Gå til innhold

automat vs manuell gir


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har alltid hatt manuell og aldri tenkt over at jeg vil ha noe annet. Men nå som jeg prøvekjører for ny bil, kjenner jeg at automat er deilig. Likevel, sikkert bare vanesak? Hva ville du valgt hvis du skulle valgt i dag? Bil i kompakt-klasse, bensin, ca 120 hk motor de jeg har prøvd så langt (jeg går ikke for større motor enn det). Bykjøring og langkjøring, ikke så mye fjell.

Anonymkode: e8796...850

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har to biler, en med manuell og en med automat.

Tenker ikke engang over det når jeg bytter mellom dem, alt går automatisk uansett.

Jeg synes begge deler er like "deilig" å kjøre fordi det å gire manuelt går helt av seg selv når man kan kjøre bil uansett.

Det som dog er et stort pluss når det kommer til automat er at man har høyrehånda fri til andre ting (nei, tenker ikke koffert :P) som å spise eller holde kaffekoppen 😄

Og med manuell kan man fort bli litt sliten i venstre fot under køkjøring.

Endret av TMB
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Syns det er litt kjekkere å kjøre med manuell gir, men mer behagelig med automat.

Har ikke bil selv, men er på utkikk og syns dette er vanskelig. Ser positive sider med begge typer girkasse, så jeg ser først på andre egenskaper ved bilene jeg ser på, og så får den ha den girkassen den har.

Anonymkode: 14e8f...f0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører ofte med henger og automat er derfor uaktuelt. 

Dessuten clutcher jeg stadig vekk også når jeg kjører automat, så det blir noen bråstopp i kryssene og sånn 😂😂😂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TIdligere sa jeg at jeg aldri skulle ha automat, så kjøpte gubben automat og jeg skal ALDRI ha noe annet! Kjører mye i bytrafikk ol. og det er jo så slitsomt å sitte og gire hele tiden.

Anonymkode: 497c8...02c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Absol skrev:

Jeg kjører ofte med henger og automat er derfor uaktuelt. 

Dessuten clutcher jeg stadig vekk også når jeg kjører automat, så det blir noen bråstopp i kryssene og sånn 😂😂😂

Hva er problemet med automat og tilhenger? Jeg har kjørt mye med den kombinasjonen. Inkl langturer i Europa med stor campingvogn. Har ikke montert ekstra oljekjøler på noen av mine biler. Man må selvfølgelig holde seg innenfor vektbegrensningen som står i vognkortet. Den vekten skal bilen tåle. Kan eventuelt flushe girkassen om bilen er kjørt over 150 tusen km. Om man har en svært gammel bil og er redd for girkassen så kan det kanskje by på problemer, men det gjelder også med manuell. Kjøp automatgir. Manuell er bare for spesielt interesserte. Manuelt gir blir nok mer og mer sært etterhvert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Automat er dyrere i innkjøp og på vedlikehold. Min måtte byttes olje på, fire år gammel. Det var nærmere 8.000. 

Anonymkode: 4cb4e...c74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjørte med manuell i 11 år før jeg byttet til automat. Synes det er mye mer praktisk siden jeg kjører en del i rushtrafikken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Mannisinbestealder skrev:

Hva er problemet med automat og tilhenger? Jeg har kjørt mye med den kombinasjonen. Inkl langturer i Europa med stor campingvogn. Har ikke montert ekstra oljekjøler på noen av mine biler. Man må selvfølgelig holde seg innenfor vektbegrensningen som står i vognkortet. Den vekten skal bilen tåle. Kan eventuelt flushe girkassen om bilen er kjørt over 150 tusen km. Om man har en svært gammel bil og er redd for girkassen så kan det kanskje by på problemer, men det gjelder også med manuell. Kjøp automatgir. Manuell er bare for spesielt interesserte. Manuelt gir blir nok mer og mer sært etterhvert.

Jeg liker å selv bestemme hvilket gir jeg er i og når jeg bytter. Synes automatbiler feilberegner mye, spesielt i bakker og med henger. Har prøvd begge deler og foretrekker helt klart manuell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 22.4.2019 den 22.04, AnonymBruker skrev:

Manuell, billigere også.

Anonymkode: cb8a9...8cc

Fortell...

Anonymkode: 55972...d75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjørt manuell i 20 år, men nå har vi bare automatgir, veldig behagelig. Er ikke viktig for meg i valg av bil, men om to var like og den ene hadde automat hadde jeg tatt den. Jeg hadde og en automat på begynnelsen av 90-tallet, den var helt ræva å kjøre - men de har utviklet seg mye de senere årene og kan ikke sammenlignes med oldtidens automat.

Anonymkode: fa763...a1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Automat og adaptiv cruisecontrol. Går aldri tilbake til manuelt gir. Skjønner ikke den overfor som mener at manuelt og henger er best. Blir mye "sluring" på giret når man skal rygge med henger så da er automat best (er min erfaring).
Regner med at om få år blir manuelt gir ekstrautstyr.

Endret av 911
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 80-tallet hadde jeg automat, og den var grei å kjøre, men den drakk bensin. En Granada kunne en med list og lempe få til å krype under 1,5 på mila. Jeg ble dritlei. Derimot har jeg nå den 6-trinns kassa fra VW, og det er som en annen verden. Helt rykkfri og 0,55 på mila. Super overgang til manuelt gir i nedoverbakkene på Vestlandet. Fungerer også bra om jeg en sjelden gang kjører gjennom en by. 

Anonymkode: 76f76...a5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Absol skrev:

Jeg kjører ofte med henger og automat er derfor uaktuelt. 

Dessuten clutcher jeg stadig vekk også når jeg kjører automat, så det blir noen bråstopp i kryssene og sånn 😂😂😂

Hvorfor er det uaktuelt å kjøre med henger, da man har automat?

Bare lurer da jeg selv har automat, og kjørt med henger mange ganger. Og aldri opplevd noen problemer.

Anonymkode: 9a18f...b55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Absol skrev:

Jeg kjører ofte med henger og automat er derfor uaktuelt. 

Dessuten clutcher jeg stadig vekk også når jeg kjører automat, så det blir noen bråstopp i kryssene og sånn 😂😂😂

Merkelig, på kjøreskolen jeg gikk brukte de automat da jeg tok henger lappen.

Anonymkode: ea04c...b20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...