Gå til innhold

automat vs manuell gir


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg var svoren "automathater" i alle år. Mye av dette skyldes nok at jeg kun hadde prøvd automatbiler som "skiftet gir på feil turtall".... Jeg ble rett og slett stresset av høyt turtall og ville gjerne gire. Dessuten syns jeg automat var litt kjedelig....liker å KJØRE bil. 
For ett år siden kjøpte jeg meg el-bil med automat og kommer aldri til å gå tilbake til manuell (ikke til bensin/diesel heller, men det er en helt annen sak).
Mye av dette skyldes selvsagt at en elektrisk automatkasse er helt trinnfri og man får derfor ikke det samme turtallstresset som det er på fossil-biler. Men det er helt klart at min bilkjøring har blitt mer behagelig, økonomisk og roligere med automat og adaptiv cruice-controll. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, Absol skrev:

Jeg liker å selv bestemme hvilket gir jeg er i og når jeg bytter. Synes automatbiler feilberegner mye, spesielt i bakker og med henger. Har prøvd begge deler og foretrekker helt klart manuell.

Dette kan man også gjøre på automat. I alle fall på de fleste moderne girkasser. Husker spesielt at jeg ofte gjorde dette på min første bil med automatgirkasse. Bilen hadde begrenset dreiemoment og da var det greit å gire manuelt, spesielt i motbakker med tung låst. Det var en 1998 modell!!! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk hvor fornærma folk blir over at jeg foretrekker manuell girkasse 😂😂 det er jeg som kjører, ikke dere, så hva bryr dere dere for?

Jeg kjører mye med hestehenger med tunge,  levende dyr baki. Jeg kjører på norske veier og heier, ikke europeiske motorveier, og min erfaring er at for meg, helt personlig, er en god, sterk bil med manuell girkasse det beste. 

Jeg har kjørt med henger i drøye 20 år og med mange forskjellige biler og samme hvor mange automat biler jeg kjører så foretrekker jeg fortsatt manuell girkasse.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Merkelig, på kjøreskolen jeg gikk brukte de automat da jeg tok henger lappen.

Anonymkode: ea04c...b20

Og? Hva her det å gjøre med hva jeg foretrekker? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Absol skrev:

Og? Hva her det å gjøre med hva jeg foretrekker? 

Du på stod jo at det ikke gikk å bruke automat til henger.

Anonymkode: ea04c...b20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du på stod jo at det ikke gikk å bruke automat til henger.

Anonymkode: ea04c...b20

Nei. Jeg sa at for meg er det ikke aktuelt å kjøre henger med automat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Absol skrev:

Nei. Jeg sa at for meg er det ikke aktuelt å kjøre henger med automat.

Ok, da misforstod jeg.

Anonymkode: ea04c...b20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var svoren automat-hater, men måtte bytte pga dårlig venstre kne.. Funka dårlig å klutche når kneet hadde låst seg og det ikke gikk å bevege beinet ;) 

Synes det var ett skikkelig tilbakesteg i begynnelsen, tok flere sekunder fra jeg tråkka inn gasspedalen til bilen reagerte, og savna veldig mye av "kjøre-følelsen". For ikke å snakke om at jeg nekta å ha automat pga at jeg bor køddent til, og automatbiler som setter seg fast er MYE vanskeligere å få løs fra snøfokka enn manuelle, fordi man ikke kan styre giret selv.

Men jeg innser jo hvor mye mer behagelig der er med automat, spesielt når jeg kjører inni byen eller i rush-trafikken. Så hva du bær velge er opp til deg, og hva du foretrekker av en bil vs hva du trenger, og litt kjøremønster. 

Anonymkode: 1c945...8d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Automate girkasser er VELDIG mye bedre i dag enn for 10 år siden. I tillegg selges alle hybrid og hel-elektriske biler med trinnløs automatkasser.

Hvis du snakker med bilforhandlere og kjøreskoler vil de si det samme, alt handler om automat i dag. 

Selv om jeg har sverget til manuell i alle år, vil jeg i dag gå for automat. 

https://www.motor.no/artikler/2017/oktober/na-forsvinner-det-manuelle-giret/

Endret av herremann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, herremann skrev:

Automate girkasser er VELDIG mye bedre i dag enn for 10 år siden. I tillegg selges alle hybrid og hel-elektriske biler med trinnløs automatkasser.

Hvis du snakker med bilforhandlere og kjøreskoler vil de si det samme, alt handler om automat i dag. 

Selv om jeg har sverget til manuell i alle år, vil jeg i dag gå for automat. 

https://www.motor.no/artikler/2017/oktober/na-forsvinner-det-manuelle-giret/

Mercedes GLC hybrid har ikke CVT. 

Elbiler har ikke girkasser...

Problemet med CVT er at de funker dårlig med hengere. Ville ha en Corolla men da kan man bare trekke 750 kilo.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elbiler har girkasser jo. Den skal tross alt kunne settes i fremoverdrift, bakoverdrift og nøytral. Og hva tror du park-funksjonen er? Det er en lås på girkassen ...

Men nok om det. Jeg ville valgt automat. Kjøper man en bil fra en litt seriøs produsent, så kan man få hendler på rattet også. Da kan du kjøre manuell når du selv ønsker det.

Anonymkode: 9b894...ef5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Men det kommer uansett til å ta mangfoldige år, før alle biler med manuell girkasse eventuelt har blitt 100 % faset ut. 

Så det skader vel ikke å lære seg å kjøre med slik girkasse heller. Hvis du plutselig kommer over ett eksemplar... 

Anonymkode: 9b3c2...252

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.4.2019 den 21.45, AnonymBruker skrev:

Har alltid hatt manuell og aldri tenkt over at jeg vil ha noe annet. Men nå som jeg prøvekjører for ny bil, kjenner jeg at automat er deilig. Likevel, sikkert bare vanesak? Hva ville du valgt hvis du skulle valgt i dag? Bil i kompakt-klasse, bensin, ca 120 hk motor de jeg har prøvd så langt (jeg går ikke for større motor enn det). Bykjøring og langkjøring, ikke så mye fjell.

Anonymkode: e8796...850

Når du uansett har lært deg manuell er det bare å kjøpe seg automat. Eneste bilen jeg ville hatt manuell i er en kosebil til landeveien. Køkjøring blir uendelig mye lettere med automatgir 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 25.4.2019 den 8.11, AnonymBruker skrev:

Elbiler har girkasser jo. 

Nope. Det er bare en knapp som velger hvilken vei elmotoren skal gå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.4.2019 den 21.47, Luna Llena skrev:

Gikk over til automat for noen år siden, kommer ikke til å gå tilbake til manuell.

Du er med andre ord ikke bil-interessert i det hele tatt :P 
Jeg har automat nå, har veldig lyst på manuell igjen, men det kommer helt an på bruken.. Automat har normalt høyere forbruk enn manuell tror jeg 😕

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...