruker jo faktisk mer, 0,535l/mil: https://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/12-Citroen/594-C4.html?fueltype=1&constyear_s=2010&constyear_e=2019&powerunit=2

Dette forbruker er skyhøyt opp mot det den burde ha brukt, når den også går på batteri som den riktignok lader selv. Kjører selv en bensinbil med AWD, den er fullt mulig å kjøre ned på 0,53. Er forøvrig samme girkassa som Prius har, så litt rart den ikke skulle gått billigere med batteridrift til.

Anonymkode: 45304...b25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor dumt er det egentlig? Har fått høre at det må jeg ikke finne på da diesel kommer til å bli forbudt osv. Men sier ikke nyere forskning at diesel ikke er så ille allikevel? Har dieselbil nå, og syntes det er veldig kjekt, er jo billigere enn bensin. Og ikke si at jeg burde kjøpe el-bil. Det har jeg ikke råd til. Tenker å bruke ca. 120 000,- Har tenkt litt på Citroen C4 eller Citroen C4 Cactus. Har forøvrig ikke peiling på bil.

Anonymkode: 7d524...34e

Det kommer an på hvor du har tenkt å bruke den. Diesel er flott til landeveiskjøring i Finnmark, men du må nok regne med å ikke få lov til å bruke den innenfor bygrensen i større byer.

Det vil selvfølgelig gjøre noe med bruktverdien, men for en så gammel bil vil jo ikke det utgjøre mange kronene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette forbruker er skyhøyt opp mot det den burde ha brukt, når den også går på batteri som den riktignok lader selv. Kjører selv en bensinbil med AWD, den er fullt mulig å kjøre ned på 0,53. Er forøvrig samme girkassa som Prius har, så litt rart den ikke skulle gått billigere med batteridrift til.

Anonymkode: 45304...b25

At det er mulig å kjøre en bil ned på 0,53 er en HELT annen sak enn å klare 0,53 i årssnitt. Som da inkluderer en drøss kaldstarter + masse småturer vinterstid osv. Slik drar kraftig opp i forhold til langkjøring. Vår gamle Touran diesel klarte fint ned mot 0,4l/mil på langkjøring, men årssnittet lå på ca. 0,65l/mil.

For å finne årssnitt må man notere ned kilometerstand og antall liter hver gang man fyller. Så er det bare å regne sammen når året er slutt. Spritmonitor.de gjør dette automatisk for de som bruker den, genial tjeneste for å sammenligne biler. 

Endret av -jk-
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, prt90 skrev:

Det kommer an på hvor du har tenkt å bruke den. Diesel er flott til landeveiskjøring i Finnmark, men du må nok regne med å ikke få lov til å bruke den innenfor bygrensen i større byer.

Det vil selvfølgelig gjøre noe med bruktverdien, men for en så gammel bil vil jo ikke det utgjøre mange kronene.

Ang kjøreforbud på dieselbiler i store byer: Hvor ofte er dette egentlig et reelt problem? Jeg kan huske EN gang det har vært kjøreforbud i Oslo. Det var typisk nok den ENE gangen jeg var i Oslo med dieselbilen min 😂 Jeg kjører en god del i større byer og dette har aldri vært et problem for meg.

Når det er sagt: Skulle mitt kjørebehov endre seg slik at jeg ikke lenger har behov for dieselbilen min så kjøper jeg hybrid eller EL. Pr i dag er det derimot dieselbilen som møter mine behov på en fornuftig måte og da beholder jeg den. Så får jeg heller leve med at jeg en dag hvert skuddår ikke kan kjøre innenfor Ring 3. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, Sirah skrev:

Ang kjøreforbud på dieselbiler i store byer: Hvor ofte er dette egentlig et reelt problem? Jeg kan huske EN gang det har vært kjøreforbud i Oslo. Det var typisk nok den ENE gangen jeg var i Oslo med dieselbilen min 😂 Jeg kjører en god del i større byer og dette har aldri vært et problem for meg.

Når det er sagt: Skulle mitt kjørebehov endre seg slik at jeg ikke lenger har behov for dieselbilen min så kjøper jeg hybrid eller EL. Pr i dag er det derimot dieselbilen som møter mine behov på en fornuftig måte og da beholder jeg den. Så får jeg heller leve med at jeg en dag hvert skuddår ikke kan kjøre innenfor Ring 3. 

Det er vel ikke bare kjøreforbud som er ulempen, bompenger blir oftere og oftere differensiert etter utslipp. Så du kan regne med at med dieselbil må du alltid betale den høyeste satsen fremover. Bensin- og hybridbiler slipper litt billigere unna, elbiler slipper mye billigere unna (skal nok opp på 50% takst de fleste steder i løpet av noen år). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, -jk- skrev:

At det er mulig å kjøre en bil ned på 0,53 er en HELT annen sak enn å klare 0,53 i årssnitt. Som da inkluderer en drøss kaldstarter + masse småturer vinterstid osv. Slik drar kraftig opp i forhold til langkjøring. Vår gamle Touran diesel klarte fint ned mot 0,4l/mil på langkjøring, men årssnittet lå på ca. 0,65l/mil.

For å finne årssnitt må man notere ned kilometerstand og antall liter hver gang man fyller. Så er det bare å regne sammen når året er slutt. Spritmonitor.de gjør dette automatisk for de som bruker den, genial tjeneste for å sammenligne biler. 

Må bare hive litt mer bensin på bålet, har vært ute og kjørt en tur nå, på 2,5mil så var forbruket nede på 0,51 :) Klarer å bruke mindre drivstoff enn hva du noen gang vil tro! Snittforbruket ligger forøvrig nå på 0,68....men, det er kjørt forholdsvis kort etter at det ble nullet ut.

Anonymkode: 45304...b25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De nyeste små bensinbilene klarer under 0,5l/100 km. Hybrid er bare masse dilldall for folk som lurer seg selv.

Anonymkode: 66abf...d4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De nyeste små bensinbilene klarer under 0,5l/100 km. Hybrid er bare masse dilldall for folk som lurer seg selv.

Anonymkode: 66abf...d4e

Tja, jeg slo opp en Toyota Aygo, den bruker 0,534l/mil. Kia Picanto 2017- ligger på over 0,6l/mil. Prøv gjerne å finne en som ligger under 0,5l/mil, jeg tror du skal slite. Og husk at dette da er minibiler, mens en Prius har mellomklassestørrelse (like lang som en VW Touran). 

Det er ingen tvil om at hybrid fungerer. Se f.eks . Toyota Auris:
Auris bensin 0,684l/mil
Auris hybrid 0,557l/mil

18,5% lavere forbruk på hybriden altså. I reel drift. Om man kjører 16.000km i året er det over 200 liter bensin spart, ca. 3000,-.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.4.2019 den 18.44, AnonymBruker skrev:

Hvor dumt er det egentlig? Har fått høre at det må jeg ikke finne på da diesel kommer til å bli forbudt osv. Men sier ikke nyere forskning at diesel ikke er så ille allikevel? Har dieselbil nå, og syntes det er veldig kjekt, er jo billigere enn bensin. Og ikke si at jeg burde kjøpe el-bil. Det har jeg ikke råd til. Tenker å bruke ca. 120 000,- Har tenkt litt på Citroen C4 eller Citroen C4 Cactus. Har forøvrig ikke peiling på bil.

Anonymkode: 7d524...34e

Du må nesten se an din egen bruk for å kunne svare på det. Diesel er ikke akkurat i vinden og det forventes at det ikke blir noe mer i vinden i tiden som kommer, så regn med høyere enn normalt verditap. I tillegg kan du jo regne på hvor mye du faktisk sparer på å bytte ut en diesel med en bensin. Svært mange overdriver hvor mye man sparer på å kjøre med traktormotor i stedet for bensinmotor.

Anonymkode: 492c4...55a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, -jk- skrev:

Tja, jeg slo opp en Toyota Aygo, den bruker 0,534l/mil. Kia Picanto 2017- ligger på over 0,6l/mil. Prøv gjerne å finne en som ligger under 0,5l/mil, jeg tror du skal slite. Og husk at dette da er minibiler, mens en Prius har mellomklassestørrelse (like lang som en VW Touran). 

Det er ingen tvil om at hybrid fungerer. Se f.eks . Toyota Auris:
Auris bensin 0,684l/mil
Auris hybrid 0,557l/mil

18,5% lavere forbruk på hybriden altså. I reel drift. Om man kjører 16.000km i året er det over 200 liter bensin spart, ca. 3000,-.

jeg har f.eks. kjørt en helt vanlig nyere golf med automat og 1.0l bensinmotor. Den drakk 0,4l/100 km uke etter uke. Så nei, det er ikke noe problem. At Auris ikke klarer dette kan japanerne takke seg selv for. Dieselen til VW kanskje til og med lavere forbruk?

Anonymkode: 66abf...d4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

jeg har f.eks. kjørt en helt vanlig nyere golf med automat og 1.0l bensinmotor. Den drakk 0,4l/100 km uke etter uke. Så nei, det er ikke noe problem. At Auris ikke klarer dette kan japanerne takke seg selv for. Dieselen til VW kanskje til og med lavere forbruk?

Anonymkode: 66abf...d4e

Hva du klarer personlig er helt uinteressant for å sammenligne biler. Ser vi på statistikken for Golf 1,0 TSI så bruker den litt over 0,6l/mil:

https://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/50-Volkswagen/452-Golf.html?fueltype=2&constyear_s=2016&power_s=110&power_e=110&exactmodel=1.0&powerunit=2

Altså drøye 17% høyere forbruk enn for Priusen. 

Målte du den forresten på pumpa eller kjørecomputer? VWs kjørecomputere er notorisk svært optimistiske mhp. forbruk. Totalt ubrukelig. 

Nyere Golf med dieselmotor ligger på 0,561l/mi. Forsatt nesten 10% høyere enn Prius. Det er nok en grunn til at de fleste nyere taxier er Priuser og ikke Golfer...

Endret av -jk-
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...